Kur dingsta panaudota alyva didėjant automobilių skaičiui?

  • Teksto dydis:

Lietuvoje susidarė paradoksali situacija, kai augant transporto priemonių skaičiui automobilių alyvos parduodama ir sutvarkoma mažiau. Pas atliekų tvarkytojus patenka apie penktadalį panaudoto tepalo, kur dingsta likęs?

Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, 2016 metais gamintojai ir importuotojai patiekė vidaus rinkai 21,97 tūkst. tonų įvairios rūšies alyvos – 22 proc. mažiau nei 2015-aisiais (28,15 tūkst. tonų), o buvo surinkta atitinkamai 4,8 tūkst. ir 5,2 tūkst. tonų panaudoto tepalo atliekų. Vis tik specialistų vertinimu, Lietuvoje kasmet parduodama iki 25-30 tūkst. tonų alyvos, o apie 6 tūkst. tonų alyvos atliekų, esančių nelegalioje rinkoje, sudeginama arba kitaip neteisėtai panaudojama.

„Nors transporto priemonių Lietuvoje nuolat daugėja (šių metų gegužės pradžioje registruotų automobilių skaičius išaugo iki 1,53 mln.), susiduriame su paradoksalia situacija, kai automobilių alyvos pardavimas ne didėjo, o atvirkščiai – sumažėjo. Ši statistika parodo, kad ne visos alyvos įvežimas yra deklaruojamas ir ne visi gamintojai bei importuotojai vykdo pareigą organizuoti alyvos atliekų surinkimą iš autoservisų ir perduoti jas atliekų tvarkytojui, taip pat vykdyti kitas pareigas – informuoti visuomenę apie alyvos atliekų tvarkymą ir netinkamo jų tvarkymo žalą aplinkai bei visuomenės sveikatai“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovas Alfredas Skinulis.

Šiuo metu panaudoto tepalo atliekų, kaip ir kitų automobilių atliekų (plastiko, užterštų pašluosčių, gumos, stiklo, kėbulo ir salono dalių) surinkimas ir tvarkymas autoservisams bei automobilių ardytojams kainuoja, nes šios atliekos turi neigiamą rinkos vertę. Metalo turinčios automobilių atliekos (kėbulai, sparnai, filtrai ar akumuliatoriai) turi teigiamą vertę rinkoje ir problemų dėl šių atliekų tvarkymo nekyla.

Nerimą kelia tai, kad ne visi automobilių servisai linkę priduoti visą sukauptą panaudotą tepalą.

„Nerimą kelia tai, kad ne visi automobilių servisai linkę priduoti visą sukauptą panaudotą tepalą atliekų tvarkytojams, nes už jo pridavimą reikia mokėti. Jei servisai alyvos atliekų nepriduoda, tada kyla klausimų, kur jie deda panaudotą tepalą? Ar degina alyvos atliekas, ar jas utilizuoja kitu neteisėtu būdu?“, – kalba bendrovės „Atliekų tvarkymo centras“ vykdomoji direktorė Kristina Štelmokaitienė.

Atliekų tvarkytojai pažymi, kad padėtis alyvos atliekų tvarkymo rinkoje nesikeičia eilę metų ir perspektyvoje nematyti teigiamų permainų dėl teisės aktų spragų. Atliekų tvarkymo įstatymas neužtikrina, kad visi gamintojai ir importuotojai vykdytų pareigą tvarkant alyvos atliekas.

Panaudotas tepalas yra stipriai užterštas įvairiais metalais, todėl jį būtina perdirbti. Alyvos atliekų degimo metu išsiskiriančios sunkiųjų metalų dalelės nusėda ant žemės paviršiaus ir užteršia dirvą bei gruntinį vandenį. Iš alyvos atliekų gaminama bazinė alyva, o iš jos – alyva pardavimui ir tokiu būdu saugomi gamtos ištekliai.

Skatinant autoservisus rūšiuoti ir rinkti atskirai atliekas bei jų nešalinti su kitomis atliekomis, daugiau nei 1,6 tūkst. narių vienijanti GIA kasmet vykdo aplinkosauginius projektus „Mes rūšiuojam autoservise“ ir „Mes rūšiuojam automobilių atliekas“. Šiais projektais taip pat siekiama šviesti ir informuoti visuomenę apie atliekų rūšiavimą bei draugišką aplinkai veiklą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • „Lietuvos metų automobilio 2019“ startas – Kaune
    „Lietuvos metų automobilio 2019“ startas – Kaune

    Tradicinių rinkimų „Lietuvos metų automobilis“ startas šiemet bus paskelbtas netradicinėje vietoje – Kaune. Rotušės aikštėje artėjantį šeštadienį nuo 12 valandos bus išrikiuoti visi rinkimuos...

  • BMW atšaukia 1,6 mln. automobilių
    BMW atšaukia 1,6 mln. automobilių

    Dėl problemų, susijusių su oro kondicionieriais, BMW visame pasaulyje atšaukia iš viso 1,6 mln. automobilių. Tai dyzeliniai automobiliai, pagaminti nuo 2010 metų rugpjūčio iki 2017-ųjų rugpjūčio, antradienį pranešė įmonė, ku...

  • „Regitra“: vairuotojai vis dažniau renkasi vardinius numerius
    „Regitra“: vairuotojai vis dažniau renkasi vardinius numerius

    „Regitra“, nuo 2001-ųjų teikianti galimybę vairuotojams savo transporto priemonę paženklinti vardiniais numeriais, sako, kad tokių išsiskyrėlių kelyje kasmet daugėja. Nuo 2001 metų iki šių metų spalio pagaminta 1366 vardin...

    2
  • Laikas keisti padangas: kur dėti senas?
    Laikas keisti padangas: kur dėti senas?

    Artėja metas, kai vairuotojai suskubs keisti transporto priemonių vasarines padangas į žiemines. Kur dėti netinkamas naudojimui padangas? Ir ar žinote, kad iš senų padangų yra gaminamos ne tik sporto aikštynų ar žaidimų aikšteli...

    2
  • Pradedantiesiems vairuotojams – pažymėjimai trejiems metams
    Pradedantiesiems vairuotojams – pažymėjimai trejiems metams

    Seimas ketvirtadienį priėmė pataisas, kurios keičia vairuotojų pažymėjimo išdavimo tvarką. ...

  • Nuo lapkričio vairuotojų laukia svarbūs draudimo pokyčiai
    Nuo lapkričio vairuotojų laukia svarbūs draudimo pokyčiai

    Vairuotojų jau netrukus laukia teigiami pokyčiai. Pernai Seimui patvirtinus Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo pataisas, neturtinės žalos asmeniui suma yra įtraukiama į bendrą žalos asmeniui draudimo...

    1
  • Nauja technologija apsaugos nuo automobilių detalių vagysčių
    Nauja technologija apsaugos nuo automobilių detalių vagysčių

    Lietuvoje pristatoma novatoriška technologija – nuo šiol visi automobiliai gali būti pažymėti specialia sintetinio DNR technologija, skirta nusikalstamų veikų prevencijai didinti ir palengvinanti jų išaiškinimą. ...

  • Kaip neįsigyti vogto automobilio?
    Kaip neįsigyti vogto automobilio?

    Tarptautinės automobilių vagysčių tyrėjų asociacijos (IAATI) metiniame seminare buvo diskutuojama apie bandymus legalizuoti vogtus automobilius visoje Europoje. Mūsų šaliai tai labai aktuali problema, nes Lietuva yra slenkstis tarp Rytų ir Vaka...

  • Papiktino parlamentaro siūlymas: išgėrusiam prie vairo – ne vieta
    Papiktino parlamentaro siūlymas: išgėrusiam prie vairo – ne vieta

    Leistinas alkoholio kiekis vairuotojo kraujyje viena dažniausių temų, susijusių su saugumu. Dabar daugumai vairuotojų galiojančią ribą – 0,4 prom. – vieni siūlo palikti, kiti mažinti, o treti – apskritai nustatyti sausą įstatymą ...

    10
  • Mobilusis telefonas – didžiausias eismo saugumo priešas
    Mobilusis telefonas – didžiausias eismo saugumo priešas

    Sparti technologijų pažanga lėmė, kad dabar mobiliajame telefone randame kone 100 proc. reikalingos informacijos, tačiau intensyvus šių prietaisų naudojimas, specialistų nuomone, pradėjo kelti ir daug problemų. ...

    3
Daugiau straipsnių