- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Savivaldžiai automobiliai pamažu skinasi kelią į daugelio pasaulio šalių gatves bei automagistrales. Siekių tokius automobilius įteisinti bei paleisti į rinką tarptautiniu lygmeniu netrūksta. Skirtinguose žemynuose kuriamos teisinės bazės, diegiamos technologijos, skatinamos investicijos į autonomines sistemas bei vystoma infrastruktūra. Lietuva šioje srityje taip pat yra žengusi pirmuosius žingsnius, tačiau konkurencinėje kovoje su kitomis Europos šalimis gerokai atsilieka.
Labiausiai pažengę
Jau antrus metus iš eilės tarptautinė audito ir mokesčių konsultavimo bendrovė KPMG pristato pasirengimo autonominiams automobiliams indeksą. Kaip ir praėjusiais metais, Lietuvos tarp 25 vertintų valstybių nėra, o geriausių įvertinimų sulaukė Nyderlandai, Singapūras, Norvegija, JAV ir Švedija. KPMG partneris Rokas Kasperavičius pastebi, kad šis šalių reitingavimas skatina pasitempti – didėja investicijos į autonominių automobilių vystymo procesą, automobilius, sulaukiama gausaus žiniasklaidos bei visuomenės dėmesio. "2019 m. tyrimo rezultatai atskleidžia, kad šalys skirtinguose žemynuose aktyviai žengia autonominių automobilių paplitimo keliuose link. Jų valdžios institucijos yra suinteresuotos didinti transporto modernizaciją, skatinti inovacijas, investicijas ir užtikrinti, kad savivaldžių transporto priemonių naudojimas būtų visapusiškai naudingas verslui ir visuomenei", – aiškina R.Kasperavičius.
Nors savivaldžiai automobiliai dar visai neseniai buvo įtraukti į transporto sferą, nemažai šalių jau spėjo įtvirtinti tokių transporto priemonių sąvoką, sukūrė teisinę bazę bei išvystė infrastruktūrą. Europoje pasirengimo autonominiams automobiliams atžvilgiu pirmaujantys Nyderlandai intensyviai dirba prie naujo projekto, padėsiančio savivaldžiams sunkvežimiams gabenti tulpes vadinamuoju tulpių koridoriumi – keliu nuo Amsterdamo iki Antverpeno ir Roterdamo. Taip pat šalis priima teisės aktus bei saugumo reikalavimus, kurie skatina realią savivaldžių automobilių eksploataciją.
Kita Europoje pirmaujanti šalis – Norvegija – autonominių automobilių testavimą įteisino tik 2018 m., tačiau pasiekti rezultatai jau stebina. Šalyje šiuo metu testuojami autonominiai mikroautobusai bei sunkvežimiai. Pastebima ir palanki vartotojų nuomonė apie šių automobilių bandymus bei įtraukimą į rinką. Dėl jau visuomenėje paplitusių elektrinių automobilių, žmonės yra linkę pasitikėti ir savivaldžių transporto priemonių galimybėmis.
Kas jau padaryta?
Autonominiai automobiliai Lietuvos keliuose yra nauja sfera, šioms naujovėms įsigalėti reikia laiko.
Nors Lietuva dar nėra įtraukiama į pasirengusiųjų autonominiams automobiliams valstybių reitingus, toks šalies kelių modernizacijos poreikis vis iškyla į dienos šviesą. 2017 m. pabaigoje Seimas priėmė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimus, kuriais apibrėžė sąvoką "savivaldis automobilis" bei nustatė pagrindinius tokių transporto priemonių bandymų ir dalyvavimo viešajame eisme principus. Visgi, asociacijos "ITS Lietuva", vienijančios svarbiausius intelektinių transporto priemonių sistemų rinkos dalyvius, atstovas Dainius Diska įsitikinęs, kad parengta įstatymo bazė yra tik ilgo kelio pradžia.
"Autonominiai automobiliai Lietuvos keliuose yra nauja sfera, šioms naujovėms įsigalėti reikia laiko. Jau yra sutvarkytas teisinis reglamentavimas, tačiau išlieka daug neatsakytų klausimų: kaip įvertinti tokių transporto priemonių likutinę vertę, išnagrinėti jų draudimo niuansus. Tai sukuria nežinomybę, todėl nėra skubama gatves užpildyti savivaldžiais automobiliais", – aiškina D.Diska.
Resursų yra
Jam antrina ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos Plėtros ir tarptautinių ryšių departamento vyresnysis patarėjas Gytis Mažeika, kuris pažymi, kad šis sektorius nuolat keičiasi, todėl teisinė bazė niekada nebus visiškai išvystyta. Nepaisant to, dabartinis savivaldžių automobilių reglamentavimas sukuria sąlygas šiems automobiliams laisvai judėti šalies keliuose. "Lietuvoje nėra atskiro įstatymo, kaip, tarkime, Nyderlanduose, bet mes reikalingus pakeitimus integravome į jau egzistuojančius įstatymus. Esmė Lietuvoje ta pati – savivaldžiai automobiliai gali dalyvauti viešajame eisme, tiek su vairuotoju viduje, tiek be jo. Svarbu, kad būtų užtikrinama galimybė valdyti automobilį, kad ir nuotoliniu būdu", – teigia G.Mažeika.
Ekspertai pastebi, kad Lietuva turi ne tik tinkamai paruoštą teisinę bazę, bet ir daug vidinių resursų bei potencialo, galinčio padėti šaliai patekti tarp Europos lyderių autonominių automobilių srityje. Visgi, nors šalis juda tinkama linkme, sričių, kuriose dar reikėtų pasitempti, išlieka. Viena jų – infrastruktūra. Pasak G.Mažeikos, nors galime pasigirti 4G interneto ryšiu, kokybiškai apimančiu šalies teritoriją, ypatingo dėmesio reikalauja ir vienodas gatvių kokybės užtikrinimas bei elektromobilių įkrovos taškų plėtra.
Skatinant Lietuvos transporto ir infrastruktūros modernizaciją, siekiama atkreipti ne tik verslo, bet ir mokslininkų bei akademinės bendruomenės dėmesį. Taip bus vystomas Lietuvos technologinis potencialas, kuriamos inovacijos, sudaromos patrauklios sąlygos užsienio investicijoms ir tolesnei autonominių sistemų plėtrai.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...