Karštis tirpdo vairuotojų dėmesį ir pinigines

Automobilis vos pravertais langais, numestas atokioje senamiesčio gatvelėje, iškart atkreipė dėmesį. Plieskiant daugiau nei 30 °C karščiui, jame lekavo paliktas šuo. Kadangi po pusvalandžio einant pro tą pačią vietą gyvūnas vis dar sėdėjo įkalintas, teko skambinti pagalbos telefonu ir ieškoti savininko.

Lėtėja mąstymas

Jau daugiau nei savaitę iš Lietuvos nesitraukiantis svilinantis karštis tampa tikru iššūkiu vairuotojams ir keleiviams. Tokiu oru nukentėti gali ne tik žmonės, bet ir jų augintiniai arba pati transporto priemonė. Statistika rodo, kad karštomis dienomis fiksuojama kur kas daugiau smulkių eismo įvykių.

Specialistų teigimu, avaringumas auga dėl to, kad, vairuojant karštu oru, mažėja dėmesingumas ir koncentracija. Tam yra medicininis paaiškinimas: įkaitusioje aplinkoje tirštėja kraujas, sutrinka kraujotaka, o visa tai yra glaudžiai susiję su smegenų veikla. Būtent todėl, svilinant karščiui, vairuotojams reikėtų pakoreguoti savo įpročius. Pirmiausia rekomenduojama pravėdinti transporto priemonę, užuot iškart į ją sėdus. Pravėrus dureles, langus ir palaukus keletą minučių, temperatūra salone sumažės.

Bendrovė už eismo įvykius, kurie susiję su provėžomis asfalte, išmoka keliasdešimt tūkstančių eurų per metus.

„Žmonės vasarą ir šiaip labiau atsipalaidavę, todėl labai svarbu patiems reguliuoti temperatūrą automobilyje, bent taip mažinant tikimybę dėl koncentracijos sumažėjimo patekti į eismo įvykį“, – svarstė AB „Lietuvos draudimas“ Operacijų departamento vadovas Artūras Juodeikis.

Nepalikite gyvūnų

Kitas avaringumą didinantis aspektas – plieskianti saulė.

„Saulė tiesiogiai spigina į akis, todėl būtina naudoti tamsinančius akinius, pasitelkti atlenkiamą skydelį. Šios dvi paprastos priemonės gali padėti išvengti momentinio apakinimo ir kitų bėdų. Vasarą labai svarbus ir geriamasis vanduo – jo visada reikėtų turėti su savimi“, – pažymėjo pašnekovas.

Stichija: po kaitros ateina stiprios liūtys, užtvindančios miestų gatves. / A. Strumylos / BNS nuotr.

Specialistas akcentavo, kad vienas svarbiausių aspektų tokiomis karštomis dienomis – vaikų ir augintinių sveikata ir saugumas.

„Jokiu būdu net ir trumpam laikui nepalikite automobilyje vaikų ir augintinių. Toks karštis yra kritiškai pavojingas sveikatai ir gyvybei. Noriu atkreipti ir aplinkinių žmonių dėmesį: nebūkime abejingi, jei matome gretimame automobilyje vaiką ar augintinį vienus, – nedelsiant reikia skambinti trumpuoju pagalbos telefonu 112“, – ragino bendrovės atstovas.

Anot A.Juodeikio, vasarą patartina nepiktnaudžiauti ir oro kondicionieriais.

„Labai svarbu įvertinti, kokia tinkama temperatūra salone. Pavyzdžiui, jei lauke yra 35 °C karščio, automobilio viduje temperatūra neturėtų nukristi iki 20 °C šilumos. 15 laipsnių skirtumas yra labai didelis, taigi garantuotai peršalsite“, – įsitikinęs draudimo ekspertas.

Išmoka tūkstančius eurų

Pašnekovas ragino atkreipti dėmesį ir į kintančius techninius transporto priemonių parametrus, ir į kelio dangą.

„Tvoskiant ypač didelei kaitrai, tais keliais, kuriais važinėja ar kur yra pakraunamas sunkusis transportas, pasitaiko įspaudžiamų provėžų. Vien mūsų bendrovė už eismo įvykius, kurie susiję su provėžomis asfalte, išmoka keliasdešimt tūkstančių eurų per metus, – skaičiavo A.Juodeikis. – Tokios provėžos yra klastingos, nes, vengdami netikėtų kliūčių, vairuotojai manevruoja, taip sukelia avarinių situacijų ir susiduria su kitais kelių eismo dalyviais.“

A.Juodeikis pažymėjo, kad, saugodami automobilius nuo karščio, vairuotojai dažnai stato juos po dideliais medžiais, tačiau tai negeras pasirinkimas. Anot jo, staiga prasidėjusi vasaros vėtra išlaužo medžių šakas, ypač senų didelių medžių, ir tos šakos gali stipriai apgadinti transporto priemones.

Kaip žinia, po didžiulių karščių visuomet ateina vasaros vėtros ir liūtys.

„Jei kelionės metu pakliuvote į didelę liūtį, būtinai pasirinkite saugų greitį arba visai sustokite šalikelėje, jei yra tokia galimybė, kol liūties banga praeis ir matomumas bus geresnis. Taip pat liūtis greitkeliuose gali sukelti vandens sankaupų ant važiuojamosios dalies – įvažiavus į tokią gilią balą dideliu greičiu, automobilis gali tapti nevaldomas“, – perspėjo jis.

Hidrosmūgio pavojai

Šią savaitę Vilniuje ir keliuose kituose šalies miestuose plačiai nuskambėjo liūčių išdaigos, atnešusios nemažai nuostolių automobilių savininkams. Prapliupęs stiprus lietus užliejo ištisas gatves ir sostinės vakarinio aplinkkelio ruožus. Dėl susidariusių balų kai kurios atkarpos tapo nepravažiuojamos. Tačiau dalis vairuotojų vis tiek mėgino jas įveikti, taip rizikuodami užlieti automobilio variklį ir patirti vadinamąjį hidrosmūgį.

Dėmesys: vasarinis išsiblaškymas prie vairo sukelia liūdnų padarinių. / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Vidaus degimo varikliai veikia cilindruose suspausdami aplinkos oro ir dujomis paverstų degalų mišinį. Dujas stūmokliai suspaudžia nesunkiai, taip užtikrindami sklandų variklio veikimą. Jei per oro įsiurbimo angas į cilindrą patenka vanduo, stūmokliai jo suspausti nebesugeba. Dėl mechaninės variklio struktūros stūmoklis negali spausti mažiau, todėl, net atsimušęs į vandenį tarsi į sieną, jis ir toliau bando spausti. Vandens ir stūmoklio susidūrimą galima palyginti su automobilio smūgiu į sieną. Tokio susidūrimo atveju lengviausiai pasiduoda metalas. Pavyzdžiui, sulinksta stūmoklio kojelė (švaistiklis) arba įtrūksta variklio blokas. Liūdniausiais atvejais variklis sugadinamas nepataisomai.

Vandens ir stūmoklio susidūrimą galima palyginti su automobilio smūgiu į sieną.

Saugaus vairavimo instruktorių teigimu, patekus į užlietą ruožą, reikėtų stebėti kitus eismo dalyvius. Jeigu matoma, kad bala apsemtų aukščiau negu automobilio slenksčiai, geriausias pasirinkimas būtų apsisukti ir ieškoti kito kelio. Jei tokios galimybės nėra dėl kelio atitvaro, reikėtų atsargiai, įjungus avarinį signalą ir nekeliant grėsmės kitiems eismo dalyviams, grįžti atbuline eiga iki vietos, kuri leidžia rinktis kitą kelią.

„Išimtis šiuo atveju būtų tik situacija, kai akivaizdžiai matote, kad bala jau beveik įveikta ir apsėmimo gylis priekyje mažėja – tuomet reikėtų lėtai judėti į priekį“, – sakė vairavimo instruktorius Rokas Markevičius.

Saugiausia – evakuotis

Ekspertas numatė ir dar vieną situaciją, galinčią nutikti jau įvažiavus į gilią balą.

„Jeigu matote, kad nesaugu važiuoti nei pirmyn, nei atgal, turbūt saugiausia būtų evakuotis. O jei automobilio variklis vis dar veikia – prieš lipdami iš automobilio būtinai jį užgesinkite, antraip brangaus remonto tikriausiai neišvengsite“, – aiškino R.Markevičius.

Automobilių KASKO draudimo taisyklėse numatyta, kad hidrosmūgis yra draudžiamasis įvykis. Per keletą pastarųjų metų BTA draudimas atlygino žalą ne vienam automobilio savininkui, kuris patyrė tokią nesėkmę, o žalos atlyginimo dydis kai kuriais atvejais buvo daugiau nei 6 tūkst. eurų.

„Nors vairuotojams visais atvejais rekomenduojama vengti bandyti įveikti nežinomo gylio balą, su prašymais atlyginti žalą, patirtą dėl hidrosmūgio, susiduriame kasmet“, – sakė Transporto žalų reguliavimo skyriaus vadovas Andrius Gasparavičius.

Jo teigimu, hidrosmūgių grėsmių ateityje tik daugės. Mat, nepaisant to, kad miestai savo vandens nutekėjimo sistemas tobulina, kintantis klimatas meta didelį iššūkį egzistuojančiai kelių infrastruktūrai. Dažnėjančias karščio bangas visuomet lydi ir gausesnis kritulių kiekis, todėl automobiliams grėsmę keliančių balų gali susidaryti ir ganėtinai netikėtose vietose.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Suniuka

Suniuka portretas
salone pastebime,o kad po Lietuva dirbanciame transporte,del jo technines bukles,neveikia kondicionieriai - niekam ne motais! Ir vairuotojai kepa tokiose masinose po 13 - 15 valandu,ir net verciami nedaryti poros privalomu pertrauku po 45 minutes! Atejo laikai,kai suo svarbiau uz zmogu!

Mąstymas lėtėja, bet ar tai argumentas?

Mąstymas lėtėja, bet ar tai argumentas? portretas
Kai epileptikams, pijokams, narkomanams, kurios ir 40-70 metukų sulaukusios sveria iki 30 kg ir dėvi proanūkių sukneles, senukams su Alzheimerio sindromu ir jurisdikcijos atstovėms su Piko liga ir neprasiblaiviusioms po tris paras trukusių orgijų dar nuo šv Jono, visiems už vairo smagu. Net narkomanams už vairo karštis nė motais, joms nesvarbu kad ant galinės sėdynės pririštas vaikas neprastas nevalgyti tas gal dešimt parų ir vežiojamas tos narkomanės pirmyn atgal Taikos pr ir Šilutės plentu su posūkiais iki paštomatų pasiimti naujų dozių. O jūs veblenat apie karšty dvesiantį šuniuką. Gaila šuniuko. Bet pasižiūrėkit į save už vairo, į savo dukteris nunarkašintas per visus galus ir seniai nebepanašias į moteris, į savo anūkes atrodančius kaip kiaulės su pripūsti lūpom ir priklijuotas blakstienom bei į klynys įstatymo klizmom Jūs tikrai visi gražūs karštyje ir už vairo. Nes sulėtėjo mąstymas karšty ir pasimatė tikrasis "grožis".

Anonimas

Anonimas portretas
Kaip senais laikais.. pirmą pastraipa išgalvota situacija.... Bet arti realybės...
VISI KOMENTARAI 3

Galerijos

Daugiau straipsnių