- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Su eismo įvykiuose sumaitotais automobiliais važinėti gali būti uždrausta. Tačiau dabar tai dažniausiai galioja tik tuo atveju, jei tokios transporto priemonės savininkas pripažįstamas nukentėjusiu. Kaltininkai su savo automobiliu gali daryti, ką nori, ir į gatves išvažiuoti su nesaugia mašina.
Kompensacijos mechanizmas
Lietuvoje jau beveik dvejus metu galioja įstatymas, kurio pagrindu apskaičiuojama, ar ekonomiškai naudinga remontuoti į eismo įvykį patekusį automobilį.
Jeigu sugadinto automobilio remonto darbai sudaro daugiau kaip 75 proc. jo rinkos vertės, toks automobilis yra pripažįstamas netinkamu ne tik remontuoti, bet ir eksploatuoti – panaikinamas jo techninės apžiūros (TA) galiojimas. Sakykime, kad automobilio rinkos vertė yra 4 000 eurų. Jeigu jo remontas kainuoja daugiau kaip 3 000 eurų, laikoma, kad jį remontuoti netikslinga. Draudimo bendrovė vairuotojui, apsidraudusiam privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu, išmoka automobilio rinkos vertės kompensaciją. Automobilio liekanos yra parduodamos. Tuo gali užsiimti arba pats asmuo, arba draudimo kompanija. Pardavus liekanas, iš automobilio rinkos vertės atimama už liekanas gauta pinigų suma. Sakykime, kad automobilio liekanos po avarijos įvertintos 500 eurų, taigi iš mūsų tariamų 4 000 eurų atimama pusė tūkstančio ir nukentėjusiajam išmokama 3 500 eurų suma.
Gali būti, kad žmogus nusprendžia automobilio liekanas pasilikti sau. Tokiu atveju įvertinama liekanų kaina, ji minusuojama iš automobilio rinkos vertės, o likusi suma sumokama transporto priemonės savininkui. Informacija apie tai perduodama Lietuvos techninių apžiūrų asociacijai "Transeksta", o automobiliui panaikinamas TA galiojimas. Nepaisant to, kad draudimo kompanija automobilį pripažino netinkamu eksploatuoti, jo savininkas gali jį suremontuoti, tačiau tam, kad automobilis būtų vėl užregistruotas ir galėtų dalyvauti eisme, jam teks atlikti techninę ekspertizę, kurios metu įvertinama, ar automobilis gali saugiai dalyvauti eisme.
Tvarka negalioja
Aprašyta schema galioja tiems automobiliams, kurių savininkai per eismo įvykį yra pripažįstami nukentėjusiais ir kurių remonto išlaidos yra kompensuojamos draudimo kompanijų. Kaltininkų automobiliai gali būti pažeisti taip pat arba net labiau, tačiau jų TA nėra naikinama ir nesprendžiama, ar automobilis tinkamas dalyvauti eisme, o po atlikto remonto, jei savininkas toliau nusprendžia eksploatuoti automobilį, nereikia atlikti jo techninės ekspertizės. Tai reiškia, kad eisme dalyvauja automobilis, kuris gali kelti didesnį pavojų ne tik jį vairuojančiam, bet ir visiems eismo dalyviams.
Lietuvos Respublikos transporto priemonių draudiko biuro direktoriaus pavaduotojas (LRTPDB) Tomas Rudzkis teigė, kad tokia situacija susidarė dėl to, kad į eismo įvykius ne visuomet kviečiami policijos pareigūnai, kurie gali įvertinti avarijoje dalyvavusių transporto priemonių būklę. "Jeigu eismo įvykio metu nėra sužeistųjų ar žuvusiųjų, o dėl jo aplinkybių vairuotojai sutaria, policijos pareigūnai nėra kviečiami", – teigė pašnekovas.
Jeigu į eismo įvykį patenka kasko draudimu drausta transporto priemonė, apie tai, kokių sugadinimų atsirado, žino tik draudimo kompanija, savininkas ir automobilį remontavę meistrai. "Privalomojo civilinės atsakomybės draudimo taisyklės yra apibrėžtos, žalos apskaičiavimo tvarka patvirtinta Vyriausybės, o kasko draudimo sutartis yra pasirašoma laisvo susitarimo pagrindu", – skirtumus įvardijo T.Rudzkis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?17
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...