- Marius Eidukonis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nuo 2018 m. sausio 1 d. įsigalioja Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme (SEAKĮ) numatytos pataisos, apibrėžiančios dešiniavairių automobilių, skirtų eismui kairiąja kelio puse, naudojimą Lietuvoje.
Privalomos modifikacijos
Įstatymo pataisose įrašytos ir ES rekomenduotos priemonės, kurių reikėtų imtis norint užtikrinti saugų eismą dešiniavairiais automobiliais šalyse, kur eismas vyksta dešine kelio puse.
SEAKĮ pabrėžiama, kad dešiniavairiai automobiliai turės turėti numatytoje vietoje įrengtą netiesioginio matymo įrangą, skirtą vairuotojo priekiniam matomumui pagerinti: periskopinius priekinio vaizdo veidrodžius, kamerą su monitoriumi, kurie galėtų filmuoti ir rodyti eismą tiek šviesiuoju, tiek tamsiuoju paros metu, taip pat – kai blogas matomumas. Dešinėje vairą turintis automobilis privalės turėti eismui dešine kelio puse pritaikytus žibintus (antraip jie akintų, nes spindulys nukreiptas į priešingą pusę) ir šoninius galinio vaizdo veidrodžius.
Dešiniavairiai automobiliai turės turėti numatytoje vietoje įrengtą netiesioginio matymo įrangą. Papildomos išlygos numatytos keleivius vežantiems autobusams, mat jų bent vienos keleiviams laipinti skirtos durys privalo būti dešinėje pusėje. Krovininiai automobiliai, kurių didžiausia leisina masė didesnė nei 7 500 kg ir kurie skirti vežti ne daugiau kaip aštuonis keleivius, neįskaičiuojant vairuotojo, privalo tam numatytose vietose turėti įrengtą papildomą netiesioginio matymo įrangą, skirtą vairuotojo matomumui pagerinti, ir eismui dešiniąja kelio puse pritaikytus plataus stebėjimo kampo arba artimo vaizdo veidrodžius. Vairuoti dešiniavairius automobilius galės ne visi. Nurodoma, kad neturint dvejų metų vairavimo stažo tokias transporto priemones vairuoti draudžiama.
Tikrins pareigūnai
Asmeniui, kuris pagal nustatytus reikalavimus dešiniavairį automobilį parengs dalyvauti kaire puse vykstančiame eisme, reikės kreiptis į bet kurią techninių apžiūrų ekspertizių įmonę, kuri turės įvertinti, ar įranga veikia tinkamai. Gavus šios įmonės patvirtinimą, kad viskas tinkamai veikia, bus galima transporto priemonę registruoti.
Beje, dešiniavairius automobilius, kurie dalyvauja eisme, galės patikrinti ir policijos pareigūnai. Dabar tokių techninių policijos patikrinimų sulaukia ir automobilius su vairu kairėje pusėje vairuojantys savininkai. Per patikrinimus tikrinama, ar automobiliai eksplotuojami tinkamomis padangomis, ar tinkamai šviečia automobilio žibintai, ar automobilis tinkamai sukomplektuotas – yra vaistinėlė, avarinio sustojimo ženklas, šviesą atspindinti liemenė. Sustabdę dešiniavairį automobilį, pareigūnai galės patikrinti, ar tinkamai veikia visa įranga, turinti pagerinti matomumą. Jeigu numatytos įrangos dešiniavairiame automobilyje nebus, policijos pareigūnai galės anuliuoti techninės apžiūros galiojimą.
Antplūdžio nesitiki
Techninių ekspertizių įmonės "Transporto studijos" ekspertai, išnagrinėję dešiniavairėms transporto priemonėms nustatytus modifikavimo reikalavimus, mano, kad toks perdirbimas tikrai nebūtų pigus ir lengvai įgyvendinamas.
Tvarkingi dešiniavairiai automobiliai kainuoja pigiau nei jų analogas, pritaikytas eismui kairiąją puse, tačiau įvertinus jo pritaikymo eismui kairiąją puse kainą, toks automobilis taps kone tūkstančiu eurų brangesnis nei toks pats automobilis su vairu tinkamoje pusėje.
Kai kurie specialistai tikina, kad dešiniavairio automobilio pritaikymas dalyvauti esime Lietuvoje gali kainuoti apie pora tūkstančių eurų. Vis dėlto naudotų automobilių prekybą stebintys specialistai įsitikinę, kad dešiniavairių bumo Lietuvoje nebus.
"Įsigydamas automobilį lietuvis vidutiniškai jam išleidžia apie tris tūkstančius eurų. Tvarkingi dešiniavairiai automobiliai kainuoja pigiau nei jų analogas, pritaikytas eismui kairiąją puse, tačiau įvertinus jo pritaikymo eismui kairiąją puse kainą, toks automobilis taps kone tūkstančiu eurų brangesnis nei toks pats automobilis su vairu tinkamoje pusėje", – kalba UAB "Varanas" vadovas Valentinas Naujanis.
Jis atkreipė dėmesį, kad dešiniavairius automobilius pirktų ir tokioms investicijoms ryžtųsi tik asmenys, nusprendę įsigyti labai specifinį automobilį. Turiu galvoje tam tikrus japoniškus automobilius, kurie buvo skirti vietinei (namų) rinkai, o su vairu kairėje pusėje paprasčiausiai nebuvo gaminami. Tuomet tokioms investicijoms galima ryžtis", – svarstė pašnekovas. V.Naujanis nesiėmė prognozuoti, kiek tokių automobilių atsiras Lietuvoje, tačiau, pasak jo, tokių per metus įregistruojamų atuomobilių skaičius neturėtų būti didelis.
Matomumo iššūkis
"Transporto studijų" direktoriaus pavaduotojas Ramūnas Vėlavičius tvirtina, kad svarbiausias uždavinys, kurį norima išspręsti prieš išleidžiant į Lietuvos kelius dešiniavairius automobilius, – užtikrinti, kad kliūties lenkimo kelyje manevras, ypač kai tokio manevro metu iš už kliūties reikia išvažiuoti į priešpriešinio eismo juostą, būtų saugus. Tai padaryti tikimasi naudojant papildomą netiesioginio matymo sistemą, kuria išplečiama vairuotojo matymo į priekį zona. Šią sistemą turėtų sudaryti periskopinė veidrodžių sistema iš dviejų veidrodžių, kuriais vaizdas iš priekio vairuotojui turėtų būti perduodamas per valytuvais valomą priekinio lango zoną, bei vaizdo kameros ir monitoriaus įtaisas.
"Vienos konkrečios schemos, kaip turi būti išdėstyti veidrodžiai, nėra, tačiau teisės aktuose nustatyta, kad veidrodžiai turi būti pritvirtinti stacionariai, pvz., priklijuoti prie paties stiklo, prisukti prie statramsčio ar kitos kėbulo konstrukcijos dalies – tvirtinimas vakuuminiais laikikliais nebūtų laikomas priimtinu tvirtinimo būdu. Paminėtina ir tai, kad veidrodžiai turėtų būti pagaminti iš beskeveldrio stiklo (arba dūžio atveju likti ant veidrodžio pagrindo) ir užtikrinti apsaugą nuo akinimo", – atkreipia dėmesį R.Vėlavičius.
Pavojus saugumui
Kitas svarbus saugiklis, mažinantis incidentų riziką lenkimo metu, – vaizdo kameros tvirtinimas vadinamojoje antrojoje nuvalyto priekinio lango zonoje. Šios kameros techniniai parametrai turėtų leisti fiksuoti ir įrašyti į atmintį vaizdus esant prastam apšvietimui, o monitoriaus ekrano įstrižainė turi būti ne mažesnė kaip 17 cm. Beje, monitoriaus funkcijos negali atlikti mobilusis telefonas, kompiuteris, navigacinis įrenginys ar kitas panašus įrenginys. Vaizdo kamera drauge su periskopiniais veidrodžiais negali užstoti daugiau kaip 10 proc. ploto antrojoje nuvalyto priekinio lango zonoje, ką užtikrinti greičiausiai nebus itin paprasta. Ekspertų manymu, visa nurodyta įranga neišvengiamai taps vairuotojo dėmesio vagimi – vertinant situaciją kairėje dešiniavairio automobilio pusėje, todėl, renkantis įrangą ir jos išdėstymo transporto priemonėje schemą, šiuos dalykus reikėtų vertinti itin atidžiai ir pasistengti nesukurti naujų problemų. Ekspertai taip pat atkreipia dėmesį į reikalavimus modifikuoti dešiniavairių automobilių priekinius artimosios šviesos žibintus: pritaikant anglišką automobilį, jie turės būti pakeisti į žibintus, skirtus įprastiniams mūsų rinkoje naudojamiems automobiliams – turėti atitinkamą ženklinimą, o jų skleidžiama asimetrinė šviesa turės užtikrinti tinkamą kelkraščio apšvietimą.
Dar vienas galvosūkis, su kuriuo susidurs perdirbėjai – kaip periskopinius priekinio vaizdo veidrodžius ir kamerą su monitoriumi sumontuoti taip, kad jie neturėtų įtakos saugos oro pagalvių veikimui. T.y. kad avarijos atveju besiskleidžianti keleivio saugos oro pagalvė nenušluotų nuo stiklo čia esančių netiesioginio matymo priemonių ir nesužalotų automobilio salone esančių keleivių.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Palangoje – pokyčiai dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą
Ketvirtadienį Palangos savivaldybės taryba apsisprendė dėl vietinės rinkliavos už automobilių statymą nustatytose apmokestinamose kurorto vietose pokyčių. Jie priimti Palangos rinkliavų centro siūlymu. ...
-
Nesąžiningų vairuotojų madai artėja galas: kokie pakeitimai laukia?57
Seimui palaiminus Rinkliavų įstatymo pakeitimus, akimirksniu bus sučiupti ir tie vairuotojai, kurie neteisėtai naudojasi net ir neįgaliems vairuotojams skiriama kortele, atveriančia galimybę į nemokamą parkavimąsi brangiausiose ar patogiausiose vieto...
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...