- Justina Marcinkutė, LRT televizijos laida „Keliai. Mašinos. Žmonės“, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nesuvaldžius automobilio galima nulėkti tiesiai į vandens telkinį. Gelbėtojai sako, kad tokiems atvejams vairuotojai nėra pasiruošę, o automobiliui nuskęsti pakanka vos dviejų minučių. Kaip pavyksta išsivaduoti į vandenį patekusiems vairuotojams ir koks įrankis gali išgelbėti gyvybę?
Nelaimės, kai išsigelbėti pavyksta tik žaibiškomis paties pastangomis – taip ekspertai apibūdina situacijas, kai nesuvaldę automobilio vairuotojai atsiduria vandenyje. Nors tokių avarijų pasitaiko rečiau nei, pavyzdžiui, įvairių transporto priemonių susidūrimų, jų padariniai būna itin skaudūs. Panikos ištikti žmonės nemoka elgtis vandenyje, todėl tokiais atvejais neretai konstatuojama automobilyje buvusių žmonių žūtis.
„Tokie įvykiai dažniausiai nutinka rajoniniuose keliuose, kur yra žvyro dangos kelias, o vandens telkinys yra kelio vingyje. Tokioje vietoje dažnai nebūna kelio atitvaro ir nesuvaldytas automobilis atsiduria vandens telkinyje.
Galima atkreipti dėmesį, kad į tokias situacijas dažniausiai pakliūva automobiliai, kurie viršija greitį“, – kur ir kodėl dažniausiai nutinka tokios nelaimės, pasakoja Kelių policijos valdybos Nusikalstamų veikų eismo saugumui tyrimo skyriaus viršininkas Alvaras Bacevičius.
Incidentas baigėsi laimingai
Kad vandenyje tikrai apima šokas, įsitikinti teko sociologui Vladui Gaidžiui. Žiemą, naujųjų metų išvakarėse, vyras mėgino išvengti susidūrimo su kitu automobiliu. Deja, po manevro jo „Rover 416“ tapo nevaldomas ir nuskriejo Neries link.
„Aš atsitrenkiau į šaligatvio bortelį, bet mašina nesustojo. Galvojau, gal sustos kiek toliau, bet nesustojo, ir nuo labai stataus šlaito pradėjo važiuoti žemyn. Tikėjausi, kad automobilis sustos apačioje, ant pėsčiųjų tako, bet ir ten nesustojo.
Taip aš įvažiavau į upę. Galvojau, gal ten priekį įbedus sustos, bet mašina pradėjo plaukti“, – kaip su savo automobiliu atsidūrė upėje, pasakoja V. Gaidys.
Vairuotojas apžiūrėjo automobilio saloną, tačiau jokio įrankio, kuriuo galėtų išdaužti stiklą, nerado. Laimei, jam pavyko atidaryti šoninį langą.
„Viskas vyko instinktyviai. Pralindau per vairuotojo langą su žiemine apranga ir išlipau ar ant stogo, ar ant variklio dangčio. Tada man pasidarė lengviau, pradėjau suprasti, kas nutiko, planuoti kažkokius kitus veiksmus, ką daryti toliau.
Pirmiausiai nusiėmiau striukę, nes iš televizijos laidų esu matęs, kad tokiame vandenyje žmogus ilgai išbūti negali, todėl ruošiausi kuo mažiau laiko būti vandenyje“, – kaip elgėsi patekęs į vandenį, prisimena V. Gaidys.
Norėdamas atsikratyti dar daugiau papildomo svorio, vairuotojas norėjo nusiauti ir batus, tačiau nespėjo.
„Besimaunant batus mašina pradėjo skęsti. Kai jau nebegalėjau toliau būti ant automobilio, šokau į vandenį. Buvau prie pat kranto ir laikiausi, kiek tik galėjau.
Bet ilgai neišsilaikiau ir galvojau, galbūt srovė mane nuneš iki Žveryno tilto, tačiau tuo metu atbėgo prie tilto dirbę darbininkai ir mane ištraukė“, – kaip galiausiai pavyko išsigelbėti, pasakoja V. Gaidys.
Svarbiausia – ramybė
Ugniagesiai gelbėtojai pasakoja, kad neretai tokios nelaimės baigiasi tragiškai būtent dėl vairuotojus apėmusios panikos. Pasak jų, svarbiausia išlikti ramiems ir greitai atlikti kelis pagrindinius veiksmus. Atidaryti arba išdaužti langą, atsisegti saugos diržą ir pro angą išlįsti iš automobilio. Jei viduje yra daugiau žmonių, tuomet veiksmų seka priklauso nuo jūsų ekipažo.
Vairuotojas pirmiausiai turėtų atsegti save, nuleisti arba išdaužti stiklą, tada atlaisvinti vaikus ir juos išstumti per langą, kad jie patektų į vandenį.
„Vairuotojas pirmiausiai turėtų atsegti save, nuleisti arba išdaužti stiklą, tada atlaisvinti vaikus ir juos išstumti per langą, kad jie patektų į vandenį. Rekomenduojama pirmiau iš automobilio išlaisvinti vyresnį vaiką, jaunesnį po to, su mintimi, kad vyresnysis padės jaunesniam. Paskui juos reikėtų pačiam pasišalinti iš automobilio“, – pasakoja Ugniagesių gelbėtojų mokyklos Praktinio parengimo skyriaus vyriausias specialistas Tomas Šarauskas.
Patariama automobilyje turėti stiklo daužtuką
Ne tik veiksmo filmuose, bet ir realybėje pasitaiko atvejų, kai vandenyje atidaryti lango nepavyksta. Tuomet jį būtina išdaužti. Šiam veiksmui labiausiai tinka tam pritaikyti stiklo daužtukai.
„Daužtukai yra skirtingų tipų. Paprasčiausias yra toks, su kuriuo stiklą tiesiog daužiame. Spyruoklinį daužtuką reikia priglausti prie stiklo, tada spausti, suveikia spyruoklė ir išmuša stiklą. Trečio tipo – taip pat spyruoklinis daužtukas, – kurį reikia pridėti prie stiklo, įtempti spyruoklę ir paleisti“, – pasakoja T. Šarauskas.
Esant skęstančiame automobilyje stiklo išdaužimui galima panaudoti sėdynės atlošo strypelius, saugos diržo sagtį ar gesintuvą, jei jis salone.
Stiklo daužtukus turi vos vienas kitas vairuotojas. Galbūt norinčių juos turėti savo automobilyje tikrai yra, tačiau įsigyti nėra taip lengva.
„Apvažiavau ne vieną dešimtį prekybos taškų, bet prie automobilių prekių tokių priemonių kaip peiliukas diržui nupjauti ar stiklo daužtukas, nėra. Internetinėje prekyboje galima įsigyti, bet masinio apsipirkimo prekybos vietose – ne.
Tokios priemonės turėtų būti prie būtinųjų daiktų, kad žmogus galėtų įsigyti“, – teigia A. Bacevičius.
Brangi kiekviena sekundė
Norint išsivaduoti iš skęstančio automobilio, gelbėjimosi veiksmus būtina atlikti nedelsiant. Taip pat privaloma pasirinkti tinkamą evakuacijai stiklą.
„Evakuaciniai keliai iš skęstančio automobilio yra šoniniai ir galinis stiklai. Priekinio stiklo geriau net nemėginti daužti, nes jis turi klijų sluoksnį, todėl tik išeikvosite jėgas ir prarasite brangų laiką“, – kokius stiklus daužti, pataria T. Šarauskas.
Nuo kelio nulėkę automobiliai dažniausiai į vandenį grimzta priekiu, jį skandina sunki variklio dalis. Tačiau jei pasitaiko bent menkiausias šlaitas, neišvengiamas vertimasis. Tuomet automobilio langai gali likti po vandeniu, tad ir evakuotis turėtumėte šiek tiek kitaip.
„Reikėtų palaukti, kol automobilio salonas užsipildys vandeniu, o viršuje, tokiu atveju, kur automobilio dugnas, bus oro kišenė, iš kurios bus galima kvėpuoti. Tuomet reikia pasilenkti žemyn, išdaužti stiklą ir nerti į viršų“, – kaip elgtis dar sudėtingesnėje situacijoje aiškina T. Šarauskas.
Evakuaciją neretai sunkina ne tik užsiblokavę langai, bet ir užstrigusi saugos diržo sagtis. Kad išlįstumėte iš automobilio, greičiausiai diržą teks perpjauti. Pasak gelbėtojų, sau ir keleiviams padėsite labiau, jei po ranka turėsite jau minėtą stiklo daužtuką. Beveik visų jų rankenose įmontuotas specialus peiliukas. Juo reikia pjauti diržo dalį, esančia prie juosmens.
Taigi turėdami kelias paprastas priemones net ir patekę į nepavydėtiną situaciją išsivaduoti sėkmingai galėsite patys. Tačiau svarbiausia atsiminti pagrindinę taisyklę – kad ir kas nutiktų, nesileiskite užvaldomi panikos. Stenkitės palikti automobilį ir plaukite į krantą.
Kaip taisyklingai atlikti gelbėjimosi veiksmus iš skęstančio automobilio, žiūrėkite LRT TELEVIZIJOS laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ parengtame reportaže.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Ekspertas – apie vairavimą neįprastomis oro salygomis: pradeda bijoti, ko nereikia bijoti3
Oro sąlygas, kurios nustebino šalies gyventojus pirmadienį, keiksnoja ne tik daržininkai ir sodininkai, bet ir vairuotojai. Vairuoti tokiomis sąlygomis ir dar su vasarinėmis padangomis gali būti tikras iššūkis, LNK reportaže pasako...
-
Klaipėdoje duris atvers unikalus senovinių automobilių muziejus21
Senojo dujų fabriko pastatuose vietą atrado unikali, daugiau nei prieš 100 metų pagamintų automobilių kolekcija. Dešimtmetį puoselėtas sumanymas „Senovinių automobilių namai-Memel Automuseum“ jau baigiamas įgyvendinti, ir mu...
-
„AutoTyrimai“: naudotų automobilių rinka per metus augo 1,2 proc.1
Lietuvoje sausį-kovą pirmą kartą įregistruota 36,9 tūkst. naudotų lengvųjų automobilių – 1,2 proc. daugiau nei tuo pat laiku pernai, remdamasi preliminariais „Regitros“ duomenimis, skelbia bendrovė „AutoTyrimai“. ...
-
„VW Golf“ jubiliejaus proga – kelionė istoriniu automobiliu1
Laikui nepavaldus dizainas, patikimumas, praktiškumas ir laikmetį lenkiančios inovacijos – taip galima apibūdinti bet kurį „Volkswagen Golf“. Tai dar kartą patvirtino ir žurnalistas Vitoldas Milius, šio modelio 50-mečio p...
-
Sukčiavimo virusas gajus, požiūriai į tai – skirtingi7
Dėl didelių ridos klastojimo mastų Lietuvoje nukenčia ne tik naudotų automobilių pirkėjai, bet ir valstybės biudžetas. ...
-
Semsimės patirties iš ES lyderių švedų3
Lietuva toliau konsultuosis ir semsis patirties saugaus eismo srityje iš Švedijos – saugaus eismo lyderės Europoje. ...
-
Pavojus sugrįžo – ar keliuose sugyvensime draugiškai?16
Pastarosios dienos nėra palankiausios dviratėms eismo dalyvėms, bet į gatves jau sugrįžo tūkstančiai motociklininkų, dviratininkų ir paspirtukininkų. Sezono pradžioje ir automobilių vairuotojams reiktų pasikartoti Kelių eismo taisykles (KET), su...
-
Seimas spręs, ar švelninti atsakomybę taršių automobilių savininkams4
Seimas pradeda svarstymus, ar aplinkosaugininkams nustačius viršytą automobilių išmetamųjų dujų normą vietoj baudos pirmą kartą leisti skirti įspėjimą bei ilginti tokio automobilio techninės apžiūros galiojimą. ...
-
Siūlys švelninti bausmes vairuotojams už padidintą automobilių išmetamų teršalų kiekį17
Suteikus teisę aplinkosaugininkams stabdyti ir tikrinti automobilių išmetamų į aplinką teršalų kiekį, Seime atsirado dvi iniciatyvos, kuriomis siūloma švelninti baudas už tokius pažeidimus, pradedant nuo įspėjimo. ...
-
Sostinės gatvėse testuojamas naujos kartos elektrinis autobusas3
UAB „Vilniaus viešasis transportas“ bandymams perduotas „Fencer F1 Integral EV“ žemagrindis elektrinis autobusas. Naujas elektrinis autobusas gatvėmis važinėja balandžio 11–24 dienomis, 10-uoju maršrutu. ...