- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Praėjusią savaitę VĮ „Oro navigacija“ pradėjo teikti skrydžių valdymo paslaugas Lietuvos oro erdvėje naudojantis naująja skrydžių valdymo sistema „iTEC“. Sėkmingai paleidus šią sistemą, Vilniaus aerodromo skrydžių valdymo centre pradėjo veikti nauja skrydžių valdymo sistema „InNOVA“, pakeitusi iki šiol naudotą „Eurocat X“.
„InNOVA“ – tai automatizuota skrydžių valdymo sistema, gaunanti ir apdorojanti duomenis iš Vilniuje, Kaune bei Palangoje esančių radiolokatorių, specialių, Vilniaus aerodrome esančių, jutiklių, o taip pat iš antžeminės apžvalgos radiolokatoriaus, fiksuojančio judėjimą ir kliūtis, esančias Vilniaus aerodrome.
Naujoji skrydžių valdymo sistema „InNOVA“, kuria naudojasi Vilniaus aerodromo skrydžių valdymo centre dirbantys bokšto ir prieigų skrydžių vadovai, yra pilnai susieta su Regiono skrydžių valdymo centro skrydžių vadovų naudojama „iTEC“ sistema, taip užtikrinant aukščiausią skrydžių saugos ir teikiamų paslaugų kokybę.
Projektas technologiškai ir techniškai labai sudėtingas, tad pareikalavo daug specifinių techninio personalo žinių, pastangų ir nuoseklaus darbo.
Abi šios sistemos tampriai susijusios ir nuolat keičiasi duomenimis. „Diegiant šią sistemą mūsų pagrindinis tikslas buvo kaip įmanoma labiau integruoti ją su „iTEC“ sistema. Vieningas ir automatizuotas duomenų apsikeitimas, leidžia vienoje darbo vietoje atliekamą veiksmą matyti ir kitose darbo vietose esantiems skrydžių vadovams“, – teigia Vilniaus aerodromo skrydžių valdymo centro pamainos viršininkas Tomas Pagirys.
Tomas Pagirys, VĮ „Oro navigacijos“ nuotr.
Jam antrina ir Skrydžių valdymo sistemų priežiūros skyriaus vyriausiasis inžinierius Raimond Šidlovski, akcentuodamas, kad tokio masto projekto sėkmę lėmė glaudus skrydžių vadovų ir inžinierių bendradarbiavimas. „Tam, kad sistema sėkmingai veiktų, buvo reikalingas nuolatinis bendradarbiavimas, siekiant išsiaiškinti tiek pačių skrydžių vadovų poreikį, tiek atsižvelgti į oro erdvės ypatumus. Ieškojome geriausių sprendimų, todėl daug gilinomės ir į patį skrydžių valdymą bei sistemos efektyvumo galimybes. Tai pirmasis tokio tipo projektas, kuomet sėkmingai pavyko tarpusavyje sujungti dvi skirtingas sistemas. Projektas technologiškai ir techniškai labai sudėtingas, tad pareikalavo daug specifinių techninio personalo žinių, pastangų ir nuoseklaus darbo. Mes veikėme kaip komanda – tai ir buvo mūsų sėkmės formulė“, – sako R. Šidlovski.
Raimond Šidlovski, VĮ „Oro navigacijos“ nuotr.
Naujoji sistema pasižymi keliais svarbiais privalumais, pirmas kurių padeda išvengti galimų orlaivių konfliktinių situacijų. „Naudojantis „InNOVA“ sistema, skrydžių vadovas mato orlaivio atsakiklio Mode S siunčiamą informaciją. Mode S – tai atsakiklio režimas, siunčiantis informaciją apie tai, kokiu greičiu skrenda orlaivis, koks jo kursas ar skrydžio lygis. Nuo šiol skrydžių vadovai visą šią informaciją mato savo kompiuterio ekrane, tad nebereikia klausti piloto“, – sako T. Pagirys.
Anot skrydžių vadovo, tai svarbu siekiant užtikrinti skrydžių saugą. „Pavyzdžiui, skrydžių vadovas duoda komandą orlaiviui aukštėti į 280 skrydžio lygį, o pilotas per klaidą nustato 260 ar 270 – naujoji sistema leidžia mums iškarto pamatyti klaidą ir suteikia galimybę ją koreguoti“, – paaiškina T. Pagirys ir priduria, kad aktuali ir gaunama orlaivio greičio informacija, nes matydamas tikslų orlaivio greitį, skrydžių vadovas gali imtis greičio reguliavimo veiksmų ir vienu metu atskrendančius orlaivius išrikiuoti į seką, užtikrinant saugų atstumą tarp jų.
Dar vienas naujosios skrydžių valdymo sistemos privalumas – į sistemą integruota Vilniaus aerodromo apžvalgos radiolokatoriaus ir daugiajutiklinės aerodromo apžvalgos sistemos informacija. „Tame pačiame ekrane skrydžių vadovai gali matyti, kas vyksta perone, ant kilimo tūpimo tako ar ant riedėjimo takelio. Toks tikslus matomumas yra itin didelis privalumas esant prasto matomumo sąlygomis ir nakties metu, kai įprastas vaizdo matymas pro langą yra apsunkintas“, – pastebi skrydžių vadovas.
Itin reikšminga sistemos naujovė – automatinės saugos funkcijos, kurių pagalba skrydžių vadovai gauna įspėjimus, jei ant kilimo tūpimo tako atsiranda tam tikra kliūtis. „Jei nutiktų taip, kad skrydžių vadovas pamirštų, kad kažkas yra įvažiavęs į kilimo tūpimo tako teritoriją, arba tai būtų padaryta be skrydžio vadovo leidimo, o tuo metu kilti ar tūpti ruoštųsi orlaivis, sistemoje nedelsiant suveiktų signalizacija ir skrydžių vadovas galėtų laiku imtis veiksmų: šalinti kliūti ar nukreipti orlaivį pakartotiniam artėjimui tūpti“, – naujosios sistemos privalumais dalinasi T. Pagirys.
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Prie Tvariųjų finansų forumo jau prisijungė 50 organizacijų2
Prie nacionalinei plėtros įstaigai „Investicijų ir verslo garantijos“ („Invega“) priklausančio Žaliųjų finansų instituto įsteigto Tvariųjų finansų forumo jau prisijungė 50 organizacijų. ...
-
„Tele2“ interneto apsauga per metus Lietuvoje sustabdė per 390 mln. grėsmių2
Nuo praėjusių metų pirmojo ketvirčio mobiliojo ryšio operatoriaus „Tele2“ tinkle veikianti interneto apsauga per metus padėjo klientams išvengti daugiau kaip 390 mln. kibernetinių grėsmių. Iš viso nuo šių grėsm...
-
Ministras: „Amber Grid“ priežiūros statant GIPL trūko, dokumentus klastojo „Alvora“1
Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (VERT) konstatavus, jog dujų perdavimo sistemos operatorė „Amber Grid“ netinkamai prižiūrėjo Lietuvos ir Lenkijos magistralinio dujotiekio (GIPL) statybas, energetikos ministras Dainius Kreivys atsak...
-
Derybose su „Rheinmetall“ tariamasi dėl gamyklos statybų pradžios rudenį
Vokietijos karinės pramonės milžinės „Rheinmetall“ amunicijos gamyklos Lietuvoje statybas siekiama pradėti jau šių metų rudenį, skelbia derybas su koncernu pradėjusi Ekonomikos ir inovacijų ministerija. ...
-
BGS Ukrainos „SkyUp Airlines“ lėktuvus aptarnaus ir Kauno oro uoste1
Lietuvos kapitalo aviacijos grupės „Avia Solutions Group“ antžeminių paslaugų bendrovė „Baltic Ground Services“ (BGS) nuo šiol ir Kauno oro uoste teiks paslaugas Ukrainos užsakomųjų skrydžių bendrovei „SkyUp Airli...
-
Gera žinia vietos bendruomenei: „YIT Lietuva“ pradeda ilgai lauktą Kazbėjų tilto remontą1
Į Kultūros paveldą įrašytas Vilniaus pakraštyje esantis Kazbėjų tiltas, kurio rekonstrukcijos ilgai laukė vietos bendruomenė bei sostinės vairuotojai, pagaliau bus sutvarkytas. Jo kapitalinio remonto darbų imasi tvarios miestų ir infra...
-
„Teleloto“ studija virs podiumu
„Ar gali pasiūti „Teleloto“ palaidinę? Kaip išsinuomoti „Teleloto“ suknelę? Įmanoma nusipirkti „Teleloto“ kojines? Tokius ir panašius klausimus jaunoji dizainerė Karina Panina pastaraisiais metais gi...
-
„Fazer“ svarsto apie pokyčius gamyboje: sieks užtikrinti konkurencingumą Baltijos kepyklų rinkoje7
Greitojo vartojimo produktų įmonių grupė „Fazer“ siekia stiprinti savo pozicijas visose rinkose. Kaip vieną iš strateginių veiksmų, svarsto apie galimybę visas Baltijos šalių kepyklas sujungti į vieną gamybos padalinį Ogr...
-
„Panevėžio statybos trestas“ gavo 156 mln. eurų Ignalinos AE užsakymą2
Viena didžiausių šalyje statybos bendrovių „Panevėžio statybos trestas“ (PST) gavo 156 mln. eurų vertės Ignalinos atominės elektrinės (IAE) užsakymą statyti radioaktyviųjų atliekų atliekyną, antradienį pranešė PST. ...
-
Sostinės Pilaitės rajone įmonė neteisėtai iškirto 34 medžius: teks atlyginti per 11 tūkst. eurų žalą7
Aplinkos apsaugos departamentas (AAD) informuoja, kad sostinės Pilaitės rajone įmonė neteisėtai iškirto 34 saugotinus medžius. ...