Verslininkai: e. važtaraščių projektas prieštarauja verslo logikai

  • Teksto dydis:

Įmonės beveik du mėnesius pluša ir deklaruoja važtaračius el. mokesčių sistemoje (i.MAS) – projekte, milijonus jau kainavusiam ir valstybei, ir verslui. Logistikos specialistai dėsto argumentus, kad ši sistema sukurta neturint supratimo apie transporto procesą ir tik laiko klausimas, kada ją teks iš esmės keisti.

„Nuo šiol mes turime gauti leidimą kroviniui judėti. Iš esmės, tai yra ta pati muitinės deklaravimo sistema, kurios atsisakėme vos tik įstoję į Europos Sąjungą. Grįžtame atgal į 2004 metus, nes dabar krovinį pervežti Lietuvos viduje tapo sudėtingiau nei Europos Sąjungoje“, – teigia Vokietijos kapitalo logistikos įmonės „Rhenus Svoris“ vadovas Arūnas Bertašius.

Verslininkai sako neprieštaraujantys mokesčių inspekcijai teikti informaciją apie pervežtus krovinius, tačiau deklaruoti kiekvieną krovinį el. sistemoje prieš jam pajudant į reisą, vadina absurdu.

„Lietuva yra tokia maža, o nori būti išskirtinė savitu mokesčių administravimu. Norime būti kitokie nei suomiai, latviai, estai, švedai ar norvegai, nors esame tos pačios logistikos sistemos dalis. Mūsų šalis kaip jos grandis tiesiog taps labiau komplikuota“, – sako bendrovės „Schenker“ direktorius Edmundas Daukantas.

Jis teigia, kad ši sistema prieštarauja logistikos verslo logikai, nes tai yra kišimasis į įmonės darbo procesą ir jį stabdo.

„Dabar negali pradėti važiuoti, kol negavai patvirtinimo iš mokesčių inspekcijos – vadinasi, krovinys stovi. Ką reikės daryti, jeigu mašina pakrauta, o leidimo važiuoti negausi? Ar įmonė stabdys veiklą vien tik dėl to, kad nepavyksta sistemoje deklaruoti važtaraščio? Tvirtinti, kad sistema visada veiks, negalima. Tokios problemos yra realios, jos kyla Vengrijoje – vienintelėje iš ES šalių, kurioje galioja el. važtaraščių deklaravimo sistema. Tačiau kroviniai nestovi, tiesiog sistema yra apeinama.

Dabar negali pradėti važiuoti, kol negavai patvirtinimo iš mokesčių inspekcijos – vadinasi, krovinys stovi. Ką reikės daryti, jeigu mašina pakrauta, o leidimo važiuoti negausi? Ar įmonė stabdys veiklą vien tik dėl to, kad nepavyksta sistemoje deklaruoti važtaraščio? Tvirtinti, kad sistema visada veiks, negalima.

Įsivaizduokime, jeigu kelyje Vilnius-Kaunas pastatytume patikros užkardą, kad ir su pačia pažangiausia įranga, kuri patikrina automobilį per milisekundę ir atsidaro. Juk vis tiek automobilių eilė susidarytų milžiniška“, – sako E. Daukantas.

Pasak A. Bertašiaus, sistemoje yra ir daugiau absurdiškų reikalavimų: „Dabar, kad išrašyčiau važtaraštį už klientą, kuris užsakė krovinio pervežimo paslaugą, šios įmonės direktorius turi prisijungti prie sistemos ir mums parašyti įgaliojimą. Taip daugybę laiko sugaišta ir užsakovas, ir vežėjas. Klientas užsakė paslaugą, susimokėjo, logistikos įmonė pervežė – kam šiame procese dar reikalingas trečias asmuo?“

Šešėlio nesumažins

Lietuvos laisvosios rinkos instituto analitikė Ieva Valeškaitė teigia, kad ruošiantis prievolei nuo spalio teikti duomenis į sistemos i.MAS elektroninių PVM sąskaitų faktūrų (i.SAF) ir elektroninių važtaraščių (i.VAZ) posistemius šalies verslui teko atlikti beprecedenčius veiklos procesų ir sistemų peržiūros bei pritaikymo darbus.

„Visa tai – vardan geresnio PVM surinkimo ir kovos su šešėline ekonomika. Tačiau problema, kad veikiantys šešėlyje ir toliau gali neapskaityti pajamų ir neteikti mokesčių administratoriui krovinių vežimo duomenų. Didžiausia našta vėlgi užgula sąžiningai veikiančio verslo pečius. Kova su šešėliu efektyvi bus tik mažinant paskatas veikti šešėlyje“, – sako analitikė.

A. Bertašius taip pat įsitikinęs, kad priverstinis deklaravimas nepadės į dienos šviesą ištraukti pajamas slepiančių verslininkų.

„Šešėlio sumažinti nepavyks, o sąžiningam verslui ant pečių darbo ir išlaidų – jau užkrovė. Negalima vadovautis logika, kad jeigu kažkas nemoka mokesčių, tai visi kiti turi įrodyti, kad moka. Norima sugauti nesąžiningus vežėjus, priverčiant sąžiningus verslus viską deklaruoti. Mums, kad įrodytume, jog esame sąžiningi, reikia padaryti 17 veiksmų.

Ironiška, kad tas vežėjas, kuris slepia mokesčius ir nedeklaruoja krovinių, jam net nereikia imtis papildomų veiksmų. Tie, kurie krovinių nedeklaruodavo ir toliau važtaraščių tiesiog nepateiks. Mes šį verslą žinome ir garantuojame, kad tokios priemonės nepadės. Nesąžiningi vežėjai ras kelių sistemai apeiti“, – sako A. Bertašius.

Pasak „Rhenus Svoris“ vadovo, dabar yra tikima, kad žiūrėdami į važtaraščius surasime neapskaitytas prekes – tai nelogiška. Juk į važtaraščius patenka tik apskaitytos prekės. VMI energija turėtų būti nukreipta į nesąžiningų vežėjų gaudymą, o ne į apskaitymą sąžiningų.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių