Uosto direkcijoje ne vieta korupcijai

Negalima tvirtinti, kad Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija tyra kaip krištolas, bet ir sakyti, kad ji susitepusi šiuo metu nėra pagrindo.

Nuosprendis buvusiam direktoriui

Bene paskutinysis Uosto direkciją sukrėtęs skandalas buvo 2016 metų viduryje, kai Specialiųjų tyrimų tarnyba sulaikė tuo metu šviežiai paskirtą šios institucijos infrastruktūros direktorių Gediminą Zumarą. Vėliau pas jį buvo rasta pinigų, kuriuos jam įteikė Latvijos pilietis „Latvijas tilti“ valdybos pirmininkas Genadijus Kamkalovas.

Po šio įvykio G.Zumaras buvo atleistas iš darbo Uosto direkcijoje. Beje, šiemet balandžio pradžioje buvusiam Uosto direkcijos infrastruktūros direktoriui G.Zumarui Klaipėdos apygardos teismas skyrė lygtinę dviejų su puse metų laisvės atėmimo bausmę. Nuosprendis dar gali būti skundžiamas. 

Po įvykio su G,Zumaru veikla prieš korupciją Uosto direkcijoje buvo smarkiai sustiprinta. Į Uosto direkcija netgi buvo pakviesti Valstybės saugumo departamento, Specialiųjų tyrimų tarnybos, tarptautinės antikorupcinės organizacijos „Transparency International“ pareigūnai. Jie išaiškino Uosto direkcijos darbuotojams, ko reikėtų vengti, kaip dirba nedraugiškų valstybių tarnybos.

Dalis uosto direkcijos darbuotojų dirba padidintos korupcinės rizikos aplinkoje, kur sudaromos didelės apimties sutartys, sukasi dideli pinigai. Todėl galimi ir piktnaudžiavimo atvejai.

Per pastarąjį dešimtmetį Uosto direkcijos istorijoje būta įvairių įtarimų - ir dėl tarnystės uosto rangovų interesams, ir dėl nupilstomo laivų kuro. Dėl įvairių įtarimų iš Uosto direkcijos buvo atleista ir dalis darbuotojų. Dalies darbuotojų paprašyta išeiti patiems.

Sukrėtimai susisiekimo sistemoje

Naujos visos susisiekimo sistemos skaidrinimo veiklos ėmėsi susisiekimo ministras Rokas Masiulis.

Garsiai nuskambėjo metų metus vadovavusių didelių Lietuvos kelių ir geležinkelių bendrovių vadovų atleidimai. Vykdyti tyrimai jų vadovautose valstybės įmonėse.

Išsiaiškinta, jog į dalį kelių Lietuvoje yra suklotas plonesnis asfalto sluoksnis nei priklausytų. Auditai atlikti visose kelių priežiūros įstaigose. Už šiurkščius pažeidimus atleista keletas darbuotojų. Buvo sustabdyti keletas didelės vertės ir abejonių dėl skaidrumo sukėlę viešieji pirkimai. Paskelbta, kad landos korupcijai užkaišiotos „Lietuvos geležinkeliuose“

Sukrėtimų patyrė ir Klaipėdoje buvusi, o dabar jau reorganizuota Lietuvos saugios laivybos administracija. Vidaus auditas atskleidė, kad šioje įstaigoje buvo landos korupcijai, neefektyviai naudojamas valstybės turtas ir biudžeto lėšos. Vėliau fiksuotas ir galimas dokumentų klastojimas, kai hidrografinio laivo „Varūna“ laivavedys, tuo pačiu metu dirbdamas keliose darbovietėse, sistemingai nebūdavo darbe ir neatlikdavo jam pavestų funkcijų. Tačiau laivo „Varūna“ kapitonas, žinodamas, kad laivavedžio nėra darbe, melagingai pildė dokumentus, o minėtas darbuotojas neteisėtai gavo jam nepriklausantį darbo užmokestį.

Vykdys kruopščią rizikos analizę

Per tą laikotarpį, kai R.Masiulis ėmėsi valyti susisiekimo sistemą nė karto neužkliuvo Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija. Ji pastaraisiais metais dirbo itin efektyviai. Nors geopolitinė situacija regione yra pakankamai sudėtinga, krova Klaipėdos uoste nuolat mušė naujus rekordus.

Uostas pasirengė ambicingus vystymosi planus, vis daugiau randa bendrų supratimo taškų su Klaipėdos miesto savivalda. Apie Klaipėdos uosto veiklą tiek Lietuvoje, tiek užsienyje yra sukurtas pakankamai geras įvaizdis.

Bet korupcija, žmogiškasis faktorius gali atsėlinti netikėtai bet kada. Todėl Uosto direkcija paskelbė antikorupcinės aplinkos analizės ir antikorupcinės sistemos diegimo konkursą. Bus išstudijuota Uosto direkcijos aplinka, kuri gali daryti įtaką korupcijai, analizuojami dokumentai, santykiai su rangovais, kyšininkavimo ir korupcijos rizikos Uosto direkcijos veiklos srityse, parengti korupcijos valdymo įrankiai pagal Lietuvos ir užsienio pavyzdžius. Netgi numatyta parengti atskirų darbuotojų korupcijos rizikos rekomendacijas, įvertinti jų kompetencijas. Darbas Uosto direkcijoje yra prestižinis, todėl žmogus turi būti pasirengęs vertinti darbą ir pačios įstaigos prestižą.

Arvydo Vaitkaus komentaras:

Visa eilė naujų sisteminių priemonių, kurių niekada nebuvo anksčiau, veikė ir iki įvykio su G.Zumaru. Tačiau, kaip rodo gyvenimas, prie kiekvieno po policininką nepastatysi. Perkama vadybos sistema yra siekis sertifikuoti įmonės veiklą šiuo klausimu, sekti ir diegti naujoves, kurių pagrindas visų pirma yra prevencinis darbas įmonėje, maksimaliai užtikrinant skaidrumą ir privačių interesų derinimą. Pagrindinis šios sistemos tikslas – gerinti susisiekimo ministrui priskirtų valdymo sričių teisinį reguliavimą, siekiant mažinti korupcijos apraiškų tikimybę, viešinti priimamus sprendimus, taip didinant visuomenės pasitikėjimą visa susisiekimo sistema. Susisiekimo ministerijoje dalinomės sistemine patirtimi. Uosto direkcija yra įdiegusi vienas geriausių priemonių tarp transporto įmonių. Jos veikia, nes nemaža dalis priežastinių ryšių korupcinio ar privačių interesų derinimo srityje taikoma nuolat, šalinant tas priežastis. Kas liečia darbuotojų kaitą, tai natūralus procesas – vieni darbuotojai ateina, kiti išeina, tai nesusiję su visuotiniu etatų mažinimu. Peržiūrėjus darbuotojų kaitos tendencijas, mūsų įmonėje darbuotojų kaita – minimali. 



NAUJAUSI KOMENTARAI

Algis

Algis portretas
2.5m lygtine bausme. Durnynas. Masiulis turbut gaus 5m lygtinai.
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių