- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Būsimi profesionalūs vilkikų ir autobusų vairuotojai vietoj žadėtos supaprastintos jų parengimo tvarkos, kurią siūlė Susisiekimo ministerija, gali sulaukti priešingo rezultato – jau nuo kitų metų vairuotojų mokymų trukmė gali smarkiai pailgėti, o mokymų paslaugos gerokai pabrangti.
Apie tai įspėja Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacija ir trys didžiausios vežėjų asociacijos – „Linava“, Tarptautinio transporto ir logistikos aljansas bei Lietuvos vežėjų sąjunga.
Transporto sektoriaus ir privačių mokymo įstaigų atstovai vieningai pasisako, kad profesionalių vairuotojų 95 kodo kompetencijos įgijimas ir kėlimas būtų lankstesnis ir modernus, atitinkantis pažangių ES valstybių taikomą praktiką. Būtent tokį susitarimą prieš dvejus metus pasiekė Vyriausybė ir socialiniai partneriai.
Tuo pačiu bendrai nuspręsta pasirinkti veiksnų švietimo ir transporto sektoriaus poreikius atitinkantį teisinį reguliavimą, suderintą su Europos Sąjungos direktyva (2018/645), kai 95 kodo vairuotojų mokymas būtų priskirtas neformaliajam mokymui, įgyjant kompetenciją, o jo organizavimas ir kontrolė priskirta Susisiekimo ministerijai.
Tuo tarpu Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) blokuoja socialinių partnerių pasiektą susitarimą ir siekia, kad profesionalių vairuotojų mokymas ir jų kompetencijos kėlimas būtų palikti išskirtinai šios ministerijos reguliavimo sričiai, teigia transporto sektoriaus ir privačių mokymo įstaigų atstovai. Šiuo metu 95 kodo mokymą reglamentuoja Profesinio mokymo įstatymas, pagal kurį parengtos profesionalių vairuotojų mokymo programos neatitinka minėtos ES direktyvos nuostatų.
Pasak rinkos dalyvių, ŠMSM reglamentavimu įteisinta nauja vairuotojų mokymo tvarka, pagal kurią 95 kodo privalomi mokymų kursai vilkikų ir autobusų vairuotojams nuo 2022 sausio 1 dienos būtų vykdomi pagal gerokai ilgesnės trukmės modulinio profesinio mokymo programas.
Lietuvos vairuotojų mokymo ir kvalifikacijos kėlimo mokyklų asociacijos prezidentės Jurgitos Kuliešienės teigimu, pagal naująją tvarką pirminio mokymo trukmė bus tris kartus ilgesnė, todėl prognozuojama, kad atitinkamai pabrangs daugiau kaip du kartus. Ji neabejoja, kad profesionalūs vairuotojai rinksis šį mokymą kitose ES valstybėse, kurios taiko kur kas lankstesnius ir greitesnius vairuotojų parengimo modelius, o jų 95 kodo mokymo baigimo pažymėjimai bus pripažįstami visose ES, kaip numato direktyva.
„Linavos“ generalinio sekretoriaus Zenono Buivydo teigimu, ši situacija reiškia realią grėsmę, kad jaunimas ir vyresnio amžiaus asmenys Lietuvoje, taip pat ir trečiųjų šalių piliečiai, neturintys jokios profesijos, tačiau turintys C, CE, D, DE vairuotojų pažymėjimus, negalės patekti į profesionalių vairuotojų darbo rinką.
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso generalinio sekretoriaus Povilo Drižo teigimu, ES direktyva nereikalauja, kad 95 kodo mokymas būtų priskirtas formaliajam profesiniam mokymui, tačiau Lietuvoje jis yra priskirtas būtent formalaus profesinio mokymo sričiai.
„Tarptautinės kelių transporto sąjungos IRU duomenimis, visose ES šalyse, išskyrus Lietuvą, profesionalių vairuotojų 95 kodo mokymas ir jų kompetencijos kėlimas priskirtas neformaliajam mokymui. Kai kuriose ES šalyse net nėra pirminio mokymo, o kompetencijų įgijimas vyksta egzamino būdu“, – sako P. Drižas.
Šiuo metu 95 kodo mokymai norintiems tapti vilkikų vairuotojais kainuoja vidutiniškai 500 eurų, o pasikeitus tvarkai prognozuojama, jog mokymo kaina pasieks 1000 eurų. Jei reikalingas privalomas žinių atnaujinimas kas 5 metus, tokie kursai dabar kainuoja vos keliasdešimt eurų, o pasikeitus tvarkai – kaina išaugtų.
„Mums kelia nerimą siekiai 95 kodo mokymą priskirti išimtinai formaliajam profesiniam mokymui. Pagrindinis to motyvas – apginti valstybinių sektorinių profesinio mokymo centrų interesus, tuo pačiu iš mokymo proceso galimai eliminuojant privačius mokymo teikėjus“, – sako J. Kuliešienė. Pasak jos, šiandien nė vienas privatus mokymo teikėjas nėra įgijęs licencijos vairuotojų pirminio mokymo modulinei programai. Dėl kokių priežasčių? Greičiausiai dėl profesinio mokymo programose nustatytų perteklinių reikalavimų, svarsto specialistė.
Rinkos dalyviai baiminasi, kad siekis atstovauti siauriems valstybinio mokymo centrų interesams gali sugriauti profesionalių vairuotojų mokymo ir jų kvalifikacijos kėlimo sistemą Lietuvoje, apriboti vairuotojų patekimą į darbo rinką.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Suskaičiavo: pigesnių Velykų Lenkijoje ieškantiems lietuviams teks nusivilti
Atvykus į Lietuvos ir Lenkijos pasienyje esančius Suvalkus, miestelio turguje girdisi lietuviški balsai. Užsukus į vietinę maisto prekių parduotuvę, balsai dar garsesni. Lietuviai į Lenkiją vis dar traukia įsigyti pigesnių prekių. Patikrinus...
-
Po rinkos dalyvių pastabų Medijų rėmimo fondas pratęsia paraiškų pateikimo terminą
Po rinkos dalyvių pastabų Medijų rėmimo fondo taryba pratęsė paraiškų pateikimo terminą finansinei paramai gauti, penktadienį pranešė fondas. ...
-
LB planuoja rengti pirkinių sumos apvalinimo informavimo kampaniją2
Seimui ketvirtadienį galutinai nustačius, kad nuo 2025 metų gegužės bus apvalinama prekių ar paslaugų krepšelio galutinė suma ir taip pamažu atsisakoma vieno ir dviejų centų monetų, Lietuvos bankas (LB) planuoja rengti informavimo kamp...
-
Gyventojai nerimauja dėl pirkinių sumų apvalinimo: ar nebandys prekybininkai pasipelnyti?11
Vieno ir dviejų centų monetų Lietuva atsisako nuo kitų metų. Tokį sprendimą ketvirtadienį galutinai priėmė Seimas. Nors politikai aiškina, kad kainų tai nepaveiks, o Lietuva kasmet sutaupys po pusę milijono, kuriuos išleidžia monet...
-
Lietuvos bankas: per pandemiją gyventojai sutaupė 6,2 mlrd. eurų6
Lietuvos gyventojai per dvejus metus trukusią koronaviruso pandemiją sutaupė 6,2 mlrd. eurų – tiek pinigų jie neišleido net ir sparčiai augant infliacijai bei mažėjant perkamajai galiai, penktadienį pranešė Lietuvos bankas (...
-
Dirbančius savarankiškai vejasi pandemijos skolos „Sodrai“: įstaigoje – skambučių apgultis3
Išsiuntus 115 tūkst. pranešimų, susijusių su privalomojo sveikatos draudimo (PSD) įmokomis per karantino laikotarpį, „Sodra“ šiomis dienomis sulaukia skambučių apgulties, sako „Sodros“ atstovė. ...
-
Verslas kritikuoja Vilniaus norą žmones vežti elektra varomu transportu13
Vilnius rengiasi skelbti konkursą keleivių vežimo paslaugoms įsigyti – ieškoma elektrinių ir vandenilinių autobusų, tačiau verslas sako, kad biometanu varomas transportas būtų mažesnė finansinė našta – keleivių vežimo k...
-
Teisėsauga atliko kratas GIPL rangovėje „Alvora“, Latvijos ir Lenkijos įmonėse1
Pagrindinėje Lietuvos ir Lenkijos magistralinio dujotiekio (GIPL) rangovėje „Alvora“ teisėsauga antradienį atliko kratas, praneša portalas „15min“. ...
-
Vyriausybė paleidžia 800 mln. eurų vertės paramą: skatins tapti elektrą gaminančiais vartotojais6
Energetikos ir Finansų ministerijos kartu su Nacionaline plėtros įstaiga „Investicijų ir verslo garantija“ („Invega“) pradeda teikti beveik 800 mln. eurų vertės paramą verslui, energetinėms vartotojų bendrijoms ir energetinį s...
-
Seimas svarstys D. Kepenio siūlymą iki 5 proc. sumažinti PVM vaisiams ir daržovėms2
Seimas spręs, ar nuo šių metų rugsėjo nuo 21 proc. iki 5 proc. sumažinti pridėtinės vertės mokestį (PVM) Lietuvoje parduodamiems vaisiams, daržovėms ir uogoms. ...