- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pagal šių metų rezultatus tarp rytinės Baltijos jūros šalių aiškiai išsiskiria Klaipėdos uostas tapęs regiono lyderiu.
Lietuvos dalis didėja
Tarp rytinės Baltijos jūros šalių išryškėjo nauja, Lietuvai itin palanki tendencija – kyla bendra jos krovinių dalis regione.
Vertinant 2015 metus iš bendros 150 mln. tonų rytinės Baltijos uostų krovos 46,3 proc. krovė Latvijos uostai, 30,5 – Lietuvos ir 23,2 proc. – Estijos uostai.
Šiemet tendencijos keičiasi. Bendra regiono uostų krova šiemet per tris mėnesius siekia per 37 mln. tonų. Ji yra penkiais procentais mažesnė nei pernai. Lietuvos uostų dalis gerokai ūgtelėjo. Per pirmąjį ketvirtį Latvijos krovinių dalis sudarė 43,5 proc., Lietuvos – 33,5 proc., Estijos – 23,0 proc.
Akivaizdžiai matosi, kad regione labiausiai krenta Latvijos krovinių dalis, šiek tiek Estijos. Bet tuo pačiu metu smarkiai kyla Lietuvos krovinių dalis. Šiemet tiek Klaipėdos uostas, tiek Būtingės naftos terminalas didina krovos apimtis.
Tuo tarpu Latvijos pagrindiniai uostai – Ryga ir Ventspilis krovą mažina. Ją teigiamą išlaiko tik Liepojos uostas, bet jo dalis tarp bendros Latvijos uostų krovos yra nežymi. Kelis metus buvęs drastiškas Talino uosto kritimas ir toliau nesustoja.
Kritimai ir pakilimai
Po trijų mėnesių pagrindinių Latvijos ir Estijos uostų krovos kritimai yra didžiuliai. Palyginti su 2015 metais Rygos uosto krova šiemet I ketvirtį mažesnė 13,8 proc., Talino uosto – 16,3 proc., Ventspilio – 18,7 proc.
Kaimyninių uostų kritimą lemia rusiškos žaliavos ir prekės. Rygos uoste rusiškų anglių šiemet kraunama net 25 proc., mažiau nei pernai, naftos produktų 14,4 proc. mažiau. Tos pačios tendencijos ir Ventspilio uoste, tik kritimo skaičiai didesni. Talino uosto krova nuolat mažėja dėl to, kad prarandami rusiški naftos produktai. Jie nukreipiami į pačios Rusijos Ust Lugos uostą.
Tai ką kaimyniniai uostai labiausiai praranda, o būtent naftos produktus, Klaipėdos uostas juos labiausiai augina. Per I ketvirtį Klaipėdos uoste krauta net 35 proc. daugiau naftos produktų. Jų apyvartą didino naftos gamykla „Orlen Lietuva“. Taip pat daugiau naftos produktų per Klaipėdos uostą gabenama iš Baltarusijos.
Per pirmąjį ketvirtį rytinės Baltijos regione labiausiai augo Būtingės naftos terminalo krova (+25,9 proc.), Klaipėdos uosto (+10,2 proc.) ir Liepojos (+5,8 proc.).
Tendencijos Rusijoje
Šiais metais didėja krovos atotrūkis tarp regione labiausiai konkuruojančių Klaipėdos ir Rygos uostų. Per I ketvirtį Klaipėdos uostas krovė 9,96 mln. tonų. Rygos uosto krova siekė – 9,12 mln. tonų.
Klaipėdos uosto krova laikosi ant penkių dramblių – naftos produktų, konteinerių, trąšų, grūdų ir jūrų keltais gabenamų krovinių. Beveik visuose šiuose segmentuose yra augimas, išskyrus trąšas. Netgi konteinerių krovos tendencijos Klaipėdos uoste gerėja. Konteinerių krova Klaipėdos uoste gerokai šoktelėjo kovą ir turi tendencijų dar didėti.
Rygos uosto kritimą lėmė rusiškų anglių ir naftos produktų netektys. Rygos, skirtingai nei Klaipėdos krova, kaip tik ir yra susieta su šiais pagrindiniais kroviniais. Taip pat ir konteineriais, kurių krova mažėjo 3,8 proc. teigiama Rygoje buvo tai, kad gerokai (net 15,8 proc.) augo keleivių skaičius.
Latvijos ir Estijos uostus labiausiai veikia krovinių perorientavimo į savus uostus tendencijos Rusijoje. Visi Rusijos uostai šiemet I ketvirtį krovė 167 mln. tonų krovinių. Tai 4,6 proc. daugiau nei pernai.
Galima daryti prielaidą, kad Rusija permeta krovinius į savus uostus ne tik Baltijos jūros regione. Tai, kad Rusijos uostų krova auga, o Ukrainos uostų, kaip Mariupolio, krenta net iki 45 proc., parodo, kad panašios tendencijos vyksta ir Juodosios jūros regione.
Rytinės Baltijos regiono uostų krova I ketvirtį
Uostas
|
Kroviniai (mln.t) |
Tendencijos palyginti su 2015 m. I ketv. (proc.) |
Ust Luga (Rusija)
|
22,3 |
+4,1 |
Primorskas (Rusija)
|
15,5
|
+5,6 |
Sankt Peterburgas (Rusija)
|
11,9
|
-8,2
|
Klaipėda (Lietuva)
|
9,9 |
+10,2
|
Ryga (Latvija) |
9,1 |
-13,8 |
Ventspilis (Latvija)
|
6,1
|
-18,7
|
Talinas (Estija)
|
5,3
|
-16,3 |
Visockas (Rusija)
|
3,9 |
-3 |
Kaliningradas (Rusija)
|
3,1 |
-4,3 |
Būtingė
|
2,3 |
+25,9 |
Liepoja
|
1,4 |
+5,8 |
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimas leido atverti dar daugiau įmonių svarbių duomenų
Seimas pagerino duomenų prieinamumą ir platesnį jų naudojimą – tikimasi, kad tai padės kurti naujas ir plėtoti esamas elektronines viešąsias paslaugas ir produktus, paskatins spartesnę verslo plėtrą. ...
-
D. Vilčinskas: „Invegos“ finansavimu jau domisi ir dvejopos paskirties, ir gynybos pramonė
Nacionalinės plėtros įstaigos „Investicijų ir verslo garantijos“ („Invega“) finansavimu jau domisi dvejopos paskirties ir gynybos pramonės įmonės, sako bendrovės vadovas Dainius Vilčinskas. ...
-
Seimas toliau ieškos būdų griežtinti atsakomybę už saugos pažeidimus darbo vietoje1
Seimas antradienį nusprendė toliau svarstyti Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) teikiamą įstatymų pataisų paketą, kuriuo siekiama geriau užtikrinti darbuotojų saugą, ypač jei dirbama statybose. Tai, pasak iniciatorių, galima padaryti...
-
Seime pateiktas siūlymas keisti pluoštinių kanapių auginimo ir perdirbimo reguliavimą1
Ketvirtadienį Seime pateiktas Ekonomikos ir inovacijų ministerijos inicijuotas įstatymo projektas, kuriuo numatoma keisti kanapių auginimo ir perdirbimo reguliavimą. ...
-
Darbdaviai keičia požiūrį dėl vyresnių darbuotojų: kokie mitai vis dar gajūs?2
Dabartinė Lietuvos demografinė situacija tokia, kad vis daugiau darbdavių atsigręžia į pensinio amžiaus darbuotojus. Apie tai LNK žurnalistas kalbėjosi su Užimtumo tarnybos direktore Inga Balnanosiene. ...
-
Prezidentūra siūlo lengvinti sąlygas verslui prekiauti Ukrainoje, dalyvauti atstatant šalį7
Skatinant Lietuvos verslą prisidėti prie Ukrainos atstatymo, Prezidentūra siūlo tokioms įmonėms palengvinti skolinimąsi, sako prezidento patarėjas Vaidas Augustinavičius. ...
-
EP galutinai patvirtino – šiemet Lietuvos ūkininkams daugiamečių pievų atkurti nereikės
Europos Parlamentui (EP) pritarus reglamentui dėl daugiamečių pievų ir ganyklų atkūrimo pokyčiams, Lietuvos ūkininkams nebeprireiks atkurti tokių pievų pagal ankstesnę tvarką, pranešė Žemės ūkio ministerija (ŽŪM). ...
-
D. Kreivys: 2030-aisiais elektra turėtų kainuoti apie 17 centų3
Energetikos ministras Dainius Kreivys sako, kad 2030-aisiais galutinė elektros kaina Lietuvos vartotojams turėtų siekti apie 17 centų už kilovatvalandę (kWh). ...
-
Vyriausybės taupymo lakštų išplatinta už 4,75 mln. eurų1
Pirmadienį baigėsi devintosios Vyriausybės taupymo lakštų (VTL) emisijos platinimas – gyventojai 243 sandoriais jų įsigijo už 4,75 mln. eurų. ...
-
Pramonės įmonių skaitmenizacijai – beveik 150 mln. eurų
Skatinant padėti sparčiau modernizuoti Lietuvos pramonės sektorių, „Invega“ numato 150 mln. eurų finansavimą šalies pramonės įmonėms. Beveik 50 mln. eurų ketinama skirti įmonių skaitmeninimo projektams vidurio ir vakarų Lietuvos...