Pirkėjus Europoje saugo vienodi įstatymai

Artėjant žiemos šventėms dovanų artimiesiems ieškantys pirkėjai užplūsta prekybos centrus visoje Lietuvoje. Nenorintieji gaišti eilėse ar ieškantieji išskirtinių dovanų, dažnai net pigesnių nei siūlo vietiniai pardavėjai, įsijungia kompiuterius ir užsisako prekių internetu.

Artėjant žiemos šventėms dovanų artimiesiems ieškantys pirkėjai užplūsta prekybos centrus visoje Lietuvoje. Nenorintieji gaišti eilėse ar ieškantieji išskirtinių dovanų, dažnai net pigesnių nei siūlo vietiniai pardavėjai, įsijungia kompiuterius ir užsisako prekių internetu.

Europos vartotojų centro teisininkė patarėja Rasa Kneižytė pabrėžia, kad netikusią arba nepatikusią dovaną pagal ES įstatymus grąžinti visuomet galima, tačiau svarbu išsaugoti tam tikrus pirkimo įrodymus.

– Ką reikėtų žinoti žmonėms, kurie perka dovanas internetu iš ES valstybių? Gal dovanojant reikėtų į atskirą vokelį įdėti kokius nors dokumentus, jei žmogus norėtų prekes grąžinti?

– Perkant prekes internetu galioja keturiolikos dienų sutarties atsisakymo teisė, kai nenurodant priežasties galima grąžinti kokybiškas prekes. Keturiolikos dienų terminas pradedamas skaičiuoti nuo prekės gavimo ir jeigu, dovanojant internetu užsakytas dovanas, dar nėra praėjęs sutarties atsisakymo terminas, galima dovanos gavėją perspėti, iki kada gali grąžinti nepatikusią dovaną. Jeigu prekė kokybiška, pirkėjas arba dovanos gavėjas gali patirti tik siuntimo atgal išlaidas, jeigu su pardavėju nesusitarta kitaip. Taip pat reikėtų suteikti informaciją, iš kokios interneto svetainės prekė pirkta, ir persiųsti arba pridėti sąskaitą.

– Kokias prekes galima grąžinti? Ar sąlygas, per kokį laiką reikia netikusią prekę grąžinti, nustato kiekvienas pardavėjas atskirai ar jos yra bendros visai ES?

– 2011 m. spalio 25 d. buvo priimta Vartotojų teisių direktyva, kurios nuostatos buvo perkeltos į Lietuvos nacionalinę teisę, priėmus Civilinio kodekso ir Vartotojų teisių apsaugos įstatymo pakeitimus, kurie įsigaliojo 2014 m. birželio 13 d. Naujosiose visoje ES galiojančiose taisyklėse numatyta, kad per keturiolika dienų vartotojas gali, nenurodydamas priežasties ir nepatirdamas išlaidų (išskyrus prekės siuntimo atgal pardavėjui išlaidas, jeigu nesusitarta kitaip), atsisakyti nuotolinės sutarties ir ne prekybos patalpose sudarytos sutarties. Minėtoje direktyvoje nurodytos ir išimtys, kai vartotojas neturi sutarties atsisakymo teisės, pvz., lėktuvo bilietams, kelionių paketams, automobilio nuomos paslaugoms, pagal individualų užsakymą pagamintoms prekėms.

– Kas turi apmokėti pašto išlaidas, jei prekę norima grąžinti?

– Jeigu prekė kokybiška ir vartotojas nori pasinaudoti sutarties atsisakymo teise, jis gali patirti tik siuntimo atgal pardavėjui išlaidas, jeigu nesusitarta kitaip. Jeigu prekė nekokybiška, vartotojas neturėtų patirti jokių papildomų išlaidų.

– Ar užsienyje pirkto daikto garantinis aptarnavimas įmanomas Lietuvoje? Ar tokiu atveju reikėtų siųsti daiktą pardavėjui? Jeigu daiktas didelis ir neaišku, ar garantija bus suteikta, kas apmokės pašto išlaidas?

– Prieš perkant prekę dėl garantinio aptarnavimo sąlygų reikėtų pasiteirauti pardavėjo, kadangi už neatitikimą, išaiškėjusį per garantinį terminą, yra atsakingas galutinis pardavėjas. Vieni pardavėjai gali pasiūlyti garantinį aptarnavimą Lietuvoje, kiti ne. Reikia atidžiai perskaityti garantijoje išdėstytą informaciją ir, norint pasinaudoti garantiniu aptarnavimu, visuomet iš pradžių reikia kreiptis į pardavėją. Kitoje ES šalyje registruotas pardavėjas gali nesuteikti garantinio aptarnavimo Lietuvoje, tokiu atveju pirkėjas turėtų nekokybišką prekę siųsti pardavėjui ir dėl to nepatirti jokių papildomų išlaidų.

– Ar franšizę turinčios įmonės Lietuvoje yra įpareigotos aptarnauti klientus, kurie įsigijo prekę toje įmonėje kurioje nors kitoje ES šalyje?

– Skirtingose šalyse registruoti pardavėjai, veikiantys franšizės pagrindu, yra skirtingi ūkio subjektai, todėl turi teisę atsisakyti aptarnauti klientus, kurie įsigijo prekę iš kitoje šalyje registruoto pardavėjo.

– Kokia yra pašto atsakomybė, jei pirkėjas nori grąžinti prekę: ar jis turėtų apmokėti nuostolius, jei prekė dingtų, arba jei dėl pašto siuntų vėlavimo, pavyzdžiui, kalėdiniu laikotarpiu, grąžinamas pirkinys pardavėją pasiekė per vėlai?

– Jeigu grąžinant prekę pardavėjui dėl pašto kaltės prekė dingsta ir nepasiekia pardavėjo, vartotojas turi teisę kreiptis į paštą dėl nuostolių atlyginimo. Nėra nustatyta termino, kada grąžinama prekė turi pasiekti pardavėją, svarbu, kad pirkėjas ją išsiųstų ne vėliau kaip po keturiolikos dienų po to, kai informavo pardavėją apie norą pasinaudoti sutarties atsisakymo teise ir grąžinti prekę. Rekomenduojama informuoti pardavėją, kad prekė jau išsiųsta ir pateikti prekės išsiuntimą patvirtinantį dokumentą, nes tada pardavėjas yra įpareigotas per keturiolika dienų nuo prekės arba išsiuntimą patvirtinančio dokumento gavimo grąžinti pinigus. Kaip ir minėjau, prieš tai pirkėjas gali pasinaudoti keturiolikos dienų sutarties atsisakymo teise nuo prekės gavimo, o ne nuo sutarties sudarymo dienos, kaip buvo anksčiau.

– Kur reikia kreiptis pirkėjui, jei jo anksčiau aprašytos teisės buvo pažeistos? Kokius dokumentus jis turi pateikti?

– Pirmiausia pirkėjas turėtų kreiptis raštu į pardavėją. Jeigu iš pardavėjo pirkėjas negauna jį tenkinančio atsakymo arba negauna jokio atsakymo ir pardavėjas registruotas ES valstybėje narėje ar Islandijoje ir Norvegijoje, galima kreiptis į Europos vartotojų centrą savo valstybėje. Svarbu išsaugoti pirkimo dokumentus ir susirašinėjimą su pardavėju.

– Su kokiais pirkėjų skundais dažniausiai susiduriate?

– Jeigu klausiate apie prekes, pirktas internetu, vartotojai dažniausiai kreipiasi dėl laiku nepristatytos arba visiškai nepristatytos prekės, dėl prekės kokybės arba jei ji neatitinka užsakytosios prekės. Taip pat kreipiasi dėl sutarties nutraukimo ar atsiradusių papildomų mokesčių.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių