„Norfos“ parduotuvėse – vaikams pavojingos prekės

Nors didžiuosiuose prekybos centruose įvairių pažeidimų mažėja, ne visos parduotuvės vienodai gerai laikosi reikalavimų. Kai kuriuose prekybos tinkluose inspektoriai nuolat aptinka pavojingų žaislų, kūdikiams skirtų, tačiau net pavojų jų gyvybei keliančių servetėlių ar sugedusių maisto produktų.

Prekės kėlė pavojų

Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos pareigūnai per pastaruosius kelis mėnesius net du kartus baudė tai pačiai įmonių grupei kaip ir "Norfos mažmena" priklausančią bendrovę "Rivona". Ši įmonė, kuri yra pagrindinė prekių tiekėja "Norfos" parduotuvėms, per metus iš viso jau susirinko penkias baudas. Visais atvejais pavojų keliančių prekių buvo aptikta "Norfos" tinklo parduotuvėse.

Gegužę "Rivona" baudą užsidirbo už įvežtą ir kone metus "Norfos" parduotuvėse pardavinėtą Kinijoje pagamintą žaislą – plastikinį ančiuką kiaušinyje. Apie "Norfos" lentynose pasirodžiusį abejotinos kokybės žaislą Valstybinei ne maisto produktų inspekcijai pranešė jį savo vaikams nupirkęs tėvas.

Pirkėjo nuogąstavimai pasitvirtino – pagal nustatytą metodiką vykdant tempimo ir smūgių bandymus žaislo detalės atsiskirdavo, vaikams ypač pavojingas galėjo būti aštrus metalinis žaislo smaigalys. Per tyrimą nustatyta, kad išbandytas žaislas neatitinka žaislų saugos techninio reglamento reikalavimų.

Po šių tyrimų išvadų bendrovė "Rivona" įpareigota nedelsdama pašalinti jį iš rinkos ir įspėti vartotojus apie susijusią su pavojingu gaminiu riziką bei susigrąžinti pavojingus gaminius iš vartotojų. Tačiau, užuot puolę atsiprašinėti pirkėjų ir rūpintis pavojingų gaminių susigrąžinimu, "Norfos mažmeną" ir "Rivoną" valdantys verslininkai ėmė skelbti apie neva prieš juos pradėtą ne maisto produktų kontrolierių karą.

Praėjusio mėnesio pabaigoje tai pačiai "Rivonai" vėl buvo skirta 5 tūkst. litų bauda, kai paaiškėjo, kad "Norfos" prekybos centruose pardavinėjamos servetėlės, kurios net gali kelti pavojų mažų vaikų gyvybei.

Per Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Vilniaus skyriaus, Šiaulių skyriaus ir Šiaulių skyriaus Telšių poskyrio inspektorių atliktus patikrinimus "Norfos mažmenos" parduotuvėse nustatyta, kad bendrovės "Rivona" pateiktos į rinką trijų rūšių drėgnos servetėlės "Gala. Modern charizma", "Gala. Mysterious attitude" ir "Gala. Hypnotic attraction", kurios, be kita ko, skirtos ir kūdikių higienai, neatitinka patvirtintų higienos normų reikalavimų.

Nustatyta, kad bendrovės "Rivona" pateiktose į rinką drėgnose servetėlėse, skirtose kūdikių asmens higienai, aptiktas konservantas Iodopropynyl butylcarbamate, kuris uždraustas naudoti nenuplaunamuose kosmetikos gaminiuose, skirtuose vaikams iki 3 metų, ir kelia cheminį pavojų vaikų sveikatai bei gyvybei.
Gaminio platintojas ant pakuočių nepateikė įspėjimo, kad servetėlės netinkamos naudoti vaikams iki 3 metų, ir tuo pažeidė Produktų saugos įstatymo reikalavimą teikti į rinką tik saugius gaminius.

Nustatyta, kad "Rivona" įsigijo 66 240 pakuočių drėgnų servetėlių (kiekvienoje pakuotėje yra 15 servetėlių), tačiau iki inspekcijos sprendimo 56 727 pakuotės jau buvo parduotos. Nors "Rivona", vykdydama valstybinės produktų saugos kontrolės institucijos nurodymus, informavo vartotojus apie nesaugių kosmetikos gaminių grąžinimą bendrovės "Norfos mažmena" parduotuvės interneto svetainėje, taip pat skelbimais parduotuvėse, tačiau nagrinėjant bylą bendrovės atstovas informavo, kad nė vienos pakuotės įsigytų nesaugių servetėlių vartotojai nesugrąžino.

Vis dar atsilieka

Apie 2800 patikrinimų per praėjusius metus ir pirmą šių metų pusmetį didžiuosiuose prekybos centruose atlikę Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (VMVT) specialistai taip pat daugiausia priekaištų turi "Norfos" tinklo parduotuvėms. Per inspektorių vizitus į jas įvairių pažeidimų statistiškai nustatoma dažniau nei konkurentų prekybos tinkluose.

Nors daugiausia patikrinimų VMVT specialistai atlieka didžiausio mažmeninės prekybos tinklo "Maxima" parduotuvėse, pažeidimų čia fiksuojama mažiausiai. O mažiausiame prekybos tinkle – bendrovės "Norfos mažmena" parduotuvėse – pažeidimų fiksuojama daugiausia.

"Maximos" parduotuvėse pernai buvo atlikti 722 patikrinimai, 24 proc. atvejų nustatyta vienokių ar kitokių pažeidimų. Šis skaičius "Maximos" parduotuvėse gana stabilus – lygiai toks pats procentas pažeidimų buvo nustatytas ir per 377 pirmą šių metų pusmetį atliktus patikrinimus.

Antroje vietoje pagal higienos reikalavimų laikymąsi rikiuojasi bendrovės "Palink" valdomas IKI parduotuvių tinklas. Pernai šio tinklo parduotuvėse VMVT specialistai lankėsi 513 kartų, pirmą šių metų pusmetį – 289 kartus. Tiek vienu, tiek kitu laikotarpiu 25 proc. patikrinimų baigėsi pažeidimų nustatymais.

Nuo "Maximos" ir IKI parduotuvių atsilieka bendrovių "Rimi Lietuva" bei "Norfos mažmena" valdomi prekybos centrai. Tiesa, "Rimi" parduotuvėse fiksuojamų pažeidimų skaičius šiemet mažėja ir jau susilygino su "Maximos" parduotuvėse fiksuojamų pažeidimų skaičiumi, o "Norfos" prekybos centruose situacija priešinga – VMVT specialistų fiksuojamų pažeidimų skaičius pirmą šių metų pusmetį, palyginti su praėjusiais metais, išaugo.

Bendrovės "Rimi Lietuva" parduotuvėse pernai buvo atlikti 184 patikrinimai ir 30 proc. jų baigėsi pažeidimų nustatymais. Tačiau per pirmą šių metų pusmetį atliktus 124 patikrinimus pažeidimų jau buvo fiksuojama tik 24 proc. atvejų.

"Norfos" parduotuvių valdytojai į VMVT specialistų vizitus ir jų patarimus, rodos, žvelgia pro pirštus. Pernai šiose parduotuvėse buvo atlikti 373 patikrinimai, 33 proc. atvejų nustatyta pažeidimų. Pirmą šių metų pusmetį šis rodiklis buvo dar prastesnis. Per 162 "Norfos" parduotuvėse atliktus patikrinimus pažeidimų buvo nustatyta jau 35 proc. atvejų.

Skundžiasi ne be reikalo

Bendrovės "Norfos mažmena" prekybos centrai nuo konkurentų atsilieka ir pagal tai, kiek vartotojų skundų pasitvirtina. Pernai pasitvirtino 32 proc. dėl šių parduotuvių VMVT pateiktų vartotojų skundų, toks pats šis skaičius išliko ir pirmą šių metų pusmetį.

"Maximos" parduotuvėse pernai pasitvirtino 19 proc., pirmą šių metų pusmetį – 20 proc. vartotojų skundų.

19 proc. vartotojų skundų pernai pasitvirtino ir "Rimi" parduotuvėse, tačiau pirmą šių metų pusmetį šis rodiklis smuktelėjo iki 23 proc.

Didžiausią pažangą šiuo požiūriu padarė IKI prekybos centrų valdytojai. Pernai pasitvirtino 25 proc. VMVT iš vartotojų gautų skundų dėl šio tinklo parduotuvių, o pirmą šių metų pusmetį – jau tik 20 proc.

Bendrovės "Norfos mažmena" atstovas spaudai Darius Ryliškis dienraščiui teigė, kad sutinka su VMVT pateikiamais skaičiais, tačiau tvirtino, kad reikia žvelgti giliau. Pasak jo, VMVT išskiria tris pagrindines pažeidimų grupes. Pasak D.Ryliškio, pagal jas "Norfa" iš esmės neatsilieka nuo konkurentų, o dažnu atveju ir juos lenkia.

Anot jo, nors "Norfoje" pažeidimų statistiškai nustatoma dažniau nei pas konkurentus, jie daugiausia būna smulkūs ir nereikšmingi, o šiurkščių higienos, produktų ženklinimo ir kokybės pažeidimų nerandama daugiau nei kituose prekybos tinkluose.

Paklaustas, kaip vertina faktą, kad ir vartotojų skundai dėl "Norfos" parduotuvių pasitvirtina dažniau nei dėl kitų prekybos centrų, D.Ryliškis nukirto: "Tai ką dabar... Gerai, kad pasitvirtina. Tai vis tiek nieko nesako apie bendrą lygį."

Skubėti teisti nereikėtų

VMVT specialistai teigia, kad iš tarnybos pateikiamų duomenų nereikėtų spręsti apie kiekvieną prekybos tinklą. Išvadas esą galima daryti tik apie atskiras kiekvieno tinklo parduotuves.
"Būtina atkreipti dėmesį, kad VMVT apibendrindama valstybinės kontrolės duomenis ir rezultatus orientuojasi į kiekvienos atskiros parduotuvės situaciją ir rezultatus, o ne į viso prekybos tinklo kaip ūkinio vieneto duomenų analizę. Situacija įvairiose parduotuvėse gali kardinaliai skirtis, neatsižvelgiant į tai, kad jos priklauso tam pačiam prekybos centrų tinklui", – teigė VMVT Maisto skyriaus vyriausioji veterinarijos gydytoja Aurelija Načienė.

Pasak jos, pagal atskiras grupes kiekviename prekybos centre pažeidimų procentas nevienodas. Vienų pažeidimų (pvz. higienos ar ženklinimo) procentas didesnis viename prekybos centre, tačiau kitų pažeidimų procentas tame prekybos centre gali būti mažesnis nei kituose. Todėl negalima tik pagal kelis rodiklius priskirti prekybos tinklams reitingų vietų – geriausias ar blogiausias.

Jos teigimu, visi Lietuvoje veikiantys prekybos tinklai bendradarbiauja su VMVT, konstruktyvią pagalbą teikia ir Lietuvos prekybos įmonių asociacija, su kuria VMVT yra pasirašiusi bendradarbiavimo sutartį. Piktybiško nebendradarbiavimo atvejų nepasitaiko.

A.Načienė pasakojo, kad anksčiau pasitaikydavo itin šiurkščių pažeidimų, dėl kurių net buvo stabdoma parduotuvių veikla, tačiau šiemet tokių atvejų kol kas neužfiksuota.
Paklausta, ar vartotojai dažnai skundžiasi nebūtais dalykais, VMVT atstovė teigė, kad su parduotuvėmis susiję skundai būna daugiau mažiau konkretūs, tačiau pasitaiko ir atvejų, kai į VMVT paskambinę žmonės skundžiasi savo kaimynais, o ne parduotuvėmis.

Taupo ten, kur negalima

Nors tarp pagrindinių VMVT prekybos centruose fiksuojamų pažeidimų higienos normų nesilaikymas fiksuojamas rečiausiai, specialistai pastebi, kad būtent šių pažeidimų skaičius vienintelis auga.

Be to, pasak A.Načienės, tokia pati neigiama tendencija pastaruoju metu fiksuojama ir išvežiojamojoje prekyboje, taip pat kioskuose, turgavietėse bei kitose prekybos vietose.
"Galbūt tai ekonominės krizės padarinys, kai verslas priverstas visur taupyti: trūksta valymo priemonių, laiku neatliekami einamieji remonto darbai ir t. t.", – svarstė A.Načienė.


Šiame straipsnyje: Norfaparduotuvėspažeidimai

NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

Daugiau straipsnių