Mobiliajam parašui – šviesios perspektyvos?

Vis daugiau paslaugų keliantis į elektroninę erdvę Lietuvoje prognozuojamas elektroninio ir mobiliojo parašų naudojimo šuolis. Juolab kad tai stengiasi skatinti ir Vyriausybė. Tiesa, ne visi rinkos dalyviai šiuo klausimu nusiteikę entuziastingai.

Prognozuoja proveržį

Mobiliuoju parašu šiuo metu naudojasi kiek daugiau nei 25 tūkst. visų Lietuvos mobiliojo ryšio operatorių klientų. Tai yra tik apie 0,5 proc. iš 4,9 mln. visų registruotų Lietuvos mobiliojo ryšio vartotojų.

Vis dėlto, pavyzdžiui, bendrovė "Tele2" prognozuoja, kad mobiliojio parašo naudojimo proveržis įvyks jau artimiausiais metais, o jau 2016–2018 m. dauguma mobiliojo ryšio vartotojų savo telefonuose naudos SIM koreteles su integruotu mobiliuoju parašu.

"Prognozuojame, kad mobiliojo parašo vartotojų skaičius artimiausiu metu labai sparčiai kils, – augimą ypač skatins įvairių paslaugų migracija į mobiliuosius telefonus", – sakė "Tele2" Produktų skyriaus vadovas Mindaugas Kežionis.

Tačiau su tokiu optimizmu kol kas sutinka ne visi mobiliojo ryšio paslaugų teikėjai. Bendrovės "Bitė" atstovė ryšiams su visuomene Laura Bielskė dienraščiui teigė, kad reikšmingų priežasčių prognozuoti mobiliojo parašo naudojimo augimą kol kas nėra.

"Besidominčių šia paslauga žmonių skaičius pastovus ir kinta labai nesmarkiai. Visgi ypatingo susidomėjimo paslauga kol kas nėra, ja naudojasi keletas tūkstančių mūsų klientų", – sakė L.Bielskė.

Pasak jos, vangaus mobiliojo parašo naudojimo priežastis gali būti kol kas nedidelis dokumentų, kuriuos galima pateikti elektroniniu būdu, kiekis.

"Šios paslaugos vartotojai – dažniausiai išsilavinę, daug internete naršantys, įvairias išmaniųjų telefonų funkcijas išnaudojantys žmonės", – mobiliojo parašo vartotojus apibūdino "Bitės" atstovė.

Į banką – telefone

"Tele2" prognozuojamą mobiliojo parašo naudojimo šuolį pirmiausia sieja su vis labiau populiarėjančia mobiliąja bankininkyste. Lietuvos bankų asociacijos duomenimis, prie elektroninių bankų sistemų mobiliaisiais telefonais šiuo metu jungiasi apie 1,5 mln. vartotojų.

Dauguma jų prie prie banko telefone jungiasi naudodami tradicines kodų korteles ar generatorius.

"Mobilusis parašas ir patogesnis, ir saugesnis. Galiausiai jis ir kainuoja pigiau – tėra laiko klausimas, kol mobiliosios bankininkystės klientai ims naudotis juo vietoj tradicinių alternatyvų", – teigė M.Kežionis.

Jungtis prie elektroninės ar mobiliosios bankininkystės su mobiliuoju elektroniniu parašu galima bet kur: nereikia nei slaptažodžių kortelės, nei generatoriaus, o telefono ekrane užtenka įvesti mobiliojo parašo sPIN kodą.

Svarbus pakeitimas

Tai, kad elektroninis bei mobilusis parašai elektroninėje bankininkystėje gali tapti vis populiaresni ir dažniau naudojami, prognozuoja ir bankai.

Tokia prognozė siejama su praėjusią savaitę įsigaliojusiu Vyriausybės nutarimu, kuriame numatoma, kad finansų įstaigos gali nustatyti klientų, Lietuvos piliečių, tapatybę jiems nedalyvaujant – nuotoliniu būdu, naudojant kvalifikuotą elektroninį parašą.

"Iš pirmo žvilgsnio tai mažas pasikeitimas teisės aktuose, tačiau jis reiškia didelį žingsnį kasdienių finansinių paslaugų srityje ir naujas galimybes visiems elektroninio parašo vartotojams", – teigė "Danske bank" Verslo plėtros tarnybos direktorius Darius Jasinskis.

Jo teigimu, finansinių įstaigų klientai nuo šiol nėra apriboti teritorijos ar aplink juos esančių banko skyrių, o tai artimiausiu metu nulems pokyčius ir finansų įstaigų veikloje.

"Iki šiol tik užsienio pavyzdžiai, kai bankai veikia neturėdami klientų aptarnavimo padalinių tinklo, atrodę sunkiai suprantami ir neįgyvendinami, ateityje naujų formų gali įgauti ir Lietuvoje", – prognozavo D.Jasinskis.

Anot banko atstovo, nauja klientų geografinė plėtra suteiks finansų įstaigoms galimybių optimizuoti išteklius ir keisti sąnaudų struktūrą, o tai gali turėti teigiamos įtakos formuojant kainodarą ar specialius pasiūlymus.

"Tai dar labiau sustiprina pastarųjų metų persikėlimo į elektroninę erdvę tendencijas. Galima prognozuoti, kad tai pagrindine finansų įstaigų plėtros kryptimi išliks ir artimiausioje ateityje. Dar šiais metais rinkoje realiai pamatysime sprendimus, leidžiančius praktiškai įgyvendinti sąskaitų atidarymą per nuotolį, – gyventojui, kuris norės atsidaryti einamąją sąskaitą, nereikės atvykti į banko skyrių", – sakė D.Jasinskis.

Jo manymu, šie pokyčiai bus ypač reikšmingi jaunajai kartai, moksleiviams ir studentams, kurie dar tik susipažįsta su finansinėmis paslaugomis, kurių įpročiai ir patirtys formuojasi. Tikėtina, kad jie, būdami atviresni naujovėms ir dažnai aktyviai besidomintys technologijomis, ir taps aktyviausiais paslaugų vartotojais. Taip pradės formuotis nauja karta, kurios požiūris į finansines paslaugas ir finansų įstaigas gali būti paremtas naujais kriterijais.

"Toks teisinės bazės pakeitimas suteikia tikrumo naujų paslaugų plėtotei, kuri turės įtakos ir kvalifikuoto elektroninio parašo populiarumui. Svarbiausias išlieka visų susijusių šalių (infrastruktūros kūrėjų, telekomunikacijų bendrovių, finansų įstaigų ir kitų) aktyvus bendradarbiavimas ir bendros iniciatyvos", – sakė D.Jasinskis.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių