Ministras: baltarusiškos trąšos per Lietuvą nustos judėti nuo gruodžio

Vienos didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų Baltarusijos „Belaruskalij“ produkcija per Lietuvą nebebus pervežama nuo gruodžio, sako susisiekimo ministras Marius Skuodis.

Anot jo, tam įtakos turės Jungtinių Valstijų pirmadienį paskelbtos sankcijos Baltarusijai, apimančios ir  „Belaruskalij“.

Ministro teigimu, maždaug trečdalis krovinių, kurie keliauja „Lietuvos geležinkeliais“ ir per Klaipėdos uostą, yra trąšos, kurioms taikomos sankcijos. 

„Iš vienos pusės galime sakyti, kad sankcijos taikomos JAV subjektams, bet iš praktikos žinome, kad bankai nepriims atsiskaitymų už suteiktas paslaugas Lietuvoje eurais, ne tik doleriais. Įmonės, jeigu yra sankcionuotas subjektas, atsisako su juo turėti bet kokių verslo santykių vengdami rizikos ir galiu tvirtai teigti, kad nuo gruodžio, kai sankcijos įsigalios, trąšos per Lietuvą nustos judėti“, – Žinių radijui ketvirtadienį sakė ministras.

Jis taip pat teigė, jog krovinių srautai iki gruodžio mėnesio mažės, nes daugelis įmonių nori iš karto pasiruošti ir išvengti bet kokių rizikų ir nepatogumų, kurie gali kilti ateityje.

„Paprastas pavyzdys – finansinis kanalas, jei geležinkeliai gabena trąšas, bet atsiskaitymų bankai neleidžia už tas paslaugas, tai jau dėl to nekeliaus. Verslas šitoje vietoje nerizikuos“, – teigė M. Skuodis.

Anot jo, į Europos Sąjungą per Lietuvą gabenamų baltarusiškų trąšų patenka apie 10 proc., o likusi dalis keliauja į Kiniją, Indiją, Braziliją ir kitas šalis. Pasak M. Skuodžio, įvedus sankcijas, kalio trąšų kaina išaugs 80 eurų už toną.

Vis dėl to jis pabrėžė, jog į situaciją reikia žiūrėti kompleksiškai ir negalima skaičiuoti vien praradimų.

Turime kritinę situaciją pasienyje, kuri valdoma, bet sukelia daug sudėtingų situacijų pareigūnams ir visiems.

„Turime kritinę situaciją pasienyje, kuri valdoma, bet sukelia daug sudėtingų situacijų pareigūnams ir visiems. Prekiauti su tuo režimu, kuris žmones apgavystės būdu siunčia į Europos Sąjungą per Lietuvos sieną, bet jei atsiribotume nuo to ir pažiūrėtume, faktas, kad poveikis bus, mes jį projektavome“, – teigė M. Skuodis.

Komentuodamas „Lietuvos geležinkelių“ padėtį, ministras sakė, kad įmonei svarbu išlaikyti infrastruktūrą, todėl mažėjant krovinių auga jos išlaikymo sąnaudos. Anot jo, norint, jog tarifai nedidėtų, gali prireikti Vyriausybės paramos, tačiau ji priklausys nuo to, kaip „Lietuvos geležinkeliai“ kompensuos praradimus.

„Natūralu, kuo daugiau pervežimų, tuo išlaikymo sąnaudos paskirstomos tolygiai tarp visų subjektų, visiems tos sąnaudos yra sąlyginai mažesnės. Jei atsitinka kažkoks šokas, kai labai greitai nutraukiama daug pervežimų ir jei jie nekompensuojami kitais kroviniais, tai infrastruktūros sąnaudos pakyla“, – kalbėjo ministras.

Pasak M. Skuodžio, turėtų būti didinami krovinių vežimai Lietuvos viduje, nuo vilkikų krovinius perkeliant ant bėgių, be to, turi būti didinamas prekių srautas į Vakarus.

„Pradėjome jau vežti komerciniais pagrindais į Kauno intermodalinį terminalą, puspriekabes, konteinerius, tai yra tai, kas šiandien vežama vilkikais. Girdime, kad trūksta darbuotojų, vilkikai nėra tokia ekologiška transporto priemonė kaip geležinkelis, kur galima daug sukrauti ant vieno traukinio ir čia yra potencialas, kur galime kompensuoti praradimus“, – sakė M. Skuodis.

Sankcijas baltarusiškų trąšų eksportui birželio pabaigoje įvedė ir Europos Sąjunga (ES), tačiau realiai jos apima tik apie 20 proc. per Lietuvą keliaujančių trąšų ir galioja tik sutartims, sudarytoms po birželio 25-osios.

„Belaruskalij“ produkciją per Lietuvą vežanti įmonė „Lietuvos geležinkeliai“ vien dėl šių sankcijų neteks apie 20 mln. eurų metinių pajamų, o Klaipėdos uoste jas kraunančios įmonės Birių krovinių terminalas (BKT) akcininkas Igoris Udovickis BNS anksčiau teigė, kad bendrovės krovai sankcijos nėra taikomos, todėl ji tikisi išlaikyti pagrindinę krovinių apimtį.

JAV naujas sankcijas Baltarusijai paskelbė pirmadienį, minint pirmąsias opozicijos ir Vakarų suklastotais laikomų 2020 metų Baltarusijos prezidento rinkimų metines.

Iždo departamento pranešime nurodoma, kad į sankcijų sąrašą įtraukti 23 fiziniai ir 21 juridinis asmuo, tarp jų – ir „Belaruskalij“.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Del Kinijos

Del Kinijos portretas
Dėl Kinijos - gi jau pešasi, per Taivanį - atidarys atstovybę ir pan. JAV jau pasveikino. Visai gali būti, kad jų užsakymu ir loja.

Sekanti Kinija

Sekanti Kinija portretas
Nafta patvarkė, trąšas uždarė, db sekantys- kroviniai iš Kinijos ir uostas bus tuščias? Ploju -nesustoju. P. anūkas dirba iš peties..Tik klausimas kam? Nes Lietuvai ir jos žmonėms tai atneša tik milžiniškus nuostolius

Įvertinkite ir paskaičiuokite

Įvertinkite ir paskaičiuokite portretas
Kam tos sankcijos? Aleksandrui Lukošenkai? Bet jis jau sukriošėlis, vos nulipo nuo scenos po 8 valandų spaudos konferencijos, atsiprašau, šūdmalystės. Tos sankcijos yra Lietuvai, kuri neteks 1/3 Klaipėdos uosto krovos. Ką tai reiškia? Tai apie 100 mln. eurų Lietuvos geležinkelių netektis, apie 15-20 mln eurų Klaipėdos uosto rinkliavų netektis, apie 50 mln. eurų BKT praradimas. Tos sankcijos ir apie 150 BKT žmonių, kurie neteks darbo, apie 100-150 žmonių, kurie darbo neteks Lietuvos geležinkeliuose. Tos sankcijos ir paprastiems Baltarusijos žmonėms. Lukošenka kaip nbors pramis, nes jam, panašu, nedaug ir liko.
VISI KOMENTARAI 18

Galerijos

Daugiau straipsnių