- Vilija Andrulevičiūtė, LRT.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kol Rusijoje naikinamos europietiškos prekės, Lietuvoje nusigręžiama nuo rusiškų ikrų, tačiau degtinės neatsisakoma, o saulėgrąžų, limonado ar žaislų nuperkama netgi daugiau, pastebi kai kurių didžiųjų prekybos tinklų atstovai. LRT.lt pašnekovų teigimu, rusiškų prekių paklausa Lietuvos prekybos centruose mažėja tiek dėl konflikto Ukrainoje, tiek dėl to, kad patys prekybos centrai mažina tokių prekių pasiūlą.
Prekybos tinklų „Norfa“ ir RIMI atstovų teigimu, jų lentynose rusiškų prekių yra labai mažai, tad paklausos sumažėjimo beveik nepajuto. Tuo metu prekybos tinklas „Maxima“ per porą metų rusiškų prekių asortimentą sumažino dvigubai.
„Rusiškos kilmės prekės mūsų prekybos centruose tesudaro apie 0,5 proc. asortimento. Likę tik ikrai ir degtinė. Prekybos šiomis prekėmis apimčių sumažėjimas beveik nejuntamas, nes jų tiesiog apskirtai nėra daug“, – sako prekybos tinklo RIMI viešųjų ryšių vadovė Giedrė Bielskytė.
Pasak prekybos tinklo „Norfa“ atstovo spaudai Dariaus Ryliškio, šiame prekybos tinkle rusiškų prekių taip pat labai mažai, tačiau tos, kurių esama, yra perkamos.
Savo ruožtu prekybos tinklo „Maxima“ komunikacijos vadovė Renata Saulytė pažymi, kad rusiškų prekių paklausa sparčiai mažėja ir dėl pirkėjų, ir dėl paties prekybos tinklo sprendimų.
„Galbūt dalis žmonių rusiškų prekių atsisako dėl besitęsiančio konflikto Ukrainoje, tačiau viena iš svarbiausių priežasčių, sąlygojančių šių prekių pardavimų mažėjimą, yra mūsų sprendimas mažinti jų pasiūlą. Klientams siūlome alternatyvą – lietuviškus produktus, kurie yra kokybiški, sėkmingai konkuruoja savo kaina ir yra vertinami mūsų šalies vartotojų.
2013 metais „Maxima“ parduotuvėse prekiavome kiek daugiau nei 1500 skirtingų pavadinimų rusiškomis prekėmis, 2014 metais asortimentą pradėjome mažinti, o dabar jis yra sumažintas beveik dvigubai“, – kalba R. Saulytė.
Ikrai lietuviams labiausiai asocijuojasi su Rusija
Per aštuonis šių metų mėnesius, palyginti su tuo pačių 2014 metų laikotarpiu, prekių, kurių kilmės šalis – Rusija, paklausa „Maxima“ prekybos tinkle sumažėjo vidutiniškai 20 proc.
Žuvies produktų iš Rusijos, kurių didžiąją dalį sudaro ikrai, lietuviai nupirko 99 proc. mažiau.
„Šioje kategorijoje matomas didžiausias kritimas, ir tai gali būti suprantama, nes didžiajai daliai pirkėjų rusiška produkcija visų pirma asocijuojasi su ikrais“, – pastebi R. Saulytė.
Keptos duonos ir džiūvėsėlių paklausa sumažėjo 55 proc., sulčių ir nektaro nupirkta 50 proc. mažiau, saldainių ir šokolado pardavimai krito 30 proc., arbatos – 35 proc., buitinės chemijos parduota 35 proc. mažiau.
„Tačiau yra rusiškų prekių kategorijų, kuriuose paklausa netgi šiek tiek išaugusi. Kiek daugiau nupirkta saulėgrąžų, limonado, kai kurių kūdikių ir automobilių prekių, žaislų, vasarą ir arbūzų“, – pažymi pašnekovė.
Pilietiški lietuviai daro spaudimą įmonėms
Pasak pašnekovų, vienareikšmiškai pasakyti, kokią įtaką kilmės šalis daro prekių pardavimas, sunku: didžiajai daliai pirkėjų visų pirma svarbi kokybė, kaina, skonis.
„Tačiau dalis pirkėjų savo nepritarimą Rusijos agresijai išreiškia ir piniginėmis – nepirkdami šioje šalyje pagamintų produktų“, – teigia R. Saulytė.
Savo ruožtu G. Bielskytė pažymi, kad atidžiau pagal kilmės šalį prekes renkasi tik maža dalis žmonių.
„Patriotiški, pilietiški žmonės atkreipia dėmesį į kilmės šalį, bet tai nėra masinis reiškinys, o bendroms pardavimo tendencijoms tai neturi beveik jokios įtakos“, – kalba ji.
Tačiau, anot pašnekovės, piliečių spaudimas turi poveikį gamintojams. Tai įrodo „Samsono“ pavyzdys, kuomet buvo nuspręsta atsisakyti „tarybinio“ prekės ženklo. Prekybos tinklo žiniomis, įmonė „Vigesta“, gaminanti mėsos produktus su dviprasmišku ženklinimu (sovietinės kokybės ženklo prototipu), artimiausiu metu taip pat ruošiasi keisti savo pakuotes.
„IKI“ Viešųjų ryšių vadovas Andrius Petraitis
Mūsų prekybos tinklo produkcijos asortimente turime tiek rusiškų, tiek ukrainietiškų produktų įvairiose prekių kategorijose, tačiau ši produkcija sudaro vos apie kelis procentus nuo visų parduodamų prekių. Lyginant pardavimus šių metų pirmą pusmetį su pernai metais tuo pačiu laikotarpiu matome, kad labiausiai mažėjo rusiškos užpilamos sriubos ir alkoholio pardavimai – apie 10 proc., tačiau juos labai sėkmingai pakeitė ukrainietiškas alkoholis. Išplėtus ukrainietiško alkoholio asortimentą, jo pardavimai išaugo kelis kartus.
Ukrainietiškų užpilamų sriubų pardavimai šiemet irgi augo apie 15 proc. Taip pat palyginamuoju laikotarpiu apie 13 proc. augo rusiško aliejaus pardavimai. Iš ukrainietiškų prekių šiemet taip pat augo ir ukrainietiškų saldainių pardavimai, o ukrainietiško kečupo – mažėjo. Manome, jog rusiškos ir ukrainietiškos produkcijos pardavimų pokyčiai iš dalies susiję ir su vartotojų pasirinkimo pokyčiais dėl politinės situacijos, tačiau taip pat ir su vidiniais mūsų įmonės sprendimais, akcijomis bei produkcijai taikomomis nuolaidomis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pieno supirkimo kaina Lietuvoje per metus augo dešimtadaliu
Vidutinė natūralaus pieno supirkimo kaina kovą siekė 42,31 cento už kilogramą ir buvo 10,8 proc. didesnė nei pernai tuo pat metu. Lyginant su vasariu, supirkimo kaina kilo 0,3 proc. ...
-
Lietuvos bankas: Lietuvos auksas pernai pabrango 9 proc.
Lietuvos aukso atsargų rinkos vertė, nepaisant susilpnėjusio JAV dolerio euro atžvilgiu, pernai išaugo 9 proc. iki 355 mln. eurų, sako Lietuvos banko (LB) atstovas. ...
-
„Laisviečiai“ gynybą finansuoti siūlo iš savivaldybių GPM, akcizų, didesnio pelno mokesčio5
Laisvės partija trečiadienį paskelbė, kad surinkti reikiamas papildomas lėšas krašto apsaugai siūlo perskirstant savivaldybėms šiuo metu tenkančią gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį, didinant akcizus ir vienu procentiniu pun...
-
„Investuok Lietuvoje“: Lietuvos konkurencingumas patiria iššūkių, yra mažesnis nei regione
Lietuvos ekonomikos konkurencingumas patiria iššūkių bei mažėja regione, teigia užsienio investicijų skatinimo agentūra „Investuok Lietuvoje“. ...
-
I. Žilienė: elektros tinklų sujungimas kainuos apie 270 mln. eurų, įtaka tarifui bus maža2
Šiaurės vakarų ir rytų elektros perdavimo tinklų sujungimo projekto, kurį siekiama pripažinti ypatingos valstybinės svarbos, įgyvendinimas kainuos apie 270 mln. eurų, sako energetikos viceministrė Inga Žilienė. ...
-
Politikams svarstant apie gynybos pramonės plėtrą, institucijos sutarė gilinti ryšius1
Politikams svarstant būdus stiprinti vietinę pramonę, kelios valstybės institucijos trečiadienį sutarė gilinti ryšius, kad padėtų įmonėms kurti inovacijas gynybos srityje. ...
-
2022 metais vadovai uždirbo 58 proc. daugiau nei šalies vidurkis3
2022 metais vidutiniškai daugiausia uždirbo įvairaus lygio vadovai – 2,9 tūkst. eurų neatskaičius mokesčių, arba 58 proc. daugiau nei 1,83 tūkst. eurų siekęs šalies vidurkis, skelbia Valstybės duomenų agentūra. ...
-
LEA laikinai stabdo paraiškas saulės elektrinėms ir kaupikliams
Lietuvos energetikos agentūra (LEA) trečiadienį laikinai sustabdė verslo, ūkininkų ir atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų paraiškų priėmimą saulės elektrinėms ir kaupikliams įsirengti, trečiadienį pranešė agent...
-
Viceministrė: taršaus automobilio teisę važiuoti siūloma pratęsti iki septynių darbo dienų5
Aplinkosaugininkams bei kitų institucijų pareigūnams nustačius, jog automobilis viršijo išmetamųjų dujų normą, jo techninę apžiūrą siūloma naikinti ne po dviejų parų kaip numatyta dabar, bet po septynių darbo dienų, sako aplinkos...
-
Ant Vyriausybės stalo – vandenilio plėtros iki 2050-ųjų gairės1
Vyriausybė trečiadienį svarstys Energetikos ministerijos parengtą vandenilio plėtros Lietuvoje 2024–2050 metais gairių projektą, kuriomis siekiama sukurti žaliojo vandenilio ekosistemą ir infrastruktūrą, nustatyti pagrindines jo plėtros krypt...