- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Nesunku pastebėti, kad Rusijos žiniasklaidoje vyksta prieš Lietuvą nukreiptas karas, pasireiškiantis ir transporte.
Prieš Klaipėdos uostą
Praėjusios savaitės rusiškos transporto žiniasklaidos svarbus akcentas buvo tai, kad Baltijos šalims prarandant rusiškus krovinius labiausiai nukentės Lietuva. Ne Latvija ar Estija, kuriose didžiausias rusiškų krovinių tranzitą, o būtent Lietuva. Kodėl?
Žinomo Rusijos žurnalo „Evrazija ekspert“ vyriausiasis redaktorius Viačeslavas Sutyrinas įvardino, kad Lietuva gali prarasti 1,3 mlrd. eurų pajamų per metus, kas sudarys 3 proc. jos Bendrojo vidaus produkto, jei praras rusišką tranzitą. Neva, Maskva yra priėmusi strateginį sprendimą visiškai atsisakyti krovinių tranzito per Lietuvos uostus.
Atseit Maskva nebeleisianti į Klaipėdos uostą ne tik savo krovinių, bet ir Kazachstano ar Kinijos tranzito, kuris eina per Rusiją. Taip pat Maskva, neva, padarysianti viską, kad per Klaipėdos uostą nebūtų gabenami ir Baltarusijos kroviniai. Tai būsiantis itin stiprus smūgis Klaipėdos uostui, kuris neteksiantis iki 40 proc. krovinių.
Skirtingos perspektyvos
Rusijoje bandoma priešpastatyti ne tik Lietuvą ir Baltarusiją, primenant ir atominę elektrinę. Taikikliu yra ir Lietuvos bei Latvijos santykiai. Primenama ir išardyto geležinkelio atkarpos iš Mažeikių naftos į Latviją.
Didžiulė priešprieša kuriama ir dėl Kinijos krovinių. Neva Latvija perima iniciatyvą iš Lietuvos dėl Kinijos krovinių tranzito į Vakarų Europą - vadinamojo šiaurinio „Šilko kelio“ kūrimo.
Dabar apie 95 proc. prekių iš Kinijos į Vakarų Europą sausumos keliu keliauja Rusijos „Transsibiro“ geležinkelio magistrale į Baltarusiją, o po to per Brestą, Lenkiją toliau į Vakarų Europą. Šiaurinis „Šilko kelias“ esanti kaip galimybė daugiau krovinių išgabenti į Europą jūros keliu.
Alternatyviam „Šilko kelio“ jūriniam maršrutui pradžioje Kinijos valstybinė kompanija „China Merschant Group“ planavusi maršrutą per Klaipėdos uostą. Jis logiškas, nes Klaipėda yra arčiau Baltarusijos.
Tačiau 2017 m. „China Merschant Group“ neva jau apsisprendusi, kad tranzitinis „Šilko kelio“ jūrinis maršrutas eis ne per Klaipėdos, o per Rygos uostą. Neva tai lėmusi sąlyga, kad Latvija turinti sieną su Rusija ir tiesioginį išėjimą į „Transsibiro“ magistralę. Trąsa buvusi išbandyta, kai iš Kinijos į Rygą atkeliavo traukinys su konteineriais, kurie laivais išgabenti į Roterdamo uostą.
„Tokiu būdu Ryga taps stambiu tarptautinio tranzito centru, o Lietuva „Šilko kelyje“ vykdysianti tik regioninio mastelio gabentojo funkciją“, - daroma išvada Rusijoje.
Baltarusija – svarbus partneris
Lietuvoje informacija apie galimą Baltarusijos krovinių praradimą, jei šie pasitrauktų į Rusiją, taip pat reikalai susiję su „China Merschant Group“ komentuojami atsargiai. Transportininkai nenori lįsti į politiką.
Aktyviai į Europos uostus besiveržiančios Kinijos „China Merschant Group“ aktyvumas Klaipėdos uoste yra sumažėjęs. Bet negalima teigti, kad jis yra didelis ir Rygos uoste. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas Arvydas Vaitkus mano, kad šiuo metu Baltijos jūros regione vyksta ne tik kova dėl krovinių, bet ir didelė intelektualinė krova.
„Rengiamame Klaipėdoje uosto bendrajame plane yra rimtas akcentas į uosto pramoninę plėtrą. Jei susikursime inovatyvius pramoninius vienetus tikrai galėsime perkirsti ir tą logistikos kaštą, kuris Klaipėdos kryptimi šiandien gal ir yra nepatogus“, – teigė jis.
Klaipėdos uoste dar vis tikimasi, kad iš kinų prie Minsko statomo didžiulio logistikos parko naudos jis turės.
„Ten yra kuriamos patrauklios sąlygos su didžiule veiklos perspektyva. Lietuvos verslui svarbu to parko potencialą panaudoti tinkamai. Mano žiniomis, viena Lietuvos kompanija daro didžiulius žingsnius, kad įsikurtų tame parke“, - tikino A.Vaitkus.
Lietuvos jūrų krovos kompanijų asociacijos prezidentas Vidmantas Dambrauskas mano, kad Baltarusija kaip Klaipėdos uosto partneris yra labai svarbi.
„Vienuolika metų mes masiškai dalyvaujame Baltarusijos transporto savaitės renginiuose tam, kad pamatytume kas vyksta toje šalyje. Jei anksčiau apie krovinį būdavo pradedama kalbėti, kai pastatydavo gamyklą, tai dabar kalba vyksta, kai gamykla dar projektuojama", – akcentavo V.Dambrauskas.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimas spręs, ar verslui lengvinti ginklų dalių gamybą2
Seimas spręs, kokiais atvejais ginklų dalių gamybą įtraukti į nelicencijuojamų veiklų sąrašą. ...
-
Kai kuriems elektros vartotojams – nemaloni žinia3
Nemaloni žinia elektros vartotojams, pamirštantiems ar tyčia nedeklaruojantiems suvartotos elektros energijos. Jei vartotojai naudojasi ne išmaniuoju skaitikliu ir daugiau nei metus nedeklaruoja suvartotos elektros kiekio, nuo kitų metų jiems...
-
Penktadienį protestą rengiantis maitinimo verslas prašo grąžinti 9 proc. PVM lengvatą5
Maitinimo sektoriaus atstovai penktadienį prie Vyriausybės rengia protesto akciją reikalaudami grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas svarstys griežtinti tvarką į Lietuvą atvykstantiems dirbti užsieniečiams3
Seimas imsis svarstyti griežtinamus reikalavimus dirbti į Lietuvą atvykstantiems užsieniečiams ir juos kviečiančioms įmonėms. ...
-
G. Nausėda palaiko pelno mokesčio didinimą gynybai, dėl PVM sako esąs „kategoriškai prieš“5
Tariantis dėl didesnio gynybos finansavimo, prezidentas Gitanas Nausėda sako palaikantis papildomą pelno apmokestinimą, tačiau pabrėžia esantis „kategoriškai prieš“ pridėtinės vertės mokesčio (PVM) kėlimą. ...
-
Seimas nustatė tvarką, kaip bus laikinai nuomojama laisva valstybinė žemė
Laisvą valstybinę žemę ir mieste, ir kaime laikinai išsinuomoti galės tik ūkininkai arba įmonės, kurie naudojo ją iki praėjusių metų pabaigos bei deklaravo joje augintas naudmenas. Jiems atsisakius toliau žemę dirbti, į tuos sklypus gal...
-
Regionuose mažėja bankų skyrių: ką daryti gyventojams?2
Regionuose mažėja bankų skyrių, gyventojams tenka važiuoti keliasdešimt kilometrų iki artimiausio banko, kad gautų konsultaciją. Bankai aiškina paprastai – žmonės į padalinius ateina vis rečiau ir ragina nuo šiol su banku...
-
Seimas palengvino neįgaliuosius vežančių automobilių parkavimą1
Nuo lapkričio lengvės neįgaliųjų vairuojamų ar juos vežančių automobilių parkavimas – jų savininkams leista nemokėti mokesčio už stovėjimą savivaldybių nustatytose vietose. ...
-
N. Mačiulis: gynybą galima finansuoti parduodant valstybės įmonių turtą10
Vyriausybei iškėlus idėją steigti specialų fondą gynybai papildomai finansuoti iš didesnių mokesčių, „Swedbank“ ekonomistas Nerijus Mačiulis sako, kad krašto apsaugą reikėtų finansuoti ne didinant mokesčius, o pard...
-
Premjerė: pratęsus bankų solidarumo įnašą valstybė negautų realių pajamų5
Lietuvoje veikiantiems bankams pernai uždirbus dukart didesnį pelną nei 2022-aisiais, premjerė Ingrida Šimonytė sako, kad pratęsus laikinąjį bankų solidarumo įnašą, pajamų iš šio mokesčio valstybė nebesurinktų, nes ma...