Jaunas amerikietis: monopolininkus reikia auklėti morkomis

„Kai nusprendžiame ką nors boikotuoti ir prieš ką nors protestuoti – pralaimime visi. Kai ką nors skatiname – visi laimime“. Tokios optimistiškos idėjos vedamas jaunas amerikietis Brentas Schulkinas pradėjo iniciatyvą „Carrotmob“.

Tai – savotiška verslininkų skatinimo programa, priverčianti įmones, barus bei kavines kažką keisti aplinkos labui, investuoti į žalias technologijas. Kodėl? Už tai jie gauna visų verslininkų trokštamą atlygį.„Verslininkai bet ką padarytų dėl pinigų“, - tokia amžina tiesa sukosi Brento Schulkino galvoje 2008-ųjų kovą, kai jis galvojo, kas paskatintų kavinių, barų, parduotuvių savininkus ką nors keisti noriai ir tuoj pat.

Žinoma, galima stovėti su plakatais apie kenčiančius gyvūnus prie kokios nors greito maisto kavinės. Galima boikotuoti kokį nors parduotuvių monopolį. Tačiau, vaikino nuomone, daug efektyviau pasiekti, kad verslininkai darytų tai, kas rūpi bendruomenei, paskatinant juos „morkomis“, o ne „botagu“.

Jis apėjo visas savo rajono San Franciske alkoholio parduotuves (iš viso jų buvo 23) klausdamas, kiek jų savininkai būtų pasiryžę investuoti į, pavyzdžiui, taupių lempučių įdiegimą, jei daugybė žmonių vieną dieną apsipirktų jų parduotuvėje. Atsisakyti nors 5 proc. pelno sutiko vos 5 rajono parduotuvės. Parduotuvė „K and D“ šiame „aukcione“ pasiūlė daugiausia: jie pažadėjo 22 proc. gauto pelno investuoti į naujas elektros lemputes.Neturėdamas garanto, jog į parduotuvę iš tiesų susirinks daug žmonių, B. Schulkinas paskelbė apie šią idėją socialiniuose tinkluose ir nekantriai laukė akcijos dienos.

Tai buvo pirmoji „Carrotmob“ akcija ir ji turėjo patvirtinti arba paneigti, kad toks lėšų rinkimo ir investavimo į taupias technologijas būdas apskritai pasiteisina.Akcijos dieną šimtai žmonių stojo į eilę prie „K and D“ parduotuvės. Tą dieną jos pajamos viršijo 9000 JAV dolerių (~25 tūkst. Lt). Penktadalio šių pinigų visiškai užteko generaliniam parduotuvės lempų ir apšvietimo sistemos atnaujinimui, pakeičiant laidus, jungiklius ir lemputes į taupiąsias. Parduotuvė netrukus pajuto mokanti mažesnes elektros energijos sąskaitas.

Alkoholio pirkėjai – akcijos dalyviai kartu surinko ir gausybę (daugiau nei 136 kg) maisto produktų „Maisto bankui“ San Franciske.Nuo 2008 - ųjų su „Carrotmob“ logotipu ir morkomis apsirengusiais aktyvistais jau įvyko gausybė akcijų įvairiose pasaulio šalyse. Jų metu surinkta nuo 1000 iki net 19 000 dolerių.

Pastaroji suma privertė Tailando maisto parduotuvę „Villa Market“ visiškai atsisakyti plastikinių maišelių. Tą ji pažadėjo padaryti, jei maisto nustatytą dieną įsigis 500 studentų. Paskelbus akciją „Atsisakyk plastikinio maišelio“ parduotuvę užgriuvo daugiau nei 1300 pirkėjų.

 

Praėjus daugiau nei metams po akcijos, parduotuvė vis dar negrįžta prie plastikinių maišelių, kurių anksčiau išdalindavo po pusę milijono per metus.Nedidelė „Carrotmob“ akcija įvyko netgi kaimyninės Estijos mieste Taline.

Vietinė kavinė pažadėjo 80 proc. uždirbto pelno paskirti nuo judesio užsidegančių lempučių įsigijimui – tokiu būdu būtų sumažintas elektros suvartojimas kavinėje.Tiesa „Cafe Mamo“ buvo išleisti vos 190 dolerių (~530 Lt) , tačiau didžioji dalis šių pinigų vis dėlto buvo paaukota naujoms lemputėms. Nuo judesio užsidegančios lempos įrengtos kai kuriose kavinės erdvėse – kai ten nėra lankytojų, šviesa užgęsta.

Šiuo metu puslapyje pateikiama informacija, kaip reikėtų suorganizuoti panašią akciją bet kuriame pasaulio kampelyje.

Kodėl tai veikia?

Žmonės nori, kad jų išleisti pinigai darytų įtaką, kad pirkdami jie galėtų savotiškai „balsuoti“, palaikydami jiems svarbias vertybes. „Carrotmob“ judėjimas suteikia galimybę išleisti pinigus smagiau, efektyviau ir stebėti, kokią įtaką turi didelė masė žmonių.Judėjimo akcijos jau vyko Amerikoje, Australijoje, Europoje, Azijoje. Jau įvyko apie 250 tokio tipo akcijų visame pasaulyje.Judėjimo iniciatoriai tiki, jog „Carrotmob“ judėjimui išaugus bus galima paskatinti didžiuosius koncernus padaryti ką nors „fantastiško“, jei vartotojai visame pasaulyje akcijos dieną pirks jų prekes ir atneš, pavyzdžiui, kelis šimtus tūkstančių dolerių pelno.


Šiame straipsnyje: carrotmobverslasstrategija

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių