I. Šimonytė: visus sektorius kamuoja ta pati problema – jie per dideli

Vienas svarbiausių valdančiųjų prioritetų – valstybės valdymo reforma ir valstybinių įmonių skaidrinimas bei efektyvinimas. Visos valdžios tą žadėjo, tačiau pavykdavo tiek, kiek pavykdavo. Ar šįkart tai gali tapti išimtimi?

Apie visa tai laidoje „Dėmesio centre“ pokalbis su aplinkos ministru Kęstučiu Navicku, Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos nare, Seimo Audito komiteto pirmininke Ingrida Šimonyte ir vidaus reikalų viceministru Dariumi Urbonu.

– Viešajame sektoriuje dirba bemaž 400 tūkst. žmonių. Darbų ir planų daug, o koks esminis pertvarkos tikslas?

D. Urbonas: Tikslas – pagaliau įgyvendinti tą principą, kuris įtvirtintas Konstitucijoje, kad valdžios įstaigos tarnauja žmonėms. Tos priemonės, kurios įtvirtintos, orientuoja į tai, kad tos viešosios paslaugos būtų prieinamos, efektyvios, veiksmingos, tenkintų gyventojų interesus.

– Vyriausybės priemonių plane yra daug dalykų, dėl kurių neįmanoma ginčytis, juos reikia tik sveikinti. Tačiau jie taip pat ir per abstraktūs. O jei kalbėtume apie tai, kokio dydžio, kokios kainos bus viešasis sektorius? Kiek tai kainuos mokesčių mokėtojams?

D. Urbonas: Svarbiausia bus, kiek vartotojas bus patenkintas ta viešąja paslauga. Pirmiausia reikia kalbėti apie tai, kaip tą paslaugą padaryti prieinamą, paprastą, efektyvią. Šiandien, plačiąja prasme, turime apie 13 tūkstančių teikiamų vien administracinių viešųjų paslaugų. Kasdien galime girdėti tam tikrą nepasitenkinimą, kaip paslaugas gaunantys gyventojai sako, kad iš jų reikalaujama pateikti dokumentus, kažkokią informaciją, kurią pačios viešosios įstaigos turi. Jos savo vidiniais sprendimais gali tą informaciją gauti ir tokiu būdu mažinti administracinę naštą.

– Išleidus daug pinigų bet kokią viešąją paslaugą galima padaryti efektyvią. Tačiau tikslas, ko gero, būtų sukurti efektyviausią sistemą už mažiausią kainą. Ponia Šimonyte, ar jūs nepasigendate konkretesnių įsipareigojimų, už kiek ir kaip turėtų funkcionuoti įvairios sistemos?

I. Šimonytė: Pasakysiu vieną labai praktinį pavyzdį. Vienas iš tikslų, kuris yra aiškiai apibrėžtas – tai, kad du universitetai patektų į QS 500-uką ir vienas į 400-uką, kur dabar nėra nė vieno. Tą galima pasiekti dviem būdais. Pirmas – tai pertvarkyti aukštojo mokslo tinklą ir koncentruoti esamas lėšas glaudesniame, labiau optimizuotame tinkle. Kitas būdas – užpilti kurį nors universitetą pinigais ir jam nebus labai sunku pasiekti tą reitingo rezultatą. Kuriuo keliu bus einama, iš priemonių plano nematyti.

Plane sakoma: „įgyvendinti Seimo ir vyriausybės sprendimus dėl aukštojo mokslo institucijų tinklo“. Tai kažkas turi turėti viziją, kokie tie sprendimai bus, o ne tik pasyviai įgyvendinti. Kai kalbame apie viešąsias paslaugas, labai dažnai painiojamės. Mes turime viešąsias paslaugas, t.y. švietimą, sveikatos ir socialinę apsaugą, dalį valstybės tarnautojų, kaip policija, priešgaisrinės apsaugos tarnyba, pasienis ir taip toliau. Kiekvienas iš šių sektorių turi savą specifiką. Visus sektorius kamuoja iš esmės ta pati problema – kad jie yra per dideli, o kokybė per prasta. Lygiai tas pats galioja ir viešajam administravimui. Mane šiek tiek nustebino, kad priemonių plane keliams tikslas – sumažinti įstaigų skaičių. Tai tikslas turėtų būti ne toks.

Kai kalbame apie priemones, viskas atrodo kebliau. Funkcijų peržiūra – 2019 metai, informaciniai ištekliai – 2020 metai, tai aš bijau, kad kai kurie dalykai negali taip ilgai laukti.

– Kai darbai numatyti 2020 m., yra didelė tikimybė, kad tai nusikels į 2021 m. jau kitai valdžiai ir nežinia ar tai bus įgyvendinta apskritai.

I. Šimonytė: Nenorėčiau taip dramatiškai kalbėti. Šiandien turime visai neseniai atliktą labai išsamų valstybės kontrolės auditą apie žmogiškųjų išteklių valdymą trijų ministerijų pavyzdžiu. Tačiau ta problematika yra universali visoms ministerijoms. Iš jos, kaip ir iš mūsų, kaip komiteto, svarstymų apie darbo užmokesčio fondo pokyčius, priemokas, išmokas, visokius padidėjusius krūvius ir taip toliau yra visiškai aišku, kad poreikis pertvarkyti valstybės tarnybos samdą, darbo apmokėjimą ir visus principus, pagal ką žmonės dirba viešajame administravime, yra jau užvakar pribrendęs. Mes bandėme tą padaryti, bet mums nepavyko. Tačiau atidėlioti to keliems metams mes tikrai negalime. 

– Įsipareigojimas, kaip bendras viešojo sektoriaus darbuotojų skaičius. Ko gero viskas Lietuvoje keitėsi, išskyrus šį skaičių. Jis daugiau mažiau stabilus visus praėjusius ketverius metus. Turbūt vyriausybė turi kažkokią ambiciją to mažėjimui? Kaip kitaip pamatuoti tą efektyvumą?

D. Urbonas: Pirmiausia, pats įstaigų mažinimas ar valstybės tarnautojų skaičiaus mažinimas nėra savitikslis. Turime žiūrėti, ar bus užtikrinta ta paslauga, kuri yra teikiama. Žiūrint į tuos skaičius, tai  iš tiesų kai kurios įstaigos augo, kai kurios mažėjo. Valstybės tarnautojų skaičius daugiau mažiau liko stabilus, bet kai kurios institucijos ėjo į priekį, optimizavo savo veiklą. Pavyzdžiui, policija. Per tam tikrą laiką policijos pareigūnų skaičius sumažėjo, atsirado galimybių jiems padidinti darbo užmokestį, kitaip organizuoti sistemos darbą. Kitos institucijos tiesiog apaugino savo darbuotojų, tarnautojų skaičių ir tas bendras skaičius išliko maždaug toks pat.

Kita vertus, šiandien pagal viešojo sektoriaus ataskaitą mes matome tokias tendencijas, kad turime 4300 įstaigų (neįskaitant teismų, prokuratūros ir dar kelių), kuriose dirba 470 tūkst. darbuotojų. Jei žiūrėtume į valstybės ir savivaldybių santykį, tai įstaigų prasme valstybės įstaigų yra iki 800 ir tai sudaro maždaug 17 proc. viso viešojo sektoriaus, visa kita – savivaldai. Tai tas darbuotojų santykis yra beveik pusė ant pusės. Tai rodo, kad savivaldybės sektoriuje yra daugybė smulkių įstaigų, kur iš tikrųjų galėtume galvoti apie tam tikrą optimizavimą. Tas mažėjimo skaičius būtų objektyvus, jei laikytumėmės tų optimizavimo, efektyvumo didinimo kriterijų.

– Kita tema – valstybės valdomų įmonių skaidrinimas, grąžos visuomenei didinimas. Pažvelgus į valstybės valdomos įmonių 2012–2015 m. pelno bendrą skaičių galima susidaryti klaidingas išvadas, kad valstybės sektorius veikia vis geriau ir geriau. Tačiau visa tai tėra vienos įmonės – „Lietuvos energijos“ – nuopelnas. Miškų sektoriuje sąstingis, bet suprantu, kad jums labai sunkiai sekasi įtikinti visą aplinką, kad tą reikėtų kažkaip išjudinti?

K. Navickas: Esmė, kad stagnuoja visos 42 įmonės, o ne viena.  Kitas unikumas, kad įstatyme yra visos tos 42 įmonės, Seimas nusprendė, kad tai pats optimaliausias miškų valdymo ūkis.  Dėl skaidrinimo, tai kaip tik trečiadienį vyriausybėje priėmėme valstybinių įmonių valdybų atrankos kriterijus ir taisykles, kas, mano supratimu, labai išplės skaidrumą, kokybę ir atsies valdybas nuo politinės valdžios tiesioginio poveikio. O dėl grąžos, tai ne visada vien finansinė grąža yra vienintelis rodiklis. Tai yra vienas rodiklis, bet miškuose yra nepaprastai svarbus ir kitas – reinvesticija į aplinkosaugines priemones. Mes matome kiek vertingų gamtinių teritorijų nyksta dėl to, kad vyksta ta nesveika konkurencija tarp 42 įmonių ir jų vietos po saule. Ketvirtadienį mes einame į Seimą su siūlymu 1 įmonės su 45 urėdijomis, bet be juridinio asmens statuso.



NAUJAUSI KOMENTARAI

NA NA

NA   NA portretas
Šimonytę, pradėkit nuo savęs ir susimažinkit seimą ,o tai sulenda pagal sąrašus ir plėšia Lietuvą ,,,,sėkmės dalintis ,,,

Neptunas

Neptunas portretas
Kiek galima pasakoti savo pasakas ir tikėti jos egzistavimu. Jau seniai kalbama buvo viešai perdau saimūnų visokių kosminių jų patarėjų . Jei užima pareigas kurioms neatitika atleidimas ir jokių kompensasijų. Jokių giminių visose įstaigose ir taip mažinama korupcija. Pvz lanzbergiai , ir t.t.

palinkejimai

palinkejimai portretas
dirbti Lietuvai- o ne atskiroms grupuotemis,tvirtai valdzios siekianciaias zmogaus vardo nevertais paslemekais
VISI KOMENTARAI 4

Galerijos

Daugiau straipsnių