- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Dyzelinių automobilių savininkai dėl klaidinančios reklamos išleidžia maždaug 3 mln. eurų daugiau pirkdami brangesnius degalus, kurių savybės niekuo ne geresnės už kitų ir jų naudojimas nesuteikia jokios bent kiek apčiuopiamos naudos. Tokią vartotojų permoką apskaičiavo Biodegalų asociacija, neseniai pateikusi skundą Konkurencijos tarybai, kuriame prašoma pradėti tyrimą ir įpareigoti bendrovę „Neste Lietuva“ nutraukti teisės aktų neatitinkančios dyzelino „Pro Diesel“ reklamos skleidimą.
„Svarbu suprasti, jog tai yra ne šiaip sau vartotojus klaidinanti reklama, bet visam šalies ūkiui įtaką darantis procesas, reikalaujantis atsakingo valstybės institucijų požiūrio. Lietuvoje per metus parduodama apie 1,34 mln. tonų dyzelino, todėl, įvertinus „Neste“ užimamą maždaug 20 proc. rinkos dalį ir 7 centais už litrą didesnę „Pro Diesel“ kainą, apskaičiavome, jog kasmet vartotojai už jį paprasčiausiai permoka apie 2,7-3 mln. eurų“, – teigia Biodegalų asociacijos prezidentas Mindaugas Palijanskas.
Asociacija į Konkurencijos tarybą kreipėsi gavusi Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Automobilių inžinerijos katedros mokslininkų atliktų tyrimų rezultatus, kurių išvadose teigiama, jog „Neste“, „Viada“ (buvęs „Lukoil”) ir „Circle K“ (buvęs „Statoil“) degalinių tinkluose parduodamų dyzelinių degalų savybės iš esmės nesiskiria.
Išvada, kurią padarė VGTU mokslininkai, atlikę dyzelinio variklio energetinių ir ekologinių rodiklių tyrimus varikliui veikiant įvairiais sūkiais ir apkrovomis bei naudojant „Viados“ parduodamus „Ecto“, „Circle K“ – „Miles“ ir „Neste Lietuva“ – „Futura“ ir „Pro Diesel“ degalus, patvirtino, jog visų tirtų degalų sąnaudų litrais skirtumas neviršija matavimo paklaidos (1,25 proc.), todėl negalima teigti, kad vienų ar kitų degalų sąnaudos yra didesnės ar mažesnės.
Pateiktame skunde Biodegalų asociacija prašo Konkurencijos tarybos pradėti tyrimą dėl „Neste Lietuva“ skleidžiamos klaidinančios ir draudžiamos lyginamosios reklamos, o vadovaujantis Reklamos įstatymo 24 str., paskirti bendrovei baudą už šio įstatymo nustatytų reikalavimų nesilaikymą bei įpareigoti nutraukti teisės aktų neatitinkančios reklamos skleidimą.
„Remiantis mūsų šalyje galiojančiu Reklamos įstatymu, klaidinančia pripažįstama tokia reklama, kuri bet kokiu būdu klaidina arba gali suklaidinti asmenis ir gali paveikti jų ekonominį elgesį. Iš išdėstytų aplinkybių matyti, kad „Neste Lietuva“ naudojami reklaminiai teiginiai ir informacija ne tik nepatvirtinti jokiais objektyviais duomenimis ar įrodymais, bet ir neatitinka tikrovės, be to, kai kurios lyginamosios savybės pasirinktos ir palygintos neobjektyviai“, – tvirtina M.Palijanskas.
Asociacijos prašymu mokslininkai vertino ir ekologines degalų savybes: dūmingumą, azoto oksidų (NOx) koncentraciją išmetamosiose dujose bei triukšmą. Palyginus gautus rezultatus, padarytos išvados, kad, pavyzdžiui, „Ecto“ degalų dūmingumas yra net 6,7 proc. mažesnis nei „Futura“, o varikliui veikiant „Miles“ degalais, NOx koncentracijos išmetamosiose dujose, dūmingumo ir keliamo triukšmo pokytis yra labai mažas. Tai reiškia, kad „Miles“ degalų rezultatai neviršija matavimo paklaidų, todėl visomis šiomis lyginamosiomis savybėmis nė kiek nenusileidžia „Futura“ degalams.
„Be kita ko, neaišku, kuo remiantis „Neste Lietuva“ savo reklamoje pasirinko lyginamąsias savybes, nes triukšmas ar azoto oksidų koncentracija nėra objektyvūs ar svarbūs kriterijai“, – mano M. Palijanskas.
Pasak jo, vidaus degimo variklio darbo metu išmetama daug skirtingų dujinių medžiagų ir cheminių elementų. NOx dalis dyzeliniuose varikliuose sudaro mažiau nei 0,3 proc. visų išmetamųjų dujų, kai tuo tarpu anglies dvideginis – 12 proc., todėl nesuprantama, kodėl palyginimui buvo pasirinktas būtent NOx, o ne CO2 ar kita medžiaga. Netgi Europos Sąjungos teisės aktuose pabrėžiama būtinybė sumažinti būtent CO2, o ne NOx kiekį. Todėl ši lyginamoji savybė negali būti laikoma reikšminga ir svarbia.
Lygiai kaip ir triukšmo savybė pasirinkta ir palyginta neobjektyviai. Reklamoje teigiama, kad naudojant „Neste“ dyzeliną su NEXBTL biokuro priedais automobilio variklis skleidžia mažesnį triukšmą nei dyzelinas, kuriame naudojami iš rapsų pagaminti RRME priedai. Toks teiginys yra niekuo nepagrįstas, nes visas dyzelinas, kuriuo prekiaujama Lietuvoje, turi atitikti ES reikalavimus ir priedų maišymas niekaip negali lemti triukšmo lygio automobilio salone. Didžiausią įtaką triukšmo lygiui salone daro priemonės, susijusios su variklio ir salono garso izoliacija.
Biodegalų asociacijos kreipimasis į Konkurencijos tarybą jau sulaukė pirmosios reakcijos – gavusi degalų pirkėjų skundų ir įvertinusi viešojoje erdvėje pasirodžiusią informaciją Lietuvos vartotojų asociacija kreipėsi į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą ir Ūkio ministeriją. Vartotojų gynėjai reikalauja sudaryti komisiją, kuri ištirtų informaciją dėl skirtingų rūšių dyzelino savybių palyginimo. Tyrimo tikslas būtų išsiaiškinti ir pateikti vartotojams objektyvią, nešališką informaciją apie šiuos produktus bei ekonominę naudą naudojant vieną ar kitą produktą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
LSA: dėl papildomų lėšų gynybai mažinti GPM dalį savivaldybėms – neatsakinga
Valdžiai ieškant papildomo finansavimo gynybai ir kaip vieną alternatyvų siūlant sumažinti savivaldybėms tenkančią gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį, tai būtų neatsakinga, sako Lietuvos savivaldybių asociacija (LSA). ...
-
Policija: Lenkijos ūkininkai netoli Lietuvos sienos vėl rengia akciją
Visoje Lenkijoje nuo trečiadienio vyksiant masiniams žemdirbių protestams, apie 8 kilometrus nuo Lietuvos sienos vėl planuojama savaitės trukmės akcija – jos metu gali būti sutrikdytas ir apsunkintas eismas A5 greitkelyje, antradienį prane&scaron...
-
Vyriausybės taupymo lakštų išplatinta už 3,3 mln. eurų
Pirmadienį baigėsi aštuntos Vyriausybės taupymo lakštų (VTL) emisijos platinimas – gyventojai 186 sandoriais jų įsigijo už 3,3 mln. eurų. ...
-
Seimas ketina nustatyti baudas už vienkartinių plastiko indų dalybas1
Seimui liko paskutinis balsavimas dėl baudų prekybininkams, restoranams ir kitoms viešojo maitinimo įmonėms už pažeidimus nemokamai dalijant vienkartines plastiko pakuotes. ...
-
Seimas – prieš siūlymą leisti sekmadieniais prekiauti alkoholiu po 15 valandos3
Seimas nutarė nepradėti diskusijų, ar atšaukti ribojimą sekmadieniais prekiauti alkoholiniais gėrimais tik iki 15 val. ...
-
Seimas imasi pluošto alkoholio rinką atlaisvinančių pataisų1
Seimas antradienį po pateikimo pritarė Vyriausybės siūlomiems alkoholio prekybos ir reklamos reguliavimo pakeitimams. ...
-
LB vadovas sako nepritariantis PVM didinimui ieškant papildomų lėšų gynybai
Lietuvos banko (LB) vadovas Gediminas Šimkus sako, kad ieškant papildomo gynybos finansavimo šaltinių pirmenybė turėtų būti teikiama mokesčių lengvatų peržiūrai, turto mokesčiams, bet ne pridėtinės vertės mokesčio (PVM) didi...
-
Seimas po svarstymo pritarė samanės įteisinimui6
Seimas nusiteikęs legalizuoti naminukės gamybą kaimo turizmo sodybose. Iki 65 laipsnių stiprumo naminio alkoholio būtų leidžiama pagaminti 100 litrų per metus – 10 kartų mažiau, nei siūlyta anksčiau. ...
-
A. Armonaitė: Vyriausybės siūlomi nežymūs alkoholio kontrolės pakeitimai politikos nekeis1
Antradienį Seimui teikiami Vyriausybės siūlomi alkoholio prekybos ir reklamos reguliavimo pakeitimai – minimalūs ir alkoholio kontrolės politikos nekeis, sako ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė. ...
-
A. Veryga: siūlymai dėl alkoholio prekybos liberalizavimo yra ciniški2
Seimui antradienį svarstant siūlymus legalizuoti prekybą alkoholiu ir jo reklamą, taip pat naminės degtinės gamybą kaimo turizmo sodybose, buvęs sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga sako, kad pasiūlymai yra ciniški. ...