- Dalius Santockis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Keliuose ir gatvėse eismą reguliuoja Kelių eismo taisyklės, todėl pradėsiu nuo jų. KET 50 punkte pasakyta: „Vietose, kur eismas reguliuojamas, pėstieji privalo vadovautis šviesoforais su pėsčiųjų simboliu, o kai jų nėra – transporto šviesoforų signalais.“
Šis KET punktas aiškina pėstiesiems, kad kai nėra jų šviesoforo, jie turi žiūrėti į transporto šviesoforus, kurie skirti automobiliams. KET 78 punktas aiškiai apibrėžia – pėsčiųjų šviesoforas turi dvi spalvas ir pėsčiojo simbolius, transporto šviesoforas – tris spalvas ir gali būti su rodyklėmis arba be jų.
Viskas čia aišku, ir visi pėstieji įpratę prie tokių situacijų: kai nėra pėsčiųjų šviesoforo, pėstysis žiūri į tą patį šviesoforą, į kurį žiūri ir vairuotojas – kai užsidega žalias signalas, pajuda ir pėstysis ir vairuotojas.
Reiškia, kai nėra pėsčiųjų šviesoforo, transporto šviesoforas galioja ir vairuotojams, ir pėstiesiems.
Tačiau Vilniuje turime štai tokią situaciją: stovi prie sankryžos vairuotojas ir pėstysis, abu žiūri ta pačia kryptimi, abu mato du arba daugiau jų kryptimi pastatytų šviesoforų, visi tie šviesoforai yra transporto šviesoforai (trys spalvos, be pėsčiųjų ir dviračių simbolių), tačiau vienas šviesoforas rodo žalią signalą, o kitas – raudoną! Šviesoforų valdymo klaida? Anaiptol, tai sąmoningai sukurta situacija.
Iš tiesų Vilniuje imtas ir sugalvotas išties „unikalus“ sprendimas – sankryžoje pastatyti daugiau transporto šviesoforų ir dalį jų reguliuoti vienaip, o kitą dalį kitaip.
Visi transporto šviesoforai – trys spalvos, nėra nei pėsčiųjų, nei dviračių simbolių – galioja vienodai visiems eismo dalyviams, bet vienus šviesoforus valdo kaip transporto šviesoforus, o kitus – kaip pėsčiųjų šviesoforus!
Pasirodo, Vilniuje transporto šviesoforą pastačius į tą vietą, kur galėtų stovėti pėsčiųjų šviesoforas, jis iš transporto šviesoforo tampa pėsčiųjų šviesoforu. Taip išeina, kad Vilniuje negalioja KET 78 punktas, nes šviesoforai atskiriami ne pagal spalvų kiekį ir simbolius, o pagal šviesoforų išdėstymo vietą.
Kokioje dar pasaulio šalyje šitaip skirstomi šviesoforai?! Ir tokią situaciją turime ne kokiame nors provincijos miestelyje, o šalies sostinėje.
Už šviesoforų įrengimą atsakingi valdininkai baksnoja į Lietuvos standarto LST 1405:1995 „Kelio ženklų ir šviesoforų naudojimas“ 4.29 punktą, kuriame rašoma, kad pėsčiųjų šviesoforai įrengiami, kai pėsčiųjų ir transporto priemonių, judančių pagal eismą leidžiančius signalus, trajektorijos nesikerta. Priešingu atveju, pėstieji apie tai, kad galima eiti per gatvę, turi būti informuojami įrengiant transporto šviesoforus. Šis punktas sako, kad antruoju atveju pėstieji turi vadovautis transporto šviesoforų signalais. Tačiau Vilniuje pėstiesiems įrengti atskiri transporto šviesoforai, kurie negalioja transportui!
Vilniaus šviesoforų statytojai nusprendė, kad jeigu pėstysis žiūri į transporto šviesoforą, tai šis šviesoforas pasidaro pėsčiųjų šviesoforu – išties originalu.
Tačiau LST 4.29 punktas neleidžia pėstiesiems pastatytus transporto šviesoforus pavadinti „pėsčiųjų šviesoforais“ ir neleidžia tuos šviesoforus valdyti skirtingai nuo kitų transporto šviesoforų, tad argumentai, kad Vilniuje pėstiesiems skirti trijų sekcijų šviesoforai įrengti pagal LST, nepateisina fakto, kad taip įrengti šviesoforai prieštarauja KET.
Jei standarte LST nurodytos pėstiesiems skirtų šviesoforų statymo sąlygos prieštarauja KET, kam turi būti skiriama pirmenybė? Lietuvos eismo dalyviai, taip pat svečiai iš užsienio vadovaujasi KET, o standartai skirti ne jiems, bet šviesoforų statytojams. Todėl šviesoforai turi būti įrengiami taip, kad jie atitiktų KET, neklaidintų eismo dalyvių ir nekeltų grėsmės eismui.
Vilniuje, Gedimino pr. – T.Vrublevskio g. sankryžoje ant transporto šviesoforų, skirtų pėstiesiems (!), visų trijų signalų uždėti pėsčiųjų simboliai. Bet tokio šviesoforo nenumato ne tik KET, bet ir LST! Nėra tik pėstiesiems skirto geltono signalo su pėsčiojo simboliu. Žodžiu, vietoje to, kad būtų taisoma susiklosčiusi padėtis, ji dar labiau komplikuojama.
Kas atsakingas už šią situaciją, įnešančią chaoso į eismo organizavimą? Kas kontroliuoja, kaip įrengiami šviesoforai, ar jie neklaidina eismo dalyvių? Susisiekimo ministerija neturėtų užmerkti akių prieš akivaizdžiai prieštaringą šviesoforų statymo praktiką.
Nejaugi policija nemato tokio absurdo, galimai sukeltų avarinių situacijų? Jie yra tiesioginiai KET prižiūrėtojai ir eismo sargai!Savaime suprantama, kad eismo organizavimą išmanantys žmonės turi vadovautis sveika nuovoka ir neieškoti kažkokių interpretacijų šviesoforų standarte bei nedaryti akivaizdžios nesąmonės, nesutinkamos jokioje kitoje civilizuotoje pasaulio šalyje. Galbūt šuo pakastas kažkur giliau – kas paneigs faktą, kad trijų spalvų transporto šviesoforų savikaina didesnė nei dviejų spalvų pėsčiųjų šviesoforų? O Vilniuje daugybė tokių „pėsčiųjų“ šviesoforų!
Pabaigai noriu pastebėti, kad, deja, bet Lietuva yra bene vienintelė valstybė Europoje (gal ir pasaulyje), turinti tokią ydingą pėstiesiems skirtų šviesoforų statymo praktiką.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...