Vilniaus oro uostui metas kraustytis?

Daugiau nei du milijonus keleivių kasmet priimantis Tarptautinis Vilniaus oro uostas ruošiasi dar didesniam srautui. Tačiau aplinkinių gyventojų tai nedžiugina. Atvirkščiai: stogus keliantis triukšmas žmones varo į neviltį, rašo „Vilniaus diena".

Ilgis lygu aukštis

Kai prasidės nauji mokslo metai, per pamokas nuobodžiaujantys Salininkų vidurinės mokyklos moksleiviai ne varnas skaičiuos. Šalia Tarptautinio Vilniaus oro uosto esančios mokyklos mokiniai paprastai turi kitą „pramogą" - skaičiuoti, kiek lėktuvų praskrenda pro pamoką. O praskrenda jų nei daug, nei mažai - 12.

Kas keturias minutes kylantis lėktuvas sudrebina mokyklos sienas, pračiuožia virš aukštesnių namų stogų ir, vos neužkabinęs televizijos antenų, sunkiai pakyla. Tokia Salininkų, kadaise vadintų melioratorių sostine, kasdienybė.

Kaip žaibas iš giedro dangaus Salininkų gyventojams nuskambėjo žinia apie planus pailginti esamą oro uosto kilimo taką. Ne vienas gyventojas ir taip tvirtina galįs nuo namo stogo kartimi pasiekti skrendantį lėktuvą, o pailginus taką jis praskris dar žemiau.

„Jeigu kilimo takas bus ilgesnis, lėktuvai ims skristi žemiau. Tad tikimybė, kad koks nors vieną dieną užgrius ant mūsų namo, smarkiai padidėja. O kas apskaičiuos didesnį žemiau skrendančio lėktuvo garsą?" - nuogąstavo viename Vaikų gatvės daugiabutyje gyvenantis Vladas.

Triukšmą reikia skaičiuoti

„Šiuo metu yra keturios triukšmo matavimo stotys", - Salininkų bendruomenės surengtame susitikime tikino Tarptautinio Vilniaus oro uosto direktorius Mindaugas Ivanauskas. Tiesa, stoties įrenginiai triukšmo nesumažina.

Pastarąjį kartą triukšmą Salininkuose Vilniaus visuomenės sveikatos centras (VVSC) matavo praėjusių metų kovą. Tuomet gauti duomenys liudijo, kad leistinos ribos viršijamos ir sudaro nuo 55 iki 82 decibelų (dB).

Šiuo metu galiojančios normos yra palankesnės oro uosto vadovybei. Vietoj ankščiau galiojusių 50 dB, dabar, pagal ES reikalavimus, leistina triukšmo higienos norma yra 60 dB.

Vadovybė tikino, kad nė vienas iš dabar Vilniaus oro uoste nusileidžiančių lėktuvų neviršija triukšmo normos, o jas pažeidžiantiems rusiškiems lėktuvams nusileisti Vilniuje draudžiama.

Tačiau VVSC Saugos skyriaus vyriausioji specialistė Ela Gurina tikino, kad kylančio ar besileidžiančio lėktuvo keliamą triukšmą reikia matuoti ne vieną kartą.

„Turi būti matuojama ne vieną kartą, o sumuojama triukšmo dozė. Juk visa tai atsiliepia gyventojams: jų miegui, darbingumui", - aiškino E.Gurina.

Kaimynas nebemielas

Susiklosčiusi padėtis reikalauja skubaus sprendimo, o jo nėra. Visuomenės sveikatos centro specialistai skėsčioja rankomis tikindami, kad mąstyti reikėjo dar tuomet, kai buvo statomas oro uostas.

„Inžinieriai turi numatyti dar statydami namus, iš kokių medžiagų jie turi būti sumūryti, kokios varžos turi būti langai, kad maksimaliai sulaikytų garsą. Be to, lėktuvų, kaip ir sunkvežimių, keliamas triukšmas yra žemų dažnių, todėl daug skvarbesnis negu įprastas triukšmas", - aiškino VVSC direktoriaus pavaduotojas Alvydas Mirinavičius.

Mielais kaimynais salininkiečius vadinantis Mindaugas Ivanauskas jokios tragedijos, kad plečiamas oro uostas, nemato. Jis aiškino, jog lėktuvų srautas dėl šiuo metu vykdomų darbų nepadidės.

„Supraskite, mes turime plėstis. O rekonstrukcija nieko nepakeis. Ir taip teturime tik vieną taką, kurio ilgis 2,5 km. Jį reikia pailginti iki 3,2 km. Nė vienoje iš 27 Europos sostinių nėra tokių mažų oro uostų", - aiškino M.Ivanauskas.

Iškels į Elektrėnus?

Tačiau ir nuo esamų lėktuvų kiekio dreba namų sienos, o gyventojams užgula ausis. Kiekvieną dieną keleivių ir skrydžių tik daugėja.

Į susitikimą su gyventojais atvykęs susisiekimo ministras Algirdas Butkevičius aiškino, kad tokiai mažai valstybei kaip Lietuva trijų esamų oro uostų yra per daug. Tačiau pats pripažino, kad keleivių skaičius Vilniaus oro uoste nuo esamų 2 mln. gali šoktelėti iki 5 mln. per metus.

„Mielai sutikčiau, kad oro uostas iš Vilniaus būtų iškeltas kur nors prie Elektrėnų, bet tam reikia politinės valios. Jos nėra", - Salininkų gyventojams teisinosi ministras.

Kad reikia iškelti oro uostą, vis dažniau kalba ir patys žmonės. Vienas iš Salininkų gyventojų, dar sovietmečiu projektavęs oro uostus Sibire, tikino privalėjęs laikytis reikalavimo, kad jie būtų statomi ne arčiau nei 25-30 km nuo miesto.

„Kaip ekspertas galiu pareikšti, kad Vilnius plėsis ir jeigu sakome, kad dabar nėra pinigų iškelti oro uostui, ir remontuojame jį, mes tuos pinigus užkasame. Anksčiau ar vėliau jį vis tiek teks iškelti, juk miestas plečiasi, verslas reikalauja daugiau ryšių, daugėja žmonių", - tikino gyventojas.

Triukšmo keliamas garsas

30 dB - metro atstumu girdimas garsas,

50 dB - lietaus keliamas triukšmas,

55 dB - įprastos šnekos garsas,

60 dB - elektrinės barzdaskutės garsas,

80 dB - metro atstumu sunku susikalbėti,

85 dB - pravažiuojančio sunkvežimio garsas,

90 dB - riksmo garsas. 



NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių