Tarptautinė diena be automobilio: ekologijos idėjos Panevėžyje nepopuliarios

Ekologijos ir sveiko gyvenimo būdo idėjos Panevėžyje tikrai nebus populiarios. Bent jau artimiausiu metu.

Tuo buvo galima įsitikinti per vakar pažymėtą Tarptautinę dieną be automobilio. Tas rytas Panevėžyje buvo įprastas – gatvės užsikimšusios nuo transporto. Daugeliui miestiečių mintis, kad į darbą reikėtų eiti pėsčiomis ar atminti dviračiu, vis dar atrodo nerealia ir tolima. Net sunkmečiu automobilių mieste nesumažėjo.

Kol kas bevaisiai yra ir pavienių entuziastų bandymai pakeisti situaciją. Atvirkščiai – dar prieš keletą metų Panevėžys garsėjo intensyvia dviračių ir pėsčiųjų takų plėtra, bet dabar išgirtieji takai neprižiūrimi, o pagrindinis dėmesys sutelktas į gatvių tvarkymą.

Gyvenimo be automobilio idėjas vakar bandė populiarinti tik Panevėžio savivaldybės vadovai ir darbuotojai. Tačiau tai priminė demonstratyvius bandymus, nes didžioji dauguma jų į darbą kasdien vyksta automobiliais. Visai kitokia situacija Europos senosiose demokratijos šalyse, kur į darbą einantys ar dviračiais atvažiuojantys politikai, merai ar net šalies vadovai nieko nestebina.

Merui rūpėjo gatvės

Į darbą pėsčiomis trečiadienį atėjęs Panevėžio meras Vitalijus Satkevičius prisipažino, kad tai – vienas iš nedaugelio jo pasivaikščiojimo po miestą atvejų. Miesto vadovas pastaruoju metu į Savivaldybė dažniausiai atvyksta automobiliu.

Tačiau V.Satkevičius teigė, kad buvo laikai, kai vaikščioti į darbą jam buvo įprasta.

„Dabar retokai vaikštau. Į darbą ėjau todėl, kad šiandien – Tarptautinė diena be automobilio, ir tiesiog pagerbiau jos sumanytojus, be to, buvo proga pasižvalgyti. Kai dirbau ne Savivaldybėje, daug vaikščiojau. Dabar tai daryti neįmanoma dėl laiko stokos. Turiu šiokį tokį automobiliuką – juo ir važinėju. Yra labai daug reikalų ir po darbo. Norint visur suspėti, reikia automobilio“, – tikino V.Satkevičius.

Iš Kniaudiškių mikrorajono, kuriame gyvena, atėjęs Panevėžio meras pasakojo, kad žingsniuojant į darbą jam labiausiai užkliuvo miesto gatvių būklė.

„Nuo namų iki Savivaldybės ėjau maždaug pusvalandį. Buvo proga gryno oro įkvėpti ir pasižiūrėti, kaip atrodo mūsų gatvės. Jos yra tvarkytinos, ypač kai laukiame Europos čempionato.

Svarstysime biudžetą, reikės suremti jėgas ir kaip nors rasti keletą milijonų“, – žadėjo meras.

Į dviračių entuziastų priekaištus, kad mieste nėra skiriamas deramas dėmesys sveikam gyvenimo būdui, o dviračių takų infrastruktūra jau kurį laiką netvarkoma ir merdi, meras teigė, kad kalčiausia dėl to yra ekonominė krizė.

„Ką kalbėti apie dviračių takus, jeigu gatvės nesutvarkytos“, – teigė V.Satkevičius.

Dviračiu nevažiuoja

Panevėžio vicemerė Gema Umbrasienė prisipažino, kad į darbą vakar vyko automobiliu, o kelionė dviračiu jai nekelia didelio malonumo.


„Nesu geras pavyzdys, dalį kelio atvykau automobilių, o dalį – atėjau. Atkreipiau dėmesį, kad mieste buvo dideli kamščiai – kaip ir kasdien“, – pažymėjo G.Umbrasienė.

Politikė pripažino, kad pastaraisiais metais Panevėžys dviratininkams tampa nepatrauklus, tačiau žadėjo, kad jau kitąmet situacija turėtų keistis.

„Galima iš dalies pripažinti, kad Panevėžys padarė didelį spurtą įrengiant dviračių takus. Vėliau jų plėtra sustojo, tačiau tai yra laikina. Tikimės, kad kitąmet atsiras finansavimo šaltinis ir pinigai bus skirti dviračiam transportui.

Panevėžio apskrities savivaldybės gaus apie 20 milijonų litų iš Regiono plėtros tarybos, tad kitąmet dviračių takų plėtra taps vienu iš svarbesnių projektų“, – žadėjo politikė.

G.Umbrasienė mano, kad eiti pėsčiomis ar vykti dviračiu į darbą daugeliui panevėžiečių, o ir jai pačiai, vis dar trukdo nusistatymas ir neigiamas visuomenės požiūris.

„Dar neužaugome. Kai kurie nevažinėja į darbą dviračiais, nes bijo, ką pagalvos aplinkiniai, kiti neturi valios anksčiau atsikelti – yra šimtai priežasčių. Tai, ką sakau, taikau ir sau. Esu vidutinis pilietis, kuriam dviratis reikalingas tik pasivažinėti, o dėl savo važiavimo įgūdžių keliu grėsmę kitiems“, – savikritiškai save vertino G.Umbrasienė.

Pėsčiomis į darbą vakar atėjo vicemerė – „tvarkietė“ Rimantė Ratinskaitė.

Jaučiasi vieni

Į darbą pėsčiomis ar mindami dviračio pedalus nuolat atvyksta vos keli Panevėžio savivaldybės valdininkai ir kol kas nė vienas iš politikų.

Beveik kiekvieną rytą į darbą pėsčiomis ateinanti Ekonomikos ir turto valdymo skyriaus vyresnioji specialistė Irena Petrukaitienė pasakojo, kad tai daranti norėdama pajudėti, nes dirba sėdimą darbą.

„Tai darau dėl sveikatos ir kompleksijos. Darbas sėdimas, todėl reikia stengtis. Be to, eidama prasimankštinu ir apgalvoju būsimus darbus.

Vaikščioti neatsižadu ir ateityje – kol dirbu, reikia vaikščioti“, – teigė I.Petrukaitienė.
Ji pasakojo, kad po darbų namo vykstanti automobiliu, tačiau tai daranti tik dėl praktinių sumetimų – šeimai reikia laiku paruošti vakarienę.

Dar mažiau Savivaldybėje dviračių entuziastų. Tokių yra vos du: Architektūros ir urbanistikos skyriaus specialistas Andrius Sviderskas bei Ekologijos skyriaus vyresnioji specialistė Rūta Taučikienė. Savivaldybėje dirbanti moteris teigė neretai iš kolegų išgirstanti pažadus, kad ir šie į darbą atvyks dviračiu, tačiau tai dažniausiai ir lieka pažadais.

„Su kolega iš Architektūros skyriaus į darbą dviračiais vėlgi atvykome tik dviese. Norėtųsi, kad kuo daugiau žmonių važinėtų dviračiais, jog tai būtų ne laisvalaikio, o susisiekimo priemonė. Labai džiaugiausi, kad vasarą, kai vyko renginys „Susitikime penktadienį“, dviračiais atvykdavo labai daug jaunimo. Matosi, kad dviratis populiarėja, bet ne tarp Savivaldybės darbuotojų. Jie sako: aš atvažiuosiu, bet tuo ir pasibaigia“, – pasakojo R.Taučikienė.

Kaip tikino Savivaldybės specialistė, jai didžiausią įspūdį padarė viešnagė Danijoje, kur dviratės transporto priemonės konkuruoja su automobiliais.

„Daugelis įsivaizduoja, kad dviračiu reikia važiuoti mūvint sportines kelnes. Aš minu pedalus vilkėdama kostumėlį, apsiavusi batelius. Du mėnesius teko gyventi Danijos sostinėje Kopenhagoje. Pats gražiausias vaizdas, kurį esu mačiusi, kai ryte į darbą dviračiais vykdavo kostiumuoti vyrai, laikydami rankose portfelius“, – prisiminė R.Taučikienė.


Šiame straipsnyje: diena be automobilio

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių