- technologijos.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Pasirodo, struktūrinių defektų turintys tiltai į juos barbenant lietaus lašams, „skamba“ kitaip negu sveiki tiltai. Kad įsitikintų, ar tiltas yra saugus eksploatuoti, inžinieriai pasitiki gana elementariais metodais.
Vienas iš populiariausių – pervilkti tiltu grandinę ir tuo metu klausytis, ar kur nors tilto konstrukcijoje neataidi velkamos grandinės garsas. Tačiau yra ir dar paprastesnių, tačiau tilto diagnostiką gerokai paspartinančių būdų. Nereikia net ir specialiai ką nors daryti – tegul viską atlieka lietus.
Du Brigemo Jongo universiteto (BYE) inžinieriai Brajanas Maceas (Brian Mazzeo) ir Spenseris Gatris (Spencer Guthrie) sugalvojo, jog struktūrinius tiltų defektus aptikti turėtų būti įmanoma ne tik triukšmaujant kokiu nors kietu daiktu, bet paprasčiausiai klausantis lietaus barbenimo. Šį metodą inžinieriai pasitelkė ieškodami vadinamųjų tilto „išsisluoksniavimo“ (angl. – „delamination“) defektų.
Betoninio tilto korpuse išlietus betono sluoksnius bėgant laikui gali atskirti plyšiai. Tai – viena iš pagrindinių senstančių tiltų bėdų. Diagnostinis velkamų grandinių metodas neretai atima po keletą valandų brangaus laiko – tuo metu tiltu negali vykti eismas.
Iš dangaus krintantis vanduo viską gali gerokai supaprastinti ar bent jau leis išvengti transporto spūsčių. Anot tyrėjų, ateis diena, kai tilto defektų diagnostika bus atliekama taip paprastai, kaip paprasta yra tiltą pervažiuoti automobiliu. O ir lietaus laukti nereikės – pakaks kelių lašų paptelėjimo.
„Yra nemenkas akustinis skirtumas tarp to, kaip skamba vandens lašų kapnojimas ant sveikų paviršių ir kaip jis skamba ant pažeistų paviršių, - pasakoja B. Maceas. – Pasitelkdami vandens lašus galime nustatyti defektus, kurių nepamatytumei tiltą tikrindamas vizualiai. Skamba ir skambėsiu išsiduoda pats tiltas.“
Tyrimo rezultatai publikuoti žurnalo „Non-Destructive Testing and Evaluation International“ spalio numeryje.
Metodo esmė – lašinti vandenį ant tikrinamo paviršiaus ir įrašinėti papsinčių lašų garsus. Akustinis atsakas leidžia spręsti apie betoninio statinio būklę. Anot metodo autorių, garsas leidžia nustatyti ir plyšio dydį, ir gylį.
Nors kol kas šis metodas nėra visuotinai priimtas, BYE inžinierių tandemas viliasi, jog netolimoje ateityje tilto defektų diagnostika užtruks vos keletą minučių.
„Tikrinant tiltą pakaktų sėsti į automobilį, juo pervažiuoti tiltą maždaug 40-50 km/val. greičiu, o važiuojant pilti vandenį ir pagal jo kritimo garsą nustatyti tilto defektus, - aiškina B. Maceas. – Esame įsitikinę, jog tai – labai perspektyvus metodas, tačiau jis dar tobulintinas.“
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...