Patarimai, kaip žiemą saugiai vairuoti

Kasmet paspaudus pirmam šalčiui ir keliui pasidengus ledu, situacija Lietuvoje kartojasi – policija nespėja važiuoti į eismo įvykių vietas, miestuose susidaro ilgiausios spūstys, o vairuotojai bei kiti eismo dalyviai patiria didelių nuostolių. 

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro Aplinkos sveikatos skyriaus visuomenės sveikatos specialistai, esant sudėtingomis eismo sąlygoms, ragina automobilių vairuotojus elgtis atsargiau bei atsižvelgti į praktinio vairavimo specialistų patarimus.

Pasiruošimas žiemos eismo sąlygoms yra nesudėtingas, bet būtinas

Labai svarbu pasirinkti tinkamas žiemines padangas. Jei daugiausia važinėjate po miestą, rinkitės žiemines nedygliuotas padangas. Jei Jūsų maršrutai dažniausiai driekiasi užmiestyje – įsigykite dygliuotų padangų komplektą. Patikėkite savo automobilį įgudusiems meistrams.

Pakeiskite žiemos sezonui pritaikytus tepalus, aušinimo sistemos bei stiklų plovimo skystį, patikrinkite langų apipūtimo sistemą. Taip pat patikrinkite ir jei reikia pakeiskite akumuliatorių bei žvakes. Pažiūrėkite, ar nenusidėvėjusios stabdžių trinkelės, ar gerai veikia ir ar sureguliuoti visi žibintai. Kad durelės neprišaltų prie gumų, patepkite durų gumas ir sieneles nuo šalčio apsaugančiomis priemonėmis. 

Patikrinkite langų valytuvų kokybę. Jeigu valytuvai palieka žymių ant stiklo, pakeiskite juos naujais. Žiemą užšalusio priekinio stiklo netrinkite valytuvas. Įjunkite vidaus šildymą ir leiskite langams atitirpti. Sniegą nuvalykite nuo visų langų, o ne tik nuo priekinio ir galinio. Nepamirškite nuvalyti žibintų ir veidrodėlių.

Patartina įsigyti sniegui valyti tinkamą kastuvą. Įsigykite gremžtuką langams. Net jeigu važiuojate netoli, stenkitės matyti visą kelią – ne tik vieną eismo juostą priekyje.



Bet svarbiausia – prisiminkite, kad vairavimo sąlygos žiemą sudėtingesnės nei vasarą.

Vairavimas žiemą

Pajudant iš vietos slidžiame kelyje, svarbiausia – neleisti mašinos ratams per daug slysti. Vadinasi, reikia, kad variklio sūkių būtų mažiau, o sankabą reikia atleisti labai švelniai. Vos pastebėjus automobilį slystant, tučtuojau švelniai atleidžiamas akceleratoriaus pedalas, o sankabos pedalo padėtis nekeičiama. Jau pradėjus važiuoti ir perjungiant pavaras – iš antrosios į trečiąją ir iš trečiosios į ketvirtąją – galima akceleratoriaus pedalą spausti iki galo, o pavaras perjungti žaibiškai.

Perjungiant pavaras reikia būti itin budriems ir pasirengti galimam, netgi labai tikėtinam šoniniam slydžiui. Jei taip atsitiko, būtina tučtuojau atsargiai suktelėti vairą slydžio kryptimi.

Jei kelio danga labai slidi, visa tai atlikti patartina dar švelniau ir atsargiau. Būtina gerai įsidėmėti, ko tokiu atveju daryti nevalia: labai slidžios dangos kelyje negalima staigiai atleisti sankabos, nepaspaudus greičio pedalo. Taip pasielgę, galime bematant nulėkti nuo kelio.

Pavarų perjungimas ir stabdymas

Rekomenduojama net ir patyrusiems vairuotojams atidžiai perjunginėti pavaras. Perjungti pavaras reikia visiškai atleidus akceleratoriaus ir numynus sankabos pedalą. 

Jokiu būdu negalima automobilio stabdyti posūkyje, kai ratai jau pasisukę, ar tuo metu mėginti perjungti pavarą. Išvažiuojant iš posūkio greitį reikia didinti po truputį, kad ratai nepraslystų. Spustelėjus priekiniais ratais varomo automobilio akceleratoriaus pedalą smarkiau, kai ratai pasisukę, mašinos priekis gali būti nevaldomas.

Labiau įgudę vairuotojai priekiniais ratais varomą slystantį automobilį gali suvaldyti vairą pasukę į priešingą nei slystama pusę ir šiek tiek paspaudę akceleratoriaus pedalą.

Jei automobilio varomieji ratai galiniai, pradėjus slysti posūkyje reikia atleisti akceleratoriaus pedalą, o vairą sukti į slydimo pusę. Kitaip važiuojama, kai automobilis yra varomas keturiais ratais. Posūkyje ima slysti visas automobilis. Ištaisyti klaidą galima sumažinus greitį, o labai gerai žinant automobilio vairavimo subtilumus – ir akceleratoriumi bei vairu.

Stabdyti reikia atsargiai – švelniai spustelėti stabdžio pedalą. Pajutus, kad mašina pradėjo slysti, jį būtina atleisti ir vėl stabdyti. Stabdymas, atliekamas keliais pedalo paspaudimais, yra efektyviausias važiuojant slidžiu keliu.



Keletas pastabų ir patarimų

  • Atlydžio metu patikimesni šviesūs apledėjusio kelio ruožai.
  • Pašalus saugesni tie ruožai, ant kurių sniego nėra.
  • Ypač pavojinga ant tiltų, sankryžų, staigių pakilimų, t. y. tose vietose, kur susidaro plikledžio.
  • Prie sankryžų ir pėsčiųjų perėjų būtinai prisiminkite, jog netikėtai iššokęs pėstysis yra didelis pavojaus šaltinis.
  • Didelių nemalonumų gali sukelti autobusų ir troleibusų stotelės. Dėl dažno stabdymo jos pavirsta tikra čiuožykla. Privažiuodami prie stotelių iš anksto mažinkite greitį – nepasikliaukite vien stabdžiu.
  • Ne itin pasitikėkite smėliu, išbarstytu ant ledo ir sniego. Smėlis efektyvus tik tuo atveju, kai jis įšąla į sniegą arba ledą. Priešingu atveju jis padaro daugiau žalos, nes suklaidina vairuotoją.
  • Netikėtumai gali laukti ir tuneliuose. Didelių šalčių metu sniegas, kurio automobiliai prineša į tunelį, dažnai virsta ledo plutele. Todėl artėjant prie tunelio verta laipsniškai sumažinti greitį.
  • Suspaustas sniegas kaupiasi po sparnais ir stipriai sumažina ratų manevringumą. Patartina po kelionės šį sniegą pašalinti.
  • Važiuojant žiemą būtina griežtai laikytis saugaus atstumo. Jis turi būti du tris kartus didesnis negu vasaros metu. Tai labai svarbu, kadangi žiemą gali nepadėti net žaibiška reakcija.
  • Pabandykite laikytis tokios taisyklės: prieš važiavimą patikrinkite valytuvų, apšvietimo, garsinio signalo, ir stabdžių veikimą.
  • Pajudėjus iš vietos kelis kartus iš eilės spustelkite stabdžio pedalą. Tai naudinga, kadangi stabdžių skystis per naktį gali sutirštėti.


NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių