Giltinė transporto verslą aplanko dažniausiai

Nelaimingų atsitikimų darbe statistiniai duomenys atskleidžia, kad sparčiai daugėja sunkių ir mirtinų nelaimingų atsitikimų darbe, kurie įvyksta transporto ir sandėliavimo įmonėse.   Šiose srityse iki 2012 m. lapkričio 15 d. užfiksuota daugiausiai mirčių ir sunkių sužalojimų, kilusių dėl nelaimingų atsitikimų darbe.

Nelaimingų atsitikimų transporto versle daugėja

Valstybinė darbo inspekcija (VDI) informuoja, kad 2012 m. daugiausiai mirčių, įvykusių dėl nelaimingų atsitikimų darbe, užfiksuota įmonėse užsiimančiose transportavimo, sandėliavimo kompanijose. Iki šių metų lapkričio 15 d. tokiose įmonėse žuvo 10 darbuotojų, kai tuo pačiu metu 2011 m. – 6. Sunkius sužalojimus patyrė 23 darbuotojai, o prieš metus tokių buvo 15. Tarp veiklos sektorių pirmaujančių pagal nelaimingų atsitikimų darbe skaičių, antroje vietoje yra statybos remonto darbai. Tačiau, šį sektorių palyginę su transportavimo sektoriumi, galime įžvelgti, kuomet statyboje mirčių ir sunkių sužalojimų mažėjo pagal mirčių skaičių su transporto. Liūdina tai, kad iš visų darbų, mirtys transporto ir sandėliavimo darbuose sudaro 22 proc., o sunkūs sužalojimai – 19 proc.

Transporto įmonėse, po darbo-poilsio rėžimo bei atlyginimo skaičiavimo pažeidimų, dažniausiai pažeidžiami darbuotojų saugos ir sveikatos reikalavimai. Anot, VDI komunikacijos skyriaus vedėjos Gabrielės Banaitytės, praėjusiais metais apie 17 proc. visų ištirtų sunkių ir mirtinų nelaimingų atsitikimų darbe sudaro atsitikimai darbe, įvykę vairuotojams, iš kurių 48 proc. – kai vairuotojus sužalojo transporto priemonė ir 21 proc. – kai sunkvežimių vairuotojai patyrė sužalojimus nukrisdami iš aukštai (nuo vilkiko kėbulo, puspriekabės).

Užsienyje priimta laikyti, kad dėl nelaimingų atsitikimų darbe prarandama 1–4 proc. bendrojo vidaus produkto (BVP), tačiau pagal statistinius duomenis, atrodo, kad Lietuvoje tokie praradimai kaip gyvybė nelaikomi itin dideliais nuostoliais.

Kas dešimtas žuvęs darbe – apsvaigęs nuo alkoholio

Vertinant įvykstančių nelaimingų atsitikimų statistiką, jau daugelį metų nesaugiausių ekonominių veiklų sąraše pirmauja statyba, transportas, apdirbamoji pramonė, žemės ūkis, miškininkystė.

Neretai saugos ir sveikatos norminių teisės aktų reikalavimus ignoruoja patys darbininkai. VDI duomenimis, šiais metais, būdami neblaivūs, darbe žuvo 14 proc. visų žuvusiųjų darbe ir sunkiai sužaloti 10 proc. darbuotojų. Palyginti su praėjusiais metais, nelaimingų atsitikimų esant neblaiviems padaugėjo. Kiek darbininkų, būdami apsvaigę nuo alkoholio, susižalojo, tikslios statistikos nėra. Beveik visi sunkūs ir mirtini nelaimingi atsitikimai praėjusiais metais įvyko neblaiviems darbuotojams nukritus iš aukštai. Jų kraujyje buvo nustatyta nuo 0,45 iki 3,55 promilės etilo alkoholio.

Kodėl nelaimingi atsitikimai neišvengiami transporto versle?

VDI analitikų teigimu, dalis transporto verslo darbdavių mano, kad darbuotojų sauga ir sveikta jų vadovaujamose  įmonėse  yra vertinama kaip formalūs dokumentai, biurokratija, nereikalingos išlaidos, o saugaus darbų atlikimo taisyklės, reikalavimai ir reglamentai, anot jų, tik trukdo verslui veikti.

VDI, ne vienerius metus analizuojanti nelaimingų atsitikimų darbo vietoje dėsningumus, nustatė priežastis, dėl kurių dažniausiai užfiksuojamos darbuotojų  mirtys transporto ir sandėliavimo veiklose. Reikia atkreipti dėmesį, kad  daugiau nei septyni iš dešimties sunkių  nelaimingų atsitikimų, pakraunant arba iškraunant kelių transporto priemones, įvyksta dėl tokių priežasčių:

- darbuotojų prispaudimas judančiomis transporto priemonėmis ar krovos mechanizmais;

- nuo transporto priemonės kėbulo, krovos mechanizmų arba stelažų krintantys kroviniai;

- transporto priemonių bei krovos mechanizmų susidūrimas ir galimas apvirtimas;

- darbuotojų nukritimas iš aukščio nuo transporto priemonių;

- darbuotojų paslydimas ir pargriuvimas ;

- nesaugus krovinių kėlimas rankomis;

- saugos ir sveikatos darbe vidinės kontrolės įmonėse nepakankamumas;

- netinkamas krovos darbų organizavimas;

- krovos mechanizmų konstrukcinių elementų arba krovinių prisilietimas prie elektros oro linijų.

Be to, ypatingą dėmesį reikia atkreipti į iškraunamos transporto priemonės  pastatymą,  rankinio (stovėjimo) stabdžio įjungimą, atramų po ratais naudojimą,  saugios vietos užtikrinimą vairuotojui pakrovimo ir iškrovimo  darbų  metu,  priemonių  naudojamų  įlipimui į transporto  priemonės kėbulą tvarkingumui ir jų  pastatymo teisingumui, lieptelių nuo transporto priemonės iki rampos patvarumui ir stabilumui, rampų aptvarams.

2011 m. vasario 8 d. Ledelange (Liuksenburgas), „Mercedes“ automobilių servise, įvyko mirtinas nelaimingas atsitikimas darbe, kurio metu žuvo vienos iš didžiausių Lietuvos transporto bendrovių vairuotojas-ekspeditorius S. G. Išvažiavęs iš autoserviso su sutaisytu vilkiku, S. G. privažiavo atbuline eiga prie puspriekabės balninio sukabinimo įtaiso ir palindo po vilkiko apačia pritvirtinti stabdžių suslėgto oro movas bei elektros kabelį. Kai antroji mova, duodanti spaudimą puspriekabės stabdžiams buvo pritvirtinta, stabdžiai palengva atsileido, ir sunkvežimis pradėjo riedėti į nuokalnę. Vairuotojas bandė sustabdyti automobilį rankomis, tačiau automobilis riedėjo toliau ir jį pervažiavo. VDI nustatė, kad šio nelaimingo atsitikimo priežastis: vairuotojas, prieš pritvirtindamas stabdžių suslėgto oro movas nepasirūpino, kad automobilis savaime nepradėtų judėti – po ratais nebuvo padėtos specialios atraminės kaladėlės. Tai tik vienas iš daugelio pavyzdžių, kuomet atidumas ir saugos reikalavimų laikymasis galėjo išgelbėti gyvybę.

Paslydimai ir pargriuvimai, tvarkant krovinius transporto veiklos įmonėse, sudaro 1/3 įregistruojamų nelaimingų atsitikimų.  Todėl, siekiant sumažinti šių nelaimingų atsitikimų skaičių, reikia  pašalinti priežastis, dėl ko jie dažniausiai  įvyksta: slidūs ir nelygūs pagrindai, slenksčiai, užgriozdinti judėjimo keliai, nepatogus krovinių paėmimas, formalus požiūris į darbuotojų mokymą ir instruktavimą ir kt.

VDI teigimu, vykdyti darbuotojų saugos ir sveikatos norminių teisės aktų reikalavimus, vertinti profesinę riziką, nėra taip jau sunku. Tai gali būti pasiekta nereikalaujančioms didelių investicijų pastangomis, o tuo pasirūpinus, užtikrinamas saugus ir našesnis darbas bei patikimas  verslas, o tai naudinga dėl mažesnių draudimo įmokų.


Šiame straipsnyje: transportasautomobiliaimirtis

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių