Dėl naujų ES variklių standartų tarša sumažės keliskart

Planetos šiltėjimą siekiama sumažinti ir ribojant transporto priemonių išmetamų teršalų kiekį. Todėl transportų priemonių gamintojams nuolatos griežtinami Euro emisijos variklių standartai. Jau šių metų pabaigoje nauji automobilių modeliai privalės turėti naujos kartos Euro VI emisijos standarto variklius. Žadama, kad naujos kartos varikliai padės gerokai sumažinti automobilių keliamą taršą.

Oro kokybė per prasta

Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos departamento Aplinkos oro skyriaus vedėja Elena Auglienė atskleidė, kad oro kokybė daugumoje valstybių neatitinka nustatytų standartų. Todėl Europos Komisija ketina nustatyti naujas taršos mažinimo priemones ir griežtinti jų įgyvendinimo kontrolę.

E. Auglienės duomenimis, ES Teminėje oro taršos strategijoje siūloma iki 2020 metų pirminių kietųjų dalelių koncentraciją ore sumažinti 75 procentais, pažemio ozono - 60, o rūgštėjimo ir eutrofikacijos grėsmę - 55 procentais.

Tai reiškia, kad išmetamo sieros dioksido (SO2) kiekis turės sumažėti 82 procentais, azoto oksidų (NOx) – 60, lakiųjų organinių junginių – 51, amoniako – 27, o smulkiųjų kietųjų dalelių (KD2,5) – 59 procentais, palyginti su išmestu jų kiekiu 2000 metais.

Standartai griežtinami

Šiuo metu atliekamas galiojančios ES teisinės bazės poveikio nustatytiems tikslams pasiekti vertinimas. Atsižvelgiant į jo rezultatus, bus siūlomi sprendimai, padėsiantys sumažinti taršą. Kad tarša sumažėtų, reikalingos kompleksinės priemonės. Viena iš jų - transporto priemonių išmetamų teršalų kiekio mažinimas.

Euro standartai griežtinami maždaug kas trejus metus.Nuo 2006 metų pradėti gaminti Euro IV emisijos standarto varikliai, nuo 2009 įsigaliojo Euro V emisijos standartas, o jau nuo šių metų gruodžio 31 dienos naujiems automobilių modeliams bus pradėtas taikyti Euro VI emisijos standartas, kuris dar po vienerių metų bus privalomas ir jau esamiems modeliams.

Padės pasiekti tikslą

„Europos Sąjungos Baltojoje knygoje numatytas tikslas transporto priemonių ir pervežimų sektoriuje išmetamuosius teršalus sumažinti 60 procentų. Atsižvelgiant į technikos pažangą, tai yra vienas būdų veiksmingai siekti bendro ES tikslo“, - kodėl reikalingi naujo standarto varikliai, aiškino Valstybinės kelių transporto inspekcijos vyriausioji specialistė Vaida Rukienė.

Nauja išmetamųjų teršalų norma ateityje bus taikoma visoms motorinėms transporto priemonėms: ir sunkiasvoriams, ir lengviesiems automobiliams. Tačiau, pasak V. Rukienės, skiriasi Europos Sąjungos reikalavimų taikymo sritis, atliekamų bandymų metodika, išmetamųjų teršalų ribos ir patys teisės aktai, kuriuose nurodyti šie reikalavimai.

Naujų variklių jau yra

Dar nepradėjus taikyti naujojo standarto, automobilių gamintojai suskubo gaminti transporto priemones su naujos kartos varikliais.

Švedijos koncernas „Scania“ tapo vienu pirmųjų sunkvežimių gamintojų, pradėjusių serijinę Euro VI emisijos standarto variklių gamybą.

Naujo standarto variklius „Scania“ mūsų šalyje pristatė pirmieji.Kitų gamintojų sunkvežimiai, kurių varikliai atitiks Euro VI standartą, mūsų šalį taip pat turėtų pasiekti greitu metu.

Pavyzdžiui, „Volvo Trucks“, tokius sunkvežimus Lietuvoje ir kitose ES šalyse planuoja pristatyti ateinantį pavasarį.„Iš pradžių bus siūlomi tik populiariausi 13 litrų darbo tūrio, 460 AG varikliai, o kitos modifikacijos (D7, D11 ir D16) bus pradėtos gaminti kiek vėliau“, - žadėjo bendrovės „Volvo Lietuva“ Rinkodaros vadovas Laurynas Bričkus.

Tarša sumažės keliskart

Transporto priemonių gamintojų atstovai prognozavo, kad naujo standarto varikliai kenksmingų medžiagų išmetimo kiekį padės sumažinti iki minimo, o kuro suvartojimas išliks tokio pat lygio, kaip ir naudojant Euro V standarto variklius.

Žadama, kad pritaikius Euro VI standartą kietųjų dalelių ir azoto oksidų išmetimas sumažės 80 procentų, palyginti su ankstesnės kartos varikliais.

„Euro VI emisijos reikalavimus atitinkančiuose „Volvo Trucks“ varikliuose azoto oksidų emisija sumažės 77 procentais, o išmetamosiose dujose esančių kietųjų dalelių kiekis bus sumažintas perpus, lyginant su Euro V standartu“, - prognozavo L. Bričkus.

V. Rukienės duomenimis, pradėjus naudoti naujo standarto variklius angliavandenilių masė sumažės beveik du kartus (atliekant ETC tipo bandymą - beveik tris kartus), azoto oksidų masė taps penkiskart mažesnė (nuo 2000 iki 400 mg/kWh), o kietųjų dalelių masė sumažės nuo 20 iki 10 mg/kWh, palyginti su Euro V standarto varikliais.

Labai panašiai išmetamųjų teršalų norma bus sumažinta ir varikliams, dirbantiems suslėgtomis gamtinėmis dujomis: angliavandenilių (išskyrus metaną) masė sumažės nuo 400 iki 160 mg/kWh, o metano - nuo 650 iki 500 mg/kWh.

Reikės švaresnio kuro

Bendrovės „Scania Lietuva“ prekybos direktorius Kęstutis Bacevičius pastebėjo, kad pradėję naudoti naujo standarto variklius vežėjai bus priversti piltis ir švaresnį, bet brangesnį kurą.

„Automobiliai su Euro VI varikliais gali naudoti tik Euro V standarto dyzeliną. Dauguma Rusijoje parduodamo dyzelino toli gražu neatitinka šių standartų. Taigi, Lietuvos vežėjai praras galimybę pirkti pigesnį, tačiau žymiai daugiau teršalų turinti rusišką dyzeliną“, - teigė K. Bacevičius.

Taikys lengvatas

Gamintojų atstovai neslėpė, kad Euro VI standartą atitinkančių variklių ir sudėtingesnių technologijų automobilių kaina bus keliais procentais aukštesnė. Tačiau jie tikisi, kad jau iki naujų standartų įsigaliojimo vairuotojus skatins pirkti įvairiose Europos Sąjungos šalyse taikomos lengvatos.

„Variklių paklausa priklausys nuo įvairių subsidijų ar kelių mokesčių tarifų Vokietijoje, Austrijoje, Olandijoje ir kitose šalyse. Mažesni tarifai leis vežėjams sutaupyti ir kompensuos investicijas į Euro VI jėgos agregatus“, - teigė L. Bričkus.K. Bacevičius taip pat vylėsi, kad mažesni kelių mokesčiai įvairiose šalyse, ypatingai Vokietijoje, vyriausybių politika skatinant ekologinių transporto priemonių įsigijimą taps pagrindiniu motyvu, skatinančiu kuo greičiau pradėti naudoti naujo standarto variklius.

„Variklių atsipirkimo laikas priklauso nuo to, kokiais maršrutais važinėjama, kokie bus nustatyti mokesčiai. Šiuo metu dar nėra galutinai nustatyti mokesčiai ir skatinimo programos. Tai galutinai paaiškės tik 2013 metais“, - komentavo K. Bacevičius.

Paklausa minimali

Ar Lietuvoje jau buvo įregistruota transporto priemonių su naujos kartos standartą atitinkančiais varikliais, nežinia.

Valstybinės įmonės „Regitra“ Duomenų teikimo skyriaus vyresnysis specialistas Edvinas Skuodis sakė, kad kol kas sunkiasvorių transporto priemonių emisijos duomenys Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registre nėra kaupiami.

Anot K. Bacevičiaus, Lietuvoje kol kas tokių variklių paklausa minimali.

„Daugiausiai juos perka šalys, kurių vyriausybės skatina ekologinių transporto priemonių įsigijimą“, - pastebėjo pašnekovas.

Pasidomėjus, ar maža variklių paklausa rodo, kad Lietuvoje trūksta priemonių, skatinančių jas įsigyti, „Scania Lietuva“ bendrovės atstovas buvo atviras: „Lietuvoje kol kas nėra jokio skatinimo ekologinių transporto priemonių įsigijimui ir neteko girdėti kad apie tai būtų svarstoma“.K. Bacevičiaus duomenimis, tokius variklius įsigyti skatina Vokietija, Olandija, Šveicarija. Kitos šalys irgi jau svarsto, kokias lengvatas įvesti.

Rūpintis neverta

Nauji reikalavimai dėl Euro VI variklių išmetamųjų teršalų normos bus privalomi tik naujoms transporto priemonėms. Tiems automobiliams, kurie jau yra eksploatuojami, net ir pradėjus taikyti griežtesnes normas, nieko keisti nereikės. Tiesa, panorėjus nuo kitų metų įsigyti naują automobilį, šis gali tapti kiek brangesnis. Jam taip pat prireiks ir kokybiškesnio kuro.


Šiame straipsnyje: taršavarikliaiEuropos Sąjunga

NAUJAUSI KOMENTARAI

o

o portretas
o kaina padidės keliasdešimtkart???

x

x portretas
ne velnio nesumazes ;) kiekvienai valstybei yra skiriamos tarsos normos, jei ju neisnaudoji gali parduot kitoms salims :D taip kad kaip terse gamyklos ir visa kita pramone taip ir ters... lietuvoja viena is tokiu valstybiu kuri pardavineja tarsos leidimus ;)
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

Daugiau straipsnių