Farmacinė paslauga vaistinėje: ką vertėtų žinoti

Farmacijos specialistas turi daug žinių apie vaistus, jų vartojimo ypatumus ir sąveiką su kitais vaistais ar net maistu. Apie tai, kiek daug jis gali suteikti informacijos vaistų pirkėjams, atskleidžia Valstybinės vaistų kontrolės tarnybos Inspektavimo skyriaus vedėjos pavaduotoja Diana Leleckaitė.

– Ko gali klausti vaistų pirkėjas vaistininko?

– Farmacijos specialistas visada turi suteikti išsamią informaciją gyventojui apie reikiamus vaistus. Jis negali atsisakyti pateikti prašomos informacijos, motyvuodamas žinių ar laiko trūkumu. Be to, perkamas vaistas, net jeigu perka dalį pakuotės, turi būti parduodamas tik kartu su pakuotės lapeliu lietuvių kalba, išskyrus vardinius, mūsų šalyje neregistruotus vaistus.

– Jau ne vieni metai, kai gydytojai recepte nurodo tik vaisto veikliosios medžiagos pavadinimą. Kuriuos vaistus pasirinkti?

– Šiuo atveju pasirinkti padės farmacijos specialistas ir gyventojui skirtas monitorius, kuris turi būti kiekvienoje vaistinėje. Monitoriaus ekrane turi būti rodoma informacija apie visus to paties bendrinio pavadinimo, farmacinės formos ir stiprumo registruotus vaistus kainos didėjimo tvarka, o renkantis kompensuojamąjį vaistą – priemokos dydžio didėjimo tvarka. Informacija turi būti rodoma ne trumpiau kaip 15 sek. Pacientas gali rinktis vaistą pagal kainą arba priemoką, vaisto gamintoją – ekrane matyti visa informacija. Išsamią informaciją apie konkretų vaistą ir, jei pacientas pageidauja, apie visus Lietuvoje registruotus vaistinius preparatus suteiks farmacijos specialistas.

– Ir apie visų vaistų kainas, jei jos atrodo pernelyg didelės?

– Jei įsigaliojus naujam kompensuojamųjų vaistų kainynui iki šiol vartotam vaistui priemoka padidėjo, greičiausiai yra galimybė įsigyti dar pigesnį vaistą negu iki šiol. Farmacijos specialistas privalo pasiūlyti to paties bendrinio pavadinimo, stiprumo ir farmacinės formos vaistą, už kurį priemoka yra mažiausia. Vaistinės monitoriaus ekrane turi būti pateikta vaizdinė informacija apie reikiamų receptinių vaistų, taip pat ir kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių, kainas ir paciento priemokos dydžius.

– Vyresnio amžiaus žmonėms, juolab sergantiems, neretai sunku greitai susigaudyti kainose ir vaistų pavadinimuose.

– Pigiausias vaistas ar medicinos pagalbos priemonė rodomi pirmoje eilutėje, išskirtoje iš kitų eilučių kita spalva ar paryškintomis raidėmis. Pigiausio vaisto kaina nurodoma atsižvelgiant į dozuotę – vienos tabletės, kapsulės ar ampulės kainą.

– Dažniausiai senjorai už vaistus sumokėtą sumą vertina, ją lygina su anksčiau įsigytais vaistais parėję namo. Galbūt kur nors galima pasitikrinti vaistų kainas?

– Didžiausias leistinas vaistų ir kompensuojamųjų medicinos pagalbos priemonių kainas galima pasitikrinti internete, Sveikatos apsaugos ministerijos interneto svetainėje http://sam.lrv.lt/ "Vaistų ir medicinos pagalbos priemonių kainų paieška". Visada, jeigu gyventojas nori pasitikslinti vaisto kainą, galima kreiptis į vaistinės farmacinės veiklos vadovą ar jo įgaliotą farmacijos specialistą. Beje, į farmacinės veiklos vadovą galima kreiptis žodžiu ar raštu ir kitais atvejais, jei, pavyzdžiui, gyventojas turi nusiskundimų ar siūlymų dėl aptarnavimo, abejonių dėl vaisto kokybės. Jeigu vaistinės siūlomi sprendimai netenkins, gyventojas gali kreiptis į mūsų tarnybą. Informacija turi būti nurodyta kiekvienoje vaistinėje (Žirmūnų g. 139A, LT-09120 Vilnius, Lietuva; e. paštas: vvkt@vvkt.lt; tel. (8-5) 263-92-64 ir kita informacija).

– Jau seniai praeityje tie laikai, kai vaistų stigdavo. Vis dėlto pasitaiko, kad retesnių vaistų vaistinės neturi ir dabar. Kodėl taip yra?

– Todėl, kad kiekviena vaistinė savo pasiūlą ir atsargas formuoja pagal savo klientus, dažniausiai perkamus vaistus ir atsižvelgia į metų laiką. Jeigu gydytojas paskyrė naujų vaistų, gali būti, kad vaistinėje, kurioje nuolat lankotės, jų nebus, tačiau jeigu pageidaujate vaistus gauti būtent toje vaistinėje, vaistininkas turi pasiūlyti juos užsakyti. Pasinaudojus šiuo pasiūlymu vaistai ar kompensuojamosios medicinos pagalbos priemonės mieste pristatomos ne vėliau kaip per dvi darbo dienas, miestelyje ir kaime – ne vėliau kaip per keturias darbo dienas.

– Anksčiau ant vaistų dėžutės vaistininkai užrašydavo, kiek kartų per dieną ir kada vartoti vaistus. Kodėl dabar to nebedaro?

– Kiekvienu atveju ant vaisto pakuotės farmacininkas privalo užrašyti, kaip vartoti vaistą. Jis taip pat privalo informuoti pacientą apie vaisto galiojimo laiką. Jis negali būti trumpesnis nei gydytojo paskirtas vaisto vartojimo laikas.

– Pasitaiko atvejų, kai vaistininkai atsisako parduoti vaistus. Ar jie turi tokią teisę?

– Jeigu pacientas pateikia neteisingai išrašytą receptą, farmacijos specialistas turi teisę atsisakyti parduoti vaistus.

– O kokia vaistų grąžinimo į vaistinę tvarka?

– Vaistai, išskyrus naikintinus, atgal į vaistinę iš gyventojų nepriimami ir kitais vaistais nekeičiami. Naikintinus, tai yra, pasibaigusio galiojimo, nesuvartotus, nebereikalingus vaistus visos vaistinės privalo neatlygintinai priimti iš gyventojų ir perduoti juos farmacinių atliekų tvarkymo įmonei.

– Vaistinių mūsų šalyje, ypač didžiuosiuose miestuose, yra daug, tačiau dirbančių vėlai vakare ar visą parą kartais rasti labai sunku.

– Prie įeigos į kiekvieną vaistinę, be kitos naudingos informacijos, turi būti nurodyta artimiausios visą parą dirbančios vaistinės registruotas pavadinimas, adresas, telefono numeris ir artimiausios gamybinės vaistinės registruotas pavadinimas, adresas, telefono numeris ir darbo laikas.


Šiame straipsnyje: vaistinėvaistaifarmacija

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių