Z kartos testas: kokia tėvų įtaka vaiko mokslams?

Artėjant rugsėjui vaikų tėvai dažniausiai tikisi, kad šie mokslo metai bus sėkmingi, galbūt dar geresni nei praėjusieji, tačiau ne visuomet pamąsto apie savo pačių įtaką vaiko motyvacijai ir mokymosi rezultatams.

Žvilgsnis iš šalies

Norėdama paskatinti tėvų sąmoningumą ir nukreipti juos teisingu keliu, vaikų ir paauglių psichologė Asta Blandė kartu su leidykla "Šviesa" sukūrė "Z kartos testą tėvams", kurį galima atlikti internetu, svetainėje www.zkartostestas.lt. Per porą savaičių testą sprendė jau 2,5 tūkst. tėvų.

"Yra tėvų, kurie labai stengiasi visais įmanomais būdais padėti savo vaikui mokytis – jie aktyviai dalyvauja mokyklos veikloje, domisi įvairiomis priemonėmis, patys daug užsiima su savo vaiku. Daugiausia dėmesio paprastai skiria pradinukų tėvai. Tačiau sutinkame ir tokių, kuriems svarbu yra ugdyti vaiko savarankiškumą ir atsakomybę už savo veiklą. Nėra vieno teisingo kelio, tad teisūs bus ir vieni, ir kiti tėvai, tačiau svarbu atpažinti pavojaus signalus, kai perdėtas tėvų atkaklumas arba abejingumas ima trukdyti vaiko pasiekimams. Įvertinti tai pačiam, be kitų pagalbos, yra labai sunku – reikalingas žvilgsnis iš šalies. Tam ir sukūrėme šį testą, kviečiantį pažvelgti į savo ir vaiko bendravimą specialisto akimis", – teigia Daiva Bartninkienė, "Šviesos" leidybos vadovė.

Trumpas, bet išsamus testas padeda stabtelėti ir įvertinti savo indėlį į vaiko mokslo bei pasiekimų pasaulį, atrasti naujas kryptis, atsižvelgti į vaiko įpročius bei poreikius. Įžvalgos, parengtos pagal tėvų atsakymus, skatins stiprinti tai, kas vaikui padeda tobulėti ir keisti tą elgesį arba nuostatą, kurie mažina motyvaciją ir sukelia konfliktus.

"Tėvų užduotis yra įkvėpti, suprasti, stiprybėmis mažinti silpnybes ir padėti ieškoti sprendimo kelių, o ne surasti visus atsakymus ir nuolat stebėti, ką vaikas daro, užuot juo pasitikėjus", – teigia psichologė A.Blandė.

Tėvai ir namų darbai

Vienas iš daugiausia ginčų sukeliančių klausimų yra tėvų vaidmuo vaikams ruošiant namų darbus. Teste taip pat apie tai klausiama. Psichologė atkreipia dėmesį, kad tėvams svarbios turi būti vaiko galimybės ir prieinama papildoma pagalba. Vienos didžiausių klaidų – tai vaiko menkinimas, užduočių už jį darymas arba perdėta kontrolė nuolat sėdint šalia ir stebint, ar viską atliko.

Kai vaikai mokosi pirmoje, antroje klasėje – vienas svarbiausių tikslų, kurio turi siekti tėvai ir mokytojai, – mokyti vaiką mokytis.

"Kai vaikai mokosi pirmoje, antroje klasėje – vienas svarbiausių tikslų, kurio turi siekti tėvai ir mokytojai, – mokyti vaiką mokytis. Vėliau, įgijęs reikiamų įgūdžių, vaikas jau turėtų būti pats atsakingas už namų darbų ruošą ir pagalbos prašyti tik tada, kai patiria kokių nors sunkumų konkrečioje srityje. Juk suaugęs žmogus savo darbe taip pat turi individualias užduotis ir šalia sėdinčio kolegos neprašo visko atlikti, nebent tai būtų kokia nors komandos užduotis", – sako A.Blandė.

Psichologės visai nestebina, jei tėvai visiškai pasitiki savo atžala ir neruošia su ja namų darbų. Jei rezultatai tenkina – tuomet galima džiaugtis, kad vaikas yra savarankiškas ir atsakingas už savo veiklą. Kita vertus, namų darbų ruoša nėra vienintelis būdas rūpintis vaiko mokymusi.

"Jei tai yra vyresnių klasių mokinių tėvai – visiškai nesistebiu, tačiau tikiuosi, kad jie domisi vaiko pasiekimais ir palaiko jį svarbiais mokymosi etapais. Viliuosi, kad jie turi laiko šeimos kelionėms, įspūdžiams, renginiams ir tokiu būdu prisideda prie vaikų pasaulio pažinimo", – teigia psichologė.

Padeda išsirinkti

Atlikusieji testą gaus gana išsamų psichologės patarimų ir įžvalgų rinkinį, taip pat rekomendacijas, kokie papildomai edukacijai skirti leidiniai tiktų jų vaikui.

"Atėję į knygyną tėvai dažnai sutrinka dėl leidinių gausos – vieni jų skirti sustiprinti tam, ko vaikas išmoko mokykloje, kiti skatina susidomėti, o treti sukurti ypatingų gebėjimų toje srityje turintiems vaikams, kuriems užduotys klasėje yra per lengvos. Pagal testo atsakymus pabaigoje pateikiame trumpą sąrašą konkrečiam vaikui rekomenduojamų leidinių, kurie padėtų lavinti jo gabumus, užlopyti spragas ar tiesiog smagiai praleisti laiką su knyga", – teigia D.Bartninkienė.

Paveikia tėvų pavyzdys

Kūrėjai tikisi, kad testas padės tėvams atrasti naudingų patarimų ir juos pritaikyti – kartais net vienas pokytis atneša sėkmę. Pasak psichologės, labai svarbu, kad tėvai atkreiptų dėmesį į savo elgesį, nes būtent tėvų pavyzdys lemia daugiausia. Pavyzdžiui, tėvai, norėdami, kad vaikai daugiau skaitytų, – ar tai būtų edukacinė, ar grožinė literatūra, neretai ima kaltinti kiekviename žingsnyje lydinčias technologijas ir išmaniuosius įrenginius, nepaliekančius vietos knygoms. Tačiau į situaciją galima pažvelgti ir kitaip.

"Viena pozityviausių priemonių – tėvų pavyzdys ir bendras skaitymo laikas kartu. Tai veiksminga, tačiau nelengva užduotis. Pažindami savo vaiką galite motyvuoti jį norima veikla ar apdovanojimu už perskaitytą knygą. Kaip veiksmingą būdą matyčiau ir bendraamžių palaikymą, nes tarp vaikų, paauglių, jaunimo vis dar yra noriai skaitančių mokinių. Mano dukrą labai motyvavo skaityti mokytojos iniciatyva pakviesti į pokalbį prie puodelio arbatos vaiką, kuris perskaitė knygą. Vaikams tai buvo didelis stimulas, nes pokalbis su mokytoja pradinukui yra ypatingos vertės. Vadinasi, reikia sprendimų, kurie padėtų vaikams jaustis svarbiems mūsų gyvenime", – pasakoja A.Blandė.


Testas, padėsiantis tėvams susivokti

1. Koks jūsų vaiko amžius?

A. 5–7 m.

B. 8–10 m.

C. 11–13 m.

D. 14–16 m.

E. 17–19 m.

2. Ką manote apie tėvų pagalbą vaikui mokantis?

A. Norėčiau padėti daugiau ir dažniau, bet ne visuomet leidžia galimybės bei aplinkybės.

B. Mokytis padedu tuomet, kai vaikas prašo pagalbos.

C. Visiškai pasitikiu mokykla, pedagogai gali suteikti visą reikiamą pagalbą.

D. Stengiuosi padėti mokytis tiek įdomiai kartu praleisdamas laiką, tiek pasiūlydamas papildomų mokymo priemonių.

3. Ką manote apie papildomų mokymo priemonių reikalingumą jūsų vaikui?

A. Manau, kad papildomos priemonės reikalingos, bet dažnai pasimetu jų gausoje.

B. Visada nuperku vaikui tas priemones, kurias rekomenduoja mokytojas.

C. Manau, kad pakanka tų priemonių, kurias parenka ir įsigyja mokykla.

D. Domiuosi mokymo priemonių pasiūla, nemažai kartu su vaiku esame išbandę ir rekomendavę savo draugams.

4. Kada / kaip dažniausiai padedate savo vaikui mokytis?

A. Padedu mokytis tuos dalykus, kurių turiu pakankamai žinių ir jaučiuosi stiprus.

B. Kartu su vaiku atliekame tas užduotis, kurias mokytoja rekomenduoja atlikti kartu su tėvais.

C. Retai kada padedu, nes stinga žinių ir kantrybės mokyti papildomai.

D. Dažnai padedu mokytis, nes turiu progos geriau pažinti savo vaiką ir galiu prisidėti prie jo ugdymo.

5. Kurioje klasėje mokysis jūsų vaikas?

A. Priešmokyklinėje klasėje.

B. 1 klasėje.

C. 2 klasėje.

D. 3 klasėje.

E. 4 klasėje.

F. 5 klasėje.

G. 6 klasėje.

H. 7 klasėje.

I. 8 klasėje.

J. 9 klasėje.

K. 10 klasėje.

L. 11 klasėje.

M. 12 klasėje.

6. Ką manote apie savo vaiko pasiekimus?

A. Vaiko pasiekimai geresni, nei tikėjausi.

B. Manau, kad pasiekimai dera su vaiko galimybėmis.

C. Esu tikras, kad įdėjus pastangų pasiekimai būtų geresni.

D. Mokytis yra sunku, todėl pasiekimai maži.

7. Kas padėtų išlaikyti norimą pasiekimų lygį arba jį pakelti?

A. Tik paties vaiko pastangos.

B. Didesnis mokytojo dėmesys ir vaiko įtraukimas į mokymosi dalykus.

C. Didesnis šeimos narių įsitraukimas, parama ir pagalba.

D. Papildomos mokymosi priemonės.

8. Kaip vaikas mėgsta mokytis?

A. Savarankiškai.

B. Kartu su tuo, kurie galėtų padėti, patarti.

C. Bendraamžių grupėje.

9. Koks mokymosi būdas jūsų vaikui kelia didžiausią susidomėjimą?

A. Testai.

B. Galvosūkiai.

C. Darbas grupėmis.

D. Projektai.

E. Kūrybiniai darbai.

F. Debatai.

G. Eksperimentai.

H. Dokumentų analizė.

I. Interviu.

10. Kas labiausiai skatina jūsų vaiką mokytis?

A. Mokosi, nes patinka ką nors nauja sužinoti, išbandyti.

B. Vaikas neturi kito pasirinkimo.

C. Turi tikslų ir juos pasiekęs būna įvertintas, apdovanotas.

D. Bijo gauti prastą įvertinimą per patikras.

E. Jam svarbu varžytis su draugais.

F. Mokydamasis patiria gerų emocijų, įvairių įspūdžių.

11. Kaip apibūdintumėte savo vaiko charakterį?

A. Linksmas, besidžiaugiantis, meilus, nuoširdus, judrus, optimistiškas, dirba tik tai, kas įdomu, ir tik tol, kol įdomu: būdinga nuotaikų kaita, noras lenktyniauti ir daug visko veikti.

B. Jautrus, tyliai kalbantis, nedrąsus, baikštus, greitai nusimenantis, dažnai nuliūstantis, pravirkstantis, neretai įsigilinęs į vidinius išgyvenimus, drausmingas, viską apsvarstantis, greitai išsiblaškantis ir sunkiai įsimenantis informaciją.

C. Greitai ir stipriai reaguojantis į situacijas, norintis veikti, dažnai niūrus ir linkęs konfliktuoti, kovoti, nenusileisti, ūmus, veržlus, kalbantis garsiai bei greitai, linkęs vadovauti pats ir nemėgstantis, kai kas nors jam vadovauja; informaciją gana greitai priima, bet taip pat greitai ir pamiršta.

D. Lėtai mąsto, lėtai reaguoja į naujus įspūdžius, taikus, nejudrus, mėgsta ramybę, poilsį ir patogumus, nepuola įgyvendinti naujų idėjų, tačiau jei užsikabina, įsitraukia visiškai.

12. Koks jūsų vaiko mokymosi stilius?

A. GIRDIMASIS – geriausiai informaciją priima ją girdėdamas.

B. REGIMASIS – norimą išmokti medžiagą būtinai turi matyti prieš save.

C. KINESTETINIS – norėdamas ką nors išmokti, turi veikti, judėti, atlikti kokius nors veiksmus.

13. Kaip atrodo įprasta jūsų vaiko diena?

A. Daugelis savaitės dienų užimtos, todėl kruopščiai suplanuotos.

B. Mažesnė savaitės dienų dalis yra labai užimtos.

C. Rutina yra tik mokykloje, nes grįžęs vaikas laiką leidžia kaip nori.

D. Nėra didelio užimtumo, bet vyrauja aiški dienotvarkė.

14. Kokia sritis labiausiai domina jūsų vaiką?

A. Nepastebiu, kad kuo nors domėtųsi.

B. Užsienio kalbų mokymasis.

C. Informacinės technologijos.

D. Kūno lavinimo užsiėmimai (sportas, šokiai, gimnastika, čiuožimas ir pan.).

E. Menai (muzika, dailė, teatras, rašymas), saviraiška per įvairias menines formas.

F. Gamtos mokslai.

G. Politika, diplomatija.

H. Socialinė sritis (žmonių santykiai, aktualios problemos).

15. Kokiai sričiai, jūsų nuomone, vaikas yra itin gabus?

A. Kol kas išskirtinių gebėjimų kuriai nors sričiai nepastebiu.

B. Užsienio kalbos.

C. Konstravimas.

D. Tikslieji mokslai.

E. Informacinės technologijos.

F. Kūno lavinimas (sportas, šokiai, gimnastika, čiuožimas ir pan.).

G. Menai (muzika, dailė, teatras, rašymas), saviraiška per įvairias menines formas.

H. Gamtos mokslai.

I. Socialiniai mokslai.

16. Koks dalykas jūsų vaikui labiausiai nesiseka?

A. Kol kas visos sritys sekasi panašiai.

B. Mokytis užsienio kalbų.

C. Konstruoti.

D. Tikslieji mokslai.

E. Informacinės technologijos.

F. Kūno lavinimo užsiėmimai.

G. Kūrybiniai darbai.

H. Gamtos mokslai.

I. Socialiniai mokslai.

17. Kas, jūsų nuomone, lemia mokymosi sėkmę?

A. Mokytojo asmenybė, jo kompetencija, gebėjimas sudominti.

B. Subalansuotas darbo ir poilsio režimas.

C. Tinkama nuotaika klasėje.

D. Paties vaiko tikėjimas savo galimybėmis.

E. Šeimos parama, palaikymas ir pagalba reikiamu metu.

F. Gera sveikata.

G. Galimybė tobulėti susipažįstant su įdomiais informacijos šaltiniais.

H. Įkvepiantys pavyzdžiai.

Išsprendę šį testą tėvai gaus du atsakymų variantus: "Apie jus" ir "Apie jūsų vaiką". Testo rengėjai pasiūlys individualų jūsų vaikui rekomenduojamų papildomo mokymosi leidinių sąrašą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių