Patarimai, kaip vaikų konkurenciją paversti bendradarbiavimu

  • Teksto dydis:

Tėvai ir pedagogai dažnai diskutuoja apie tai, kokią įtaką vaikų pasiekimams turi konkurencija, individuali veikla ir įvairūs vertinimo metodai. Nors vis dažniau pasigirsta raginimas atsisakyti neefektyvių vertinimo būdų, ypač – vaikų reitingavimo, tačiau Lietuvoje šis metodas dar taikomas.

Ilgametę patirtį švietimo srityje turinti leidyklos „Šviesa“ direktorė Jurgita Nacevičienė įsitikinusi, kad vaikų rikiavimas nuo geriausio iki blogiausio neskatina jų tobulėti, nemotyvuoja ir neįkvepia siekti daugiau, teigiama pranešime spaudai.

Pasak J. Nacevičienės, kai mokomasi ne dėl pažymio, keičiasi moksleivių požiūris į mokymąsi bei komandinį darbą. Vietoje varžymosi, anot specialistės, vaikų tarpusavio konkurencijos galią galima būtų paversti bendradarbiavimu.

„Patirdami spaudimą geriau mokytis, būti talentingiausiais ir daugiausiai pasiekusiais savo klasėje ar grupėje, vaikai jaučia nuolatinę įtampą. Ilgainiui tai gali sukelti nepageidaujamų pasekmių – pakitęs požiūris į gyvenimą bei aplinką, neigiami vaiko charakterio ir asmenybės pokyčiai. Dėl to reikėtų kuo daugiau dėmesio skirti individualiai moksleivio pažangai, kurią taip pat galime vadinti konkurencija, tik ji vyksta varžantis ne su kitais, o su pačiu savimi“, – sako J. Nacevičienė ir pateikia šešis naudingus patarimus.

Skatinkite už įdėtas pastangas

Specialistė įsitikinusi – tai, ką vaikai patiria vertinami, lydi juos visą gyvenimą ir ateityje gali nulemti jų gebėjimą mokytis. Todėl suaugusiųjų – tiek tėvų, tiek mokytojų – pritarimas ir palaikymas yra labai reikšmingas vaikų galimybių patvirtinimo požymis.

Pasak jos, paskatinimas yra veiksminga auklėjimo bei mokomoji priemonė gerosioms vaikų savybėms formuoti bei įtvirtinti. Labai svarbu vaikui formuoti suvokimą, kad pastangos, nepriklausomai nuo rezultato, nėra blogai. Vaiką padrąsinti galima stebint, kaip jis atliko užduotį, kaip stengėsi ir kaip jautėsi ją atlikdamas. Tą suaugusieji turi daryti nepriklausomai nuo to, ar vaikui pasisekė, ar ne, nes tik tokiu būdu apskritai atrandamos jo mėgstamos ir sėkmingos veiklos, kur vaikas gali atsiskleisti ateityje.

„Neretai nutinka taip, kad vaikai meta užsiėmimus, būrelius ar pradėtą spręsti uždavinį tuomet, kai reikia įdėti daugiau pastangų. Jiems būna smagu ir linksma tol, kol viskas gaunasi be pastangų. Kai vaikas nori mesti pradėtą užduotį, reikia rasti, kas jį motyvuotų. Tam pagelbėti gali užduoties išskaidymas į mažesnes arba pagyra net ir už labai nedidelį laimėjimą. Jei nuo mažų dienų formuosime įgūdį dėti kuo daugiau pastangų ir už jas vaiką girsime bei vertinsime, tuomet rezultatas ateis savaime“, – įsitikinusi J. Nacevičienė.

Nelyginkite vaikų tarpusavyje

Pasak vadovės, vaikų lyginimas – tai nuolatinis įtampos jausmas dėl kitų, o ne savo pasiekimų. Tuomet vaikų pastangos dažniausiai būna skiriamos ne prasmingam mokymuisi, o standartų atitikimui.

Vaikų lyginimas – tai nuolatinis įtampos jausmas dėl kitų, o ne savo pasiekimų. Tuomet vaikų pastangos dažniausiai būna skiriamos ne prasmingam mokymuisi, o standartų atitikimui.

Pasak švietimo ekspertės, kad reikia kuo dažniau skatinti vaikus ir pripažinti, kad kiekvienas vaikas bent kurioje nors srityje yra stiprus, tik reikia tai atrasti. Svarbu pastebėti stipriausias vaikų puses, remtis jomis ir grįsti ugdymą tuo, ką vaikas moka, geba ir mėgsta. Kitaip tariant, nereikėtų sustoti tik prie problemų ar mokymosi spragų lopymo.

Suteikite galimybę užsiimti bendra veikla

Ugdant vaikų bendradarbiavimo įgūdžius, labai svarbu, kad vaikai gebėtų kalbėtis, žaisti, išlaikyti susidomėjimą bei nuoširdžiai pasidžiaugti vieni kitų pasiekimais.

J. Nacevičienės teigimu, tėvai ir pedagogai turi pastebėti teigiamą vaikų elgesį ir jį skatinti. Vaikai kuo anksčiau turi išmokti bendradarbiauti su kitais ir jaustis gerai ne tik savo, bet ir kito žmogaus sėkmės atveju. Priešingai, vaikas gali jaustis nelaimingas, nes nuolat konkuruos su kitais, jaus vidinę įtampą ir stengsis siekti visose srityse būti pirmas arba nugalėti, nors tai yra neįmanoma.

Nesprauskite vaikų į reitingų lenteles

Lietuvos švietimo ir mokslo ministerija yra skelbusi švietimo problemų analizę „Ar konkurencija lemia švietimo kokybę“, kurioje surinkti tyrimų duomenys atskleidžia, kad konkurencinės sąlygos ugdymo įstaigose neatneša norimų kokybės pokyčių. Anot J. Nacevičienės, turime būti dėkingi tiems mokytojams, kurie netaiko reitingavimo praktikos ir geba pažvelgti į kiekvieną vaiką individualiai.

Ekspertės nuomone, vaikų reitingavimas ne tik sukelia įtampą, trukdančią susikaupti ir išlaikyti dėmesį, bet lemia blogą nuotaiką ir dažnesnius konfliktus. Tai apsunkina galimybę susirasti klasėje draugų ir bendrauti su jais, kelia nerimą, vienišumo ir nepasitikėjimo savimi jausmą.

Priimkite vaikų fantazijas ir norus

J. Nacevičienė pataria – priimkite vaikų fantazijas ir svajones bei skatinkite juos elgtis taip, kad jie jaustųsi savimi – jokiu būdu neprimeskite savų norų. Jei vaikas stengsis įtikti ir atitikti svetimus lūkesčius, jis pamirš savo unikalumą, savastį ir gyvens manydamas, kad jo mintys ir norai nėra priimtini suaugusiesiems. Toks požiūris apsunkins vaiko saviraišką bei bendradarbiavimo su aplinkiniais galimybes.

Suteikite laisvę neribotai kūrybai

Neišmokęs bendradarbiauti vaikas gana greitai gali pasijusti atstumas, todėl tėvams ir pedagogams reikėtų nuolat priminti bendradarbiavimo svarbą bei naudą. Anot ekspertės, rungdamiesi tarpusavyje, vaikai dažnai išmoksta užduotį padaryti greičiausiu būdu, tačiau tai slopina jų kūrybiškumą.



NAUJAUSI KOMENTARAI

  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Patarė, kaip poroms neprarasti artumo atsiradus vaikams
    Patarė, kaip poroms neprarasti artumo atsiradus vaikams

    Kūdikis sukelia didelį perversmą poros gyvenime, tampa pasaulio centru. Todėl svarbu bent 10 minučių per dieną pabūti dviese ir pakalbėti ne apie vystyklus, o ką kita, LRT RADIJUI sako lektorius Rolandas Juraitis. ...

    1
  • „Eurovizijos“ konkurso naudą visuomenei pripažįsta mokslininkai
    „Eurovizijos“ konkurso naudą visuomenei pripažįsta mokslininkai

    „Eurovizijos“ konkurso rezultatų laukimas, džiaugsmas už savo šalies atlikėjo sėkmę ir net liūdesys, išgyventas užėmus paskutines pozicijas, – visa tai, pasak Londono imperatoriškame universitete atlikto tyrimo, ...

  • Paaugliai – apie savo problemas. Tėvai nustebs
    Paaugliai – apie savo problemas. Tėvai nustebs

    Esame pripratę, kad tik suaugusieji turi problemų su vaikais. Tėvai dažniausiai jas gali įvardinti ir bando spręsti savaip. O jeigu yra atvirkščiai? ...

    1
  •  Kodėl žmonės bijo kalbėti apie mirtį?
    Kodėl žmonės bijo kalbėti apie mirtį?

    Mirtis – neišvengiama gyvenimo dalis, su kuria, atėjus laikui, susiduria kiekvienas. Nors gyvenimo baigtį turėtume priimti kaip natūralų procesą, šiandien gyvename visuomenėje, kuri renkasi mirties temą ignoruoti, o pokalbiai su art...

    6
  • Trys būdai, kaip įveikti nesėkmių baimę
    Trys būdai, kaip įveikti nesėkmių baimę

    Moksliniai tyrimai rodo, kad įmanoma kitaip pažvelgti į nesėkmes. Jos rodo, kad rizikuojame, o rizikuodami niekada nežinome, ar pavyks pasiekti išsikeltus tikslus. Ir tik rizikuodami galime tikėtis didelių pergalių. Be to, suklydus svarbu atsimi...

  • Tyrimais patvirtinta, kad keikdamiesi geriau pakeliame skausmą
    Tyrimais patvirtinta, kad keikdamiesi geriau pakeliame skausmą

    Savo atžalas mokome, kad keiktis – negražu. Tačiau kartais situacija tampa sunkiai kontroliuojama – tada prašome jų liautis ir aiškiname, kad priešingu atveju teks eiti prasiskalauti burnos. ...

  • Psichologė: popamokinė veikla ugdo vaikų pasitikėjimą savimi
    Psichologė: popamokinė veikla ugdo vaikų pasitikėjimą savimi

    Šiandien, kai virtuali realybė taip vilioja, vaikų interesų spektras dažnai tik ja ir apsiriboja. Deja, psichologės Miglės Motiejūnaitės teigimu, per didelis technologijų naudojimas neigiamai veikia vaiko gebėjimą sutelkti dėmesį, be to &nd...

  • Psichologas: pabandykite nustebinti mamą
    Psichologas: pabandykite nustebinti mamą

    Motinos dienos proga daugelis tradiciškai dovanoja gėles, tortus, kosmetiką, ar šiaip kokias mielas smulkmenas. Mamos dažniausiai atsilygina paruošdamos šventinius pietus išskirtiniam pabuvimui su savo vaikais. Bet ar...

  • Kodėl talentingų daug, bet genijų – vienetai?
    Kodėl talentingų daug, bet genijų – vienetai?

    Lietuvių kilmės autorė, lektorė, ugdymo specialistė ir kompozitorė Foreli Blinstrubaitė-Kramarik į JAV išvyko dar jaunystėje. Ten sukūrė šeimą, susilaukė penkių vaikų, kurie pasižymi ypač puikiai išreikštais talenta...

  • Kaip susitarti su vaiku, kuris nenori tvarkytis?
    Kaip susitarti su vaiku, kuris nenori tvarkytis?

    Sakoma, jog jaunoji Z karta nepakenčia pamokslavimo. Šių dienų vaikai ir paaugliai nori, kad suaugusieji su jais bendrautų kaip su sau lygiais. Tai – didelis iššūkis tėvams, ypač kai tenka ieškoti kompromiso kasdienėje...

Daugiau straipsnių