Kaip netrukdyti vaikui augti

Apie Valdorfo pedagogiką diskutuojama daug ir kartais prieštaringai. Tačiau dažnas, turėjęs galimybę susidurti su šios pedagogikos vaisiais, pritars kadaise vaikų darželio "Šaltinėlis" auklėtojos Ilonos išartiems žodžiams: "Mes bent jau išmokome vaikus atvirai pažiūrėti kitam į akis."

Kauno paramos Valdorfo pedagogikai bendrija "Šaltinėlis" išleido knygą, kurioje visos Valdorfo pedagogikos paslaptys, –  "Valdorfo vaikų darželis šiandien". Apie knygą ir joje aprašytus šios pedagogikos pagrindus – pokalbis su Kauno Valdorfo darželio direktore Audra Liaudanskiene.

– Kodėl buvo nutarta, kad tokios knygos reikia? Juk patarimų ir leidinių, kaip auginti vaikus, juos auklėti, ugdyti, maitinti ir t.t., pasirinkimas ganėtinai didelis?

– Tokios knygos apie Valdorfo pedagogiką, kurioje viskas būtų pateikiama kaip bendra sistema, pas mus dar nebuvo. Yra nemažai knygų, kurios kalba apie atskiras dalis, pavyzdžiui, bendrais bruožais apie ugdymą pagal vieną ar kitą pedagoginę sistemą, žaidimus, bendravimą, elgseną, tėvų ir vaikų tarpusavio santykius, tačiau trūko vientisumo, išbaigto vaizdo pateikimo ir šiuolaikiško požiūrio į Valdorfo pedagogiką.

– Kodėl tėvams verta perskaityti būtent šią knygą?

– Visi autoriai rašė šią knygą taip, kad skaitytojas suprastų ir neturėdamas jokio pedagoginio išsilavinimo. Kiekvieno straipsnelio kiekvienas autorius rašydamas stebi vaiką, bando suprasti ir perduoti tėvams, pedagogams, ką galima, remiantis Valdorfo pedagogika, duoti jam, kuo ji yra naudinga, kaip ji atsiliepia vaiko raidai. Tėvams ši knyga leidžia sukurti savo vaikams tam tikrą erdvę, suprasti juos ir jų poreikius. Vaiko pagrindiniai poreikiai turi būti matomi ir vaikui turi būti leidžiama  natūraliai vystytis. Vienas iš tokių poreikių, kuris dažnai ignoruojamas ir nelaikomas pagrindiniu, yra laisvas žaidimas.

– Ką turite omenyje sakydama "laisvas žaidimas"?

– Vaikai nori žaisti, nori įgyti patirties per savąjį potyrį, savąjį suvokimą. Jiems nereikia suaugusiųjų sukurtų taisyklių, realų pasaulį idealiai atvaizduojančių daiktų. Kuo turtingiau vaikas gali žaisti, tuo kūrybiškesnis jis tampa ir tai turi didelės ir reikšmingos patirties jam toliau mokantis. Tačiau žaislų turtingumas čia suprantamas kaip laisvė pasirinkti, pačiam kurti, pritaikyti natūralią, kad ir gamtos dalelę – medžio šakelę, medinę pliauskutę, akmenėlį, kaštoną – žaidžiant, lavinant vaizduotę.

– Dabar labai propaguojamas ankstyvas vaiko ugdymas. Tėvai nuoširdžiai stengiasi nuo mažų dienų leisti savo atžalą į įvairius būrelius tikėdamiesi, kad tai vaikams padės lavėti.

– Vadovaujantis Valdorfo pedagogika, pagrindinė suaugusiųjų užduotis – padėti išlaikyti vaikystę ir neskubinti vaiko užaugti. Auginti vaikus laisvus, kūrybingus, nevaržyti jų polėkio, fantazijos, ugdyti juos savo teigiamu pavyzdžiu, atskleidžiant, koks pasaulis yra ir gali būti geras. Atviras žmogus, kuris nuoširdžiai duoda kitam negalvodamas apie naudą sau, yra laimingas ir jam atlyginama su kaupu.

 



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių