Juodosios pedagogikos labirinte: į kovą su namų darbais

Antai vienoje mokykloje Braunšvaige mokiniams buvo užduodama kasdien skaityti po ketvirtį valandos. Tie, kurie mėgo skaityti, skaitė ir neraginami. Nemėgusieji knygų šią užduotį ignoravo. Geri norai tik kėlė įtampą tarp mokinių ir mokytojų.

Tuomet mokykloje buvo nutarta: visoms klasėms trečia pamoka trumpinama lygiai 15 minučių ir šį laiką mokiniai skiria skaitymui. "Iš pradžių kilo didelis pasipriešinimas – taip pat ir iš mokytojų pusės. Tačiau dabar visi mato: vaikai padarė pažangą ir ji naudinga mokantis visų dalykų", – pavyzdį pateikė rašytojas.

Skirtingai nei namų darbus apskritai, referatų rašymą A.Himmelrathas laiko naudingu dalyku.

"Mokiniai mokosi savarankiškai apdoroti savo žinias ir įsitikina, kad jos yra naudingos pamokoms. Tačiau referatai galėtų būti grąžinti į mokyklas, kuriose turėtų būti atitinkamos sąlygos ir erdvės. Apie tai žinau iš vienos gimnazijos Šveicarijoje, kur namų darbai nebeužduodami. Tam tikras užduotis mokiniai atlieka per pirmąją pamoką – jas vaikai atlieka savarankiškai, tačiau šalia visada yra mokytojas", – apie namų darbų alternatyvą pasakoja rašytojas.

Beje, toje pačioje Šveicarijoje, Švico kantone, 1993-iaisiais buvo nuspręsta nebeskirti vaikams namų darbų, tačiau po ketverių metų, spaudžiant tėvams, kuriems buvo keista, kad jų vaikai namuose nesimoko, naujovė atšaukta. Įdomu tai, kad namų darbų nedariusių Švico mokinių ir kitų kantonų moksleivių pasiekimai nesiskyrė, atvirkščiai: šviciečiai buvo labiau motyvuoti.

Ištiks lazdos likimas

Jei nėra prielaidų, kodėl turėtume ir toliau puoselėti namų darbus kaip pedagoginę priemonę, kodėl šis baubas vis dar gyvuoja mūsų švietimo sistemose? A.Himmelrathas įsitikinęs: vieną dieną namų darbams nutiks tai, kas nutiko ir lazdoms, kurios šimtmečiais buvo neatsiejama mokymo proceso dalis.

Jo manymu, būtina tęsti diskusiją apie švietimo sistemos individualizavimą. Kiekvieno vaiko mokymosi struktūra, greitis skirtingas ir su tuo mokytojai bei mokytojos turi susitaikyti. 

"Kada nors mokiniai mokysis pagal savaitės planus, patys galės nuspręsti, kada kokias užduotis atlikti", – sako vizionierius, kalbėdamas apie perspektyvą, kai, lankydami visos dienos mokyklas, vaikai patys galės nuspręsti, ar jiems mokytis vieniems, ar su kitais vaikais, padedant mokytojui ar ne. Ir visa tai vaikai galės daryti mokyklose, kur bus garantuojama profesionali pagalba, o ne namuose, kur kvalifikuotos pagalbos gali sulaukti tik vienetai.


Šiame straipsnyje: mokyklamokymasisnamų darbai

NAUJAUSI KOMENTARAI

Monika

Monika portretas
Absoliučiai pritariu. Mokiausi pas vieną geriausių anglų kalbos mokytojų - ekspertę Jadvygą Kovienę. Ji užduodavo namų darbus, bet niekada nepaklausdavo, ar atlikome, todėl po pirmųjų kelių pamokų niekada jų ir neberuošdavome, be to vieną ištisą mėnesį dainuodavome kalėdines dainas ir beveik nebūdavo kitų užduočių pamokų metu - ji išmokė anglų stipriau negu kuris kitas mokytojas. Turėdama tai omeny, kai pati dirbau anglų mokytoja ir mokykloje buvo pasakyta užsienio kalbų mokytojams neužduoti namų darbų, labai noriai sutikau, nes ir šiaip užduodavau retai - tik kartais išmokti dialogą, pasakoti tekstą ar naujus žodžius. Mokiniai labai sėkmingai pamokų metu išmoko net daugiau negu pas kitas mokytojas. Pamokų metu esmė yra sudominti ir užkelti motyvaciją, kad mokiniai norėtų mokytis patys. Ir ne tik pradinukai. Kai mokiniai pradeda tavęs prašyti, kad juos mokytum, ir džiaugtis tave sutikę - jų beveik mokyti nereikia - reikia tik suspėti su jų tempu :)

Buvusi mokytoja

Buvusi mokytoja portretas
Aš manau, kad mokiniai turėtų daugiau išmokti pamokoje, dalyvaujant mokytojui. O mokytojas turėtų pamokoje suspėti ir naują medžiagą išdėstyti, ir ją tinkamai įtvirtinti, kad norintys mokytis mokiniai pamoką suprastų ir nebijotų neaiškumų pasiaiškinti kartu su mokytoju. Per 45 min. mokytojas turėtų ir namų užduotis patikrinti, o jeigu buvo labai daug uždavęs, tai jau ir fiziškai nepajėgus tai padaryti. Tada klausimas, kam reikia tokių namų darbų, kurie yra netikrinami arba tikrinami epizodiškai? Aš manau, kad namų užduotims visų dalykų reikėtų skirti apie 1val -1val.30min. ir ne daugiau, nes mokiniai (tie, kurie tikrai motyvuoti ir siekia viską suprasti ir įsisavinti) pavargsta pamokose, jiems reikia dar palikti laiko įvairiems būreliams ir kitiems maloniems užsiėmimams. Nepamirškime, kad jie dar ir namuose turi savų pareigų prisidėti prie šeimos gerbūvio.

Tomas

Tomas portretas
Keista, kad tos knygos autorius nerado niekur patvirtinimo, kad namų darbai yra naudingi. John Hattie poveikio dydžių lentelėje (apžvelgus 558 tyrimus) namų darbai turi poveikio dydį 0,35. Nėra labai svarbus mokymosi aspektas, bet daro statistiškai tokį patį poveikį, kaip ir pvz. klasės atmosfera! Be to, jie neužima pamokos laiko.
VISI KOMENTARAI 21

Galerijos

Daugiau straipsnių