Berniukai skaito blogiau. Ar tikrai?

Su knygomis draugauja daugiau mergaičių nei berniukų – šis stereotipas gajus toli gražu ne tik Lietuvoje. Ir ne tik mūsų šalyje šis reiškinys priimamas kaip neišvengiamas. Be reikalo, teigia naujausi mokslininkų tyrimai.

Pralaimėjimo baimė

Beveik visose šalyse, kur atliekamas garsusis tarptautinis mokinių pasiekimų vertinimo testas "Pisa", 15-metės mergaitės geriau už vienmečius berniukus skaito ir suvokia tekstą. Grenoblio universiteto mokslininkai mano radę įrodymų, kad ši nuostata yra ne tik neteisinga, bet ir kenksminga: ji grindžiama daugiau sukurtais stereotipais nei biologiniais skirtumais.

Šis stereotipas yra svarbus veiksnys, nulemiantis prastesnius berniukų pasiekimus: jie patys ir jų aplinka yra iš anksto nusiteikę blogesniems rezultatams.

Žurnale "Journal of Experimental Social Psychology" aprašyto eksperimento metu prancūzų trečiokai turėjo atlikti užduotį: pateiktame žodžių sąraše rasti kuo daugiau gyvūnų pavadinimų. Vienoms klasėms buvo sakoma, kad vyksta skaitymo gebėjimų egzaminas, kitoms – kad tai žaidimas vieno žurnalo iniciatyva.

Eksperimento išvados buvo vienareikšmės: jei pirmojoje klasėje berniukai rado mažiau žvėrių pavadinimų, antrojoje jie pasirodė taip pat gerai kaip ir mergaitės. Berniukams galėjo trukdyti pralaimėjimo baimė – tikimybė neišlaikyti egzamino. Mergaitėms kaip tik geriau sekėsi tuo atveju, kai jos dirbo galvodamos, kad dalyvauja egzamine.

Stereotipų nelaisvėje

Panašią tendenciją mokslininkai pastebėjo ir matematikos atveju. Berniukų vidutiniški pasiekimai šioje srityje dažniausiai yra geresni nei mergaičių. Psichologai įtaria, kad ir šiuo atveju priežasčių reikia ieškoti savivertėje. Teste dalyvaujančioms mergaitėms pasakius, esą matematika – berniukams itin prie širdies, skaičiuoti joms sekėsi blogiau.

Prancūzų mokslininkai atkreipia dėmesį į tai, kad skirtingų lyčių atstovų skirtingi skaitymo gebėjimai yra per mažai ištirti, nors skirtumas yra gerokai didesnis nei matematikos atveju. "Skaitymas labai stipriai konotuojamas su moteriškos lyties atstovėmis – šis stereotipas žmogui įperšamas dar vaikystėje", – sako Bambergo universiteto darbuotoja Cordula Artelt.

Susidoroti su tokiu visuomenės spaudimu – ypač sunki užduotis berniukams, tačiau suaugusiųjų, pirmiausia mokytojų ir vaikų darželių auklėtojų užduotis – padėti jiems įveikti stereotipų sukurtą barjerą.

Išskirtinis pedagogų vaidmuo

Apie auklėtojų, mokytojų pasaulėžiūros įtaką vaikų mokymosi pasiekimams byloja Kaselio ir Laisvojo Berlyno universitetų mokslininkų tyrimas.

Jo metu buvo apklaustos 135 ikimokyklinukų pedagogės, išsiaiškintas jų požiūris į stereotipus ir įvertinta jų auklėjamųjų motyvacija. Po metų išanalizuoti šių vaikų gebėjimai skaityti. Išvada buvo labai aiški: jei pedagogėms buvo artimas konservatyvusis supratimas apie lyčių atstovų gebėjimus, jų auklėtinių berniukų motyvacija mokytis ir gebėjimai skaityti buvo gerokai mažesni nei mergaičių. Mergaičių gebėjimui skaityti auklėtojų pasaulėžiūra neturėjo įtakos.


Šiame straipsnyje: Skaitymasknygosvaikai

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių