- Kauno.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
1977–ieji, Tenerės dykuma. Thierry Sabine sukioja galvą ir žvelgia į jį supančią geltoną masę. Jis neturi žalio supratimo kur yra ir į kurią pusę reiktų traukti, norint po truputį pasiekti savo tikslą – Nicą.
Besižvalgant, 28–erių prancūzui netikėtai kyla idėja: kodėl šioje aplinkoje nesurengus ralio, kuris būtų orientuotas būtent į smėlio išbandymus? Mintis iš pirmo žvilgsnio galbūt kiek piktybiška – įklampinti savo kolegas į tokią pačią košę, į kurią pakliuvai pats, tačiau jį jau daugiau kaip keturis dešimtmečius gyvuoja kaip „Dakaro ralis“.
Prasidėjęs nuo gana kurioziškos situacijos, šis renginys netruko sulaukti dėmesio. Jau pirmaisiais metais iššūkio ėmėsi 182 nutrūktgalviai, iš kurių finišą pasiekė vos 74. Kraupi statistika sukėlė tik didesnį susidomėjimą, bei netruko dvigubai pailginti dalyvių sąrašo. Tai buvo laikai, kai automobilių sportas buvo pavojingas ir po truputį įsigaliojant populiarumo viršūnėje bujojusio „B–grupės“ ralio ribojimams, naujas iššūkis dykumoje, kur nėra ant kapoto lipančių žiūrovų tapo geru pasirinkimu. Prireikė laiko, kone dešimties metų, kad šis nuotykis būtų pripažintas pasaulinėje arenoje ir prie starto linijos pirmą kartą stotų gamyklinė komanda. Deja, išvysti šią dieną Thierry nebuvo lemta – pakliuvęs į smėlio audrą, kartu su keletu žurnalistų ir komandos narių, jis patyrė sraigtasparnio katastrofą. Nepaisant pradininko žūties, ralio variklis jau buvo įsisukęs ir pasiruošęs jungti aukščiausią pavarą.
Tikrai profesionalaus vakarėlio pradininkais tapo „Peugeot“ su Ari Vatanen priešakyje. Suomis laimėjo lenktynes, taip dar labiau sukeldamas susidomėjimą. Sekančiais, 1988 metais renginys pasiekė savo zenitą: prie starto linijos stojo 607 dalyviai, o Ari nepavyko pakartoti savo rezultato, dėka iš serviso zonos pavogto jo sportinio bolido. Tai nebuvo pirmasis toks incidentas, o žvelgiant į visą ralio istoriją, tai šį Europos ir Azijos žemynuose vykusį renginį tikrai galima vadinti „laukiniais vakarais“.
Neretai pasitaikančios pilotų žūtys tuometinio pasaulio nestebino – automobilių sporto pavojingumą suprato visi, kada nors lankęsi bet kokiame renginyje. Kritikos Dakaro ralis sulaukdavo dėl kenčiančių Afrikos šalių: neretai pasitaikydavo civilių žūčių, ir taip skurdų derlių palaidoti padėdavo milžiniški dulkių debesys, kuriuos keldavo ne tik šimtai dalyvių, bet ir pastoviai aplink zujantys sraigtasparniai.
Per visą savo istoriją ralis sulaukė ne vieno šimto skandalingų pareiškimu – juos savo laiku pasmerkė net Vatikanas, teigdamas, jog galios ir turtų demonstravimas ten, kur žmonės vis dar miršta iš bado yra netoleruotinas. Artėjant devyniasdešimtiesiems, ralio populiarumas ėmė smukti. Po itin pagarsėjusio Didžiosios Britanijos premjerės Margaret Tečer sūnaus ir jo ekipažo dingimo istorijos, dalyviai vis atsargiau pradėjo žvelgti į esamą situaciją.
Tuo metu Afrikos smėlynus jau mynė vieno iš dabartinių lyderių Stefano Peteranselio kojos – matyt nenuostabu, kad būdamas garbingo amžiaus, jis vis dar geba laimėti maratoną: pragyvenus laikus, kai ralis vyko net neturint GPS imtuvų, kurie leistų gelbėtis įvykus nelaimei, dabartinis maratonas tikrai gali atrodyti patogus ir prieinamas. GPS sistemos naudojimas buvo įvestas 1992 metais, tačiau šimtais krentantis dalyvių skaičius bylojo apie profesionalaus vadybos aparato poreikį. Kitų metų ralyje startavo vos 153 dalyviai ir tai buvo paskutinis kartas, kai renginį organizavo Thierry šeima.
1994 metais vadeles perėmė A.S.O. – Amaury Sport Organisation kuri diktuoja maratono sąlygas iki dabar. Nors daugelis dalyvių šį pokytį vertino skeptiškai ir sakė, jog bus prarasta Thierry nuotykio idėja, tačiau nuotykio idėjos marškinėlius šis renginys buvo išaugęs jau seniai.
Po ateityje sekusių skirtingų starto ir finišo variacijų, siekusių Ispaniją, buvo apsistota ties Paryžiaus–Dakaro maršrutu – būtent toks pavadinimas ir yra labiausiai žinomas pasaulyje. Per keletą dešimtmečių į ralio maratoną netruko įsisukti didesnė dalis viso pasaulio automobilių gamintojų. Raliui žengus į dvidešimt pirmąjį amžių, pirmąją pergalę pasiekė moteris – Jutta Kleinschidt. Ralis vėl atsigavo ir netruko perlipti penkių šimtų dalyvių ribos, kol, vėlgi dėl saugumo problemų, buvo atšauktas 2008, o 2009–aisiais persikėlė į Pietų Ameriką.
Savo septintąjį maratoną sausį pradėsiantis „General Financing by Team Pitlane“ pilotas Benediktas Vanagas sako niekada nebuvęs didis šio ralio sekėjas: „Man pradėjus lenktyniauti, nelabai sekiau šios serijos, nors apie jos egzistavimą žinojau nuo tada kai buvau vaikas. Devyniasdešimtųjų pabaigoje pradėjau juo šiek tiek domėtis, tačiau jokiu būdu netapatinau savęs su šia serija – man ji atrodė, kaip pensininkų užsiėmimas. Laikui bėgant, o man po truputį bręstant, buvo kilusi mintis, jog „kada nors reiktų pabandyti“, tačiau ji buvo labai labai blausi. Viskas pasikeitė, kai 2009 metais gavau netikėtą pasiūlymą dalyvauti „Silkway rally“, kas iš esmės yra Dakaro analogas. Nuo tada prasidėjo mano Dakaro epopėja. „Silkway rally“ startavome 2009 ir 2010 metais, po to sekė mintys apie Dakaro ralį, tačiau truputį pasikeitė kryptis ir pirmą savo startą sunkiausiame pasaulio maratone turėjome 2013–aisiais“, – pasakoja pilotas.
Kelią iš žiedinių lenktynių ir klasikinio ralio į dykumą Benediktas atrado atsitiktinai: „Istorija buvo tokia: vienas lietuvis, Merkys Laukevičius buvo suplanavęs dalyvauti, tačiau nespėjo pasiruošti automobilio. Jis pasiūlė šios avantiūros imtis mums, perimti jo vietą, o aš ėmiau ir susigundžiau. Netrukome išsinuomoti Latvijoje pagamintą „OsCar“ iš Aurelijaus Petraičio ir stojome prie starto linijos.
Du kartus startavome „Silkway Rally“, po to savo jėgas išbandėme „Abu Dhabi Desert Challenge“, kuriame nefinišavome, dėka nesėkmingo šuolio nuo kopos, kuris baigėsi šturmano Sauliaus Jurgelėno stuburo lūžiu. Tad po to turėjome šiokią tokią pertrauką iki 2013–ųjų, o nuo tada lagaminus į Pietų Ameriką kraunamės kasmet, tik latviškąjį „OsCar“ jau daugiau kaip penkmetį pavaduoja „Toyota Gazoo Racing“ pajėgos“, – dalinasi Benediktas.
Artėjantis Dakaro ralis pradės dar vieną istorinį laikotarpį – „Post–Peugeot“ erą. Pasitraukus sąlygas diktavusiai ir neribotu biudžetu pasižymėjusiai ekipai, jėgų pusiausvyra vėl keisis, taip iš naujo sukurdama dar vieną Dakaro legendą.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Iki motociklų sezono pradžios liko labai nedaug: kas laukia šiemet?3
Velykinį savaitgalį termometrais užfiksavus rekordinę šilumą, gatvėse jau galima išgirsti lengvą motociklų ūžesį. Dar nenupūtusių dulkių nuo savo plieninių žirgų, tai kviečia padaryti varžybų ir treniruočių motociklams organ...
-
Tradicinis kovotojų turnyras – galimybė sukaupti patirties
Klubai „Dainralfas“ ir „Naglis Gym“ surengė jau 20-ąjį turnyrą „Fighter Road“, skirtą kovos menų mėgėjams, norintiems sukaupti daugiau patirties prieš žengiant į aukštesnio lygio išbandymų rin...
-
Už Atlanto M. Alekną treniruojantis M. Saatara: Mykolas yra išskirtinis metikas4
Naktį iš sekmadienio į pirmadienį disko metikas Mykolas Alekna pagerino seniausią vyrų lengvosios atletikos pasaulio rekordą. 21-erių lengvaatletis vos daugiau nei pusę tūkstančio gyventojų turinčiame Ramonos (JAV) miestelyje, „Oklahom...
-
Dviejų įvarčių deficitą panaikinusi jaunių rinktinė iškovojo trečiąją pergalę iš eilės
Lietuvos jaunių iki 18 metų ledo ritulio rinktinė toliau žengia nesustabdomai pasaulio jaunių IB diviziono čempionate. ...
-
Kasmet pasaulyje – per 1000 sutartų varžybų: problema egzistuoja ir Lietuvoje
Praėjusią savaitę LKPB Kriminalinės žvalgybos mokymo centre Kaune vyko renginys, skirtas kovai prieš manipuliavimą sporto varžybose. ...
-
Dominuojanti sporto šaka uostamiestyje – plaukimas
Klaipėdoje gyvenantys vaikai ir jaunuoliai laisvalaikiui labiau renkasi ne krepšinį ar futbolą, kaip kituose šalies miestuose. Dominuojanti sporto šaka uostamiestyje – plaukimas. Praėjusiais metais mieste buvo beveik pusantro t...
-
Vilniaus oro uoste atidaryti olimpiniai vartai
Iki 2024 metų Paryžiaus vasaros olimpinių žaidynių likus 100 dienų, Vilniaus oro uoste atidaryti simboliniai olimpiniai išvykimo vartai. ...
-
Olimpinė ugnis pradėjo kelionę
Graikijoje, senojoje Olimpijoje esančioje deivės Heros šventykloje, vakar įžiebta 2024 m. Paryžiaus olimpinių žaidynių ugnis. ...
-
Estafetę iš jaunimo perėmė pagrindinė bokso rinktinė
Lietuvos jaunieji boksininkai iš Europos čempionato parvežė tris medalius, trofėjų bandys siekti ir pagrindinė šalies rinktinė. ...
-
Baidarininkas E. Ramanauskas apie pirmąsias savo treniruotes: iš pradžių nuolat tekdavo išsimaudyti
Olimpinės bronzos medalininkui baidarininkui Edvinui Ramanauskui šis laikotarpis neįprastas, tačiau malonus. ...