Keiksmažodžių lavina skandina ralį

Ateinantį savaitgalį Rokiškio apylinkėse pirmą kartą vyks automobilių ralis "Samsonas Rally Rokiškis", kuriame startuos 72 ekipažai iš 12 šalių, tačiau pastaruoju metu viešojoje erdvėje aptarinėjamas ne ralio trasų sudėtingumas, o organizatorių pasirinktos ralio viešinimo priemonės.

Sodrūs epitetai

Vienas stipriausių žibalo pliūpsnių į liepsnojantį kritikos laužą organizatoriams buvo praėjusį penktadienį socialinio tinklo "Facebook" renginio paskyroje pasirodęs vaizdo įrašas, kuriame aktorius Mindaugas Papinigis kalbina lenktynininką Mindaugą Varžą apie ralio specifiką.

Iš abiejų vyrų lūpų į viešąją erdvę sklido lavina necenzūrinių žodžių, apie lenktynininkų aprangą, drąsą, "stiprybę" ir kitus dalykus.

Dalis automobilių sporto bendruomenės viešai socialinio tinklo erdvėje pradėjo atsiprašinėti automobilių sporto gerbėjų dėl tokio, švelniai tariant, nekultūringo vaizdo siužeto. Įdomu, kad po kelių valandų iš "Samsonas Rally Rokiškis" paskyros šis vaizdo įrašas buvo pašalintas.

Vienas iš ralio organizatorių Audrius Gimžauskas pripažino, kad toks sprendimas priimtas sulaukus Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF) prezidento Romo Austinsko skambučio, nors pats organizatorių atstovas tvirtino nieko blogo tokiuose vaizdo įrašuose nematantis.

"Aš žinau, po kurių asmenų skambučio federacijos LASF vadovas man paskambino. Jie paprasčiausiai bando sukiršinti automobilių sporto visuomenę, tačiau mes, artėjant raliui, turime daugiau ką veikti nei tik aiškintis, kas, ką ir kaip sako vaizdo siužete. Taigi vaizdo įrašą ir pašalinome", – kalbėjo A.Gimžauskas.

(Nuotraukoje – A. Gimžauskas)

R.Austinskas taip pat neneigė, kad pasipiktino tokiu organizatorių vaizdo siužetu, siejamu su vienu iš Lietuvos automobilių ralio čempionato (LARČ) etapų ir paprašė, kad necenzūrinių žodžių prikimštas vaizdo įrašas su M.Varža ir M.Papinigiu būtų pašalintas.

Pažeidžia įstatymus

Visgi net ir pašalinus šį įrašą internete liko kitas, kuriame M.Papinigis iš ralio lenktynininko Vaidoto Žalos esą bando įsigyti jo lenktyninį automobilį. Pagrindinis akcentas visame vaizdo siužete vėl skirtas keiksmažodžiams, kurių ne vienas sklinda iš pirkėją vaidinančio M.Papinigio.

Ar tokia informacija gali būti pateikiama lengvai ir nepilnamečiams prieinamoje renginio svetainėje, pasiteiravimome Žurnalistų etikos inspektoriaus tarnybos. Atsiųstame atsakyme šios tarnybos Viešosios informacijos stebėsenos ir ekspertizės skyriaus vedėja Aliona Gaidarovič pažymėjo, kad vaizdo įraše užfiksuota informacija atitinka Nepilnamečių apsaugos nuo neigiamo viešosios informacijos poveikio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 17 punkte nustatytą kriterijų – kai vartojami nešvankūs posakiai, žodžiai ar nepadorūs gestai, todėl jos skleidimui taikomi tam tikri ribojamai, numatyti minėto įstatymo 7 straipsnyje.

Jame rašoma, kad tokio pobūdžio medžiaga negali būti pateikiama vietose, kur gali būti prieinama nepilnamečiams, arba jai pasiekti turi būti sukurti atitinkami filtrai, ji taip pat turėtų būti prieinama tik ribotą laiką, pavyzdžiui, nuo 23 valandos iki 6 valandos. "Be to, ši informacija turi būti pažymėta Neigiamą poveikį nepilnamečių raidai darančios viešosios informacijos žymėjimo ir skleidimo tvarkos apraše, patvirtintame Vyriausybės 2016 m. rugsėjo 21 d. nutarimu Nr. 942, 24 punkte numatyta tvarka (prieš vaizdo įrašus turi būti matomas įspėjamasis užrašas "Informacija gali daryti neigiamą poveikį asmenims iki 18" arba indeksas "S"). Taigi informacija, kurios skelbimas yra ribojamas, gali būti skleidžiama viešai tik atitinkamai pažymėta", – komentavo A.Gaidarovič. Po kreipimosi su organizatorių atstovais susisiekė ŽEIT atstovai ir pareikalavo, kad informacija būtų tinkamai paženklinta ir įdiegtos priemonės nepilnamečiams apsaugoti.

Tikslas pateisina priemones?

A.Gimžauskas, paklaustas kodėl buvo pasirinktas būtent toks renginio viešinimo scenarijus, teigė, kad toks buvo komunikacijos agentūros pasiūlymas.

"Man apskritai įdomu, kodėl žiūrėdami "Zero 3", kur keiksmažodžių netrūksta, visi juokiasi, o matydami šiuos vaizdo siužetus bando įžvelgti kažkokį blogį", – neslėpdamas susierzinimo, į klausimą atsakė A.Gimžauskas. Iš pradžių jis bandė teigti, kad su automobilių sportu šie vaizdo įrašai nesusiję, nes akcentuojama tik renginio data, tačiau pasikalbėjus ilgiau tikriausiai išaiškėjo ir kita priežastis.

"Šių vaizdo įrašų peržiūros siekia beveik 200 tūkst. Pasakykite man dar bent vieną reklamos priemonę, kuri generuotų tiek peržiūrų", – klausė vienas ralio organizatorių. Kalbėdamas apie vaizdo peržiūras, A.Gimžauskas nė kiek nemelavo. Pirmasis vaizdo siužetas, kuriame M.Papinigis, vaidnantis V.Žalos automobilio pirkėją, plūstasi rusiškais keiksmažodžiais, peržiūrėtas maždaug 170 tūkst. kartų. Visgi kiti vaizdo įrašai tokio populiarumo nesulaukė.

Kurdami reklamą, supratome, kad bus vertinančių ją ir teigiamai, ir neigiamai, tačiau visi žino, kad net ir bloga reklama yra reklama.

"Kurdami reklamą, supratome, kad bus vertinančių ją ir teigiamai, ir neigiamai, tačiau visi žino, kad net ir bloga reklama yra reklama", – įsitikinęs vienas ralio organizatorių.

Kadangi ŽEIT į tokį vaizdo įrašą sureagavo neigiamai, A.Gimžauskui uždavėme ir klausimą, ar jis leistų savo penkerių metų vaikui žiūrėti tokius įrašus, ir kaip paaiškintų, kodėl automobilių sportininkai taip kalba. Į plačias diskusijas pašnekovas nesileido. "Nežinau. Nepaaiškinsiu", – būtent tokį atsakymą išgirdome kitame telefono ragelio gale.

Nusivylė požiūriu

LASF prezidentas R.Austinskas neslėpė nesuprantantis tokių organizatoriaus komunikacinių priemonių pasirinkimo ir kokiai auditorijai jos taikomos. "Vienas dalykas yra kalbėtis tarpusavyje garaže, o visai kas kita tokius dalykus transliuoti viešumoje. Koks įspūdis gali likti pasižiūrėjus tokį vaizdo siužetą? Kad automobilių sporte dalyvauja kažkokie "buduliai"? – griežto tono organizatoriams negailėjo R.Austinskas.

Blogiausia, pasak LASF vadovo, kad tokie dalykai neretai nubraukia ilgametį darbą visuomenei aiškinant apie tai, koks brangus, o kartu ir intelektualus yra automobilių sportas, kad jame nevažiuoja neseniai tepaluotas rankas nusiprausę nepraustaburiniai.

"Manau, kad mes dar nebuvome nusiritę iki tokio žemo lygio, iki kokio nusiritome dabar. Niekuomet nemaniau, kad suaugusiems žmonėms reikia aiškinti tuos dalykus, kuriuos nuo mažų dienų kiekvienam skipija tėvai. Pasibaigus renginiui mes kelsime šį klausimą ir LASF viduje. Negalime viešumoje atrodyti kaip nepraustaburinių kompanija, juolab, kad turime save reprezentuoti ir jaunajai kartai, kurios pritraukimu į automobilių sportą rūpinasi LASF", – tikino R.Austinskas.

LASF Etikos ir drausmės komisijos pirmininkas Kazimieras Vasiliauskas, išsakydamas savo nuomonę, taip pat antrino federacijos vadovui. "Necenzūriniai žodžiai nei lenktynininkų, nei varžybų organizatorių (pasitelkiant žinomus veidus reklamos tikslais), manau, neturėtų būti vartojami, nes tai amoralu, prie gero automobilių sporto įvaizdžio neprisideda. Raginčiau reklamas kurti taip, kad būtų išvengta necenzūrinių žodžių", – įsitikinęs K.Vasiliauskas.

Blogina reputaciją

Viešųjų ryšių ekspertas, komunikacijos agentūros "Nova Media" vyresnysis partneris Arijus Katauskas sako, kad, kalbant apie sportą, realybės pateikimas žiūrovams yra siektinas dalykas, tačiau galioja viena pagridinė taisyklė – nepagarbus elgesys neturi patekti į komunikacinius kanalus, kuriuos gali vartoti nepilnamečiai.

"Autosportas taip pat niekuo nesiskiria. Panagrinėkime net ir autosporto karaliene vadinamą F-1. Jie yra išsprendę keiksmažoždių patekimą į eterį juos pridengdami. Sporte daug emocijų, tad natūralu, kad gali būti ne tokių žodžių, tai net suteikia papildomo žavesio, nes mes įpratę, kad jeigu yra "pyp", ten yra paslėptas keiksmažodis ir mūsų smegenys sureaguoja. Vis dėlto nenorminės leksikos turėtų būti vengiama", – komentuoja A.Katauskas.

Peržiūrėjęs aptariamą vaizdo įrašą, pirmiausia A.Katauskas atkreipė dėmesį į keiksmažodžių kiekį, pasakomą vos per kiek daugiau nei 3 minutes. "Ar tikrai jų reikia tiek daug? Suprantu, kad taip auditorijai siekiama perduoti sustiprintą žinią, bet manau, kad paprastas techninis sprendimas ir šioks toks scenarijaus pakeitimas galėtų išpręsti problemą", – mintis dėstė viešųjų ryšių ekspertas. Pasak jo, auditorijai tai jokios ženklios įtakos neturės, bet labiausiai smogs per ralio ir jo organizatorių reputaciją. "Nemanau, kad koks nors normalus prekės ženklas toliau ryžtųsi bendradarbiauti būdamas šalia keiksmažodžių. Žinau ir tikiu, kad bus slepiamasi po socialinėmis medijomis, sakant, kad neva jos tokius dalykus mėgsta, tačiau organizatoriai turi teisę pasirinkti, kaip bus komunikuojama, ir tai tai tiesiog mažina paties ralio patrauklumą", – įsitikinęs pašnekovas, o rėmėjai, kurie saugo savo reputaciją, kelis kartus pagalvos, ar nori matyti savo logotipus prie keiksmažodžių.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Anonimas

Anonimas portretas
Viskas vyksta aukščiausiu lygiu, o ponia Dalia, kaip korespondentė žinoma tik iš neigiamos pusės, beje iš socialinės darbuotojos dar geriau. Nežinai Dalyte kaip gauti honorarą, rašyk apie savo seniunijos socialinę padėtį.

Turekites

Turekites portretas
Piaras runkeliams.
VISI KOMENTARAI 2

Galerijos

Daugiau straipsnių