Į „Formulės-1“ trasas veržiasi vis daugiau moterų

Automobilių sportas ir merginos – neatsiejami dalykai. Ir nors nekyla abejonių, kad "Formulės-1" varžybos priklauso vyrų pasauliui, o gražios merginos samdomos tik tam, kad būtų kur akis paganyti, ne už kalnų akimirka, kai ši nusistovėjusi tvarka bus sujaukta. Vis daugiau talentingų lenktynininkių moterų nori praverti "Formulės-1" duris.

Penkios pionierės

Kol kas "Formulės-1" pasaulyje moterys lenktynininkės nėra nuveikusios nieko išskirtinio. Nuo 1950-ųjų, kai pirmą kartą buvo užsukta ši karuselė, oficialiai "Formulės-1" lenktynėse prie bolidų vairo yra sėdėjusios penkios merginos, trys iš jų – italės.

Istorinė akimirka išaušo 1958 m. gegužės 18 d. kai Neapolyje gimusi ir žirgų sportui vaikystėje neabejinga buvusi Maria Teresa De Filippis pasirodė su nuosavu "Maserati 250Fs" Monako Didžiojo prizo lenktynėse. Vis dėlto įveikti kvalifikacijos ir patekti tarp 16 stipriausiųjų 31 metų sportininkei nepavyko. 2006 m. duodama interviu vienam leidiniui M.T.De Filippis prisipažino, kad patarimų po debiuto jai negailėjo net pats Juanas Manuelis Fangio. "Tu važiuoji per greitai ir pernelyg rizikuoji", – pastebėjo legendinis argentinietis.

Moteris įsiklausė į šiuos penkiskart pasaulio čempiono žodžius. Tų pačių metų Belgijos lenktynėse buvo leista startuoti visiems dalyviams, neatsižvelgiant į kvalifikacijoje parodytus jų laikus. M.T.De Filippis kvalifikavosi paskutinė, nuo nugalėtojo Tony Brookso atsilikdama net 44 sek., tačiau tai nieko nereiškė. 24 ratų lenktynėse italė vairavo atsargiai ir užėmė 10 vietą. Nors ir neaplenkė nė vieno varžovo (9 sportininkai nebaigė lenktynių – aut. past.), M.T.De Filippis perrašė "Formulės-1" lenktynių istoriją. Ji tapo pirmąja moterimi, pasiekusia prestižinių lenktynių finišą.

Nors tais metais M.T.De Filippis dalyvavo dar dvejose lenktynėse, baigti distancijos jai nepavyko. Po metų mergina prisijungė prie "Behra-Porsche" ekipos, tačiau netrukus pasitraukė iš automobilių sporto, kai jos komandos savininkas Jeanas Behra žuvo per autoavariją Berlyne. Vėliau apie du dešimtmečius M.T.De Filippis sėkmingai startavo motociklų varžybose.

Istorinis pustaškis

Jos tautietei Mariai Graziai "Lellai" Lombardi kol kas priklauso beveik visi "Formulės-1" trasose moterų pasiekti rekordai. 1974 m. "Formulėje-1" pasirodžiusi italė iš viso laimę bandė 17 lenktynių, o 12 iš jų pavyko startuoti.

L.Lombardi yra kol kas vienintelė moteris, iškovojusi taškų pasaulio čempionate. Tai jai pavyko padaryti 1975 m. Barselonoje, kai užėmė šeštą vietą Ispanijos Didžiojo prizo lenktynėse Barselonoje. Tiesa, dėl sutrumpintų lenktynių vietoj įprasto vieno taško jai buvo skirta tik pusė, tačiau istorinio fakto tai nepakeitė.

Per trejus metus "Formulės-1" žieduose trukusią karjerą L.Lombardi atstovavo "March", RAM ir "Williams" komandoms, o vėliau bandė laimę už Atlanto NASCAR serijos lenktynėse.
Istorinių eilučių kaltininkė 1992 m. Milane mirė nuo vėžio, būdama 50 metų.

Iš slidinėjimo – į lenktynes

Kitų trijų "Formulės-1" lenktynėse dalyvavusių merginų startai apsiribodavo kvalifikacinėmis varžybomis. Nei britei Divinai Galicai (3 startai), nei Pietų Afrikos atstovei Desiréi Wilson (1 startas), nei italei Giovannai Amati (3 kartai) dalyvauti Didžiojo prizo pagrindinėse lenktynėse taip ir nepavyko.

Vis dėlto kiekvienos jų istorija intriguojanti. D.Galica buvo ryški Didžiosios Britanijos kalnų slidinėjimo žvaigždė. Iki tos akimirkos, kai pasidavė savo aistrai ir sėdo į lenktyninį automobilį, Divina jau buvo spėjusi sudalyvauti trejose žiemos olimpinėse žaidynėse (1964 m. Insbruke, 1968 m. Grenoblyje ir 1972 m. Sapore). Slalomo ir greitojo nusileidimo rungtyse kovojusi sportininkė net buvo olimpinės Didžiosios Britanijos slidinėjimo komandos kapitonė.

Ne ką kukliau merginos talentas skleistis pradėjo ir atsisėdus prie automobilio vairo. Kartais lenktyniauti pradėjusi D.Galica vėliau startavo "Formulės-2" ir galiausiai "Formulės-1" čempionatuose.

1976 m. vairuodama "Surtees" bolidą ji bandė laimę Didžiosios Britanijos Didžiojo  prizo lenktynėse, o po dvejų metų su "Hesketh Racing" buvo atvykusi į pirmuosius du čempionato etapus Argentinoje ir Brazilijoje, tačiau visi trys bandymai buvo nesėkmingi.

Po nuotykio automobilių sporte D.Galica grįžo į kalnų slidinėjimo trasas ir net  dalyvavo 1992 m. olimpinėse žaidynėse Albervilyje.

D.Wilson iš Pietų Afrikos žinoma kaip vienintelė moteris, laimėjusi "Formulės-1" serijos lenktynes. Tiesa, tai buvo ne Didžiojo prizo etapas, o trumpai gyvavusios atviros lenktynės "British Aurora". 1980 m. D.Wilson, vairuodama "Williams", dalyvavo tik viename oficialiame pasaulio čempionato etape Didžiojoje Britanijoje. Per kvalifikacinį važiavimą ji buvo paskutinė ir lenktynėse nestartavo.

Vėliau A.Wilson gana aktyviai dalyvavo 24 valandų Le Mano, CART, Indianapolio lenktynėse. Sportininkė yra ištekėjusi už savo tautiečio automobilių trasų architekto Alano Wilsono.
Paskutinė šios garbingos plejados atstovė buvo 1992 m. "Brabham" automobiliu trijuose pirmuose čempionato etapuose (Pietų Afrikoje, Brazilijoje ir Meksikoje) startavusi G.Amati. Romoje gimusios italės gyvenimas buvo audringas ir kupinas išbandymų. Pirmą motociklą mergaitė nusipirko, kai jai tebuvo vos 15, tačiau dvejus metus šį savo pirkinį slėpė nuo tėvų.
1978 m. vasario 12 d. G.Amati pateko į incidentą. Jeano Danielio Nieto vadovaujama grupuotė pagrobė būsimą automobilių sporto puošmeną ir reikalavo išpirkos. Nelaisvėje G.Amati praleido 75 dienas ir galiausiai už 800 mln. lirų išpirką buvo paleista. Ši istorija būtų likusi tik kriminalų puslapiuose, jei ne netikėtai įsižiebę šilti jausmai tarp G.Amati ir... jos užpuoliko J.D.Nieto. Vis dėlto romanas prancūzo nuo bausmės neišgelbėjo. Užpuolikas buvo nuteistas 18 metų kalėjimo ir nors 1989 m. jam buvo pavykę pasprukti, į belangę jis vėl sugrįžo 2010 m. balandį.

G.Amati visuomet mėgo filrtuoti su įtakingais žmonėmis ir net buvo susukusi galvą pačiam Niki Laudai. Legendinis austras net svarstė galimybę įkurti "Formulės-1" moterų komandą, tačiau atsikvošėjęs šios savo minties atsisakė.

Kas toliau?

Praėjo daugiau nei du dešimtmečiai, o moterys "Formulės-1" lenktynėse tapo tik gražia puošmena. Vis dėlto kuluaruose vis garsiau kalbama apie tai, kad vairuodamos greituosius bolidus merginos su šia užduotimi susidorotų ne ką prasčiau nei stipriosios lyties atstovai.

Atrodo, kad moters lenktynininkės "Formulėje-1" labai siekia net pats sporto komercijos teisių valdytojas Bernie Ecclestone'as. Milijardierius, anksčiau pareiškęs, kad silpnosios lyties atstovių vieta yra virtuvėje, o ne prie galingų automobilių vairo, yra vienas iš daugelio lenktynių pasaulio atstovų, norinčių, kad rikiuotėje atsirastų ir merginų.

"Tai, kad čia nėra moterų, nėra kokia nors taisyklė. Tiesiog į šį sportą ateina kur kas daugiau vaikinų nei merginų. Ir tik vienas ar keli kandidatai iš šimtų patenka į "Formulę-1", todėl tarp kandidatų merginų turėtų būti daugiau. Po tokios atrankos natūralu, kad merginos nepasiekia aukštų rezultatų. Bet, kaip ir daugelis dalykų gyvenime, tai anksčiau ar vėliau pasikeis. Dabar smarkiai gausėja mergaičių jaunių lenktynių kategorijose. Tačiau aš vis dar nematau nė vienos moters lenktynininkės, kuri jau galėtų išbandyti jėgas "Formulėje-1". Jei tai pasikeis, niekas kliūčių tikrai nedarys", – svarstė "Formulės-1" dinozauras Frankas Williamsas.

Škotė ir ispanė

Pirmieji žingsniai jau padaryti. Pastaraisiais metais bandymuose "Formulės-1" bolidus jau yra vairavusios dvi merginos. Nuo praėjusių metų balandžio "Williams" lenktynininke bandytoja dirba trisdešimtmetė škotė Susie Wolff, o "Marussia" nuo praėjusių metų kovo testuoja ispanė Maria de Villota.

"Nemanau, kad tai nerealu, tačiau visi žinome, kokia "Formulėje-1" konkurencija, kiek lenktynininkų kovoja dėl vietos rikiuotėje. Nenoriu sklaidytis skambiais pareiškimais, kad netrukus stovėsiu starto rikiuotėje, – ambicijų tapti "Formulės-1" lenktynininke neslepia S.Wolff, 2006–2012 m. be didesnių pasiekimų dalyvavusi DTM pirmenybėse. – Vis dėlto automobilių sporte vyrauja išankstinis nusistatymas, tačiau po truputį nuomonė keičiasi. Kai tik viena moteris pravers šias duris, lengviau čia patekti taps ir kitoms."

M.de Villota užpernai rugpjūtį išbandė 2009 m. modelio "Renault R29" automobilį ir vėliau šiuo automobiliu atliko demonstracinį važiavimą per "Formulės-Renault 3.5" lenktynes.
Lenktynininkė, 1976–1982 m. "Formulėje-1" epizodiškai lenktyniavusio Emilio de Villotos duktė, dideliais pasiekimais automobilių sporte pasigirti negali. Ispanė yra dalyvavusi viename "Superleague Formula" etape, kur abejose lenktynėse finišavo priešpaskutinė. Anksčiau ji lenktyniavo Ispanijos "Formulės-3" čempionate ir startavo keleriose WTCC varžybose.

"Labai džiaugiuosi prisijungdama prie "Marussios" komandos lenktynininkų bandytojų programos. Tai fantastiška galimybė artimai dirbti su "Formulės-1" komanda ir įgyti svarbios patirties tolesnei karjerai. Tai tik padės įgyvendinti mano ambiciją ateityje tapti "Formulės-1" lenktynininke", – neslėpė M.de Villota.

Už Atlanto – paprasčiau

Pavyzdį moterims veržtis į "Formulės-1" elitą rodo už Atlanto vykstančiose lenktynėse pasiekusi Danica Patrick. Visų laikų geriausia amerikiete lenktynininke vadinama sportininkė labai sėkmingai yra dalyvavusi "IndyCar" bei NASCAR lenktynėse.

"IndyCar" trasose gerai užsirekomendavusi ir britė Pippa Mann, tačiau į "Formulę-1" trisdešimtmetė sportininkė žiūri atsargiai.

"Nėra jokių priežasčių, kodėl moteris negali lenktyniauti "Formulėje-1". Turi būti neįtikimai gerai fiziškai pasirengusi, tačiau "IndyCar" taip pat reikia labai gero fizinio pasiruošimo. Neįsivaizduoju, kada tai nutiks, tačiau pradžią kažkas turi padaryti. Aš pati esu pasiryžusi, tačiau tikrai nenoriu kovoti su Europoje vyraujančiu išankstiniu nusistatymu. Žiniasklaida Europoje – daug kategoriškesnė. Pasirodai gerai vienose lenktynėse ir jau esi Ayrtono Sennos įsikūnijimas. Blogos lenktynės ir jau tau nebegalima išeiti iš virtuvės. Jungtinėse Valstijose to nėra", – pastebėjo ji.

Rokiruotė: po nesėkmingo 1992 m. sezono starto G.Amati prie "Brabham" vairo pakeitė būsimas pasaulio čempionas Damonas Hillas.


Moterys "Formulėje-1"

M.T.de Filippis  1958–1959  Maserati, Behra-Porsche  5(3)

L.Lombardi  1974–1976  March, RAM,Williams  17(12)

D.Galica  1976,1978  Surtees, Hesketh  3(0)

D.Wilson  1980  Williams  1(0)

G.Amati  1992  Brabham  3(0)



NAUJAUSI KOMENTARAI

cha

cha portretas
nieko gero tose F1 trasose;) draskiausi virs 6 metu ir px nusprendziau kad gatvese geriau pasidraskyt tai meciau F ir draskausi po vilniu:)))
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

Daugiau straipsnių