Kelių chuliganams baudos nė motais

Nedrausmingi vairuotojai šaiposi iš bedantės lietuviškos teisinės sistemos ir už padarytus Kelių eismo taisyklių pažeidimus (KET) nemoka baudų. Tokių yra šimtai, jų skolos skaičiuojamos milijonais litų. Specialistai peikia baudų rinkimo mechanizmą ir siūlo remtis užsienio patirtimi. Ten skolininkams net draudžiama tuoktis ir išvykti iš šalies, rašo "Lietuvos žinios".

Pernai už eismo taisyklių pažeidimus policijos pareigūnai surašė automobilininkams beveik pusę milijono protokolų, o baudų skyrė už beveik 43 mln. litų. Tačiau į valstybės biudžetą nedrausmingi vairuotojai sumokėjo kone perpus mažiau - 25 mln. litų.

Didelės baudos už pavojingiausius KET pažeidimus dažniausiai ir lieka tik "popierinės sankcijos". Statistika liudija, kad net du iš trijų pažeidėjų išsisuka nuo atsakomybės, nes niekur nedirba, neturi jokio turto arba tiesiog sugeba pasinaudoti įstatymų spragomis.

Laiku baudų nesusimokėję vairuotojai patenka į antstolių akiratį. Šie neslepia, kad išieškoti tūkstantines sumas iš KET pažeidėjų nelengva, o kai kuriais atvejais iš viso neįmanoma. Sudėtingiausiais "klientais" antstoliai vadina piktybiškus kelių chuliganus. Tokie turi "užsidirbę" 10 ar daugiau nuobaudų, o vidutinė iš jų išieškomų baudų suma viršija 40 tūkst. litų. Šioje srityje esama net tam tikrų rekordininkų. Jiems už pakartotinius eismo taisyklių pažeidimus skirta baudų už 60 tūkst. litų.

Lietuvos antstolių rūmų prezidiumo pirmininkė Inga Karalienė patvirtino, kad piktybiškų skolininkų nemažėja, o kuo baudos didesnės ir kuo daugiau jų paskirta, tuo rečiau pažeidėjai susimoka.

"Tokių vairuotojų buvo ir anksčiau, ir dabar netrūksta. Tai dažniausiai bedarbiai, kurie neturi jokio turto ir oficialaus pajamų šaltinio, tačiau stebuklingai sugeba rasti lėšų degalams. Net kito žmogaus vardu automobilį įstengia įsigyti. Teisiškai išieškoti baudų iš tokių vairuotojų beveik nėra galimybių. Vienintelė alternatyva - kreiptis į teismą dėl piniginės baudos pakeitimo viešaisiais darbais arba areštu. Jei pažeidėjas nesutinka dirbti viešųjų darbų, teismas jam gali skirti nebent areštą. Tačiau tai žalinga valstybei, nes sulaikytųjų išlaikymas gula ant visų mokesčių mokėtojų pečių", - aiškino I.Karalienė.

Solidžiomis baudomis nubausti vairuotojai ilgainiui ima jaustis nebaudžiami, o vėliau visiškai ignoruoja bet kokias taisykles ir kartoja pavojingus pažeidimus. Kai sumos pasiekia dešimtis tūkstančių litų, pasak I.Karalienės, dažnas visiškai nebesitiki jų sumokėti. "Naujos baudos skolininkų nebegąsdina, nes jiems jau nebesvarbu, ar viena bus mažiau, ar daugiau", - pridūrė pašnekovė.

Jos teigimu, šią problemą galima bandyti spręsti naudojantis kitų šalių praktika. Užsienyje baudų nesusimokėję KET pažeidėjai susiduria su dideliais sunkumais.

"Valstybės, griežtai žiūrinčios į baudų nemokančius vairuotojus, taiko vadinamąjį apsunkintos buities principą, dėl kurio skolininkams gerokai apkarsta kasdieniai rūpesčiai. Jei neklystu, Latvijoje skolų turintys gyventojai negali gauti santuokos liudijimo ar paskolos iš banko. Dar griežtesnes sankcijas taiko Moldovos valdžia. Ji piktybiškiems skolininkams tam tikrą laikotarpį draudžia išvykti iš šalies. Tai išties efektyvu, nors ir drastiška. Lietuvos valdžios atstovai kol kas garsiai nekalba apie panašią praktiką, nors, neabejoju, įteisinus tam tikrus apribojimus baudų surinkimas Lietuvoje tikrai pagerėtų, o valstybės ižde atsirastų papildomų milijonų", - dėstė I.Karalienė.

Kaimynai latviai skolų valstybei nemokantiems vairuotojams "uždėjo apynasrį", todėl baudų surinkimas už KET pažeidimus šoktelėjo iki 94 procentų. Tai vienas geriausių rodiklių Europoje. Pasak Latvijos transporto priemonių sertifikavimo ir kontrolės inspekcijos viršininko Janio Liepinio, baudų administravimas buvo patikėtas techninių apžiūrų centrams ir pinigų surinkimo problemos beveik neliko. Dabar šie centrai naudojasi tam tikra administracinių teisės pažeidimų registro dalimi ir mato, ar automobilio techninės apžiūros atlikti atvykęs žmogus nėra skolingas valstybei. Mašinos patikra nepradedama tol, kol vairuotojas nesumoka skolos.


Šiame straipsnyje: kelių ereliaiKETbaudos

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių