Elektroninėje erdvėje – spartus „Sodros“ reikalų tvarkymas

„Sodros“ e-paslaugos žengia į priekį – 2012 metų pradžioje jos taps prieinamos ir išmaniųjų telefonų turėtojams.

Paprastas prisijungimas

Jau kelerius metus Valstybinis socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos („Sodra“) didžiąją dalį paslaugų teikia elektroninėje erdvėje. Naudotis jomis yra labai paprasta, patogu ir greita.

Prisijungti prie „Sodros“ elektroninės gyventojų aptarnavimo sistemos EGAS galima per „Sodros“ svetainę internete arba tiesioginiu sistemos adresu https://gyventojai.sodra.lt.

Prie EGAS taip pat galima prisijungti per elektroninės bankininkystės svetaines bei e-valdžios vartų svetainę adresu www.epaslaugos.lt.

„Sodra“ pranešė, kad 2012 metų vasarį planuojama ir išmaniųjų telefonų turėtojams sudaryti galimybes prisijungti prie EGAS. Tokiu būdu jie irgi galės naudotis visais šios sistemos privalumais, operatyviai tvarkyti su socialiniu draudimu susijusius reikalus.

Kol kas prisijungti prie EGAS greitai ir efektyviai galima naudojantis kompiuteriu. Prisijungimas vykdomas naudojantis elektroninės bankininkystės sistemos arba e-parašo pagalba.

Pirmą kartą jungiantis būtina užpildyti nustatymus – įrašyti banko sąskaitą, adresą ir kitus duomenis, kurie vėliau automatiškai įrašomi į pildomą prašymą, belieka tik uždėti kelias varneles ir prašymai jau būna pateikti. Prašymus „Sodrai“ užpildyti ir pateikti bet kokiu sau patogiu laiku – nesvarbu, ar tai darbo diena, ar savaitgalis.

Pateikti prašymą tereikia minutės

Per EGAS galima teikti prašymus dėl motinystės (tėvystės), dėl ligos, tėvystės ar motinystės pašalpų bei valstybinio socialinio draudimo pensijų.

„Neseniai teikiau prašymą “Sodrai„ elektroniniu būdu, kai sirgo mano vaikas ir turėjau nedarbingumo lapelį. Užtrukau lygiai minutę, o po kelių dienų sąskaitoje jau gulėjo išmoka. Jokio važiavimo į “Sodros„ skyrių, jokių šlapių batų, jokių virusų, jokių eilių“, - pasakojo apie naudojimosi EGAS privalumus jauna mama Jolanta.

Prašymai skirti ligos pašalpą sudaro didžiąją dalį prašymų teikiamų per EGAS. Per vienuolika šių metų mėnesių per EGAS buvo pateikta beveik 244 tūkst. prašymų skirti pašalpas, iš jų daugiau nei 176 tūkst. buvo prašymai skirti ligos pašalpą.

Patogu tėveliams

Po to, kai nuo šių metų liepos buvo supaprastinta elektroninių prašymų skirti motinystės ir motinystės (tėvystės) pašalpas teikimo tvarka ženkliai išaugo ir šių prašymų, pateikiamų per EGAS, skaičius. Teikiant tokius prašymus nebebūtinas elektroninis parašas.

Tėveliai iškart pastebėjo ir palankiai įvertino šią naujovę: jau liepą elektroninių prašymų skirti motinystės ar motinystės (tėvystės) pašalpas gauta penkiskart daugiau nei vidutiniškai buvo gaunama ankstesniais šių metų mėnesiais.

Kas mėnesį šių elektroninių prašymų iš tėvelių gaunama vis daugiau: liepą jų buvo 432, rugpjūtį – 635, rugsėjį – 853, spalį – 1010, lapkritį – 1267. Atitinkamai mažėja popierinių prašymų, kurie anksčiau buvo pristatomi į „Sodros“ skyrius, skaičius.

Šiais metais vidutiniškai per mėnesį gaunama apie 4 tūkst. popierinių ir elektroninių prašymų skirti motinystės ir motinystės (tėvystės) pašalpas.

Pamažu didėja ir elektroninių prašymų skirti tėvystės pašalpą, jei gegužės mėnesį per EGAS jų gauta 132, tai lapkritį – 279.

Vidutiniškai per mėnesį šiais metais tėveliai pateikia apie tūkstantį prašymų skirti tėvystės pašalpą.

Galima sužinoti pensijos dydį

Praktika rodo, kad elektroninius prašymus teikiantys žmonės greičiau gauna išmokas, nei tie, kurie teikia popierinius. Taip yra dėl to, kad teikiant elektroninį prašymą sistema nurodo pildymo klaidas, įspėja, kurie laukai turi būti užpildyti, kad prašymas būtų priimtas nagrinėjimui.

„Sodros“ elektroninėje sistemoje taip pat galima gauti informaciją apie pateiktų prašymų apdorojimo būklę bei „Sodros“ specialistų siunčiamus pranešimus, rasti informaciją apie darbdavių sumokėtas valstybinio socialinio draudimo įmokas, priskaičiuotas, mokamas ir išmokėtas išmokas, darbo stažą, sužinoti prognozuojamos pensijos galimą dydį, pakeisti išmokos pristatymo vietą ir t.t.

Padėjo ir „Snoro“ istorijoje

Šiuolaikinė ir efektyvi EGAS sistema pagelbėjo žmonėms ir bankrutavus bankui „Snoras“. Gyventojai, kurie iki lapkričio vidurio socialinio draudimo išmokas gaudavo į šiame banke turimas sąskaitas, turėjo pasirinkti sąskaitas kitose kredito įstaigose ir apie tai informuoti „Sodrą“.

EGAS dėka žmonės, jau turintys sąskaitas kitose kredito įstaigose, prašymus pakeisti asmeninę sąskaitą, į kurią turi būti pervedamos „Sodros“ išmokos, galėjo pateikti neišeidami iš namų.

Lapkričio viduryje buvo matyti akivaizdus tokių prašymų šuolis, jei iki tol būdavo tik po vieną kitą tokį prašymą per dieną, tai dabar jų būna po kelis dešimtis ar net apie šimtą.
Lapkritį per EGAS buvo pateikti 838 prašymai dėl sąskaitos keitimo, gruodžio pirmosiomis savaitėmis – apie 500.



Sistema draudėjams

„Sodros“ elektroninėje paslaugų teikimo erdvėje veikia speciali draudėjams skirta elektroninė sistema EDAS. Būtent per ją "Sodra gauna beveik visą informaciją apie darbdavių sumokėtas valstybinio socialinio draudimo įmokas, kuri yra pagrindas skaičiuojant ir skiriant išmokas.

Elektroniniu būdu duomenis „Sodrai“ teikia beveik 80 proc. draudėjų. Taip „Sodra“ gauna informaciją apie daugiau nei 97 proc. apdraustųjų (bendras apdraustųjų skaičius siekia 1,236 mln.).

Šiuo metu duomenis, patvirtinus e-parašu „Sodrai“ privalo teikti visi draudėjai turintys 5 ir daugiau apdraustųjų. Tačiau net ir didžioji dalis pačių mažiausių darbdavių naudojasi galimybe duomenis teikti elektroniniu būdu, nes taip yra paprasčiau ir greičiau.

Jei draudėjas neturi kompiuterio, pasirašyti dokumentus elektroniniu parašu galima teritoriniuose „Sodros“ skyriuose įrengtose darbo vietose.

Sulaukė tarptautinio pripažinimo

„Sodros“ elektroninių nedarbingumo pažymėjimų sistema yra apdovanota ir įvertinta tarptautiniu mastu.

Lapkritį Mastrichte vykusioje Europos viešojo sektoriaus apdovanojimų ceremonijoje „Sodros“ Elektroninių pažymėjimų tvarkymo sistema (EPTS) susilaukė aukšto tarptautinio įvertinimo ir gavo Geriausios praktikos nominaciją.

Tarptautiniai vertintojai akcentuoja, kad XXI amžiuje svarbu viešajame sektoriuje taikyti inovacijas, nes tik apgalvoti ir apskaičiuoti viešojo sektoriaus administraciniai sprendimai gali padėti atremti ekonominio ir finansinio sunkmečio iššūkius.

Dėl „Sodros“ viešųjų paslaugų administravimo sprendimo efektyvumo ir praktinės naudos visuomenei tarptautinei vertintojų komisijai nekilo abejonių.

EPTS, leidžianti sparčiau ir patogiau tvarkyti nedarbingumo pažymėjimus medikams ir darbdaviams (pacientams belieka tik parašyti e-prašymą), Lietuvoje pradėjo veikti 2010 metų liepą ir per metus vizitų pas gydytoją skaičių leido sumažinti 640 tūkstančių.

Iki EPTS įdiegimo gyventojai turėjo vykti į gydymo įstaigą „uždaryti biuletenį“, nešti jį darbdaviui, o po to į „Sodrą“. Dabar viso to žmogui daryti nereikia, nes elektroninis „biuletenis“ automatiškai atkeliauja į „Sodrą“.

Pabrėžiama, kad šios sistemos nauda gyventojams neabejotina, pavyzdžiui, Šiaulių apskrities gyventojui nuvykti į „Sodrą“ ir grįžti namo užima daugiau nei dvi valandas, dar vidutiniškai tiek pat laiko atima vizitas pas gydytoją.

Remiantis vidutinio darbo užmokesčio Lietuvoje statistika, viena žmogaus darbo valanda vidutiniškai kainuoja 12,48 litų. Atsižvelgus į tai ir į sumažėjusių vizitų pas gydytojus skaičių per metus, skaičiuojama, kad EPTS įdiegimas Lietuvos visuomenei per metus nuo 2010 m. rugsėjo 1 d. leido sutaupyti 16 mln. litų.

Ši suma dar padidėtų, jeigu įskaitytume sutaupytą gydytojų darbo laiką, gyventojų išlaidas kelionei ir pan. Sutaupomos ir lėšos, kurios anksčiau buvo skiriamos popieriniams nedarbingumo pažymėjimams spausdinti, vežioti, archyvuotii – iš viso apie 2 mln. litų kasmet.

EPTS sukūrimas ir įdiegimas „Sodrai“ kainavo 2 mln. litų.


Šiame straipsnyje: 2012: ką reikia žinoti?

NAUJAUSI KOMENTARAI

SUSIJĘ STRAIPSNIAI

Galerijos

Daugiau straipsnių