Pagrindinis darbdavys Čekijoje – „Škoda“

Čekija mini reikšmingą sukaktį šalies pramonės istorijoje. Gruodžio 9 dieną, lygiai prieš 25 metus, t. y. 1990 m., tuometinė pokomunistinė šalies vyriausybė priėmė sprendimą, kuris tebedaro įtaką visos valstybės ūkiui, – nutarė „Škodos“ automobilių gamyklą parduoti Vokietijos koncernui „Volkswagen“, praneša LRT RADIJAS, apžvelgdamas Čekijos verslo naujienas.

Pagrindinis darbdavys

Koncernas „Volkswagen“ pasirinktas iš 24 pretendentų, o galutinis sprendimas svyravo tarp vokiečių „Volkswageno“ ir prancūzų bei švedų konsorciumo „Renault/Volvo“. Nors tuometinis vyriausybės sprendimas visuomenės vertintas atsargiai dėl karčios istorinės patirties, buvusios okupacijos ir būgštavimų dėl būsimų investuotojo planų, tikrovė ilgainiui pranoko lūkesčius.

Privatizuota „Škoda“ sukūrė per dešimtį naujų modelių, Čekijoje tapo pagrindiniu privačiu darbdaviu, kurio didžiausia apyvarta, tarptautiniu mastu pagamino per milijoną automobilių, išplėtė realizacijos rinkas bei gamybą ne tik į Vakarus, bet ir į Aziją, o šįmet Didžiojoje Britanijoje „Škoda“ išrinktas patikimiausiu automobiliu.

Nedarbas rekordiškai žemas

Čekija gruodį pradėjo netikėtai sklandžiai ir pagal valdančiosios koalicijos, kurią sudaro socialdemokratai ir krikščionys demokratai bei finansų ministro verslininkiška ir šiuo metu populiariausia partija, scenarijų patvirtino kitų metų biudžetą. Deficitas, palyginti su pernykščiu biudžetu, sumažintas 30 mlrd. kronų (1 mlrd. eurų) ir siekia 2,5 mlrd. eurų.

Pasak premjero socialdemokrato Bohuslavo Sobotkos, šis biudžetas skatins ūkio augimą ir mažins nedarbą, kuris jau šiuo metu rekordiškai žemas – siekia 6 proc. ir yra antras mažiausias Europos Sąjungoje. Finansų ministras Andrejus Babišas, milijonierius verslininkas, tvirtina, kad Čekijos biudžeto deficitas šiuo metu vienas mažiausių ES, kad kaimyninės Vokietijos pavyzdžiu orientuojamasi į biudžeto pusiausvyrą, tačiau ne ūkio uždusinimo kaina.

Dešinė opozicija kritikuoja per lėtą deficito mažinimą, valstybės tarnautojų armijos didinimą beveik 14 tūkst. žmonių, socialinių įsipareigojimų auginimą, pvz., papildomus 22 mln. eurų pensijų išmokoms ir t. t. Dosniausio biudžeto lėšų prieaugio sulaukė Vidaus reikalų ir Gynybos ministerijos – 1,5 mlrd. eurų. Tai motyvuojama tarptautinio saugumo padėtimi, technikos modernizacija bei poreikiu į profesionalios kariuomenės gretas pritraukti 2 tūkst. naujokų ir per penkerius metus – 4 tūkst. naujų policininkų.

Pagrindinis variklis – automobilių pramonė

Paskutinį metų ketvirtį Čekijos statistikos biuras apskaičiavo, kad šalis lenkia visas likusias ES nares pagal pramonės dalį valstybės verslo ūkyje, t. y. yra labiausiai pramoninė. Čekijos pramonė sudaro daugiau nei 47 proc. šalies verslo ūkio. Galima palyginti – kaimyninėje milžinėje Vokietijoje šis rodiklis tėra 40 proc. Labiausiai Čekiją vejasi Vengrija (46 proc.), po jos – Lenkija (45 proc.), Rumunija – (44 proc.). Iš Baltijos šalių šiuo požiūriu pirmauja Estija (beveik 34 proc. pramonės šalies verslo ūkyje), po jos – Lietuva (31 proc.) ir Latvija (29 proc.).

Pasak Čekijos statistikų, šalies pramonėje dirba beveik 2 mln. žmonių – t. y. beveik trečdalis visų dirbančių asmenų. Pagrindiniu varikliu Čekijoje lieka automobilių pramonė, kurią sudaro keturių tarptautinių koncernų gamyklos su dešimtimis pagalbinių įmonių.

Kita vertus, ES mastu Čekijos pramonės indėlis pagal bendrą statistiką atrodo kukliau – šalis užima 11 vietą pagal pramonės vaidmenį sąjunginėje gamyboje. Pirmauja Vokietija, kurios pramonė pagamina daugiau nei ketvirtį visos produkcijos, antra – Didžioji Britanija (13 proc.), trečia – Italija (12 proc.), o jai ant kulnų lipa Prancūzija.

Rekordinis turistų skaičius

Tradicine Čekijos ūkio šaka išlieka turizmas. Per pirmus tris šių metų ketvirčius pajamos iš atvykstančių turistų išaugo 5,5 proc. ir siekė 4 mlrd. eurų. Užsienin keliaujančių čekų išlaidos per tą patį laikotarpį ūgtelėjo 15 proc. ir pasiekė 3 mlrd.

Šie metai tapo rekordiniais pagal Čekiją lankančių turistų skaičių – vien per pirmus tris ketvirčius jų atvyko 21 mln. – tai 8 proc. daugiau nei pernai. Daugiausia turistų į Čekiją atvyksta iš kaimyninių valstybių, iš kurių pirmauja Vokietija, o iš tolimesnių kraštų daugiausia Čekiją lanko kinai ir pietų korėjiečiai.

Vis dėlto tebesitęsia pernai prasidėjęs rusų bei ukrainiečių turistų atoslūgis, dėl kurio iš pradžių apgailestavo vietos paslaugų sektorius, tvirtinęs, kad vidutinis keliautojas iš Rusijos už vakarienę pakloja triskart daugiau nei svečias iš Azijos. Dabar Čekijos kelionių biurų asociacija teigia, kad dosniausiai Čekijoje išlaidauja atvykėliai iš Kinijos, Tailando, Brazilijos ir Japonijos.


Šiame straipsnyje: ŠkodaČekijaautomobiliai

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių