- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Į istorijos užkulisius nusirito "Brexitu" vadinamas Didžiosios Britanijos išstojimas iš Europos Sąjungos, bet šioje šalyje tai paliko įspaudą.
Linijos aplenkė Angliją
Didžioji Britanija – išskirtinė šalis. Tai didelė sala, kur net 95 proc. prekių apyvartos tenka laivams.
Iš didžiausių Europos konteinerinių jūrų uostų dvidešimtuko bent 3–4 uostai yra iš Didžiosios Britanijos. Tarp jų Filikstou, Satamptonas, Iminghamas.
Be konteinerių, svarbią vietą Didžiosios Britanijos uostuose užima jūrų keltų terminalai. Iš jų tiesioginės linijos yra į artimiausius žemyninės dalies Vakarų Europos uostus.
"Brexitas" labiausiai paveikė jūrų keltus priimančius uostus. Dėl įvestų muitinės formalumų, kurie sulėtino jūrų keltais gabenamų krovinių apyvartą, dalis krovinių nukeliavo į Airijos uostus. Iš Prancūzijos buvo atidarytos bent kelios laivybos linijos į Airijos Roslero uostą. Iš jo su "persėdimu" kroviniai toliau gabenami į Didžiosos Britanijos Fišgardo uostą.
Taip išplėtus uostų geografiją tarsi išvengiama didesnių jūrų keltais gabenamų krovinių spūsties.
Nepaisant to, pagrindiniu Didžiosios Britanijos jūrų keltų uostu išlieka Doveris. Į jį eina svarbiausios Didžiosios Britanijos europinės jūrų keltų linijos iš Prancūzijos Kalė ir Diunkerko uostų. Doverio uostas laikomas Didžiosios Britanijos vartais į Europą, nes per jį keliauja apie 45 proc. visų jūrų keltais į Britaniją patenkančių krovinių iš Vakarų Europos.
Belgijos, Nyderlandų linijoms į Didžiąją Britaniją svarbūs yra Halo, Niukaslo, Harvičo uostai. Iš Vokietijos Šiaurės jūros uostų linijos eina į Iminghamą.
Nors šiuo metu Didžiosios Britanijos uostų veiklos rodikliai sumenko, tikimasi išlaikyti visus per 100 tūkst. uostuose dirbančių žmonių.
Uostuose vyko streikai
Didžiojoje Britanijoje pripažįstama, kad "Brexitas", COVID-19 pandemija, sutrikusi prekyba su ES šalimis, pabrangę, o kartais ir smarkiai vėluojantys konteineriai turėjo įtakos bendrai visų uostų veiklai.
Įtakos Didžiosios Britanijos uostams jau turi ir Rusijos pradėtas karas Ukrainoje. Sumažėjo į Didžiąją Britaniją gabenamų naftos produktų srautas. Tai lėmė ne tiek Rusijos nafta, kiek Šiaurės jūroje sumažėjusi naftos gavyba.
Visos išvardintos priežastys sumažino Didžiosios Britanijos uostų apyvartą, kai kur netgi pastebimai. Didžiosios Britanijos uostams ypač sunkūs buvo 2021 m., kai apyvarta buvo kritusi labiausiai nuo 1983 m.
Šie metai Didžiosios Britanijos uostams yra šiek tiek geresni. Palyginti su praėjusiais metais, bendras krovinių kiekis augo 4 proc.
Nepaisant to, 2022 m. rugpjūtį ir rugsėjį per Didžiosios Britanijos Filikstou ir Liverpulio uostus nusirito streikų banga. Vien didžiausiame konteineriniame Filikstou uoste streikavo per 1 900 darbininkų. Streiką jie dar planuoja tęsti nuo rugsėjo 27 iki spalio 5 d. Rugsėjo pabaigoje ir spalio pradžioje planuoja streikuoti ir Liverpulio uostininkai.
Išradingumas: taip originaliai apie profsąjungos "Unite" remiamą streiką buvo pranešta Filikstou uoste.
Pagrindinė sulėtėjusios prekių apyvartos priežastis – sumažinti darbuotojų atlyginimai. Šie streikai daugiausia buvo susiję su tuo uosto sektoriumi, kur gabenami konteineriai.
Šiuo metu Europos uostuose vyrauja tendencija, kai dalis prekių nebekraunama į gerokai pabrangusius konteinerius, o gabenamos palaidos. Tai turėjo įtakos, kad nuo rugsėjo konteinerių kainos ėmė mažėti. Tikimasi, kad tai nuramins ir Didžiosios Britanijos uostuose kilusius socialinius neramumus.
Atsigauti prireiks 4 metų
Didžiosios Britanijos jūrų uostuose dirba per 100 tūkst. žmonių. Nors šiuo metu yra uostų veiklos kritimas, tikimasi išlaikyti uostų sektoriuje dirbančius žmones.
Planuojama, kad Didžiosios Britanijos jūrų uostai į prieš pandemiją ir prieš "Brexitą" buvusį lygį sugrįš maždaug apie 2026 m.
Nors uostų apyvarta kritusi, investicijų dydis į juos nemažinamas. Atsiskyrę nuo ES britai savo uostus labiau orientuoja į tarptautinį krovinių gabenimą iš kitų regionų, pavyzdžiui, Kinijos ar Amerikos žemynų.
Didžiausios investicijos uostuose – konteinerių krovos pajėgumui vystyti. Investuojama ne tik į didžiuosius konteinerių krovos uostus, kaip Filikstou, bet ir į mažesnius.
Be konteinerių terminalų vystymo, britai nemažas investicijų į uostus lėšas numato ir projektams, kurie susiję su jūros energetikos pramone, masinių krovinių terminalais.
Yra šiek tiek panašumo ir su Klaipėdos uostu, kur prabilta apie naujo konteinerių terminalo statybą pietiniame uoste, vėjo jėgainių priėmimo ir surinkimo terminalo vystymą buvusioje jūrų perkėloje.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
J. Biden parašė knygą vaikams apie Baltųjų rūmų katę Willow
Bidenų šunys patraukė žiniasklaidos dėmesį dėl blogo elgesio, tačiau „pirmoji JAV katė“ Willow nusipelnė knygos. ...
-
Kremlius sveikina G. Schröderio pareiškimą dėl karo Ukrainoje sprendimo
Kremlius pasveikino buvusio Vokietijos kanclerio Gerhardo Schröderio pareiškimą, kad draugiški jo ryšiai su Rusijos prezidentu Vladimiru Putinu galėtų būti naudingi siekiant sprendimo konflikte dėl Ukrainos. Geri konstruktyvūs s...
-
J. Bidenas ir D. Trumpas dalyvauja rinkimų kampanijoje Niujorke
Galingas lėšų rinkimas vienam, žuvusio policijos pareigūno pagerbimas kitam – taip atitinkamai JAV prezidentas Joe Bidenas ir jo pirmtakas Donaldas Trumpas ketvirtadienį ketina dalyvauti rinkimų kampanijoje Niujorke. ...
-
V. Putinas tikina neketinąs pulti Baltijos šalių9
Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas pareiškė neturįs planų pulti NATO valstybių. Nors transatlantinis karinis aljansas nuo Sovietų Sąjungos žlugimo 1991 m. išsiplėtė į rytus Rusijos kryptimi, tačiau Rusija esą neketina pulti jokios...
-
V. Putinas: Rusija rengiasi tam, kad Ukraina netrukus panaudos naikintuvus F-16
Rusija, pasak prezidento Vladimiro Putino, Rusija rengiasi tam, kad Ukraina netrukus gali panaudoti pirmuosius amerikiečių gamybos naikintuvus F-16. Todėl jis įspėjo dėl scenarijaus, kuris esą net nėra diskutuotinas: jei naikintuvai pultų iš ka...
-
Lenkija ir Ukraina surengė derybas dėl ukrainietiškų produktų importo reguliavimo
Lenkijos ministras pirmininkas ketvirtadienį priėmė Ukrainos premjerą ilgai lauktose derybose, kuriomis siekiama sumažinti trintį dėl Ukrainos importuojamų žemės ūkio produktų ir lenkų ūkininkų vykdomų pasienio blokadų. ...
-
Ambasadorė: rusai Estijoje turi daugiau teisių nei Rusijoje2
Estijos ambasadorė Ukrainoje Annely Kolk įsitikinusi, kad daugiausia rusakalbių gyvenamame Estijos mieste Narvoje nėra potencialo prorusiškiems protestams. ...
-
Atsistatydina Latvijos užsienio reikalų ministras K. Karinis
Buvęs Latvijos premjeras, dabartinis šalies užsienio reikalų ministras Krišjanis Karinis žurnalistams pareiškė, kad, kilus skandalui dėl skrydžių, jis balandžio 10 d. atsistatydins iš pareigų. ...
-
Kremlius: vyksta dialogas dėl JAV žurnalisto iškeitimo1
Ketvirtadienį Kremlius pareiškė, kad vyksta diskusijos dėl galimų mainų, susijusių su „The Wall Street Journal“ žurnalistu Evanu Gershkovichiumi, beveik prieš metus sulaikytu Rusijoje ir apkaltintu šnipinėjimu. ...
-
JAV skyrė 228 mln. dolerių Baltijos šalių saugumui, trečdalis sumos – Lietuvai9
Jungtinės Valstijos skyrė 228 mln. JAV dolerių Baltijos šalių saugumo pagalbai, trečdalis sumos bus skirta Lietuvai, ketvirtadienį pranešė Krašto apsaugos ministerija (KAM). ...