„Dyzelgeito“ metinės: penki faktai apie „Volkswagen“ skandalą

  • Teksto dydis:

Jau praėjo metai po kilusio skandalo, kuomet Vokietijos automobilių gamybos milžinė "Volkswagen" pripažino, jog milijonuose jos pagamintų automobilių yra įdiegta speciali programinė įranga, leidžianti klastoti taršos duomenis laboratorinių bandymų metu. Toks pripažinimas įstūmė kompaniją į vieną didžiausių skandalų automobilių pramonės istorijoje.

Vėliau sekė teisinės problemos, milijardinė kompensacija Jungtinėse Valstijose ir masinis automobilis atšaukimas. Tačiau "Volkswagen" dar negali padėti taško šioje istorijoje.

Dėl ko kilo skandalas?

2015 metų rugsėjo 18 d. JAV valdžia apkaltino "Volkswagen" dėl to, jog bendrovė 2009-2015 metais beveik pusėje milijono savo automobilių įdiegė vadinamuosius "išderinimo įrenginius", dėl kurių automobiliai atrodė ekologiškai švaresni, negu buvo iš tiesų.

Tyrimo metu buvo nustatyta, kad kai kurie automobiliai į aplinka išmesdavo iki 40 kartų daugiau kenksmingo azoto oksido, siejamo su kvėpavimo takų ir širdies bei kraujagyslių sistemos ligomis, negu buvo leidžiama.

Vėliau "Volkswagen" pripažino, kad tokia taršos duomenis klastoti leidžianti programinė įranga yra įdiegta vienuolikoje milijonų automobilių visame pasaulyje, kas nusmukdė kompanijos akcijų kainą.

Dauguma tokių automobilių buvo "Volkswagen" prekės ženklo, tačiau tokios programinės įrangos buvo rasta ir "Audi", "Seat" ir "Škoda" automobiliuose.

"Volkswagen" vadovas Martinas Winterkornas (Martinas Vinterkornas) atsiprašė dėl kilusio skandalo, tačiau savo asmeninę atsakomybę neigė. Jis atsistatydino rugsėjo 23 d.

Ką "Volkswagen" daro dabar?

Po prisipažinimo "Volkswagen" paskelbė apie pasaulinį automobilių atšaukimą. Kompanija taip pat pasiūlė nupirkti jau parduotus automobilius ir sumokėti kompensaciją, tačiau toks pasiūlymas galioja tik amerikiečiams, kas supykdė Europos Sąjungą.

Birželį "Volkswagen" žengė svarbų žingsnį siekiant sureguliuoti padėtį JAV sutikdama sumokėti 14,7 mlrd. JAV dolerių. Remiantis susitarimo sąlygomis, kompanija iš jos gaminamų automobilių įsigijusių savininkų nupirks maždaug 480 tūkst. "Volkswagen" ir "Audi" automobilių su dviejų litrų dyzeliniais varikliais ir sumokės jiems iki 10 tūkst. JAV dolerių kompensaciją. Be to, Vokietijos kompanija dalį pinigų investuos į aplinkosaugos projektus.

"Volkswagen"dar reikia susitarti dėl dar kelių ieškinių JAV. Kol kas jai Amerikoje uždrausta prekiauti dyzeliniais automobiliais.

Kaip skandalas paveikė "Volkswagen"?

"Finansinės pagirios" buvo labai sunkios ir gali būti dar sunkesnės. Po teisinių problemų Jungtinėse Valstijose kompanijos laukia bylinėjimasis visame pasaulyje, kas reiškia daugiau baudų ir kompensacijų.

Bendrovė teigia jau atidėjusi maždaug 18 mlrd. eurų su skandalu susijusioms išlaidoms: automobilių taisymui, atpirkimui, teisinėms išlaidoms. Tačiau ekspertai mano, kad galutinė sąskaita gali būti gerokai didesnė.

Dėl tokių išlaidų "Volkswagen" pernai pirmą kartą per daugiau nei 20 metų patyrė 1,6 mlrd. eurų nuostolį.

Europoje auga spaudimas "Volkswagen" taip pat mokėti kompensacijas jos automobilius įsigijusiems žmonėms. Nors Europos Komisija pati negali imtis jokių veiksmų, praėjusią savaitė ji paragino valstybes nares pačioms imtis veiksmų prieš bendrovę.

Savo ruožtu "Volkswagen" teigia teisiškai neprivalanti mokėti kompensacijų europiečiams vairuotojams ir pridūrė, jog tai darydama gali bankrutuoti, o juk ji yra stambus darbdavys keliose ES šalyse.

Ar apgaudinėjo ir kitos kompanijos?

Po kilusio skandalo atlikti tyrimai atskleidė, kad kitų kompanijų gaminami dyzeliniai automobiliai realiomis eksploatavimo sąlygomis aplinką teršia labiau, negu buvo oficialiai nustatyta laboratorinių tyrimų metu. Tačiau nebuvo gauta įrodymų, kad jos tyčia įdiegė kokią nors programinę įrangą.

Tačiau Vokietijos automobilių gamybos kompanijos "Audi", "Mercedes", "Opel", "Porsche" ir pati "Volkswagen" nusprendė savanoriškai atšaukti maždaug 630 tūkst. automobilių ir panaikinti taršos duomenų neatitikimus.

Kaip reagavo vartotojai?

Stebėtinai ramiai. Nors po skandalo "Volkswagen" akcijos per metus atpigo beveik 7 proc., Europoje vairuotojai į skandalą reagavo gana ramiai. "Volkswagen" vis dar priklauso didžiausia Europos automobilių rinkos dalis - maždaug 25 proc. O "Volkswagen" koncernui priklausančių "Audi" ir "Škoda" pardavimai per pirmus septynis šių metų metus net padidėjo. Tiesa, "Volkswagen" prekės ženklo automobilių kompanija parduoda šiek tiek mažiau nei prieš krizę.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių