Pasienis: „passatų“ karavanai nesustabdomi

12 valandų pirmyn ir tiek pat atgal. Atrodo, kad stovėti tokioje eilėje beprasmiška. Pasirodo, ne, nes eilė – į Baltarusiją. Ypač jei dienos uždarbis lygus pusės mėnesio baltarusio atlyginimui.

Dirba pas šeimininką

Aleksandrui 63-eji, iš jų 31 metus jis dirbo šilumvežio mašinistu. Suprastėjus sveikatai su darbu teko atsisveikinti. Tačiau pasitenkinti vien valstybės kompensacija mašinistui pasirodė per menkas jo ilgamečio triūso įvertinimas. Vyriškis už 2400 litų įsigijo "VW Passat" markės automobilį ir dabar dukart per dieną iš Baltarusijos veža degalus ir parduoda juos Lietuvoje.

"Neperėjau medicininės komisijos dėl klausos ir regėjimo sutrikimų, tad paprašė išeiti iš darbo. Nuo kovo pradžios vežioju dyzeliną. Viską atiduodu "šeimininkui" po 3,4 lito, o šis jau išparduoda po 3,7 lito", – savo patirtimi dalijosi Aleksandras.Buvęs mašinistas šiuo metu turi neįgaliojo pažymėjimą, tad Lietuvos sieną kerta lengvatinėmis sąlygomis – be eilės. O kad muitininkams nekiltų papildomų klausimų dėl per dažno važinėjimosi, ant priekinės sėdynės tarp dokumentų, kuriuos varto pareigūnai, visuomet padeda dešimt litų.

"Tai nerašyta taisyklė, visi "benzinvežiai" turi mokėti. Kitaip rizikuoji atsidurti juodajame sąraše. Ir su cigaretėmis nereikia juokauti, baudos žvėriškos ir be pažįstamų nieko čia neįveši. Bematant pačiups ir dar mašiną konfiskuos", – vietos tvarką aiškino vyriškis.

Tikri benzinvežiai

"Kai pirmą kartą čia atvažiavau, pamaniau, kad atsidūriau pasatų turguje", – pasakojo kaunietis Rokas.Dabar jis pats trims mėnesiams už 700 litų įsigijęs turistinę vizą kone kas antrą dieną važiuoja degalų į šalį kaimynę. Rokas, vairuojantis visureigį BMW X5, tikino, kad į degalų baką sutalpina apie 80 litrų benzino.Žvelgdami į jį pasatų vairuotojai tik šypsosi. Jiems 100 litrų – minimali riba. Gudresni sugeba įsipilti ir 120 ir 130 litrų. Tam tinka bet kokios techninės gudrybės: išpučiamas degalų bakas arba tiesiog degalinėje užvažiuojama ant plytos – šitaip automobilis pasvyra ir degalų telpa keliais litrais daugiau.

Dar geriau, jei pavyksta automobilį pasistatyti ant griovio atbrailos. Per dieną toks "benzininkas" uždirba nuo 250 iki 400 litų grynojo pelno, pusė tiek, kiek sudaro vidutinis Baltarusijos gyventojo atlyginimas."Kiekviename degalų bake yra oro sankaupų, kad vasarą įšilus orui, turėtų kur kauptis garai ir neįvyktų sprogimas. Atitinkamu kampu pakreipus mašiną, bakas pripildomas visiškai ir jokio oro ten nebelieka. Kam mums oras iš Baltarusijos, kai nuo vieno litro galima užsidirbti mažiausiai litą, o jei geru kursu išsikeisi pinigus, tai ir pusantro", – juokėsi vieno pasatų vairuotojas.

Skaičiuojant oficialiu kursu, litras populiariausio Baltarusijoje 92 markės benzino šiandien kainuoja 3300 rublių (2,56 lito), tačiau jeigu rublius pirksite Vilniaus valiutos keityklose, tas pats litras jau tekainuos 2 litus. Dyzelinas gretimoje valstybėje pigesnis dar maždaug 10 centų. Lietuvoje šiuo metu benzino kaina siekia 4,7 lito, o dyzelino – 4,4 lito.

Daugiausia važiuoja vietiniai

Dažniausiai sieną kertą pasienio zonoje arba netoli gyvenantys žmonės. Neretas jų turi giminių Baltarusijoje ir todėl gauna lengvatinę vizą. Tačiau prie Medininkų pasienio posto matyti ir atvykėlių iš toliau.Matas čia kas porą savaičių degalų įsipilti atvažiuoja iš Ukmergės. Tiesa ir jis neapsieina be vietinių pagalbos – dalis degalų sandėliuojama pas draugus Vilniaus rajone.

"Turiu tarnybinę vizą, ji man nieko nekainuoja. Iš Ukmergės toloka važinėti, bet atvažiuoju, padarau per dieną tris keturis reisus. Kaskart degalus išsipilu pas draugus. Paskui su kanistrais grįžtu namo. Gerai, kai viza nemokama. Degalų neparduodu, bet sau užtenka", – pasakojo ukmergiškis.

Pasienio kaimeliuose gyvenantys pensininkai jau įgudo bendradarbiauti su "benzinvežiais" ir šitaip prisidurti prie skurdžios pensijos. Vairuotojas iš Ukmergės sakė, kad vieni jo pažįstami degalus išsipila ir saugo pas senuką Lavoriškių miestelyje."Jis net pinigų iš jų neima, tiesiog kaip padėką gauna degtinės ar cigarečių", – teigė vairuotojas.

Eilės jau pusmetį

Smunkant Baltarusijos rublio kursui, eilės pasienyje tįsta vis labiau. Per šiuos metus, palyginti su atitinkamu praėjusių metų laikotarpiu, keliautojų skaičius išaugo per 1,5 karto, apie 2,5 tūkst. automobilių, oficialiais duomenimis, sieną kertą vidutiniškai dukart per dieną.Medininkų pasienio poste dirbantis pasienietis pasakojo, kad tokia situacija susidarė daugmaž prieš pusmetį. Šiuo metu esą sunku prognozuoti, kuriuo paros metu ar kokiomis dienomis paprasčiau kirsti sieną.

"Dažniausiai eilės mažesnės anksti ryte. Nors dabar srautai sunkiai prognozuojami. Anksčiau žmonės važiuodavo, kai išsimiegodavo, dabar nesuprasi, juos nemiga kankina ar dar kas", – svarstė pareigūnas.Pasienyje stoviniuojantys "senbuviai" tikina, kad visa tai daroma piktais kėslais. Jie nesutinka su pareigūnų išvedžiojimais ir tiki, kad šitaip stengiamasi sumažinti kontrobandinių degalų srautus.

"Situacija pasikeitė prieš Velykas. Žmonės tada po 12 valandų stovėjo. Tokių eilių niekad nebūdavo. Dabar, kad ir kada važiuotum, eilė ir eilė. Eilė ryte, eilė vakare. Trys keturios valandos beprasmio stovėjimo virto norma. Man atrodo, kad tos eilės dirbtinai kuriamos. Tai kompiuteriai pas juos pakimba, tai dar kas. Įdomu, kas bus gegužę, kai žadėta apriboti įvažiavimų skaičių", – svarstė vienas pasatų vairuotojų.

Tai, kad automobilių neskubama praleisti, liudija ir pasienio kontrolės punktų direkcijos svetainėje pateikta informacija.Penktadienį Medininkų pasienio kontrolės punkte eilėje laukė 150 automobilių, o Lavoriškių – 50. Tačiau abiejuose punktuose eilėje teko laukti po tiek pat – ne mažiau kaip penkias valandas. Nors prieš kelias dienas 50 automobilių būdavo aptarnaujama per dvi valandas.

Žada greitų permainų

Baltarusijos muitininkai taip pat kuria įvairias kliūtis automobiliams lietuviškais numeriais. Jau nuo praeitų metų galioja tvarka, kai vairuotojas kaskart kirsdamas sieną privalo deklaruoti savo automobilį, jei šis registruotas Lietuvoje.Įvedus naująją tvarką, įvažiuojant reikėdavo ranka pildyti du muitinės deklaracijos egzempliorius. Dabar trims mėnesiam galima įsigyti daugkartinį leidimą, tačiau muitininkas gali jį anuliuoti ir pareikalauti pasidaryti naują likus dviem savaitėms iki jo galiojimo pabaigos.

Muitinės darbuotojai neoficialiai kalba, kad artimiausiu metu, siekiant sustabdyti degalų išvežimą iš šalies, gali būti įvesta ir daugiau papildomų apribojimų."Nežinau, kas bus rytoj. Šiandien dar nieko nauja, bet gali būti uždrausta vežti benziną kanistruose", – pasakojo baltarusių muitinės darbuotojas, tikrinantis deklaruojamų automobilių dokumentus.

Piktinasi Prezidentės įstatymu

Dar vienas smūgis kontrabandininkams – tai neseniai Prezidentės Dalios Grybauskaitės iniciatyva priimtos pataisos, kuriomis didinamos baudos už nelegalų degalų ir rūkalų gabenimą."Ką jie tom baudom pasieks? Niekas nemokės po 5 ar po 10 tūkst. Jeigu kalbama apie pinigų ištraukimą iš šešėlio, tai tegul padaro baudas po 300 litų. Pagaus žmogų, jis susimokės. Ir pinigų biudžete padaugės, ir niekas nuskriaustas neliks", – svarstė vienas dažnų keliautojų į Baltarusiją Sergejus.

Jo nuomone, dažniausiai įkliūva pažinčių neturintys arba įskųsti žmonės."Būna ir atpirkimo ožių. Jie kažkam veža veža cigaretes, paskui juos išduoda ir susiranda kitą žmogų. Taip ir pasieniečiai pasižymi, neva kontrabandininkus gaudo, ir prekeivis kontrabandinėm prekėm nenukenčia", – dėstė vyras.

Neretai kontrabandininkai įkliūva per neatsargumą. Vos kirtę Baltarusijos sieną, čia pat esančioje degalinėje išsukę degalų siurblį degalų bake slepia cigarečių blokus. Tai daroma net tuomet, kai į degalinę užsuka baltarusių muitininkai.Buvęs mašinistas Aleksandras, nors stropiai moka kyšius, ne kartą buvo nuodugniai patikrintas.

Netekusiems iki šiol patirti šios procedūros jis pataria nesijaudinti ir suprasti muitininkus – juk tai jų darbas."Jei esi nekaltas, jie tai supras net nepradėję patikros. Šių žmonių psichologiniai įgūdžiai neprasti. Kartą nuvairavo mano mašiną į angarą. Atsisėdau, užsirūkiau ir sakau: ardykit, bet paskui sudėkit taip, kaip buvo. Truputį pastukseno per kėbulą ir paleido. Nieko draudžiamo nevežu, įstatymų nepažeidžiu", – dalijosi patirtimi vairuotojas.


Šiame straipsnyje: kontrabanda

NAUJAUSI KOMENTARAI

Domantas

Domantas portretas
Jie nesutinka su pareigūnų išvedžiojimais ir tiki, kad šitaip stengiamasi sumažinti kontrobandinių degalų srautus. Klaida sakinyje.

nesamones

nesamones portretas
bmw x5 ir vezioja kura... cia gal kokia satyra?

liuks

liuks portretas
pagarba siems vezantiems zmonems!
VISI KOMENTARAI 33
  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

Daugiau straipsnių