Priedų nereikia – duokite knygų

Vilniaus knygų mugės išvakarėse įprasta apžvelgti ypatingojo verslo, knygų leidybos, situaciją. Ji, kaip pripažįsta patys leidėjai, – ne iš sklandžiųjų. Nacionalinės bibliotekos statistikos skaičiuojamas leidėjų sąrašas toliau ilgėja, tačiau leidyba užsiima vos trečdalis šių įmonių.

Aktyviai rinkoje veikia dar mažiau – apie septintadalis. Mąžta ne tik visaverčių jos dalyvių, bet ir pačios rinkos apimtys: per dešimtmetį bendras Lietuvoje išleidžiamų knygų tiražas susitraukė beveik per pusę. Be kitų priežasčių, sumažėjusią paklausą leidėjai aiškina pirkėjų emocijomis, susijusiomis su euro įvedimu, išaugusiu PVM, technologijų revoliucija, demografine tragedija. Tokia tad oficialioji knygų leidybos padėtis. O kokią ją mato tie rinkos dalyviai, kurie niekada nesivienija į asociacijas ir savo veiksmų nestrateguoja, – pirkėjai ir skaitytojai? Langas į knygų verslą atsiveria apsilankius knygyne – virtualiame ar fiziniame. Čia galime įsitikinti: leidėjus spaudžia konkurencija ir su kitomis medijomis, ir su kitais verslais, pretenduojančiais į tuos pačius pirkėjų pinigus. Ieškoma ne tik naujų vardų, bet ir naujų žanrų – pasirodo, gebame net komiksų knygą apie tremtį parašyti.

Tačiau kūrybiškumu visus pranoksta knygynai. Jie seniai nebe tokie, kokius buvome įpratę matyti dar prieš metus kitus. Kad pastebėtume knygas, tuos sielai skirtus patiekalus, turime prasibrauti pro įkyriai peršamą petražolių mišką – juk be leidinių, siūloma kanceliarijos priemonių, suvenyrų, kvepalų, žaislų, galanterijos prekių. Jų pirkti, žinia, niekas neverčia, bet knygynams įprastą aurą šie svetimkūniai gadina. Kažin, ar toli diena, kai knygų namai virs intelektualams subalansuotų "neūkiškų" prekių parduotuvėmis, iš kurių išeisime nešini apatiniu trikotažu ar šlepetėmis?


Šiame straipsnyje: undefined

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Kai net ir galvai reikia renovacijos
    Kai net ir galvai reikia renovacijos

    Atšyla oras, pakyla noras. Visų pirma, ginčytis, piktintis ir leisti žvygauti emocijoms dėl šildymo sezono (ne-)pabaigos. ...

    6
  • Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis
    Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis

    Išankstiniai indikatoriai rodo, kad ekonominis aktyvumas Lietuvoje laipsniškai atsigauna. Vis dėlto, kol daugelis pagrįstai Lietuvos ekonomikos atsigavimą sieja su eksporto ir pramonės rodikliais, vidaus vartojimas tampa ypač svarbiu kompone...

    1
  • Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs
    Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs

    Pirmą šių metų ketvirtį padaugėjo gyventojų, kurie mano, kad būstas per artimiausius dvylika mėnesių brangs arba jo kaina nesikeis. Prasčiausi gyventojų lūkesčiai dėl būsto kainų buvo lygiai prieš metus. Tai, kad, atsižvelgus į ...

  • Šašo krapštymas
    Šašo krapštymas

    Virtualios realybės filmą „Angelų takais“, leidžiantį persikelti į M. K Čiurlionio paveikslus, pamatė 300 tūkst. žmonių. Įsitikinę jo terapine galia, filmo kūrėjai nutarė parodyti jį kalėjime. Visų mačiusiųjų įspūdžiai pana...

    6
  • Virtualybės tironija
    Virtualybės tironija

    Paskutiniajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje kino režisierius, rašytojas Vytautas V. Landsbergis, lankydamasis Niujorke, filmininko ir poeto Jono Meko studijoje, įrašė jųdviejų tarpusavio pašnekesį apie gandus, arba, kaip t...

    1
  • Mažu apsiginsim
    Mažu apsiginsim

    Jonas buvo neramus, vaikščiojo palei sieną, rankoje laikė kačergą. Beveik naują ir iš gero metalo. Tačiau atsirado problema ir Jonui teko svarstyti: kuo geriau gintis – kačerga ar automatu. Žinoma, kad pastaruoju. Bet vėl problema...

    4
  • Velnio sėkla televizijoje
    Velnio sėkla televizijoje

    Likus keliems mėnesiams iki Jekaterinos Svanidzės (1885–1907) mirties, Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) nuvyko į Antrojo reicho (1871–1918) miestą Štutgartą, kuriame turėjo vykti Septintasis (1907 m. rugp...

    8
  • Kultūra keičia kryptį
    Kultūra keičia kryptį

    Norom nenorom nauja istorijos tėkmė brėžia naujas, tik tam metui būdingas kultūros kryptis. Taip randasi nauji terminai, nauji herojai, naujos vertybės. ...

  • Verslas mokyklos suole
    Verslas mokyklos suole

    Siekdama skatinti verslumo ugdymą nuo pat mokyklos suolo, Inovacijų agentūra, bendradarbiaudama su anterprenerystės ugdymo organizacija „Lietuvos Junior Achievement“, kviečia šalies mokyklas prisijungti prie praktinio verslumo ugdymo pr...

  • Karas pagal taikos dėsnius
    Karas pagal taikos dėsnius

    Izraelio operacija, riterių kovas primenančiu pavadinimu „Geležiniai kardai“, persirito į antrąją pusę, tačiau jos pabaigos dar nematyti. Prasidėjusi nuo ryžtingų atakų prieš „Hamas“, galiausiai ji virto dar vienu kla...

    5
Daugiau straipsnių