Lietuviškumas irgi gali būti gėris

Ką reiškia būti lietuviu? Šis klausimas visuomet aktualus, bet ypač per tautos šventes ir tarp jų, kaip, pavyzdžiui, dabar, jau praėjus Vasario 16-ajai, bet dar neatėjus Kovo 11-ajai. Čia mums mintis sužadinti galėtų analogiškas klausimas apie buvimą vokiečiu. Jį iškėlė Vokietijos radijas „Deutschlandfunk“.

Prieš XIX amžiuje užgimstant ir stiprėjant nacionalizmui, kuris XX a. pasiekė neigiamą apogėjų, sąvoka „būti vokiečiu“ reiškė ir kažką kita – būtent kosmopolitiškumą ir laisvosios dvasios galią. Taip Vokietijos radijui kalbėjo germanistas Dieteris Borchmeyeris.

Jo nuomone, „buvimo vokiečiu esmė glūdi tame, ką rašytojas Thomas Mannas (1875–1955) vadino „pasauliniu vokiškumu“. Tai reiškia, kad vokiškumas neištirpsta nacionaliniame elemente, nesutampa su etniškumu ar su politine tauta, bet savo europietiškumu ir žmogiškumu iškyla viršum tautos“.

Net ir Richardas Wagneris (1813-1883) visada akcentuodavo, jog „vokiškumas niekada neišsitenka nacionalinėse ar etninėse ribose“, bet įstengia sulydyti skirtingas kultūras.

Ši mintis ilgai tarnavo vokiškosios kultūros matu. „Juk tai sudarė dvasinės vokiečių kultūros J. W. Goethes amžiuje pagrindą, – sakė D. Borchmeyeris, – ir tik po to atėjo nacionalizmas, kuris Goethei kėlė siaubą.“

Vis dėlto daugelio kultūros darbuotojų kosmopolitiškumas kartais irgi persimušdavo į vokiečių pranašumo įsivaizdavimus. Štai kompozitoriui Arnoldui Schoenbergui (1874–1951), dvylikatonės muzikos išradėjui, priskiriamas teiginys, kad „šis dodekafonijos metodas užtikrins vokiečių muzikos pirmavimą ištisam šimtmečiui“.

„Šitoks „pasaulinio vokiškumo persimušimas į pasaulio užvaldymo idėją“ pasireiškia nuolatos, – teigia D. Borchmeyeris, – ir pats Thomas Mannas tą yra puikiai pastebėjęs, sakydamas, jog „tai, kas geriausia, gali išvirsti į blogį, nes kaip tik geriausiose kosmopolitiškumo tradicijose glūdi pavojus  užgimti pranašumo pojūčiui.“

Panašų dalyką D. Borchmeyeris užčiuopia ir poeto Heinricho Heines (1797–1856) atveju: „Jis buvo labai kosmopolitiškai nusistatęs ir manė, jog kaip žydas galėsiąs būti itin tikru vokiškumo egzemplioriumi, nes tarp buvimo žydu ir buvimo vokiečiu esąs giluminis ryšys.

Bet jis taip pat manė, kad visas pasaulis turėtų tapti vokišku: viskas turėtų persiimti švietėjiška, kosmopolitine, bet ne šovinistine dvasia.“ Todėl H. Heine baisiai kentėjo nuo to, kad „teutoniniai“ vokiečiai nenorėjo suprasti, jog ir jis, žydas, gali būti visateisis, šimtaprocentinis vokietis.

Pagal H. Heine koncepciją, prūsiškoji Vokietija kilometrais nutolusi nuo kosmopolitinės, universalistinės vokiškumo idėjos.

Anot Dieterio Borchmeyerio, ir šiandien, atsakant į klausimą „o kas yra vokiška?“, svarbu nepamiršti „klasiškosios vokiškumo sampratos, kuri yra kosmopolitinė ir puikus dvasinis vaistas nuo bet kokio nacionalizmo“.

Vokietijos radijas „Deutschlandfunk“ taip pat kalbino ir rašytoją Jagoda Marinič, kuri save vadina „brūkšneline vokiete“, taigi vokiete-kroate,  tokia tapusia dėl savo „migracijos istorijos“, nes, kaip sakė ji, „kiekvienas juk kažkur prasideda ir pradeda“.

„Kai aš patenku kažkur kitur, tai ir yra nauja pradžia, kuriai tačiau neleistina užgesinti senosios pradžios. Šitame špagate visuomenė šiandien turi išgyventi, o tai reiškia, kad dabar darosi vis sudėtingiau su žmonėmis susipažinti ir juos iš tiesų pažinti, nes jie tokie skirtingi.

Pati autorė gimė 1977 m. Švabijos provincijoje kaip iš Kroatijos pakviestų vadinamųjų darbininkų svečių („Gastarbeiterių“) duktė. Jai bendravimas kieme ir gatvėje su skirtingiausių tautybių vaikais buvo labai malonus – „mes buvome tiesiog Europa“, – prisiminė ji.

Ši vaikystė jai ir tapo stuburo smegenimis politiniam ir literatūriniam darbui.  Vos 20-ies sulaukusi ji jau publikuoja pasakojimus garsiojoje „Suhrkamp“ leidykloje, vėliau ji nominuojama Bachmanno prizui.

Savo naujausioje knygoje „Made in Germany. Kas yra vokiško apie Vokietiją?“ Jagoda Marinič, dabar jau ir Tarpkultūrinio centro Heidelberge viena iš steigėjų, pasakoja apie Vokietiją kaip imigrantų šalį, kuri tuo savo bruožu vis labiau panašėja į labai daug įvairiausių žmonių pritraukiančias Jungtines Amerikos Valstijas.

„Tik mes vokiečiai, – sako J. Marinič, – vis dar negalime susitaikyti su savo pačių patrauklumu ir jaučiame iš šio savo patrauklumo grėsmę sau patiems.“

Prie to tegaliu pridurti, kad lietuviškumą irgi derėtų suprasti plačiai, kaip priimantį, ne atmetantį kitas tautas.

Rašytojos nuomone, su integracija susijusių sunkumų Vokietijoje priežastis gali glūdėti toje šalyje labai paplitusiame „hierarchiniame mąstyme“: „Nuo seno mes Vokietijoje esame pripratę žiūrėti į viršų, į aukštuomenę, kurioje žmonės turi privilegijų, įsigytų gimstant, ir tai mums įrašyta į galvas“.

Vietoj to ji pati norėtų, kad būtų pagerintas ir sustiprintas „demokratinis švietimas“, nes „demokratija iš tiesų reiškia žmonių lygiavertiškumo pripažinimą, vienodų galimybių jiems suteikimą“.

„O man be to dar įdomu ir tai, ką kiti žmonės, ką kaimynai sugeba“, – toliau Vokietijos radijo „Deutschlandfunk“ svetainėje dėsto iš Kroatijos atvykusių darbininkų šeimoje gimusi vokiečių rašytoja ir pabrėžia, kad dabar jai labai malonu Vokietijoje gyventi, nes ši šalis, jos naujoji tėvynė, tampa gyvesnė.

Prie to tegaliu pridurti, kad lietuviškumą irgi derėtų suprasti plačiai, kaip priimantį, ne atmetantį kitas tautas, ir iš jų išsiskiriantį tuo, kad lietuviai – tai siekinys, dėl savo sąžiningumo, darbštumo, sumanumo ne tik visur kviečiami, bet ir savo pačių laisvoje žemėje gali kurti geresnį, sotesnį, ramesnį gyvenimą sau patiems ir visiems kitiems, joje gyvenantiems ar į ją sugrįžtantiems, ar atklystantiems.


Šiame straipsnyje: lietuvybėlietuviškumas

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Kur eina karavanas?
    Kur eina karavanas?

    Dar neišsivadėjo keturių komunarų aura Ramybės parke – jau iš peties triūsia naujo paminklo statytojai. Nors sakoma, kad dovanotam arkliui į dantis nežiūrima, kauniečiai išdrįso: ne visi entuziastingai sutinka verslininko i...

  • Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?
    Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?

    Lietuvą pasiekė puiki žinia – Vokietijos gynybos pramonės gigantas ,,Rheinmetall AG‘‘ planuoja statyti Lietuvoje amunicijos gamyklą. Tai ne tik geros ir ilgalaikės darbo vietos viename iš Lietuvos regionų, Lietuvos eksporto didi...

    4
  • Žiurkėnas mumyse
    Žiurkėnas mumyse

    Reikia saugoti savo kailiuką, nes gyvename kosminės įtampos laikais. Todėl svarbu ne gynyba, o mityba. Visavertė. Tokia yra mūsų, žiurkėnų, ambicija. Misime iki susivėmimo ir gal išvengsime susinaikinimo. ...

    1
  • Po Sibirą – be vadovo
    Po Sibirą – be vadovo

    Įpusėjus 1911-ųjų vasarai, Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) persikėlė į Vologdos miestą, mat caro valdžia jam čia leido pagyventi porą mėnesių. Vologdoje jis trumpam buvo užmezgęs romaną su paaugle Pelagėja Onufr...

    3
  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, nei skelbimų su vieš...

    9
  • Ugnis ir vanduo
    Ugnis ir vanduo

    Pastarąsias dienas pasaulyje kažkaip nevaldomai įsišėlo ugnis ir vanduo – dvi iš keturių stichijų ar pradinių elementų, sukūrusių Žemę ir sudarančių jos egzistencijos pagrindą. Bent jau taip mąstyta Antikoje. ...

    1
  • Žodžiais dvoko nepridengsi
    Žodžiais dvoko nepridengsi

    Paputojo vienuoliktokų tarpinių patikrinimų jovalas, pakaitinis jo maišytojas garsiai trinktelėjo durimis, palikdamas dvoką uostyti 26 tūkst. gimnazistų, jų tėvams ir mokytojams. ...

    1
  • Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje
    Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje

    Geležinės uždangos jau seniai nebėra. Tačiau jos šešėlis dar juntamas. Kelių, geležinkelių, oro, energetikos ir kitokios jungtys yra prastesnės toje Europos pusėje, kuri patyrė komunistinį valdymą. Ypač prasta situacija dėl &Scaro...

  • Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame
    Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame

    Manau, kad kiekvienas žmogus tai galėtų pritaikyti sau, prisimindamas anapilin iškeliavusius artimus žmones ir nepanaudotą laiką bendravimui su širdžiai mielais. Bet šiandien ne apie tai. ...

    2
  • Kai net ir galvai reikia renovacijos
    Kai net ir galvai reikia renovacijos

    Atšyla oras, pakyla noras. Visų pirma, ginčytis, piktintis ir leisti žvygauti emocijoms dėl šildymo sezono (ne-)pabaigos. ...

    8
Daugiau straipsnių