Kaip Lietuvos verslui įsitvirtinti užsienyje?

Nemaža dalis smulkiųjų Lietuvos verslininkų jau nuo pirmų verslo gyvavimo dienų galvoja apie plėtros galimybes užsienio rinkose. Tai labai sveikintina nuostata, tačiau pasiryžus klientų dairytis po visą pasaulį ar tik artimajame užsienyje, pirmiausia reikėtų pasirūpinti tam tikromis tarptautinio verslo dedamosiomis dalimis, be kurių sulaukti sėkmės būtų sudėtinga.

Smulkmenos, kurios gali ir padėti, ir sužlugdyti

Tokios smulkmenos, kaip įmonės svetainė, kurioje informacija būtų pateikta užsienio kalbomis, aiškiai nurodyti įmonės kontaktai, kartais netgi įmonės tikslai ar veiklos principai gali atrodyti nereikalinga investicija. Tačiau tuo pačiu būtina nepamiršti, jog tai įmonės vizitinė kortelė, kuri gali turėti reikšmingos įtakos sėkmingai verslo plėtrai į užsienio rinkas.

Taip pat yra svarbi ir kita apie įmonę lengvai randama informacija internete. Pavyzdžiui, klientų atsiliepimai, įmonės reakcija į juos, gerbėjų skaičius ir jų aktyvumas socialiniuose tinkluose, vadovo ar įmonę atstovaujančių asmenų reputacija. Neigiami atsiliepimai apie prastos kokybės prekes ar paslaugas, klientų nepasitenkinimas aptarnavimu arba priešingai – patenkintų gerbėjų armija kalba apie tai, kaip įmonė pajėgi susitvarkyti su prisiimtais įsipareigojimais ir pateisinti klientų lūkesčius.

Geriausi kontaktai – vietinių rankose

Dar vienas svarbus dalykas yra galimos plėtros modelio pasirinkimas. Turite pasirinkti – užmegzti kontaktus norėsite išskirtinai patys ar samdysite vietos rinkoje, į kurią norėtumėte plėstis, dirbantį konsultantą. Verslo plėtros specialistai teigia, kad perprasti verslo veikimo subtilybes ir pažinti rinką, sužinoti, kas gali būti jūsų paslaugų pirkėjas, kiek jis gali mokėti už jūsų prekę, kaip jį pasiekti, vietiniam specialistui gali užtrukti apie pusmetį, tuo tarpu į šalį atvykusiam užsieniečiui – iki 2 metų.

Dalyvavimas mugėse ir parodose, savo produkcijos ar paslaugų pristatymas yra beveik būtina sąlyga, galvojant apie verslo plėtrą. Tačiau tai yra ilgas procesas, todėl nusiteikite, kad pirmaisiais veiklos metais gali būti ir nepastebėti ar dar neužmezgę naudingų verslo kontaktų.

Plėtros etapui būtina pasiruošti

Smulkusis verslas dažnai neturi tarptautinio verslo patirties, taip pat galimybių pasisamdyti keletą konsultantų ar analitikų, todėl pasiruošimą šturmuoti užsienio rinkas reikia kruopščiai suplanuoti. Pirmiausia, būtina išanalizuoti savo galimybes pagaminti daugiau produkcijos, išlaikant jos kokybę: įvertinti žaliavų tiekėjų galimybes, ar būtų lengva rasti daugiau darbuotojų, ar užtektų turimų patalpų, kaip reikėtų peržiūrėti logistikos procesus. Taip pat reikėtų paskaičiuoti, ar galima plėtra atneštų pageidaujamą finansinį efektą.

Dar vienas ypatingai svarbus žingsnis yra teisinių reguliavimų ir reikalavimų analizė. Gali būti, kad rinka, kurioje ketinate pasiūlyti savo produktus, veikia kitokiomis sąlygomis. Pavyzdžiui, gali neatitikti pakuočių reikalavimai, produktų laikymo ar gabenimo sąlygos.

Vertėtų žinoti, kad smulkiajam verslui gali padėti įvairios šalies ar tarptautinės institucijos ir organizacijos, tokios kaip „Versli Lietuva“, verslo konfederacijos, kurios konsultacijas dažnai teikia nemokamai.

Natūralu, kad per pirmuosius dvejus metus tarptautinėje rinkoje pavyks tik „apšilti“ – suvokti, kaip dirbti, kaip ir kokius procesus reikia pakeisti ar tobulinti.

Bendravimas – būtina tarptautinio verslo dalis

Geriems santykiams su verslo partneriais daug įtakos turi ir gebėjimas suprasti bei priimti kultūrinius skirtumus, nes tokie skirtumai sukuria barjerą sklandžiai abipusei komunikacijai ir partnerių pažinimui. Įtaką gali daryti net asmenybių tipai ir charakteriai, todėl net jei atrodo, kad šiais laikais beveik viską galima atlikti internetu, gyvi susitikimai išlieka svarbi tarptautinio verslo dalis.

Tik nuolat bendraujant ir nebijant išgirsti nuomonę apie pateiktą pasiūlymą ar paslaugas galima suprasti, kuria kryptimi judėti toliau. Skambutis ar laiškas klientui išsiuntus siuntą beveik nieko nekainuoja, tačiau jo metu galite sužinoti daug naudingos informacijos. Tokio atviro pokalbio nauda yra labai didelė – galbūt problemų sukelia pakuotė ar kitos, iš pirmo žvilgsnio nesvarbios detalės, apie kurias net nepagalvotumėte.

Informacija parengta pagal „Swedbank“ interneto seminarą „Kaip mažam verslui iš Lietuvos užkariauti užsienio rinkas?“.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?
    Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?

    Lietuvą pasiekė puiki žinia – Vokietijos gynybos pramonės gigantas ,,Rheinmetall AG‘‘ planuoja statyti Lietuvoje amunicijos gamyklą. Tai ne tik geros ir ilgalaikės darbo vietos viename iš Lietuvos regionų, Lietuvos eksporto didi...

  • Po Sibirą – be vadovo
    Po Sibirą – be vadovo

    Įpusėjus 1911-ųjų vasarai, Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) persikėlė į Vologdos miestą, mat caro valdžia jam čia leido pagyventi porą mėnesių. Vologdoje jis trumpam buvo užmezgęs romaną su paaugle Pelagėja Onufr...

    2
  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, nei skelbimų su vieš...

    9
  • Ugnis ir vanduo
    Ugnis ir vanduo

    Pastarąsias dienas pasaulyje kažkaip nevaldomai įsišėlo ugnis ir vanduo – dvi iš keturių stichijų ar pradinių elementų, sukūrusių Žemę ir sudarančių jos egzistencijos pagrindą. Bent jau taip mąstyta Antikoje. ...

    1
  • Žodžiais dvoko nepridengsi
    Žodžiais dvoko nepridengsi

    Paputojo vienuoliktokų tarpinių patikrinimų jovalas, pakaitinis jo maišytojas garsiai trinktelėjo durimis, palikdamas dvoką uostyti 26 tūkst. gimnazistų, jų tėvams ir mokytojams. ...

    1
  • Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje
    Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje

    Geležinės uždangos jau seniai nebėra. Tačiau jos šešėlis dar juntamas. Kelių, geležinkelių, oro, energetikos ir kitokios jungtys yra prastesnės toje Europos pusėje, kuri patyrė komunistinį valdymą. Ypač prasta situacija dėl &Scaro...

  • Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame
    Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame

    Manau, kad kiekvienas žmogus tai galėtų pritaikyti sau, prisimindamas anapilin iškeliavusius artimus žmones ir nepanaudotą laiką bendravimui su širdžiai mielais. Bet šiandien ne apie tai. ...

    2
  • Kai net ir galvai reikia renovacijos
    Kai net ir galvai reikia renovacijos

    Atšyla oras, pakyla noras. Visų pirma, ginčytis, piktintis ir leisti žvygauti emocijoms dėl šildymo sezono (ne-)pabaigos. ...

    8
  • Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis
    Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis

    Išankstiniai indikatoriai rodo, kad ekonominis aktyvumas Lietuvoje laipsniškai atsigauna. Vis dėlto, kol daugelis pagrįstai Lietuvos ekonomikos atsigavimą sieja su eksporto ir pramonės rodikliais, vidaus vartojimas tampa ypač svarbiu kompone...

    1
  • Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs
    Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs

    Pirmą šių metų ketvirtį padaugėjo gyventojų, kurie mano, kad būstas per artimiausius dvylika mėnesių brangs arba jo kaina nesikeis. Prasčiausi gyventojų lūkesčiai dėl būsto kainų buvo lygiai prieš metus. Tai, kad, atsižvelgus į ...

Daugiau straipsnių