Gražiai prasidėjęs ruduo neišgąsdino

Spalio 4-oji yra šventojo Pranciškaus Asyžiečio vardinės, o kalendoriaus lapelyje ji įrašyta kaip Pasaulinė gyvūnų diena. Šventasis Pranciškus laikomas paukščių, o ir apskritai visos gamtos gyvasties globėju. Gyveno jis XII–XIII a. sandūroje. Legenda pasakoja gebėjus jį suprasti visų gyvūnų kalbas.  Pagal senovines tradicijas, ūkininkai šią dieną bažnyčioje pašventindavo varpelį. Tada su šeima jau sužaliavusį žiemkentėlių lauką apeidavo ratu, vis juo patilindžiuodami. Tai tam, kad rugelius negandos lenktų, kad gerai peržiemotų, gamtos stichijos ateinančią vasarą kokių bėdų neatneštų, kad šeima laimingai sulauktų šviežios duonelės… Šiame įdomiame paprotyje matome atgarsius visame pasaulyje paplitusių tikėjimų, kad varpo garsai atitolina daugelį nelaimių.

O sakmėse štai kas pasakojama apie rugį, lietuvio maitintoją. Kitados grūdais buvo apkibęs visas kotas, iki pat žemės. Labai derlus būdavęs rugys! Bet per rugiapjūtę, o pjaudavusios pjautuvais moterys, tekdavę labai žemai lankstytis. Išgirdo jas Dievas dėl to burnojant, labai supyko. Norėjo ranka visus grūdus nubraukti, tuščią stiebą rugiui palikti. Tačiau čia pribėgo šunelis ir labai gražiai prašė, kad nors jo daliai kiek tų grūdelių paliktų. Todėl dabar rugių varpos ir yra tik tokio ilgio, kiek šuo gali apžioti. Ir sakoma, kad nuo tada žmonės gyvena iš šuns dalios; būtent iš to, ką Dievas šuniui paliko. Bet šunelis nesiskundžia žmogaus skriaudžiamas. O juk dar senajame akmens amžiuje, paleolite sudarė sutartį tik dėl bendros medžioklės. Žmogus jį žiauriai apgavo: laiko pririštą prie grandinės, paliepęs saugoti  šeimininko  namų  turtą,  ir  tik  retsykiais  į  medžioklę  pasikviečia.

Kadangi šunelis išgelbėjo žmogui rugį, tai jam šeimininkė, kaskart kepdama duoną, iš tešlos likučių sulipdo pagranduką. Ištrauktą iš krosnies karščio, kiek praaušusį perlaužia pusiau. Atgnybia tris kąsnelius ir užmeta ant krosnies. Tai kitados buvo auka ugnies ir duonos dievaitei Gabijai, o kas liko – šuneliui.

„Lietuvių kalbos žodyne” žodžiui šuo paskirta 17 talpių  puslapių ir dar 23 puslapiai – žodžio vediniams. Ten aibė vaizdingų bei žaismingų patarlių, priežodžių, frazeologizmų. Tarkime tokių: „Devyni svotai ėdė, ėdė, devyniems šunims liko, liko”; „Kaip gyveni? – Kaip šuo šuliny: nė išlipti, nė nuskęsti”; „Ar ilgam šuniui dešra po kaklu?”; „Kas šunį spiria, tam šunvotės kyla”; „Še tau, šunie, Devintinės”; „Jau mane šuns dainos ima” (reiškia, žiovulys užpuolė). O pats daiktavardis – bene trumpiausias lietuvių kalboje. Beje, ir vienas seniausių; apie tai byloja labai panašūs gyvūno įvardijimai kitose indoeuropietiškos kilties tautose. Štai senovės indai jį vadino šva, armėnai – šun. Todėl ir manoma, kad šuo atkeliavo su baltais iš jų tolimos protėvynės, o žodis šuo – iš prokalbės.

Mūsų etninėje kultūroje, kuri suformavo ir elgesio normas su viskuo, kas supa žmogų, kiekvienam gyvam padarui pakakdavo dėmesio ir švelnumo. O ypač šuniui, kaip artimiausiam draugui ir ištikimiausiam pagalbininkui.


Šiame straipsnyje: spalisruduogamta

NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, nei skelbimų su vieš...

    8
  • Ugnis ir vanduo
    Ugnis ir vanduo

    Pastarąsias dienas pasaulyje kažkaip nevaldomai įsišėlo ugnis ir vanduo – dvi iš keturių stichijų ar pradinių elementų, sukūrusių Žemę ir sudarančių jos egzistencijos pagrindą. Bent jau taip mąstyta Antikoje. ...

    1
  • Žodžiais dvoko nepridengsi
    Žodžiais dvoko nepridengsi

    Paputojo vienuoliktokų tarpinių patikrinimų jovalas, pakaitinis jo maišytojas garsiai trinktelėjo durimis, palikdamas dvoką uostyti 26 tūkst. gimnazistų, jų tėvams ir mokytojams. ...

    1
  • Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje
    Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje

    Geležinės uždangos jau seniai nebėra. Tačiau jos šešėlis dar juntamas. Kelių, geležinkelių, oro, energetikos ir kitokios jungtys yra prastesnės toje Europos pusėje, kuri patyrė komunistinį valdymą. Ypač prasta situacija dėl &Scaro...

  • Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame
    Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame

    Manau, kad kiekvienas žmogus tai galėtų pritaikyti sau, prisimindamas anapilin iškeliavusius artimus žmones ir nepanaudotą laiką bendravimui su širdžiai mielais. Bet šiandien ne apie tai. ...

    2
  • Kai net ir galvai reikia renovacijos
    Kai net ir galvai reikia renovacijos

    Atšyla oras, pakyla noras. Visų pirma, ginčytis, piktintis ir leisti žvygauti emocijoms dėl šildymo sezono (ne-)pabaigos. ...

    8
  • Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis
    Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis

    Išankstiniai indikatoriai rodo, kad ekonominis aktyvumas Lietuvoje laipsniškai atsigauna. Vis dėlto, kol daugelis pagrįstai Lietuvos ekonomikos atsigavimą sieja su eksporto ir pramonės rodikliais, vidaus vartojimas tampa ypač svarbiu kompone...

    1
  • Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs
    Belaukiant kuklesnių palūkanų, mažėja manančiųjų, kad būstas pigs

    Pirmą šių metų ketvirtį padaugėjo gyventojų, kurie mano, kad būstas per artimiausius dvylika mėnesių brangs arba jo kaina nesikeis. Prasčiausi gyventojų lūkesčiai dėl būsto kainų buvo lygiai prieš metus. Tai, kad, atsižvelgus į ...

  • Šašo krapštymas
    Šašo krapštymas

    Virtualios realybės filmą „Angelų takais“, leidžiantį persikelti į M. K Čiurlionio paveikslus, pamatė 300 tūkst. žmonių. Įsitikinę jo terapine galia, filmo kūrėjai nutarė parodyti jį kalėjime. Visų mačiusiųjų įspūdžiai pana...

    6
  • Virtualybės tironija
    Virtualybės tironija

    Paskutiniajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje kino režisierius, rašytojas Vytautas V. Landsbergis, lankydamasis Niujorke, filmininko ir poeto Jono Meko studijoje, įrašė jųdviejų tarpusavio pašnekesį apie gandus, arba, kaip t...

    1
Daugiau straipsnių