Darnus kultūrinis susipaprastinimas

Naujoji LR Vyriausybės programa, lygiai kaip ir ją pagrindusi Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) programa, iškelia vienintelį darnos principą, kurį laiko universaliu.

Strategine Vyriausybės sritimi yra skelbiama kultūra, kuriai ir taikomas darnos kultūros tikslas. Cituoju LR Vyriausybės programą: "Ugdydama kūrybišką ir pilietišką visuomenę kultūra tampa darnios visuomenės ir valstybės pamatu. Žmogaus gyvenimą ir aplinką įprasminanti kultūra savo prigimtimi yra darnos kultūra, todėl jai turi būti skiriamas prioritetinis valstybės dėmesys."

Visi šio sakinio žodžiai kelia mažesnę ar didesnę abejonę, o su kai kuriais negaliu sutikti. Nesutinku su tvirtinimu, kad "kultūra savo prigimtimi yra darnos kultūra". Šis metodologinio nacionalizmo teiginys, atitinkamai ir programa, deformuoja ir liaudies kultūros suvokimą, ir dar labiau pažeidžia šiuolaikinio meno raidą. Dar plačiau nei kultūra taikomas metodologinis nacionalizmas yra giliai abejotinas ir gali sukelti blogų padarinių visose sferose. Metodologiniu nacionalizmu yra vadinamas vienos teorijos, principo ir metodo taikymas kokybiškai skirtingoms, nepanašioms sferoms, net jei tai daroma ir su nedidelėmis išlygomis, kaip, antai, LVŽS ir atitinkamai LR Vyriausybės programose. Lietuvoje šiuos principus kritikuoja daugelis sociologų. Vis dėlto šiame tekste, be metodologinio nacionalizmo kritikos, norėčiau pabrėžti ir kitą kritikuotiną aspektą – pabrėžiamą sąsają su lietuvių liaudies kultūra, regionais ir kaimais.

Darni kultūra nėra liaudies kultūra

Ne vienas kultūros veikėjas naujos LR Vyriausybės programą ironiškai lygina su klumpakoju, stilizuotomis liaudies dainomis, "Duokim garo", "Gegužių žiedų", "Naisių vasaros" tipo renginiais, TV projektais. Tačiau liaudies kultūra niekada nebuvo vien darni kultūra. Ji yra kupina sakralinių išėjimų ir atėjimų, atsispindinčių sutartinėse ir apeigose, kurias galima perteikti ekstatinio laumių vedžiojimo metafora. Lietuvių "šventųjų ratų" (išėjimo ir atėjimo) kultūra, jos maginiai šaltiniai iš esmės skiriasi ir nuo senovės graikų, ir nuo senovės žydų kultūrų. Ten, kur įtvirtinamas Mozės žydų įstatymas, kur veikia graikiškasis dionisiškas siautulys ir apoloniškos svajos, lietuvių kultūroje skleidžiasi kanoninės ir ekstatinės daugiabalsiškumų dermės. Jos nėra nei paklusnios įstatymui, nei kupinos šėliojimo. Tai paukščių, lakiojančių tarp alkų ir dausų, klegesiai.

Tiesa, lietuvių liaudies kultūroje rasime ir populiarių dainų, ir jas peržengiančių giesmių. Sutartinės remiasi kanoniniu vijimu, kai polifoniniai balsai seka vienas kitą, panašiai kaip laumių gijos veja nesibaigiančius raštus. Kol vijos veja viją, dėl balsų susiliejimų ir išsiskyrimų prasideda garso ir sąmonės mirgėjimai, atveriantys anapusybės šmėkščiojimą. Mirga, nes balsai ir jausmai dalijasi vienas su kitu. Čia veikia ne vakarietiškas, ne kapitalistinis individualizmo, o individualizmo principas, o žodis "dermė" čia tinka lygiai taip pat kaip ir "skirtumas", "trūkis" ("nuūkimas"). Begalinė sutartinių tėkmė yra nuūkiama, taip grąžinant sielas iš mirgesio kelionės. Todėl negalima apibūdinti liaudies kultūros vien "darnumo" sąvoka, kuri yra labai vienpusė ir iškreipia liaudiškąją daugybę.

Skirtumų dermės ir dermių išsiskyrimai yra kur kas sudėtingesnis veiksmas nei ekologiška, t.y. pamatuota ir įstatymais, įtvirtinta būtis su gamta. Jei taip būtų, gyventume ne Lietuvoje. Tai nėra lietuviškos pasaulėjautos bruožas. Liaudies kultūra gyvena ir su vėlėmis, ir su atkeliaujančiomis sielomis, gimimais ir mirimais, kurie nėra vien darnos elementas. Darna iškreipia aikštingą, kupiną skausmo ir juoko, nesubalansuotą sielos gyvenimą ir nenusako viso netekčių skausmo, gimimo ilgesio. Sutartinės dėl mirgesio kartais sukuria disonanso efektą (kaprizingi ir čaižūs sekundų sąskambiai).

Giedojimo kanonas, apie kurį rašė daugelis muzikologų (pavyzdžiui, Daiva Račiūnaitė-Vyčinienė), padeda ekstatinei kelionei anapus ir atgal, o vedantysis atlieka bendruomeninį žiniuonio vaidmenį. Sutartinės, kaip dausų paukščių klegėjimas, perkelia sielas anapus ir šen. Į dausas perkelia ir grąžina ne graikų Charonas, keliantis per užmaršties Letos upę, o paukščiai sutartinių ritmu. Išėjimai būna tuomet, kai balsai susidaužia disonansiniais intervalais, kai susispaudžia ir vėl išsiskleidžia, kai siela yra pagauta ekstatinių mirgėjimų.

Vis dėlto sukomercintos, stilizuotos, harmonizuotos ar tiesiog populiarios liaudies kultūros gerbėjai – tos kultūros, kuri visados įvilkta į politiškai nuolankias ir priklausomas formas, neretai neigia šiuos laumių nelygumus, sutartinių tūta, laduto, dobilio, linagauda ir pakeičia juos linksminančiais ramtadrylia, čiū drū dra lia lia. Mykolas Biržiška ("Dainos kelias") rašė, kad patys tinkamos, valdžiai deramos liaudies kultūros atstovai manė, jog sutartinių giesmininkės "paeiną nuo laumių arba laumaičių, kurias potam žmonės, jau būdami krikščionys, vadino ne kitaip  kaip raganomis".

Skirtingas ekstatiškumo būsenas sukuria žiniuonių (šamanų) gydymo, ritualinės apeigos ir karnavalai. Apie liaudiškų švenčių mitiškumą, juokingas priešybių kovas, išvirkščią logiką rašė Libertas Klimka. Apeiginės, šventinės, juokingos eitynės, vadinamos karnavalais ar turinčios karnavališkumo esmę (sekant Michailu Bachtinu), atgaivina aitvarus ir kaukus, sugrąžina pasivertimų ir atsivertimų laiką, kai "dangus" ir "žemė" tvarkos sumainomos, kai viešpatauja išvirkščioji logika, kai patiriama kita būtis. Tai yra ne prakeiksmas, o išėjimas ir grįžimas. Ir šio giliai individualizuoto visų tvarkų pažeidimo ir jų grąžinimo negalima nusakyti darnos kultūros vardu, nes būtent reikalaujant darnos ir tvarkos jau kelis amžius yra neigiama sakralinė liaudies kultūra. Tai nereiškia, kad profanum, t.y. kasdienybės pasaulyje, kai kada, kai kur būtinas darnumas, suderinamumas su valdžia, nuosavybe ir finansais, yra reikšmingas.

Dramblys indų parduotuvėje

Šiuolaikinis menas tiesiog alsuoja nuolatiniais, sąmoningais disonansais, atonalumais, disharmonijomis, krypsmais, perversijomis, anamarfozėmis. Nukrypimų būdų yra daugybė. Ir net jei kas nors vienas bando būti darnus, tai yra laikoma dar didesniu nukrypimu ar trūkiu. Todėl žodžiai "darni kultūra" čia gali reikšti tik finansinę lygybę arba tai, kad jūs, bohema ir iškrypėliai, jau niekam nebereikalingi.

Iš kur tai? Pavyzdžiui, muzikoje: dodekafonija, atonalinė, "thrash metal" (liet. trankusis metalas) – kur nepasisuksi, jokios darnos. Netgi priešingai – proveržiai, inversijos, mutacijos, krypsmai, trūkiai. Tas pats – šiuolaikiniame šokyje ar dailėje: suprematizmas, futurizmas, dada, siurrealizmas, postmodernizmas – vien plyšinėjimai, aižėjimai ir netikėtos sintezės, sanglaudos. Toliau, šiuolaikiniame teatre, siekiančiame priblokšti, – anamorfozės, teatro ir kino sintezės, performatyvios subversijos. Nėra jokios specialios tvarkos, o metodologinis nacionalizmas čia gali veikti tik kaip dramblys indų parduotuvėje. Bet kuri kultūros sritis yra gaivalinga, dionisiška, laumiška, bet kartu ir apoloniška, romi, nuolatos kurianti alternatyvų pakaitalų, įvairiausių apgaulių, mirgėjimų, išėjimų spektrą.

Teikiama darnios kultūros programa patį darnos principą perteika gana miglotu būdu: ir kaip techninį parametrą (suderinti sritis), ir kaip ekologinę paradigmą (ekologinių nišų sambūvis), ir, kai sakoma, kad darna yra prigimtis, kaip mistiką. Kas, jei ne ekscentriškumas, proveržiai, alternatyvos, iššūkiai, balansavimas ties leidžiamumo riba, nuolatinė transgresija ir ribų laužymas, yra kultūros prigimtis.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Anonimas

Anonimas portretas
Saunuoliai nauja vyriausybe ir nauja seimo dauguma,pirmyn vyt lauk visus melzencius valstybe veikejus ,kurie minta is bedniausios pilieciu visuomenes dalies.'Parode 26 metai koks buvo darnus kulturinis susiprastinimas ,valstybe isvogta ir praskolinta...

Anonimas

Anonimas portretas
sudmalys lyberastfilosofelis yjunge 6 begy ir nupleskejo y dausas ,kaip LGBT nelietuviskos kulturines darnos veikejas per kaimyno subine su lieziuviu .......
VISI KOMENTARAI 2
  • Skelbimai
  • Pranešk
    naujieną
  • Portalo
    svečias
  • Klausk
    specialisto
  • Diskusijos
  • Orai
  • TV
    programa
  • Pažintys
  • Žaidimai
  • Horoskopai
  • Naujienlaiskis
  • RSS
  • Facebook
  • Twitter

Galerijos

  • Nusišypsoti Lietuvai
    Nusišypsoti Lietuvai

    Garsus pasaulyje santykių ekspertas Gary Chapmanas vienoje savo bestseleriu tapusių knygų apie penkias meilės kalbas primena: meilę augina pakylėjantys, įvertinantys, pagiriantys žodžiai. Tad Valstybės atkūrimo dienos išvakarėse norisi įtra...

  • Kvitų loterijos plėtra: iš ko lošia valdžia?
    Kvitų loterijos plėtra: iš ko lošia valdžia?

    Finansų ministerija keičia kasos aparatų kvitų žaidimo taisykles. Iki šiol laimėti loterijoje galėjote pirkdami turgavietėse ar viešose vietose prekybai. Jau nuo kitos savaitės kvitų žaidime bus galima dalyvauti ir pateikus kvitus už ...

    1
  • Čia priėjo Ona...
    Čia priėjo Ona...

    ir pareiškė: ...

    17
  • Ar taps Venesuela Lotynų Amerikos Iraku
    Ar taps Venesuela Lotynų Amerikos Iraku

    Badaujantys šalies gyventojai, eilės prie geriamojo vandens, būtiniausiųjų medikamentų trūkumai, atlyginimai išmokami tualetinio popieriaus rulonais, ir tai toli gražu ne visiems. ...

    13
  • Raudonojo kilimo šou
    Raudonojo kilimo šou

    Pasaulio pramogų pasaulis metus pradeda nuo raudonojo kilimo renginių maratono. BAFTA, "Grammy", "Oskarai", "Auksiniai gaubliai" – vienas už kitą didesnio prestižo ir svarbos muzikos ir kino apdovanojimai. Populiariausi...

  • Mirties spalvos etiudas
    Mirties spalvos etiudas

    Jei tikėtume Kvedlinburgo analais, taip pat Titmaro kronika ir dar vienu tokiu metraščiu, šiandien sukanka lygiai 1010 metų, kai pirmą kartą istorijoje paminėta Lietuva. ...

    7
  • Savivaldoje jokios politikos?
    Savivaldoje jokios politikos?

    Įsibėgėjant diskusijoms dėl savivaldos rinkimų, vis pasigirsta kandidatų pasisakymai, jog kandidatuodami į merų ar savivaldybių tarybų narius jie nedalyvauja politikoje. Savivaldos reikalai, kaip galima suprasti, yra labiau ūkinių sprendimų reikal...

  • 10 mėnesių išsaugoti NATO
    10 mėnesių išsaugoti NATO

    Dešimt mėnesių išsaugoti NATO? Skamba dramatiškai, tačiau ištaisyti senus Aljanso trūkumus yra gyvybiškai svarbus reikalas artėjant gruodį įvyksiančiam viršūnių susitikimui Londone. ...

    6
  • Pareiga žinoti
    Pareiga žinoti

    Rinkimai yra pats geriausias žmonijos išradimas ne tik pirmojo, bet ir antrojo, kaip Lietuva, pasaulio šalims. Aišku, šalutinis poveikis yra. Visada išrenka ne tuos, net jei nėjome balsuoti. Beveik visada išrenka ne ...

    2
  • Realybė išvirkščiomis pėdkelnėmis
    Realybė išvirkščiomis pėdkelnėmis

    Mūsų realybė dažnai panaši į išvirkščiai pėdkelnes užsimovusią lunatikę. Nei šis, nei tas. Štai ir praėjusią savaitę iki pat premjero ir Prezidentės apsisvaidymo "molotovais" aitrinomės grėsmėmis be...

    13
Daugiau straipsnių