Ar iš chaoso gims tvarka?

Per "Laisvės pikniką" vykusioje diskusijose švietimui buvo skirta svarbi vieta. Nieko nuostabaus – 100-metį švenčianti Lietuva iškilmingai viešai prisižadėjo (ir net ne valdžios, o piliečių iniciatyva!) mokytojo profesiją iki 2025 m. paversti prestižine.

Diskusijose nuskambėjo tarsi nekaltas australų švietimo eksperto Stepheno Lee pastebėjimas, kad, kiek jam pavykę suprasti, Lietuvoje mokytojai turi labai daug viršininkų – mokyklos vadovą, savivaldybę, Švietimo ir mokslo ministeriją (ŠMM) su daugybe pavaldžių organizacijų ir, žinoma, moksleivių tėvelius. Ar čia prestižinės profesijos požymis? Kai tau nurodinėja visi, kas netingi?

Verskitės per galvą

Tai, kas šiuo metu vyksta švietimo sistemoje, tik sustiprina nerimą, sukeltą paprastos, bet labai taiklios australų eksperto pastabos. Ministerija pastato savivaldybes ir mokyklų direktorius prieš paprastą ultimatyvų faktą – persiverskite per galvą, nes mums iki savivaldybių rinkimų reikia pademonstruoti savo rinkėjams, kaip jus mylime ir kaip viskas gerės net ten, kur neturėtų gerėti.

Mokytojai įsukami į painias skaičiuokles, gauna "sutikimo dirbti pakitusiomis sąlygomis" lapelius, pasineria į biurokratizmą turėdami staigiai į "tris darbo krūvio kišenes" sudėlioti savo profesinę veiklą, kad būtų pademonstruotas naujos sistemos sklandusis veikimas.

Rezultatas? Sutrikę netgi tie, kurie buvo linkę paklusniai niūniuoti į taktą ŠMM melodijai, kad "pokyčiai buvo reikalingi, sistema gal ir visai nebloga". Atskiro sociologinio tyrimo tikrai nereikia, kad nujaustum, kaip ši sumaištis veikia mokytojo tiesioginį darbą klasėje, kaip tai persiduoda mokiniams ir, žinoma, jų tėvams.

Asmeninės istorijos

Štai keli asmeninės patirties fragmentai iš socialinių tinklų – atvirai ar asmeninėmis žinutėmis man parašę mokytojai ir mokytojos. Pažadėjau jiems anonimiškumą, tad citatos – be pavardžių, kalba netaisyta. Citatos šiek tiek sutrumpintos, bet ir trumpesni aprašymai atskleidžia tiesiog košmarišką prie reformos bandančių prisiderinti mokytojų darbo kasdienybę.

Rašo mokytoja Jurgita: "(...) Taigi, su 26 kontaktinėmis pamokomis man turi būti skirtos minimaliai 1 528,8 val. per metus (man skirta 1 508 val.). (...) mano savaitė ugdymo proceso metu vidutiniškai atrodo maždaug taip: 26+10,4+3+0,4+0,4+1=41.2 val. Vadinasi, savo 1 508 val. aš išdirbu per 36,6 savaitės. Matematiškai ir logiškai mąstant, po jų mano darbas turėtų būti baigtas, betgi per mokinių atostogas turime lygiai taip pat dirbti: metodiniai susirinkimai, pedagogų tarybos posėdžiai, ataskaitos, metodinės medžiagos tvarkymas, pataisos, mokinių ekskursijos ir t.t. Administracija nesileidžia į kalbas ir net nesiruošia tarifikuoti mūsų darbo mokinių atostogų metu. Ar ne per daug laisvės palikta vadovams spręsti, už ką jie privalo mokėti, o kas ir taip mokytojui privaloma? Dar vienas faktas: mano pamokų krūvis padidėjo – atlyginimas sumažėjo."

Rašo mokytoja Aurelija: "(...) esu geografijos mokytoja metodininkė gimnazijoje. Ir praėjusiais, ir šiais metais turiu 36 val. – etatą. Kadangi šiemet visos valandos įkainotos vienodai, koeficientas 8, mano alga, neatskaičiavus mokesčių, bus 1 040 eurų (pagal MEDUS skaičiuoklę). Už tas pačias valandas dar gegužės mėnesį buvo 1 149 eurai. Ryškus "padidėjimas".

Rašo mokytoja Irma (vardas pakeistas): "(…) Dirbu pagrindinėje mokykloje. Iki šiol nežinau, nei kokią etato dalį turėsiu, nei koks bus mano "prestižinis" atlyginimas. Turėdama 21 kont. val. ir krūvą darbų trečiojoje kišenėje apie etatą galiu tik pasvajoti. Visa trečiosios kišenės veikla įkainota minimaliu valandų skaičiumi – NES nėra pinigų. (…) Užsienio kalbų mokytojams už darbų tikrinimą buvo rekomenduojama mažiausiai 40 proc., deja, pas mus mokykloje šis skaičius mažesnis. (…) Už darbą su specialių poreikių mokiniais atlygis sumažėjo iki 3 proc. – už darbą su tokiais keturiais mokiniais mokama kaip už vieną. Mažėja ir atlygis už namų mokymą, jau nekalbant apie tai, kad į namų mokymą mokytojai važiuoja savo lėšomis. Popierizmas auga jau ne dienomis, o valandomis. Savivaldybės metodinių grupių darbas išvis nėra apmokamas (…) Tokių sukiršintų mokytojų dar nebuvo. Streikas artėja."

Mokytoja Irma priduria: "Mokykloje tęsiasi košmaras. Šiandien buvo pasakyta, kad visiems, net ir turintiems tokį patį krūvį kaip  pernai, atlyginimas sumažės. Taip pat iškilo kita problema. Keletas mūsų mokykloje dirbančių mokytojų turi kitus darbus, todėl mokykloje dirba tik tris dienas, kitomis dienomis jie mokytojauja kitose mokyklose. Jiems yra tarifikuojamos penkios darbo dienos mokykloje, nors dvi dienas iš penkių jie oficialiai dirba kitoje ugdymo įstaigoje. Tuo tarpu tik vienoje darbovietėje – mūsų mokykloje – dirbantiems mokytojams yra sudarytas pamokų tvarkaraštis su daugybe langų (iki septynių), jie neturi galimybės turėti metodinės dienos dirbant nuotolinio darbo grafiku. Į jokias kalbas mokyklos vadovas nesileidžia, taip diskriminuodamas didesnę dalį mokyklos mokytojų. Klasės vadovams valandos už darbą su klase sumažėjo nuo 5 iki 3,5 val., nors darbo krūvis (darbas su klase, tėvais, klasės renginiai ir t.t.) liko nepakitęs."

Biurokratai klesti

Painu? Neįtikėtinai… Ar neaiškumo atmosferoje ir biurokratiniuose raizgalynuose randasi pasitenkinimo profesija, reikalavimų kokybei ir noro tobulėti sąlyos? Vargu. Tad išvados peršasi kiek niūrokos:

1. Švietimo sistema, ir taip kenčianti nuo perteklinio biurokratizmo, tapo dar labiau biurokratizuota.

2. Mokyklų direktoriai tapo galingesni, o mokytojai – dar mažesni sistemos sraigteliai.

3. Reforma nepalietė svarbiausio aspekto – kokybės gerinimo, nes pasinerta vien į skrupulingą aritmetinį krūvio dedamųjų skaičiavimą.

Svarbiausia – su reforma aiškiai paskubėta, esamas metodologines problemas buvo galima neskubant ir atidžiai diegti iki 2019-ųjų rugsėjo, o išaiškėjus esminiams reformos trūkumams – atsisakyti. Kartu su kitais Seimo kolegomis tokį sprendimą ir siūlėme, tačiau kompromisai – ne šio Seimo daugumai. Buldozeris neskirtas niuansams.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Alina

Alina portretas
Ši reforma visiškai " pamiršo" meninio profilio mokytojus. Ypač ji skausminga yra muzikams...... Reforma vykdyta buldozeriniu principu. Atreiptinas dėmesys, kokias darbo sutartis pasirašinėjo mokytojai su darbdaviais......Ar tokios galimos teisinėje valstybėje??? Štai J Gruodžio konservatorijos " poreforminiai" rezultatai: 16 atleistų žmonių...... Tokios pareigybės kaip koncertmeisteris - iš viso pamirštos...... Darbo sutartyje( trečiojoje kišenėje) siūloma pravesti 50 renginių....vienam pedagogui.. Tai kuo pavirs mokykla??? Ilgai grojančiu pageidavimų koncertu?????..... Nuo pat pradžio iš ŠM pusės sklido niekiniai pasiūlymai: nereikia namų ruošos darbų, nemotyvuotas mokslo metų prailgimas( galima, bet nebuvo argumentuota), maisto ( atseit sveiko) pokyčiai,dabar neseniai suabejota egzaminų tikslingumu.... Tai , mano įstikinimu, antikonstitucinė reforma. Sukėlusi labai daug sumaišties... Daugiausia ji naudinga buvo ( yra) susikompromitavusiai Švietimo ministrei.

Direktorė

Direktorė portretas
Nauja apmokėjimo tvarka, beje kaio ir anksčiau buvusi, yra vadovo ir darbo tatynos susitarimo reikalas. Mūsų mokykloje absoliučiai visiems mokytojams algos padidėjo - vieniems keliasdešimt eurų, kai kuriems ir daugiau nei šimtą. Jauni pedagogai turi daugiau valandų pamokų pasiruošimui, dirbantys su spec. poreikių mokiniais veiklos sudėtingumo koeficientą, kuris beje, pagal naują tvarką gerokai didina atlyginimą (9 proc. - apie 100 eur.) Mokytojai dirbantys miesto metodiniuose būreliuose gaun papildomų valandų bendruomenei. Visumoj, galiu teigti, kad nauja tvarka yra puiki galimybė susitarti dėl mokytojų pareigų ir atlyginimo už jas, vadovui yra aiškios priemonės planuoti metinę sąmatą ir finansines galimybes. Man kaip vadovui ši tvarka yra aiškesnė ir skaidresnė matant savus finansus ŠVIS sistemoje, kur iš ankso žinomos numatomos lėšos. Nurimkim ir pasirūpinkim, kad būtų tvarkos ir susitarimai, kuriuos vykdytume. Nepameskime savojo Mokytojo autoriteto, nes vaikams jo reikia pamokose.

Renata Sen

Renata Sen portretas
Visai tie mūsų mokytojai, kaip ir ikimokyklinio ugdymo įstaigų darbuotojai, gerai susitvarko.O prisimenant nuolatines nerangias, dažniausiai perteklines švietimo sistemos reformas, tai reikia pripažinti, kad šie žmonės lyg fantastikos srities transformeriai - gali viską. Štai mokyklos vadovą, savivaldybę, Švietimo ir mokslo ministeriją (ŠMM) su daugybe pavaldžių organizacijų reikėtų padėti ,,po padidinamu stiklu". Gražiai, neskubant perleisti per auditą, smulkiai išanalizuoti darbą bei veiksmų tikslingumą, asmeninius interesus..Linkiu Mokytojams, darželių Auklėtojams ir kitiems šios sistemos dalyviams tik ištvermės, sveikatos ir atitinkamos, kur kas didesnės nei dabar, algos.O kad ji privalės tokia būti - tik laiko klausimas
VISI KOMENTARAI 3

Galerijos

  • Desalomėjizacija – būtina
    Desalomėjizacija – būtina

    Nors dabar viešojoje erdvėje vis kalbama apie gynybą, sovietinio paveldo sergėtojų isterija mums visada primena, kad Lietuvoje yra ir kita visuomenės dalis, kuri geriausiu atveju, prasidėjus Kremliaus invazijai, nedarytų nieko, o blogiausiu &ndas...

    9
  • Kandidatų godos
    Kandidatų godos

    12 apaštalų – lygiai tiek sėdo valgyti Paskutinės vakarienės prieš Didžiąją išdavystę. 12 kandidatų į pretendentus (ko ne apaštalai?) siekia aukščiausio posto valstybėje, tačiau dar šiandien dalis j...

  • Mums labai pasisekė, antra dalis: žmonės
    Mums labai pasisekė, antra dalis: žmonės

    Du dešimtmečiai Europos Sąjungoje (ES) atnešė neabejotiną ekonominį progresą – didėjantį šalies konkurencingumą, augančias gyventojų pajamas ir perkamąją galią. Tačiau nemažiau svarbu įvertinti ir demografinius bei s...

    1
  • Rusija gali būti terorizmo auka, net jei jį vykdo jos vadovybė
    Rusija gali būti terorizmo auka, net jei jį vykdo jos vadovybė

    Terorizmas padėjo gimti Vladimiro Putino režimui. 1999 metų rudenį dirbdamas korespondentu Maskvoje, mačiau, kokį siaubą visuomenei atnešė kruvini daugiabučių namų sprogdinimai Rusijos sostinėje ir kitur. ...

  • Pagrindinė švietimo sistemos užduotis – atsparumo stresui ugdymas?
    Pagrindinė švietimo sistemos užduotis – atsparumo stresui ugdymas?

    Pagrindinė švietimo sistemos užduotis – atsparumo stresui ugdymas, bent jau toks įspūdis susidaro stebint situaciją mūsų valstybėje. ...

  • Dresūros mokykla
    Dresūros mokykla

    Akimirką stabtelėję pagalvokime, ką nuveikiame per tris minutes. Per šešias. Visa, ką darome įprastomis aplinkybėmis, atliekame nesižvalgydami į chronometrą. Nebent gaiviname širdies smūgį patyrusį žmogų, lenktyniaujame su g...

    4
  • Pravieniškių choras – be solisto
    Pravieniškių choras – be solisto

    Kol Lietuvoje sutartinai buvo dejuojama dėl tarpinių atsiskaitymų, o Vilniuje laidojo „Dėdę Vanią“, vienos Jurbarko mokyklos tualete nepilnametis talžė kitą tokį pat. Daužė, suprantama, į veidą, sunkėsi kraujas ir sirpo mėlynės. Vi...

    9
  • Nekantriųjų karta
    Nekantriųjų karta

    Rytoj pradėsime Didžiąją savaitę prieš Velykas. Krikščionims tai – ypatingas laikas nuo Kristaus įžengimo Jeruzalėn Palmių sekmadienį iki jo prisikėlimo Velykų rytą. Gyvenantiems be tikėjimo – ypatingos skubos laikas. J...

    5
  • Batalijos feisbuke – stiprioji nueinančio ministro pusė
    Batalijos feisbuke – stiprioji nueinančio ministro pusė

    Būtent toks įspūdis susidaro, stebint paskutines dienas poste skaičiuojančio mūsų krašto apsaugos ministro Arvydo Anušausko veiksmus. ...

    3
  • E. Lucasas: E. Macrono nenuspėjamumas atsiperka
    E. Lucasas: E. Macrono nenuspėjamumas atsiperka

    Prancūzijos politika Ukrainos atžvilgiu dažnai yra ydinga, bet niekada nebūna nuobodi. Normandijos formatas ir Minsko susitarimai po pirminio Rusijos puolimo prieš Ukrainą 2014-aisiais atskleidė senųjų Vakarų šalių požiūrį į Rusijos...

Daugiau straipsnių