Antaninės – šienpjovių šventė

Birželio 13–oji yra šv. Antano Paduviečio, bažnyčios mokytojo, garsėjusio ypatingai iškalbingais pamokslais XIII a. pirmoje pusėje, Italijoje, diena. Tai ir viena iš reikšmingesnių žemdirbiškojo kalendoriaus vasaros švenčių. Mūsų tradicijose priimta dar išvakarėse visus Antanus pasveikinti. Kaime – sutemose, nemačiomis ant varduvininko namų durų užkabinant vainiką.

Įdomūs ir labai saviti yra tradiciniai Antaninių papročiai. Šv. Antanas Paduvietis laikomas saugotoju nuo gamtos stichijų šėlsmo. Kaimo žmonės tądien melsdavosi, kad viesulai stogų nenuplėšytų, pasėlių neišguldytų. Aukštaitės moterys per Antanines linų neverpdavo, nes augančius laukuose gali „rūdas“ nudeginti. Manyta, kad tai toks reiškinys, kai kažkur toli žaibuoja, bet griaustinio nesigirdi ir augalus nuo to tariamai nusėjančios rudos dėmelės. Linų pluoštas tada nebus stiprus.

Dar keistesnis yra draudimas tądien eiti į medžioklę, mat tikėta, kad iššauta kulka sugrįžtanti atgalios ir galinti susprogdinti šautuvo vamzdį, o kartu sužeisti ir patį medžiotoją. Ar tai nebus kokios prosenoviškos mitinės būtybės, globojusios  miško žvėris, šventės aidai?

Į šventąjį Antaną maldoje kreipiamasi ieškant kokio pradanginto ar pamesto daikto. Šventojo pagalbos tikėdavosi jaunamartės, jeigu ilgai nesusilaukdavo pirmagimio. Bažnyčioje ant šv. Antano altoriaus jos uždegdavo žvakelę ir padėdavo išaustą juostelę – tokią pat, kokia perjuosiamas kūdikėlis, kai vežamas krikštyti. O netekėjusios merginos prie šio altoriaus maldoje išsakydavo savo meilingas svajones.

Neabejotinai Antaninių diena sureikšminta ir todėl, kad nuo jos būdavo pradedamas didelis vasaros darbas – šienapjūtė. Žinoma, sėkmingai užbaigus sėjos darbus. Priežodis juk sako: Šv. Antanas sėtuvę pakabina. O tada kitas priežodis: Griežlė jau rėkia, reikia eit pievų šienaut.

Retas darbas su tokia gera nuotaika, taip smagiai dirbamas. Kitados kaimai turėdavo bendras pievas. Tad ir šienapjūtė buvo bendras, talkos darbas. Išeidavo vyrai į lankas saulei tekant, kai kiekviename rasos lašelyje sutviska po mažytę vaivorykštę. Pats gamtos gražumas, pats gyvybinės energijos šėlsmas. Suskamba, sužvanga plakami dalgeliai. Išvarę pradalgę, kitą vyrai sustoja galulauky, pasirėmę ant dalgių užtraukia dainą. Šienapjūtės dainos pagal dažnai jose skambantį priedainį „valio“ vadinamos valiavimais.

Jos būdavo dainuojamos tęsiamai, lėtai, kad plauktų per visas paupių pievas, grįžtų aidu nuo miško, paupio šlaitų: Valioj mano dalgeli, valioj, valioj! Nepapustęs dalgelio, nepapjausi šienelio... Tada iš kito kaimo atsiliepia: Valioj, valioj…  Išties, valiavimas – tai tikra vyrų daina. O šienavimas – tikras vyriškas darbas. Jei jau paaugusį bernioką priims į šienpjovius – gali save skaityti tikru vyru.

Per poilsio valandėlę šienpjoviai užgroja, iš builio stiebo pasidarę skudučius, iš karklo ar sedulos – birbynėlę, lumzdelį. Vidurdienį į lauką jiems lauknešėliuose atnešami pietūs: tai žalibarščiai, rūgpienis su karštomis bulvėmis, lašinukai su svogūnais; atsigėrimui – sula, rauginta po sudygusių avižų pluta.

Keletas prosenoviškų papročių bei tikėjimų išlikę ir sutinkant pirmosios šienapjūtės dienos pabaigą. Į namus žengiančius pjovėjus šeimininkė perliedavo vandeniu, sakydama, kad šienapjūtė sausa būtų. Padedant dalgius nakčiai, juos reikia papustyti, antraip laumės ant jų jodinės, ašmenis išlankstys.

Dalgiu mūsų krašte žolė pjaunama nuo labai seniai. Archeologai randa dalgelius, įdėtus į vyrų kapus III–IV a. po Kr.  IX–XII a. dalgių forma jau labai panaši į mūsų laikų. Sakmė pasakoja, kad  dalgį žmogus gudrumu išviliojęs iš velnio. O senojoje baltų mitologijoje velnio būta ir kalviu, ir gyvulių augintoju.

Mūsų laikais  dalgį  jau tenka kabinti ant muziejaus sienos. Kaip ir daugelį kitų tradicinių darbo įrankių. Tokia istorinė lemtis teko mūsų kartai... Šiandien kaime šienaujama visai kitaip, ir sparčiau, ir lengviau, ir nepaisant oro sąlygų. O švelnų dalgio šnarėjimą pakeitė čaižus žoliapjovės burzgimas... Tad tolesnis pasakojimas tebus rekviem dalgiui, taip įprastam lietuvio rankai.

Įdomu, kad Lietuvos etnografiniuose regionuose dalgiai būdavo tveriami labai skirtingai. Yra trys pagrindinės dalgiakočių atmainos: su viena rankena ties viduriu koto, su dviem rankenomis, su viena rankena bei ranktūriu.

Dviejų rankenų dalgis vadinamas glėbiniu, nes jį reikia laikyti tarsi glėbyje; plonasis galas virš kairės rankos. O tas su ranktūriu – tai šunakojis. Vienos rankenos dalgiu pjaunama Aukštaitijoje ir Dzūkijoje, glėbiniu – šiaurinėje Lietuvos dalyje, šunakoju – Žemaitijoje ir kai kur Suvalkijoje.

O tų rankenų pavadinimų – tikras margumynas! Iš liauno medžio išpjautas dalgiakotį apjuosiantis lanketas dar vadinamas balžienėliu, jungu, kojele, lankeliu, rankele, rankavėtu, rukavečiu, runkajetu. Beje, tokie pat dalgiai žinomi Baltarusijoje ir Rusijoje, net iki Uralo; ir visur jie vadinami litovkomis; pasirodo, XVI a. jie, nusižiūrėjus iš mūsų krašto, pakeitė trumpakotes rusiškas  gorbušas. O geriausius dalgius visoje Rusijos imperijoje XIX a. gamino Naujojoje Vilnioje pastatytas fabrikas.

Dalgio geležtis turi būti kieta, bet ne per daug – kad plakant netrupėtų. Gerumas būdavo bandomas braukiant peiliu ar nagu per ašmenis, lenkiant juos arba iš garso: paėmus už smaigalio, suduodama per akmenį – geras dalgis skamba ilgai, aukštu tonu.

Geležties ašmenys išploninami plakimu. Sakydavo, kad ašmenis reikia iškalti, ištinti. Antraip posakis primins:  Dalgės tinti tingėjo – šienaujant pilvą skaudėjo. Apskritai lietuvis ūkininkas labai kruopščiai rengdavosi šienapjūtei, puikiai pasiruošdavo įrankį. Todėl ir patarlių apie dalgį gausu. Štai tokių: Dalgis žolei ne brolis; Su dalgiu giedros nelauk, Atsikirto kaip dalgis į akmenį.  Ir mįslė apie dalgį graži: Juoda lydeka nėrė – žalią girią pakėlė.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Algirdas Avižienis

Algirdas Avižienis portretas
Dėkoju Libertui ir už šį, ir už daugybę kitų įdomių ir ūpą keliančių straipsnių. Mielas Libertai - linkiu geros sveikatos, ir rašyk daugiau. Algirdas Avižienis iš Vytauto Didžiojo universiteto
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

  • Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?
    Ar prezidento vadovaujama Valstybės gynimo taryba nieko nebereiškia?

    Lietuvą pasiekė puiki žinia – Vokietijos gynybos pramonės gigantas ,,Rheinmetall AG‘‘ planuoja statyti Lietuvoje amunicijos gamyklą. Tai ne tik geros ir ilgalaikės darbo vietos viename iš Lietuvos regionų, Lietuvos eksporto didi...

    4
  • Žiurkėnas mumyse
    Žiurkėnas mumyse

    Reikia saugoti savo kailiuką, nes gyvename kosminės įtampos laikais. Todėl svarbu ne gynyba, o mityba. Visavertė. Tokia yra mūsų, žiurkėnų, ambicija. Misime iki susivėmimo ir gal išvengsime susinaikinimo. ...

    1
  • Po Sibirą – be vadovo
    Po Sibirą – be vadovo

    Įpusėjus 1911-ųjų vasarai, Josifas Visarionovičius Džiugašvilis (1878–1953) persikėlė į Vologdos miestą, mat caro valdžia jam čia leido pagyventi porą mėnesių. Vologdoje jis trumpam buvo užmezgęs romaną su paaugle Pelagėja Onufr...

    3
  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, nei skelbimų su vieš...

    9
  • Ugnis ir vanduo
    Ugnis ir vanduo

    Pastarąsias dienas pasaulyje kažkaip nevaldomai įsišėlo ugnis ir vanduo – dvi iš keturių stichijų ar pradinių elementų, sukūrusių Žemę ir sudarančių jos egzistencijos pagrindą. Bent jau taip mąstyta Antikoje. ...

    1
  • Žodžiais dvoko nepridengsi
    Žodžiais dvoko nepridengsi

    Paputojo vienuoliktokų tarpinių patikrinimų jovalas, pakaitinis jo maišytojas garsiai trinktelėjo durimis, palikdamas dvoką uostyti 26 tūkst. gimnazistų, jų tėvams ir mokytojams. ...

    1
  • Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje
    Jūros liga Trijų jūrų iniciatyvoje

    Geležinės uždangos jau seniai nebėra. Tačiau jos šešėlis dar juntamas. Kelių, geležinkelių, oro, energetikos ir kitokios jungtys yra prastesnės toje Europos pusėje, kuri patyrė komunistinį valdymą. Ypač prasta situacija dėl &Scaro...

  • Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame
    Nevertiname, ką turime, prarandame – verkiame

    Manau, kad kiekvienas žmogus tai galėtų pritaikyti sau, prisimindamas anapilin iškeliavusius artimus žmones ir nepanaudotą laiką bendravimui su širdžiai mielais. Bet šiandien ne apie tai. ...

    2
  • Kai net ir galvai reikia renovacijos
    Kai net ir galvai reikia renovacijos

    Atšyla oras, pakyla noras. Visų pirma, ginčytis, piktintis ir leisti žvygauti emocijoms dėl šildymo sezono (ne-)pabaigos. ...

    8
  • Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis
    Vidaus vartojimas – Lietuvos ekonomikos augimo variklis

    Išankstiniai indikatoriai rodo, kad ekonominis aktyvumas Lietuvoje laipsniškai atsigauna. Vis dėlto, kol daugelis pagrįstai Lietuvos ekonomikos atsigavimą sieja su eksporto ir pramonės rodikliais, vidaus vartojimas tampa ypač svarbiu kompone...

    1
Daugiau straipsnių