Ir ne Meistras, ir ne Margarita

Visai neseniai, viename žurnale pasirodė smagus straipsnis skirtas, nacionalinei šiuolaikinei mūsų šalies kinematografijai. Jo autorius išskyrė tris šiuolaikinio tautinio kino porūšius, iš kurių nė vienas nežavi.

Pirmasis – dirbtinio patriotinio patoso ir farso kupinas kinas, t.y. toks, kuris imituoja nacionalinių vertybių šlovinimą, bet tai labiau primena pasityčiojimą iš patriotizmo. Antrajam porūšiui priskiriamos šlykščios sekso komedijos, pasakojančios apie „paprasto žmogaus“ gyvenimą. Esminis šio porūšio bruožas – išskirtinis kvailumas. Na ir trečiasis – impotentiškas menas, kuris yra toks meniškas ir nori pasakyti tiek daug, jog nepasako nieko.

Situacija išties liūdna ir atrodo, kad dar ilgą laiką nesiruošia taisytis. Tiesa, maždaug po mėnesio, „paprastam žmogui“ turėtų būti pristatyta dokumentinė juosta, kuri dabar klajoja po užsienio festivalius ir renka vietinės reikšmės apdovanojimus. Šis filmas pasakoja apie vieną fotografą, kuris, anot Vikipedijos, yra „konceptualiosios fotografijos pradininkas mūsų šalyje, pradėjęs nuo fotografijų reportažams ir perkėlęs jų elementus į meną“.

Skamba daug žadančiai. Dar, pasak filmo aprašymų, jo herojus, kaip ir dera menininkui, buvo be galo ekscentriškas. Intriguoja, tai, jog šis fotografas gyveno ir kūrė Leonido Brežnevo laikų SSRS. Būti ekscentrišku net ir normalioje valstybėje gali būti pavojinga, o tapti išskirtine asmenybe šalyje, kurioje orientuojamasi į „paprastą darbo žmogų“, yra tolygu šokti stepą prie sinagogos apsivilkus SS uniformą.

Kuo pasireiškė šio fotografo ekscentriškumas? Jis su savo brangiai kainuojančia įranga klajojo po visą SSRS. Turėjo gražuolę žmoną slavišku vardu. Jie buvo įsivaikinę mergaitę. Jie rengė spalvingus vakarėlius. Jie namuose laikė tikrą liūtą. Jis taip mylėjo savo moterį ir gyvenimą, kad ėmė ir nusižudė. Viskas taip gražu, bet kyla klausimas: kaip Karlo Markso idėjų persunktoje valstybėje iš viso galėjo taip nutikti? Gal viskas nebuvo taip jau miela?

Filmo aprašymas mus panardina į dar gilesnę saldybės daubą: „Tačiau po 1969-ųjų Maskvos parodos, apie ją pasirodžius apžvalgai tuometinės Čekoslovakijos fotografijos leidinyje „Fotografijos reviu“, visas rusiškas žurnalo tiražas skandalingai sunaikinamas ir fotografo darbai pradedami dėti į stalčius. Kodėl? Kuo tarybinei santvarkai neįtiko gyvybingas ir charizmatiškas kūrėjas – ar jis buvo pernelyg laisvas?“

Nenorėtume nieko įžeisti, ar tapti politinio korektiškumo apsėsto konservatorių archangelo Gabrieliaus auka, tačiau turime iš dalies pripažinti – holokaustas yra tapęs savotiška industrija: knygos, kino filmai ir t.t. Kažkas panašaus yra ir su disidentine veikla buvusioje SSRS, t.y. jeigu stokoji minčių, kodėl tave dominantis asmuo yra vertingas, paskelbk jį kovotoju prieš tarybų valdžią. Filmo kūrėjai bando mums įteigti, jog fotografas buvo sistemos nepripažintas bohemos menininkas, kuris oficialiai tarsi neegzistavo.

Tačiau visu tuo pasidomėjus plačiau, iškyla gerokai kitoks vaizdas. Paanalizavus menininko istoriją ir pasiklausius kai kurių žmonių, paaiškėja, jog: 1. Jis naudojosi labai brangia įranga, kurią „oficialiai neegzistuojantis“ kūrėjas vargu ar galėjo įsigyti tais laikais. 2. Jis gaudavo ypač išskirtinių valdžios užsakymų, pvz., sukurti reklamą vienai prestižinei parduotuvei Maskvoje. T.y. tokiai, kurioje galėjo apsipirkti tik lygesni už kitus – nomenklatūros elito grietinėlė. Jie iš šios parduotuvės turėjo teisę ateiti ir išeiti tik su sandariais krepšiais, kad „paprastas darbo žmogus“ netyčia nepamatytų, jog deklaruojama socialistinė lygybė valstybėje – farsas.

Kaip „ideologiškai neįtikęs menininkas“ galėjo gauti tokį užsakymą? Ar legendinis fotografas pardavė savo sąžine Didžiajam broliui? Taip pat pasakojama, jog vieno spalvingo vakarėlio metu, jo namuose buvo nužudytas žmogus. Gink Dieve, mes šio kūrėjo dėl nieko neteisiame ir tikrai nemanome, jog jis už konformizmą vertas paniekos bei užmiršimo. Mes suvokiame, jog tais laikais retas kuris ryžosi vardan ideologijos ir kūrybos aukoti materialinę gerovę.

Nemanome, jog apie jį nereikėtų kurti dokumentinės juostos. Anaiptol. Mūsų nuomone, toks dvilypis menininko gyvenimas, net atvertų dokumentinio kino klodus kūrėjams – atskleistų šiuos skirtingus fotografo gyvenimo aspektus (nuo bohemos iki bendradarbiavimo su sistema) ir suteiktų galimybę laviruoti tarp jų. Juk tai keliai, galintys nuvesti į JAV kino akademijos apdovanojimų sąrašą. Ar filmo kūrėjai tai padarė savo valandos ir dvidešimties minučių juostoje? Abejojame.

Vis dėlto blogiausia šiame naujame filme yra ne tai. Blogiausias juostos pavadinimas. Tai – aliuzija į vieną žymiausių Rusijos literatūros perlų „Meistras ir Margarita“. Pikta ne tik todėl, kad šis šedevras visuomenėje stovi šalia Jameso Joyce‘o „Uliso“, t.y. tapo tokia knyga, apie kurią dažnas kalba norėdamas pasirodyti prieš svečius, tačiau realiai nėra perskaitęs. Pikta visai dėl kito.

Michailas Bulgakovas buvo aktyvus komunizmo priešininkas ir monarchizmo šalininkas. Jo žymiausiame romane šėtonas su savo talkininkais atvyksta į Maskvą ir surengia besaikę vandalizmo orgiją, kurios metu tyčiojasi iš komunistinės visuomenės. Romano pabaigoje milžiniškas katinas Begemotas ir languotus drabužius dievinantis pamišėlis Korovjovas padega nomenklatūriniam elitui skirtą parduotuvę, t.y. panašią į tą, kuriai reklamą kūrė mūsų aptariamas fotografas. Dar vėliau Begemotas su šutve nusiaubia specialiai nomenklatūriniams rašytojams skirtą kavinę.

Knygoje yra ir daugiau paniekos, išreiškiamos menininkams, kurie parsidavė sistemai, t.y. tokiems, kuriems mažiau skrupulingas žmogus priskirtų ir šį fotografą. Ar parinkdama tokį pavadinimą filmo kūrėja, atskleidžia savo ironišką požiūrį į pasakojimo objektą? O gal aliuzija į „Meistrą ir Margaritą“ parinkta dėl liūto (nors tai ir didelė katė, bet vis dėlto ne katinas Begemotas)? Ar fotografo ir jo šeimos laikytas liūtas vaikščiojo ant dviejų kojų, kalbėjo ir padeginėjo parduotuves?

Ne, vis tik blogiausia ne pavadinimas. Kokčiausia tai, kad filmo režisierė surengė peržiūrą vienos šiuolaikinio pseudo elito panelės namuose. Blogai yra tarnauti totalitarinei sistemai, bet burkuoti su pseudo stilistais, pseudo verslininkais ir krepšininkų ex-žmonomis, reklamuojant savo filmą, žemiau visko.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Greta

Greta portretas
Dar tokio klaikaus idiotiško teksto neteko skaityti... Kauno diena, kas jums? Tai jūsų "kritikas"???? Tas žmogutis ne tik nieko nežino apie menininką, apie kurį čia rašo, jo žinios apsiriboja wikipedija ir sugedusiu viena boba sakė telefonu. Kažkokie marazmai... Kažkur kažką girdėjo, kažką savaip bandė "interpretuoti" ir padarė išvadas. Dieve mano, gal paimk žmogau knygą kokią (o tokių jau yra, kad ir Kauno Fotografijos galerijoj paklausk) ir paskaityk, tada sužinosi, kad totaliai nusišnekėjai... Apgailėtina...
VISI KOMENTARAI 1

Galerijos

  • Veltėdžiams – jokio gailesčio
    Veltėdžiams – jokio gailesčio

    Dienraštyje „Klaipėda“ perskaičiau straipsnelį apie elgetaujančią moterį prie Biržos tilto ir Herkaus Manto gatvėje. Taip, iš tiesų ta moteris seniai tai daro, ir niekam niekas čia nerūpi. ...

    2
  • Iš tiesų buvo iš ko semtis įkvėpimo
    Iš tiesų buvo iš ko semtis įkvėpimo

    Perskaičius I. Kiseliovaitės straipsnį „Mūzos“ statulėlė – aktorei E. Barauskaitei“ („Klaipėda“, 2024 04 16), labai nenustebino tai, jog gerbiama Eglė Barauskaitė paminėjo, kad jos svarbiausi ir patys didžiausi ...

  • Kur dingo rinkimų kampanija?
    Kur dingo rinkimų kampanija?

    Gerai kažkas pastebėjo „Klaipėdoje“, kad pas mus nevyksta jokia rinkimų į šalies prezidentus kampanija. Praėjusią savaitę jau buvo paskelbti visi oficialūs kandidatai, tarp kurių yra milijonierių, tačiau nematyti nei plakatų, ne...

    1
  • Dėl KGB bendradarbių
    Dėl KGB bendradarbių

    Nors kai kurie žmonės tvirtina nejaučiantys vykstančios rinkimų kampanijos, reikia pasakyti, kad Lietuvoje yra tam tikrų amžinų simptomų, rodančių, kad rinkimų kampanija ne tik vyksta, bet ir artėja prie apogėjaus. ...

    4
  • Medžiai vis tiek netrukus grius
    Medžiai vis tiek netrukus grius

    Pritariu Daivos Janauskaitės straipsnyje „Dėl išsaugotų medžių – košmaras gyventojams“ („Klaipėda“, 2024 04 05) dėstomoms mintims. ...

    3
  • Vietoj Lenino – prekybos centras
    Vietoj Lenino – prekybos centras

    Kažkodėl nieko nebesigirdi apie būsimą Atgimimo aikštės „atgimimą“. Anksčiau tiek buvo kalbų, tiek mūšių dėl naujos jos koncepcijos, prieš keletą metų, regis, vyko net konkursas, kažkas jį laimėjo, o dabar tyla ...

    1
  • Išvadavimas rusiškai – tai mirtis
    Išvadavimas rusiškai – tai mirtis

    Rusijos Federacijos rusai yra tikri išvaduotojai. Jie visą laiką mus vaduoja. Visų pirma, jie išvaduoja nuo rūpesčio turtu – nacionalizuoja. Turi, žmogus, savo lauką, namą, daržinę, karvę, vištą, kiaulę. Ateina jie &ndas...

  • Anoniminiai laiškai neįbaugins
    Anoniminiai laiškai neįbaugins

    Vos tik laikraštis išspausdino mano pastebėjimus „Liko gumbuoti stagarai“ („Klaipėda“, 2024 03 19), tuoj prasidėjo reakcija. Kai kas puolė piktintis „Karšto telefono“ skiltyje, kai kas šaipyti...

    2
  • Šviesoforizacija mieste dar nesibaigė
    Šviesoforizacija mieste dar nesibaigė

    Nors buvo sakoma, kad Klaipėdoje vadinamoji šviesoforizacija baigsis, tačiau, manau, uostamiesčio vairuotojai jau pastebėjo, jog šis ydingas procesas vis tiek nesibaigia. ...

  • Per laidotuves – fejerverkai
    Per laidotuves – fejerverkai

    Šių metų kovo 8 d. Lietuvos žiniasklaidoje buvo skelbiama žinia, kad Klaipėdoje, Žvejybos uosto rajone, sudeginta 12 nacionalinių vėliavų, kurios iš anksto buvo iškabintos Kovo 11 d. proga. ...

Daugiau straipsnių